{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sikrings størrelse på strøm kabel.
  • #1   7. sep 2013 Du skal ikke sikre dem hver for sig eller jo du kan da godt, men du skal stadig have en sikring så tæt på forsyningspunktet som muligt.

  • #2   7. sep 2013 har bare hørt der skal på dem man splitter med også. har skam sikring på ved batteriet , glemte jeg bare lige at skrive smiley

  • #3   7. sep 2013 Ken R gu skal han da ha en sikring på dem. De mindre kabler kan jo ikke klare den samme strøm styrke, som det 50mm2. Så det er ikke noget der hedder jo det kan man godt, men at det skal man af sikkerheds mæssig årsager.

  • #4   7. sep 2013 google det var nemlig også lige det jeg tænkte smiley har dog kørt uden i et års tid eller sådan noget nu, meen tror det ville være bedst at få dem på. hvis jeg regner rigtig må det blive til en 5amp sikring? kan man overhovedet få så lille en sikring uden at det er fladsikring?

  • #5   7. sep 2013 5A ? hvad er det der trækker så lidt? det er jo kun 60 rms watt ca Og du skal jo tage efter hvad kablet kan klare og ikke hvad forbruget er.

  • #6   7. sep 2013 jep og når jeg skal tage efter hvad kablet kan klare så skal jeg jo ikke bruge rms watt til noget ;)? har en 100 amp sikring på 50mm2 kablet og det er ca 5 meter langt smiley

  • #7   7. sep 2013 De er 50cm lange det er jo ingenting, ved kortslutning og ikke over belastning springer den store sikring alligevel.

  • #8   7. sep 2013 oh ja havde okke fået med de kun var 50 cm

  • #9   7. sep 2013 næe ved sku ikke om det har noget at sige når de er så korte? det derfor jeg skulle høre jer kloge hoveder smiley

  • #10   7. sep 2013 Nej nej, en kortslutningsstrøm er mange mange gange større end de 100A så den springer på et split sekund.

  • #11   7. sep 2013 Kenn R Ja men hvad hjælper det når det 50mm2 kabel kan tåle meget mere end de 25? så bliver de små kabler da meget varme og kan brænde inden det på 50mm2 får sikringen til at springe.

    men nu skulle et 25 kunne klare op til 125A


  • #12   7. sep 2013 altid bedre med en sikring for lille end for stor, eller hvertfald når den ikke æder sikringen normalt er det smiley

  • #13   7. sep 2013 Kalle N hvilken forstærker er det?

  • #15   7. sep 2013 øh hvordan har du fået den til 5 A? Ampere= 12/rms watt. Så hvor stor en sub har du på og i hvor mange ohm

  • #16   7. sep 2013 fordi at det ikke er forstærkerens forbrug man regner sikringer ud efter? forstærkeren har jo selv sikringer?

  • #17   8. sep 2013 Kalle gorstærken trækker jo stadig de ampere igennem plus kablet. så smækker du en sub på 2500 rms watt i 2 ohm og belaster den fuldt ud. så skal kablet jo kunne klare 208 Ampere. så hjælper det sku da ikke du kun sætter en 5 ampere sikring på så springer den da. Så hvordan regner du det ud? Hvordan kan du få 208 maks ampere igennem en 5 amperes sikring? det er da ikke logisk det du siger. Bare i din radio sidder der jo en 10A og den er kun på maks 12 til 15 rms watt

  • #18   8. sep 2013 ja men kablet skal da stadig sikres efter hvad kablet kan klare? hvis jeg nu havde sat et 10mm2 kabel i forstærkeren så ville det jo ikke nytte noget at sætte en 300amp sikring på det bare fordi det er hvad forstærkeren skal bruge. så ville kablet jo brænde..

