Toyota GR-Four Corolla - Hva'så Civic TYPE-R!

Toyota GR-Four Corolla - Hva'så Civic TYPE-R!

819visninger 3 svar | 1. apr 2022



Engang var Toyota Corolla en fornuftig, men super kedelig bil at købe. Trods for at der havde været et par sportslig forsøg med den, så har den aldrig været et ikon for entusiasterne. Der var en gang en  Toyota Corolla 1,5 GT, så kom Corolla T-Sport med en 1,8 sugemotor, 170 hk og til sidst kom en amerikansk udgave af Corolla Sedan, kaldet Corolla XRS. 
 Det var dog før at Toyota præsenterede for den nye GR Corolla. En vaske ægte GTi, i den hårde Lega!: 

Kun 3-cylinder!


Hvis man ikke kender til den vilde GR Yaris, kan man måske blive overasket over GR Corolla's motor. Som i GR Yaris bruger GR Corolla den samme 1,6 (G16E-GTS) 3-cylinder Turbomotor. En motor udviklet til brug i WRC-Rally. I forhold til GR-Yaris, er GR Corolla ikke en såkaldt "Homologation" bil da den ikke er bygget til formål som GR-Yaris var. Trods for det er samme motor, yder den dog hele 300 hk og 370Nm, hvad er næsten er 30 hk mere end GR Yaris og 120 hk mere end en 180 hk Corolla Hybrid.... Et 6-trins manuelgear er også eneste gearmulighed, som set i GR Yaris. Her fås den ikke med noget Automatgear. 

Firehjulstræk som det var en Rallybil.

Navnet GR-Four betyder Gazoo Racing Four. Gazoo Racing er dem bag bilen, og four fordi at den kun fås med firehjulstræk udviklet af Toyota's eget WRC-Rally team.  Selvom at den er bygget på en "hverdags" Corolla, så har de to biler meget lidt tilfælles med hinanden. Til at starte med så er den 82 kg letter, takket være brug af aluminum fordøre og frontklap. I alt vejer den 1.474 kg. Mest mærkbare er dens tre udstødningsrør, som set før på Honda Civic Type-R eller en Ferrari F40. Og så er den bredere og stivere end nogen Corolla nogensinde har været før...

De første køber af GR Corolla kan bestille den i en begrænset udgave kaldet Circuit Edition. Den er udstyret med et kulfiber tag og otte JBL-surround højtaler i kabinen. 
Ellers fås den med samme 8" touchskærm og 12,3" Digitalt instrumentering, som er det samme i den mere civile Corolla.   


 
Kommer ikke til... Danmark...

Den nye GR Corolla bliver uden tvivl en cult bil. Desværre er GR Corolla udviklet til det Nordamerikanske marked og forventes ikke til Europa..Bahhhh...  I stedet må vi nøjes med den mindre GR Yaris. I Nordamerika skal den kæmpe i mod Hyundai Elentra N (i30 N) og den kommende Honda Civic Type-R. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Toyota GR-Four Corolla - Hva'så Civic TYPE-R!
  •   1. apr 2022 Jeg har læst lidt om bilen, og den virker meget potent og imponerende. 4-hjulstrækket er variabelt og kan sende op til 70% til baghjulene.

    De Corolla'er der har været på de Nordamerikanske marked har godt nok også længe været nogle kedelige baljer. Og vi har jo ikke fået GR Yaris, så det var åbenbart vores tur til at få en GR smiley

    Det bliver interessant at se prisen, jeg har set gæt omkring $32,000 - hvilket er mere end biler som eks. Golf GTI.


  •   1. apr 2022 tror også at den bliver svine dyr. 🙄

  •   1. apr 2022 Selve bilen fra fabrikken bliver nok ikke super høj, men spørgsmålet er mere hvor meget forhandlerne lægger oveni som ekstra avance. Det skulle ikke undre mig hvis nogle forhandlere vil tjene op til 4-500.000 kr. på at sælge sådan en.

Kommentér på:
Toyota GR-Four Corolla - Hva'så Civic TYPE-R!
Annonce