'Byd velkommen til stjernen af dem alle. Eller det gælder i hvert ifald for bilerne i e-segmentet. Dette er den nye - og måske allersidste - Mercedes E-klasse (W214)!.
E-klassen har rødder helt tilbage til 50'erne, men navnet E-klasse kom først i 1993. I dag har der ikke været mindre end hele syv generationer af E-klassen, hvor der er sket meget siden. Designet på den nye minder måske om den forrige. Dog er der tydelige træk fra den større S-klasse - og måske deres EQ-serie af elbiler?.
E-klassen kan fås med to forskellige front. Forskellen er dog ikke større end det lyder, hvor det bund og grund betyder om man er til Mercedes-stjernen skal sidde direkte på grillen eller på toppen af motorhjelmen.
Den nye E-klasse forsætter med et hav af benzin, diesel og Plugin-Hybrid som før. Udover Plug-in hybriden, vil benzin og diesel motorerne få hjælp af Mild-Hybrid teknik.
Topmodellen i første omgang bliver deres kommende E 53 AMG, der får hjælp af en 2-liter turbomotor og omkring 420 hk. Den model de fleste nok har øjnene efter bliver den vildere E63 AMG, hvad tyder på at få en 3-liter sekscylinder motor med dejlige 700 hestekræfter!. Den vil selvfølgelig få hjælp af et større batteri...
I Danmark og resten af Europa, er det Plug-in Hybriden som nok bliver det mest populærere valg.
Motor program:
Benzin;
E220 2,0 204 hk, 320Nm
E300e 2,0 204, 440Nm
E300e 2,0 PHEV 313 hk,440Nm
E300 2,0 258 Hk, 400Nm 4Matic
E400e 4Matic PHEV 2,0 381 Hk, 650Nm
Diesel;
E220d 2,0 194Hk, 400Nm
Nøgleord:
4Matic= Firehjulstræk,
PHEV= Plug-in Hybrid Electric vehicle
Mild-Hybrid =48-volt starter generator
E-klassen har næsten altid været den model i sin klasse, der har været en såkaldt "First Mover" med det nyeste teknologi i sin klasse. Via en APP på sin telefon, kan man gennem den åbne eller låse bilen, hvor man slet ikke behøver en nøgle. Dog er dette kun et gimmick, og erstatter ikke nøglen.
I kabinen bliver føreren budt velkommen af nyeste generation af Mercedes MBUX-system, som de selv kalder for Superscreen. Ikke for at tage fejl af deres Hyperscreen i EQ-serien. Dog som i EQE, er der også hele tre skærme, hvor sidste skærm er ekstraudstyr.
MBUX-systemet understøtter 5G internet. Af ekstraudstyr kan man tilkøbe Burmester 4D surround sound system med. Parkering kan også gøres nemt med E-klassen, hvis man vælger det mulige udstyr kaldet INTELLIGENT PARK PILOT. Som set i den større S-klasse, kan bilen selv parkere - og man kan endda bakke den selv ud via sin bilnøgle!. Andet interessant ekstraudstyr er deres AIRMATIC luftfjederaffjedring, som er et intelligent affjedring, hvor via en sensor gemt i bilens frontgrill, kan scanne vejen for at give den bedst mulige affjedring.
E-klassen har altid været en stor bil, og med den nye W214 er den vokset med 17 mm benplads bagi. Dernæst gemmer den på 540 liter bagagerumsplads.
Den nye E-klasse forventes allerede denne Sommer, hvor den skal kæmpe i mod den kommende BMW 5-Serie og Audi A6. Desværre bliver dette nok den allersidste E-klasse med fossilt brændstofmotor, hvor Mercedes satser på den elektriske udgave kaldet EQE.
Den nye E-klasse vil senere i år blive præsenteret som Stationcar .
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
apr 2023
Følger: 1
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
Det virker absurd at man kan få dem med rene benzin og diesel motorer… de bliver jo forbudt lige om lidt?
Stjernen er tilbage i sidste form? Mercedes E-klasse