    nej men jeg spørger jo også efter størrelsen fordi jeg ikke ved det.. tænkte bare 50mm2 kabel på 5meter med 100 amp sikring på.
    delt i 2 25mm2 på 5 meter med 50 amp sikring.
    kablet på 5meter med 50amp sikring på bliver nu klippet i 1 meters stykker.
    10 amp sikring på 1 meter 25mm2 kabel og det skal så deles i 2 igen for at få det halve meter kabel jeg har.. det var sådan jeg regnede det ud. og det så er rigtig er jeg overhovedet ikke sikker på.. tænkte bare det var det mest logiske i forhold til et 50mm2 kabel på 5 meter skal sikres med 100-150amp.. men ved da godt at en 5 amp sikring ikke er ret meget


  • #19   8. sep 2013 Kalle hvad er det for en udregning? du halvere sku da ikke A når du korter dem op eller går ned i størrelse. Du kan så ikke bare sætte 5A på og så en 5000 watt forstærker på. da den så ikke får mere end 5A før den springer= 60 watt Din mono krøver op til 208A ved belastning i 2 ohm 2500/12 så skal du jo finde et kabel der kan klare 208A og det kan et 50mm2. Kig nu på din forstærker. den har onboard fuse 5x40A= 200A så du behøver kun et kabel der kan klare op til de maks A og ikke kun 5A det er fuldstændig forkert regnet ud. Kablet skal kunne klare 208A ca uanset om det er 10 cm eller 5 m læs lidt her
    http://www.crutchfield.com/S-IDHre90Uvgw/learn/learningcenter/car/amplifiers_faq.html#7


  • #20   8. sep 2013 jeg aner ikke en skid om hvordan det skal regnes ud!!! men det kan vel ikke passe at jeg skal ha en 100amp sikring på hver af kablerne når de kun er 50cm lange og 25mm2?

  • #21   8. sep 2013 Hallo det kommer jo an på hvad du har af forbrug 5 A er alt for lidt ved 800 watt er det jo 66 A forbrug på dit kabel.1600 watt= 132A så hjælper det intet du kun har 5A på de kabler kig nu i det skema jeg har sendt til dig

  • #22   8. sep 2013 Og som jeg før skrev. Sidder der allerede 200 A sikring i din forstærker(onboard) så du behøver ikke sikring på de 2x25mm2. Men de skal så kunne klare det antal ampere der skal bruges til at drive din forstærker og sub. Og de skriver jo man skal bruge AWG 0/1 som er omkring de 50mm2. Så om du bare kan spiltte et 50mm2 til 2 eller om do skal ha 50mm2 til bege tilslutninger, må du lige forhøre dig hos cody om

  • #23   8. sep 2013 har jo splittet det i 2 og det blir man også nød til for 25mm2 er det største der kan komme i forstærkerens indgange

  • #24   8. sep 2013 Når en producent skriver 50mm2, ja så kan man jo godt få et 50mm2 i evt med http://www.caraudio-store.de/HPST,0,Dual,Eingangs,AdapterVerteiler,53,0mm,Hollywood,Energetic::::20136::::b7994dfc.html eller en http://www.caraudio-store.de/HRD04,Reduzieradapter,von,50mm,auf,20mm,Hollywood,Energetic::::16193::::5a0e63c0.html men jeg giver op, lær lidt om tingene først inden du bare siger noget du slet ikke kender til. Og søg om montering på nettet eller her i forum, for du lytter jo ikke til det man siger, men bliver ved med det fis du selv kommer med, som slet ikke holder.

  • #25   8. sep 2013 jaa men nu spurgte jeg ice-shop dengang jeg købte den hvorfor der var 2 + og 2 - terminaler . og der fik jeg afvide at det var til 2 25mm2 kabler. og når de siger det så er det vel nok ikke meningen at der skal et 50mm2 kabel i en indgang med sådan en adapter der vel?

  • #26   8. sep 2013 Seriøst læs nu forh..... det skema Den forstærker er opgivet til 3200rms watt i 1 ohm knalder du så en subwoofer på 3200 watt og den skal yde maks. så trækker den 3200/12=266 ampere. Så går du ind og ser at et 25mm2 maks kan klare 125A på 0,1 til 0,5m ergo er det for lille ergo så er det beregnet til du kan montere str kabler i.

