Dette er tredje generation af den populære Microbil Aygo, men med den nye udgave, har Toyota valgt at vælge en ny vej med deres lille bil. Aygo vil nu hedde X, og vil gerne ses som en smart lille livsstils bil. X'et betyder nemlig Crossover!
Den nuværende Aygo har været enormt hit herhjemme blandt os Dansker, hvor den altid har været solgt sammen med sine tre franske søskende, Peugeot 108 og Citroen C1 - men det er slut nu. De to franske biler kommer nemlig ikke mere, hvor Aygo X er helt sin egen. Faktisk er den bygget på samme bund som Yaris og Yaris Cross( TNGA-B platform).
Sammenlignet med de andre biler i microbilklassen, såsom Hyundai i10 eller den forældet VW UP!, har Toyota valgt at gøre AYGO x til en lille Livsstils Crossover. Med mere frihøjde og et "Rugged look", vill Aygo X være unik i sin klasse. Dog kan man diskutere om at det stadig bare er en microbil med mere frihøjde og store sorte plastik kofangere. Faktisk har VW UP!, Opel Karl og Kia Picanto solgt en model ligenen, uden den store succes i klassen. (VW Cross UP!, Opel Karl Rocks og Kia Picanto X-line).
Hjulbasen er 90 mm længere, og længden på bilen er 235 mm længere i end den gamle Aygo. Desuden har den også 45 mm mere skulder rum forran i kabinen, 11 mere frihøjde og den har hele 60 liter mere bagagerumsplads med hele 231 liter end før.
Motoren er Toyota's egen 1KR-FE 1-liter fra forrige Aygo. Den yder 72 hk og 93Nm. Standard fås den med et femtrins manuel gearkasse, men mulighed for et CVT-gearkasse kan også lade sig gøre.
Kabinen minder måske lidt om det man så i forrige Toyota-modeller, hvor Toyota byder førren velkommen til et mindre 9" Touchskærm og et digitalt instrumentering. Begge dele er standard, og andet standard udstyr er det digitale klimaanlæg, adgang til sin telefon via. WIFI og trådløs opladning af sin telefon.
Aygo X tilbyder som den eneste i klassen af microbilerne, store 18" fælge.
Toyota har hintet at en vildere Aygo GR muligvis kommer, men om det er en hardcore GTi eller blot en udstyrsvariant må tiden vise. Dog ser den nye Aygo X ud til at blive en spændende bil, når den engang lander i 2022.
dec 2012
Følger: 61 Følgere: 98 Biler: 17 Emner: 272 Svar: 795
Det firma så skyder sig virkelig i foden hvad det angår ydelse og moment de forstår ikke at man kan ikke stor moment på en suge kværn det vil kræve noget mølle el kompressor. Forstår ikke chefen hos Toyota ikke har tænkt den vej. Simpelthen for dumt
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 633 Svar: 5.089
Toyota Aygo X - En Aygo med still