Elbiler

Selvom det stadig er de færreste danskere, der ejer en elbil, bliver de mere og mere populære. Hvis du overvejer at investere i en af de energibesparende køretøjer, er der en række ting, du først skal overveje og gøre klart med dig selv.

Et af de store spørgsmål for mange mennesker, når det kommer til køb af elbil, er naturligvis økonomien. Kan det rent faktisk betale sig at købe en elbil? Det kommer i høj grad an på, hvilken bil man køber, og hvordan man kører. I de fleste tilfælde vil der dog være penge at spare.

Nogle elbiler er dyrere at købe end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Men i takt med at der bliver produceret og solgt flere og flere elbiler, samt at teknologien hele tiden bliver bedre, bliver det fortsat billigere at købe en elbil.

Billig i drift
Det er dog som regel først, når man rent faktisk har bilen, at man for alvor kan spare nogle penge. En stor test foretaget af CLEVER, Trafikstyrelsen og Energistyrelsen viser, at omkostningerne er langt lavere. I testen ”deltager” 200 biler kørt af helt normale danske familier rundt omkring i landet.

Elbilerne koster ifølge testen kun det halve at ”tanke”, og på serviceeftersyn alene er der gerne 1500-2000 kr. at spare. Det skyldes, at teknologien i en elbils motor er langt simplere og lettere at reparere end ved en benzin- eller dieselbil. I mange tilfælde vil det også være billigere at forsikre en elbil.

Der er dog fortsat ikke stor viden om brugtbilsmarkedet, når det kommer til elbiler, eftersom de er så nye på markedet. Det gør, at der findes en stor usikkerhedsfaktor i, hvor meget bilen er værd efter en række år, hvor man måske vil sælge den igen. Det er dog noget, der vil komme mere og mere viden om i takt med, at markedet bliver større og bilerne ældre.

Styr på distancen
Bortset fra økonomien er det også vigtigt at vide, hvor langt man har behov for at køre uden opladning. Alle biler – også benzin- og dieselbiler – får tildelt en teoretisk rækkevidde af et uafhængigt prøvningslaboratorium. Den rækkevidde er dog ofte meget svært nogensinde at køre på en tankfuld.

Derfor er det en god idé at købe en bil, hvis teoretiske rækkevidde er omkring det dobbelte af det, man absolut har brug for at kunne køre uden opladning. Hvor langt man kan køre i en elbil, kommer naturligvis også meget an på, hvordan man kører i bilen.

Batteriet, der sidder i en elbil, er et såkaldt lithium-ion batteri. Det er den samme batteritype, man også bruger i mobiltelefoner og bærbare computere. Dog i en langt større model. De har den fordel, at de rent faktisk har godt af at blive ladet op hele tiden. Det er det, der også bliver kaldt ”sjatladning”. I dag bliver der desuden altid givet garanti på batteriet til en elbil. Eksempelvis 5 år/op til 100.000 km. Tests af batterierne tyder også på, at de kan holde langt det meste af bilens levetid og i nogle tilfælde hele bilens levetid. Beregningerne viser ydermere, at der kan være 80 % tilbage af batteriets kapacitet efter 400.000 tilbagelagte kilometer.

Fordomme om elbiler
Fordomme, rygter eller facts. Kært barn har mange navne, og elbilen har allerede fået tildelt mange. Nogle er mere sande end andre. Bl.a. forlyder det, at elbiler i princippet forurener ligeså meget som andre biler pga. den forurening, der bliver udledt, når strømmen bliver produceret.

Det kan dog ikke påvises ved nogle tal fra Danmark. Sammenligner man Trafikstyrelsens tal for, hvor meget CO2 en benzinbil udleder, og tal fra energinet.dk om CO2-udledning ved produktion af strøm, bliver der udledt 40-60 % mindre CO2 ved at køre en elbil.

Der bliver også skrevet meget på nettet om, hvorvidt man kan holde varmen om vinteren i en elbil. Der har været problemer med dette ved ældre elbiler, men ved nye elbiler fra velkendte leverandører er det ikke et problem. Det skal dog siges, at det er strøm, der bliver brugt til at varme kabinen op, og man kan derfor ikke køre lige så langt, når man har varmen kørende.

Populære modeller
I Norge har en elbil været den mest solgte bil på markedet i både september og oktober 2013. Det er langt fra tilfældet her i Danmark, men der er dog alligevel et par modeller, der skiller sig ud.

Nissan Leaf var i november 2013 den mest solgte bil herhjemme. 153 af dem kører rundt på de danske veje. Også Tesla Model S og Renault Zoe er populære modeller.

Indlæg om elbiler

Annonce