    Så du skal starte med at finde ud af hvad din sub kræver (som du jo ikke oplyser os om)
    så er det jo at tage watt/12volt=A og de antal A skal dit kabel også kunne tage. Og så skal den sikring ude i motor rummet også være større end det A forbrug ellers springer den jo.

    Er din sub på 200 rms watt. 200/12=17A ved fuld belastning. så skal dit kabel kunne klare 17A på alle mål selv på 1 cm eller på 10m

    Er din sub på 3200 rms watt. 3200/12=267A ved fuld belastning Så skal dit kabel kunne klare 267A på alle mål selv på 1 cm eller på 10 m

    og bruger den så 267A skal den sikring ude i motorrummet jo være større end 267 ellers springer den jo

    nemmer kan det ikke forklares nu.


  • #27   8. sep 2013 Læs sidste linje de skriver 1/0-gauge power and ground wiring is required for installation. så tjekker man hvad en 0 eller 1 gauge er 0= 53mm2 så mon ikke det skal kunne bruges en 50mm2?
    5500W Max Monoblock Class D Amplifier Car Amplifier
    RMS Power Rating:
    4 ohms: 1700 watts x 1 chan.
    2 ohms: 2300 watts x 1 chan.
    1 ohm: 3200 watts x 1 chan.
    Max power output: 5500 watts x 1 chan.
    Fully regulated PWM power supply
    Wired remote bass level control included
    System distress indicator
    Four way protection circuit
    Adjustable Tuned Bass EQ (0-18 dB Bass Boost)
    Hi-Speed digital circuitry
    Full selectable crossover (HI,Full,Low
    1-Ohm Stable
    Full selectable crossover (HI,Full,Low)
    Die-cast aluminum heat sink designed for massive heat dissipation from three sides of the amplifier
    Heavy duty aluminum alloy heatsink or High-density split-dome convection heat sink for extreme heat dissipation
    Platinum-plated RCA level inputs
    Platinum-plated screw terminals
    Variable low-pass filter (40-200 Hz, 12 dB/octave)
    Variable subsonic filter (20-50 Hz)
    Variable subwoofer EQ @ 45 Hz
    Frequency response: 20-200 Hz
    Signal to Noise Ratio: 100 dB
    Dimensions: 16-7/8"L x 8-1/4"W x 2-1/8"H
    1/0-gauge power and ground wiring is required for installation.


  • #28   8. sep 2013 nu har jeg en subwoofer på 4 ohm og 450 watt rms. 450/12= 37,5 amp.. hvis min sikring i motorrummet havde været mindre end forbruget var den jo nok sprunget hvilket jeg har oplyst dig om at den ikke er!

    men når jeg nu får afvide af forhandleren hvilke kabler jeg skal bruge så går jeg da ud fra at deres oplysninger er korrekte, når det er det de lever af at sælge..


  • #29   8. sep 2013 ja men hvordan vil du så lige forklare at der er 2 strøm og 2 stel indgange på den? istedet for kun en enkelt strøm og en stel hvor der var plads til en 50mm2?

  • #30   8. sep 2013 Kalle for f.... læs hvad der står skrevet. Du har kun et forbrug på 38 A og en sikring i motorrummet på 100A Så er det sku da klart den ikke er sprunget, da du jo kan ha et forbrug på 100A før den !00As sikring skal springe. knalder du så en 1600rms watt bas på så vil du jo ha et forbrug på 134 A og så springer den 100A sikring. Når jeg handler i thansen regner jeg også med de ved hvad de snakker om/ nej det gør de jo så ikke) så Ja lige nu kan du nøjes med et 25 da du ikke bruger mere end 38A . Så du vil sikkert komme til at brænde din enhed af inden du overbelaster sikring og kabel smiley

    Fordi der er 2 strømforsyninger i den, den kræver jo meget strøm til de 3200 rms watt, så får den ikke nok strøm via et kabel kan den hive mere ud af 2


  • #31   8. sep 2013 google for satan smiley så er der vel heller intet problem i hvordan det er monteret nu?

    ej men alle ved jo at t-hansen ligeså godt kunne handle baby udstyr og vide ligeså meget om det


