ID.3 skal ses som en bil i Golf-klassen eller mere korrekt, i den klasse hvor Nissan Leaf og Kia e-Niro sælger. Det meste af ID.3 er bygget af stål, og udover det gør den letter, så sætter det også produktionsprisen ned. VW's mål er at sælge den i millionvis, i håb om at gøre den til den bedstsælgende VW.
ID.3 er faktisk størrer og længer end Golf'en. Målene hedder 3 mm længere, 10 mm bredder og 60 mm højere. Dog deler de samme 380-liter bagagerumsplads.
ID.3 er dog noget anderledes end fx. en e-Golf, hvor den trækker med de bagerste hjul og den elektriske motor er også gemt bagi. Det betyder, ifølge VW, at ID.3 også bliver en af de mere sjove elbiler at køre i med fantastiske køreegenskaber. ID.3 kommer i tre varianter; 45kWh 330 km, 58kWh 420 km og 77kWh 550 km. Dog vides ikke mere om den, udover at den får ca. 200 hk, 310 Nm og den mindste udgave med 45kWh, får en topfart på 160 km/h. VW tilbyder otte års garanti med 160.000 km på batterierne. VW lover også en opladningstid på blot 30 minutter på den lille udgave med 45kWh. Dog kræver det også et dedikeret opladerstander.
I kabinen er der også sket forandringer med et meget "rent" kabinedesign.
ID.3 kommer med to-skærme. Et mindre digitalt instrumentering og et større 10" touchskærm, der faktisk sidder tætter på føreren end andre biler. Det er gør at det er letter at trykke på skærmen, uden at man skal tag øjnene fra vejen. Noget som er set hos Porsche og Mercedes, er det intelligente talecomputer, kaldet " Hallo ID". Som hos de nævnte fabrikanter, så giver det en mere "menneskelig" samtale at føre med bilen, hvor man kan spørge den om at skifte radio, hvad er temperaturen eller andet.
De første ID.3 kommer i en såkaldt "1st edition", som allerede er udsolgt i Danmark. Priserne starter fra 279.990 kr. ID.3 er tidligst klar hos forhandlerne midt 2020. Senere vil en Sedan lande, MPV og muligvis en Beach Buggy på samme platform.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
VW ID.3 - Det tredje kapitel.