Hvis man er bilinteresseret og elsker at rode med både nyere og ældre køretøjer, kan det hurtigt blive en fristende mulighed at prøve kræfter med tuning af bil. Du vil gerne have det optimale ud af dit køretøj, men vil du også gå på kompromis med loven?
Der er nemlig ikke et entydigt svar på, hvorvidt du må tune og modificere din bil. Du må nemlig principielt godt, men du skal overholde en række af regler, hvis dine ekstra hestekræfter ikke skal koste dig en potentiel dom.
Vi har her i artiklen forsøgt at samle en meget kort opsummering af reglerne til dig, så du kan finde rundt i, hvad du må og ikke må gøre med din bil.
Ældre eller yngre biler? Det betyder noget
Når det drejer sig om tuning af din bil, må du eksempelvis godt chiptune den. Det er dog ikke bare sådan lige at gøre, for du skal have lov først. Og hvem skal give dig det, jo det skal en synsmand. Synsmanden skal godkende dine ændringer, før du lovligt kan foretage dem.
Når det bliver vurderet, om dine ønskede ændringer kan blive foretaget, bliver det gjort ud fra tre parametre: Kan bilen håndtere den øgede effekt? Blive luftforureningen for stor? Bliver støjniveauet for højt?
Helt grundlæggende kan man sige om disse godkendelser, at det er betydeligt nemmere at få godkendt en gammel bil end en nyere bil.
Kan bilen klare presset?
Når det skal vurderes, hvorvidt din bil kan håndtere den øgede effekt, drejer det sig først og fremmest om, hvor øget effekt der er tale om. Skæringspunktet hedder nemlig 20%. Vil effekten blive øget med under 20%, skal synsmanden blot kontrollere, at bilens bremser stadig kan fungere optimalt efter effektforøgelsen samt bilens stabilitet ved acceleration og opbremsninger.
Er der dog tale om en effektforøgelse på over 20%, skal der langt mere arbejde til for at få godkendt tuningen af din bil. Det kan eksempelvis være dokumentation fra bilfabrikanten eller prøveresultater fra en godkendt prøveinstans. Med andre ord gør du det betydeligt lettere for dig selv, ved at holde effektforøgelsen under 20%.
Test af luftforurening kan være en besværlig affære
Når det skal dokumenteres, hvorvidt luftforureningen fra din tunede bil vil blive forhøjet i en sådan grad, at det ikke kan godkendes, kan det hurtigt blive meget omstændigt.
Reglerne for det er egentlig meget simple. Der er alene krav om CO-måling for benzinbiler registreret før d. 1. oktober 1990. For støjtesten gælder det, at den er for biler, som er førstegangsregistrerede før 30. september 1982 - en standmåling og biler registreret senere både kørsels- og standmåling.
Når der skal foretages en forureningsmåling, er det dog ikke tilstrækkeligt at gøre, mens bilen holder i tomgang. Køretøjet skal nemlig testet på et helt særligt rullefelt. Og hvor finder man så sådan et? Ikke i Danmark. Som dansker må du derfor enten til Sverige eller Tyskland for at få foretaget testen, som typisk er en dyr fornøjelse.
Dertil kommer, hvis din bil er registreret første gang efter 1. juli 1997, at du skal kunne dokumentere brændstofforbruget. Bilen skal nemlig i dette tilfælde testes i henhold til den gældende Euro-norm.
Er det en chiptuning, du er ude i, skal du også være opmærksom på, at udledningen af partikler ikke må stige med mere end 20% med udgangspunkt i bilens oprindelige opgivelse. Dette betyder i praksis, at det næsten er umuligt at få tilladelse til at chiptune en dieselbil, selv hvis du får udført alt testarbejde korrekt.
Mange regler for støjtest i forbindelse med tuning
Hvis du troede, vi var færdige med de mange, besværlige regler, så tager du desværre fejl. Som grundlæggende regel gælder, at en effektforøgelse på under 40% ikke må medføre en stigning i støjniveau, der er højere end 3 dB med udgangspunkt i den oprindelige måling fra fabrikken.
Hvis din bil ikke er af meget ældre dato og altså er nyere end d. 1. oktober 1982 - og der tunes med mere end 40% over oprindelig effekt - er det obligatorisk, at der foretages en helt ny støjmåling. Dette skal både være under kørsel samt i tomgang.
Generelt kan vi konkludere, at det er en uhyre omstændig affære at tune sin bil på lovlig vis. Dermed ikke sagt, at man ikke skal gøre det, men man skal forberede sig på, at det godt kan blive en længerevarende proces og altså ikke noget, du lige kan gøre over natten.