  • #32   8. sep 2013 'kalle hvordan skal folk kunne hjælpe dig, når du ikke kommer med alle oplysninger? Det er da total overkill med 1700 rms watt til en 450 watt sub. Så folk kan jo ikke se hvad dit forbrug er fordi du bare linker til din monoblok.. Og nu var det jo kun for at forklare dig hvordan det hænger sammen, da du ville knalde en 5A sikring på din plus.Og påstod rms watt intet betød for kabel og sikring str. Og her er det da en der klager over sælgeren har lovet for meget smiley http://www.trustpilot.dk/review/www.ice-shop.dk så nej de behøver sku ikke vide hvad de snakker om i en hifibutik, men tag nu og læs lidt om autohifi http://www.bcae1.com/fuses.htm

  • #33   8. sep 2013 jeg har bare forstået det som at det ikke havde noget med størrelsen på forstærkeren at gøre hvilken størrelse sikring der skulle på kablet. men at kablet skulle passe på forstærkers forbrug. og kablet bare skulle sikres efter hvad det kunne klare. tjoo den har da rigelig krafter til den lille sub jeg har på nu smiley

    havde nu også sådan en her før, men ville prøve noget andet smiley

    http://www.ice-shop.dk/power-acoustik-mofo122x-p-658.html



  • #34   8. sep 2013 tror i ikk fatter helt hvad i skriver til hinande.. nu læste jeg lidt af det til at starte med..

    Kablerne skal sikres efter hvad de maks kan tage.. Du kan også gå efter hvad din forstærkers maks er (så længde den ikk overskrider kablets maks)..

    Det er sku lige gyldigt hvilken enhed du sætter på.. Kommer an på hvor meget du skruer op for forstærkeren.. smiley Så i princippet kan han godt smide en 5A sikring på kablerne, meeeeeeen det er nok alt alt alt for lidt smiley Hvis det er dine kablers maks så ville jeg nok smide nogle andre kabler i da de sugerør ikk er store nok til specielt meget.. smiley


  • #35   8. sep 2013 emre syntes det ser ud til i starten af det du skriver at du giver mig ret i hvad jeg mente? syntes også en 5a sikring ville lyde af meget lidt. men aner ikke en klap om man bare ville kunne minusse sikrings str ned nu når kablet gik ned i mm2 og længde. og det troede jeg egentlig man kunne, selvom det lød noget åndsvagt med så lille en sikring smiley

  • #36   8. sep 2013 Kalle jeg skriver da også du skal sætte en sikring på dine kabler efter hvad de kan klare. Og ja du kan godt knalde en 5 A sikring på. Men den springer jo hurtigt. da du jo derved kun får godt 60 watt ud af det. Så du kan jo ikke skrue så meget op for din forstærker. Det var jo det der var pointen i det hele



  • #37   8. sep 2013 Kalle n.. Det er meget lidt.. Du skal ud i 2.5mm2 kabler tror jeg før det er nød til at være så lidt..

    Men ja hvis det er hvad dit max er på af hvad din ledning kan holde til så skal du have det på.. Og så må du bare leve med at skrue meget lidt op på forstærkeren da den ellers futter din 5A sikring af.. smiley

    Altså er din længde kort kan du godt trække flere amp igennem en ledning..

    Fx lad os antage du har 25mm2 kabler..
    Hvis 5 meter kan holde til fx 100A så vil 2.5 meter kunne holde til mere end 100A
    (det er bare antagelser.. Kan sku ikk huske hvilke ledninger der kan holde til hvad som maks i hovedet.. smiley )

    http://vk3kid.org/wp-content/uploads/2012/05/wiringdiagram.jpg


    Men forstår stadig ikk helt hvad det her går ud på..
    Hvor er det du vil have 5A sikring? hvor tykke er dine ledninger da? smiley


  • #38   8. sep 2013 Emre (Kameramand for IG) G han har et 50mm2 ude fra batteri og om til en fordelerblok i bagagerummet. Fra fordeler blok tager han så 2x25mm2 og sætter i hans monoblok og det er på de 2x25mm2 han vil ha en 5A sikring på

