Du har med garanti aldrig hørt om det indiske bilmærke TATA, trods at mærket blev introduceret i danmark i 2013!
TATA Motors er uden tvivl indiens største fabrikant inden for transportkøretøjer, hvor 75% af deres erhvervskøretøjer er mærket TATA. Det er ikke overraskende, at et mærke som TATA, ikke bliver solgt i den vestlige del af Europa. Og dog.
Tilbage i 2013, ville TATA prøve sit held i europa, hvor Italien var det første land som tog et par modeller hjem. Det var noget som fik øjnene op for en lille lokal bilforhandler i danmark. I stationsbyen Mørkøv, lå en lille forhandler som hed TT Auto. De var den allerførste danske forhandler - og eneste - som tog mærket TATA til danmark. Idéen var at kunne sælge en ærlig billig lille bil til lidt over 100.000 kr. Dengang kunne TATA lige komme igennem Euro5-emissionskravene og forhandleren lovede 3 års garanti/100.000 km. Dog blev deres modeller aldrig Crash testet af Euro NCAP, hvad ikke var en lovkrav dengang, trods for deres andre stramme krave.
Kort om TATA
TATA er indiens ældste bilmærke, der startede tilbage i 1886. Opfinderen Jamsetji Tata, startede med at købe bomulds møller billigt, for så at sælge det videre. Efter hans død, overtog sønnen Dorabji Tata firmaet og fremstillede stål. Først i 1945, efter anden verdenskrig, rullede de den første bil ud. Det var et samarbejde med Mercedes, at skabe en billig erhvervsbil for det indiske befolkning. De første TATA "Lastvogne" fik æren at beholde Mercedes stjerne på, hvor faktisk først i 1969, fik TATA sit helt eget logo.
TATA tog mange overskrifter i 2008, da de præsenterede for TATA NANO. En lille personbil til blot 12.000 kr. Samme år købte de også en stor del af Land Rover og Jaguar.
Igennem tiden udviklet TATA erhvervskøretøjer med Mercedes dele på.
Lanceringen i 1986 af TATA 407 Ladvogn.
I 1991 kom Tata Sierra, som brugte frontpartiet fra en Mercedes 190e og motoren var en 2-liter Peugeot diesel. Tata Sierra var en lille kompakt SUV.
En faceliftet udgave af den verdenskendte TATA NANO
Tilbage til danmark, rullede de første modeller til landet. Modelprogrammet bestod af to biler, hvor en tredje var i vente. Der var den lille Vista, som var i Polo-klassen, men prismæssigt lå i samme kategori som UP!'en. Den anden var en Pickup, som hed Xenon. Vista brugte en 1,4 med overraskende 90 hk eller en mindre 75hk og 116Nm. Xenon var derimod en 2,2 diesel med 140 hk og 320Nm. Selvom TATA mente de var sikker biler for europa, blev Vista solgt uden ESP. Noget som faktisk var et lovkrav for at kunne bestå EuroNcap. Den tredje bil var TATA Aria. En syv-personers MPV. Aria blev sendt fra Indien til England for at blive finjusteret til europæisk brug. Dog nåede modellen aldrig ind over de danske grænser.
Derimod var TATA Vista faktisk bygget på gamle Fiat teknik. Baseret på en Punto med samme motorer. Motorprogrammet bestod af Fiat's benziner og diesel. Selvom den kun blev solgt med en 1,4'er i danmark, kunne andre lande få den med en 1,2 benziner, 1,4 diesel og den velkendte 1,3 multijet diesel, der i øvrigt også blev solgt i Opel Corsa. Xenon var et kæmpe hit i Indien. Den blev kun solgt med en 2,1 benzinmotor og en sløv 60 hk 3-liter diesel. Da den skulle ramme europa, udviklede TATA en helt ny 2,2 diesel med 140 hk, som var en videreudvikling af PSA's EW12-motor. Motoren var tidliger brugt i biler som Peugeot 406/407 og Citroen C8.
Nyprisen for Vista og Xenon var selvfølgelig lav med en startpris på 119.900 kr for Vista og 174.9800 kr for Xenon på hvide plader, så var Xenon og Vista begge billige biler - hvor Xenon uden tvivl var den billigste Pickup i danmark. De danske forhandler kunne endda hente en Vista hjem til under 90.000 kr. Dog var den også helt skrabet. Den syvpersoners Aria ende helt op på den gale side af 400.000 kr. med de gamle afgifter, og derfor var der lidt tøven at tag dem hjem.
På papiret lød Xenon og Vista som et godt slagtilbud, men i samlingen med fx. en Dacia Sandero eller Mitsubishi Space Star, så var teknikken baseret på mere end en fem år gammel bil. Sikkerheden var lav, de var ikke særlig økonomisk og motorjournalisterne kaldte dem for "Dk's værste bil", for godt kørte de ikke.
Hos TT Auto, lød TATA som en praktisk bil for dem som bare skulle have en "bil" og intet andet. Men sådan skulle det ikke være. Danskerne kunne ikke finde på at sætte sig i sådan en, i forhold til andre lande som Italien. TATA solgte så dårligt i danmark, at de to eneste Vista der blev hentet hjem, aldrig blev solgt. De står nemlig stadig til salg siden 2013, hvor prisen i dag hedder 37.800 kr. for en fabriksny Vista.Dog er afgiften trukket tilbage... TATA Xenon var heller ikke særlig heldig. Dog blev to solgt på gule plader, der stadig i dag er registeret. De andre på hvide plader, nåede aldrig at blive registeret, udover én som står til salg for 90.000 kr. Uden afgift.
Dog var det ikke første gang at danmark havde hørt om mærket TATA, hvor i 2010 lød det på at Kia - og dengang - TATA importør ville tag verdens billigste bil til danmark. TATA Nano kostede blot 12.000 kr. Dog ville bilen nok ende med 60.000 kr. i danmark. Det skyldes mest af alt, at der skulle ske et par forandringer med bilen, før man følte sig sikker at slippe bilen ud på de danske veje.
Oprindelig kom NANO med en tocylindret 33 hk motor, som i Europa ville ende med 60 hk og trecylindret. Servostyring ville også være en tilføjelse for europa. Nano var en billig bil, og til 60.000 kr. kunne man ikke forvente meget. Den var faktisk så skrabet, at TATA ikke havde tænkt på at give den et bagagerum. Den kunne simpelthen ikke åbnes bagi, fordi det ville koste at udvikle et hængsel og nøglehul...Heldigvis var det for dyrt for TATA, at udvikle modellen for europæisk brug og i 2018 takkede TATA Nano af i hele verden.
TATA Vista eller Indica Vista som den hed i Indien.
TATA Xenon
TATA Aria - kom aldrig til Danmark.
TATA motor blev aldrig en populær bil i Europa, hvorimod i Indien solgte TATA massevis. TATA er dog godt klar over at den vestlige verden ikke er deres marked. I dag er mærket blevet bedre med sikkerhedsudstyr. ESP, sideairbags samt selealarm er en del af deres standardudstyr. Biler som TATA Tiago og Harrier en af de mest solgte biler i hjemlandet - et land hvor der sælges 4,4 millioner af biler om året.
TATA harrier og Trago
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Jeg kan huske at der var meget snak om sikkerheden engang, hvor det lød tvivlsomt at de kunne godkendes til EU markedet. Men det blev de åbenbart.
TATA - Den indiske bil som blev solgt i Danmark