Det uofficielle femte kapitel i VW's model program hedder I.D.5, og den er bygget på I.D.4, hvor den skal ses som en slags Coupé-udgave af netop den model.
I.D.5 er som søsterbilen Audi e-Tron Q4 Sportsback. En høj elektrisk Crossover med lavere taglinje end de andre i klassen. Bilens ydre ser dog identisk ud med I.D.4, men på den hurtige GTX udgave, har man tilføjet en lille spoiler, der for I.D.5 GTX til at se mere sportslig ud end I.D.4 GTX. Det smarte design har dog sin hage, hvor man i dette tilfælde må undvære 12 mm hovedhøjde i I.D.5, i forhold til I.D.4. Dog vinder I.D.5 på bagagerumspladsen med 549 liter, kontra I.D.4's 543 liter.
I.D.5 kommer i tre forskellige motorvarianter. Den første (I.D.5 PRO) yder 175 hk, 310Nm og har en opgivet rækkevidde på 520 km (WLTP) Den trækker med de bagerste hjul. Næste skridt (I.D.5 PRO Performance) yder 204 hk, 310Nm og gemmer en rækkevidde på 480 km (WLTP) Den vil også trække med de bagerste hjul. Topmodellen bliver den hurtige GTX model, hvad er VW's måde at kalde en elbil for GTi ... GTX yder 299 hk, 460Nm og forventes også med en rækkevidde på omkring de 480 km (WLTP). Da GTX er udstyret med en elmotor på bagakslen med 204 hk og en elmotor med 109 hk på forakslen, betyder det at GTX vil trække med alle fire hjul (Dualmotor-ALL-WHEEL-DRIVE.). Alle modeller bruger et 77 kWh batteri.
Opladningen kan ske ved hjælp af en lynlader, der kan lade op til 135 KW eller 11KW hjemmestikket. Bruger man en lynlader, kan den oplade op til 390 km rækkevidde på blot 30 minutter fra nul procent.
I.D.5 kan allerede ses til December i København (Volkswagen City Studio), hvor den vil holde til udstilling som det eneste sted i Danmark, inden salget åbner op i 2022.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
VW I.D.5 - En elektrisk Coupé