Det er efterhånden blevet almen viden, at det sikkerhedsmæssigt er en god ide at skifte dæk efter årstiden. Sommerdæk er ikke gode på en isglat eller snedækket vej, og vinterdæk står ikke så godt fast på en tør vej som sommerdæk gør. Det nye er, at de såkaldte helårsdæk er ved at være så gode, at de kan komme i betragtning som et godt alternativ til både sommer- og vinterdæk.
Kan de betale sig at køre med helårsdæk?
Umiddelbart tænker du måske, at det på grund af den omkostning det er at have to slags dæk, vil være en god ide at montere helårsdæk på bilen. Det er dog ikke tilfældet, hvis man kun ser på sliddet af dækkene. Når du skifter for eksempel vinterdækkene ud med sommerdæk slides vinterdækkene jo ikke hen over sommeren. Derfor kan man sige, at vinter- og sommerdæk holder dobbelt så længe som helårsdæk. Det der derimod vil være en ekstra udgift, når man har to sæt dæk at skifte imellem, vil være mekanikerregningen i forbindelse med dækskiftet. Eller, hvis du skifter dæk selv, vil det være tidsforbruget og besværet de to gange årligt, hvor dækkene skal skiftes.
Helårsdækkene er blevet bedre
Tidligere har man ikke anbefalet at køre med helårsdæk. Det var ikke sikkerhedsmæssigt på højde med kørsel med henholdsvis vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Indenfor de seneste år er der dog sket en stor forbedring af helårsdækkene. Du skal stadig være opmærksom på at helårsdækkene er et kompromis mellem vinterdæk og sommerdæk, men de er blevet så meget bedre, at for eksempel FDM mener, at mange danske billister med fordel kan vælge at montere helårsdæk på deres bil. Det gør de, fordi helårsdæk nu kan siges at være velegnet til både kørsel på veje i sommervejr og til kørsel på veje om vinteren, hvis de vel at mærke ryddes og saltes regelmæssigt.
Skal du vælge helårsdæk eller sommerdæk?
Der er således ikke tvivl om, at hvis man er afhængig af at skulle køre på snefyldte og ikke-ryddede veje om vinteren, så slår helårsdækket ikke til. Men hvad med helårsdækket sammenlignet med et sommerdæk? Da et helårsdæk er et kompromis mellem et sommerdæk og et vinterdæk adskiller det sig konstruktionsmæssigt fra sommerdækket. Selvom helårsdækket er blevet meget bedre kan det stadig ikke leve op til sommerdækkets egenskaber på hverken en tør eller en våd sommervej. Et helårsdæk vil ligesom vinterdækket have en længere standselængde end et sommerdæk, når vejen er både tør og våd om sommeren. Læs eventuelt mere om sommerdæk på Quickpot.dk her.
Benzinbesparende sommerdæk
Et sommerdæk er lavet af en hårdere gummi end både vinter- og helårsdæk. Det er i tillæg konstrueret med mindre riller. Tilsammen giver den hårdere gummi og de mindre riller en mindre friktion under kørslen. Dermed bruger et sommerdæk ikke så meget brændstof som hverken et vinterdæk eller et helårsdæk. Da helårsdækket er en mellemting mellem et sommerdæk og et vinterdæk bruger det dog mindre brændstof end et vinterdæk. De brændstofbesparende
egenskaber er også noget der er værd at tage med i ens overvejelser i forhold til, om du skal vælge at montere sommerdæk på din bil, eller om du vil gå efter helårsdækket.
En kort opsummering
For lige at opsummere, om du skal vælge at køre med helårsdæk eller sommerdæk om sommeren har vi samlet fakta herunder:
- Prisen er nogenlunde den sammen, hvad enten du køber nye sommerdæk eller helårsdæk.
- Hvis du kører med helårsdæk sparer du omkostninger og besvær ved at skifte dæk to gange årligt.
- Sommerdæk er brændstofbesparende.
- Når det drejer sig om en tør sommervej, er et helårsdæk næsten lige så godt som et sommerdæk.
- Når det drejer sig om en våd sommervej, så er helårsdækket dårligere end et sommerdæk.