  • #39   8. sep 2013 ok..
    Ved ikk lige hvor du får de 5A fra, men synes det er alt for lidt.. smiley de kabler kan godt holde til en del mere og gætter på din forstærker trækker mere end det.. Så ud og fiks det igen smiley

    Hvis vi antager at dine 25mm2 (4awg) ledninger er på 12" altså 30cm
    så ud fra det diagram jeg har lagt op kan du se at de uden problemer kan holde til 70amp hver ihvertfald (kan holde til 100a faktisk men det er bare for at være helt sikker)

    Så hvis du har en sikring ved batteriet (ved din 50mm2 ledning) som er på 70a så behøver du fx ikk yderligere ved de andre 2..
    Så hvis din forstærker fx ikk burger mere end 60a, så smæk en 70a sikring på helt i starten og så slipper du for at skulle have en million sikringer.. smiley

    Så simpelt er det.. smiley


  • #40   9. sep 2013 okay men vidste ikke lige hvordan jeg skulle regne ud hvor stor den skulle være regnede bare ned af i forhold til det andet kabel og sikring.. troede bare jeg skulle have på de 2 25mm2 kabler også..

  • #41   9. sep 2013 Det er da helt normalt at hvis du ændre kabel tykkelse undervejs via en fordeler blok skal de tyndere kabler forsikres med det maks de kan tage,altså ca 125A sikring på hvert af de 2 25mm2 kabler hvis de er op til 1 meter lange,50 mm2 skal sikres med ca 200-250A op til 1 meters længe

    Det er sådan jeg plejer at gøre


  • #42   10. sep 2013 henning jep jeg ville jo også have sikring på de 2 der går fra fordeler blokken smiley kunne bare ikke lige finde ud af hvilken størrelse den sikring skulle være på. og kan da godt se det havde været helt helt galt hvis jeg havde smidt en 5 amp sikring på. ved sku ikke lige hvad der egentlig lige foregik oppe i hovedet på mig den dag smiley

  • #43   10. sep 2013 Henning P:
    Hvis hans hovedkabel har en sikring som er langt under bristepunktet for begge de 25mm2 ledninger så er der ingen nødvendighed for det..
    Logik smiley Altså lad os sige de kan holde til 100A hver..
    Og han har en 70A sikring på ved stikket.. eller en 100A.. så er der ikk noget problem smiley


  • #44   11. sep 2013 Emre

    Det har du fuldstændig ret i smiley

    Det var også mere for at give den helt rette vildledning at det blev penslet lidt ud smiley


  • #45   12. sep 2013 Hold nu kæft hvor blev jeg forvirret her.. Cody hjælper jo ikke ligefrem her.. smiley

    Tror jeg vælger at lukke denne lille snak med dette enkle lille billede som kan guide dig lige til sagen! ( TUCHDOWN !! smiley )

    Dette emne har tidligere været oppe, og der findes mange topic´s med gode svar.
    Puhaaaaaaaa


    profilbillede
  • #46   12. sep 2013 Og husk på...
    Det er jo for at forhindre brand i vores system at der sættes sikringer i.. smiley
    Sprænger sikringen ( hvilket ofte sker ved højt ydende anlæg) er der klart en grund til det.. Sætter man bare en større i uden at vide hvad man laver, så opstår der større modstand end kablet kan klare, hvilket kan risikere brand.. smiley

    Det er vigtigt og udregne dine specs på systemmet så det passer overens med kabel og sikring.

    Gammel smølf har talt smiley


  • #47   12. sep 2013 Corty har jo længe sendt ham et skema http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-stroem.asp men han vælger jo ikke at tro på det. Så det er lidt sent med det billede smiley for det har han længe fået smiley

  • #48   12. sep 2013 Aaarhh... Pis!

    Ja, jeg bladrede jo bare vidre til bunden efter at have set hva hele møget gik ud på!

    Og i de fleste tilfælde er et BILLEDE mere opsigts vækkende end et link... Kunne være TS fattede bedre der jo... smiley

    Men cool der folk på sagen
    Ciaoooo


Kommentér på:
sikrings størrelse på strøm kabel.

Annonce