{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Rasmus H
Rasmus H
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382

Jbl gti vs 8" {{forumTopicSubject}}

I mine unge dage havde jeg en 1200 gti, som dengang var en kraftig sub. Jeg vil gerne have en sub i bagagerummet igen, her engang næste år, men det kan desværre ikke fylde så meget nu.

Kan jeg finde en 8" eller 10", med 10 eller max 20 liter kabinet, som kommer bare en smule i nærheden af den gamle jbl?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jbl gti vs 8"
  • #1   13. okt 2013 Ja det kan du godt... Kig på DD audio, SPL Dynamics Og Massive... For en 8" der er kraftig nok... Og 10" også... og der ville jeg så også kigge efter Gladen SQX 10"...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#2   13. okt 2013 Cody<< Jeg har læst lidt om Gladen sqx, men den bliver nok lige stor nok. Kan se kabinetet er på 30 liter.

Jeg kigger lige nærmere på de andre. smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#3   13. okt 2013 SPL ser ret interessant ud, især deres priser. Omkring 1600- 2500 kr for 10" med 300w eller 750w rms, og 17 liter kabinet. Spændende.

Kigger lidt videre. smiley

• #4   13. okt 2013 Jbl gti laves også i 10" ellers laver hertz nogle gode 8"

• #5   13. okt 2013 SQX 8" fra Gladen skal kun have 18 liter portet og 10 liter lukket... Det bliver ikke meget mindre... smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#6   13. okt 2013 Andreas<< Yes, men kabinetet bliver for stort så. smiley Kigger lige på Hertz. smiley

Frederik<< Den havde jeg også kigget på, og størrelsen er fin, men spørgsmålet er jo så, om den råber højt nok, sammenlignet med den gamle gti. smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#7   13. okt 2013 Jeg så ellers en ældre 800 gti på ebay, og hvad jeg ku finde på jbl´s hjemmeside, så kunne den arbejde i 8,5 liter lukket, eller 7,93 liter åbent. Det havde jo været perfekt,
    men galningen ville have 400 $ for den.
    Det er mange penge penge for så gammel en bas.

• #8   13. okt 2013 Prøv at snakke med Cody herinde... Han har selv lyttet til dem... smiley

• #9   13. okt 2013 den 8" SQX enhed vil ikke råbe lige så højt som den gamle GTI enhed... Desværre...

Men den gamle 8" GTI enhed vil bestemt heller ikke...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#10   13. okt 2013 Nej jeg skal nok alligevel op i 10", for at få noget der minder om, men så begynder Gladen også at blive dyrere.

Men ellers er der stadig SPL til fornuftige priser.

• #11   13. okt 2013 Hvad er lige fornuftig pris for dig? for sqx enheden koster kun 1300 kr... det er sgu da billigt...

Ellers hvis du skal have en 10" der kan trykke er der jo altid DD audio http://sound4wheels.dk/subwoofer/lose/10/dd-audio-dd510b

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#12   14. okt 2013 Jeg roder lidt rundt i de forskellige modeller fra Gladen.

Har set denne til 1.299 kr. Om den kan klare jobbet ved jeg ikke.
    Derefter synes jeg kabinetterne bliver lidt for store, undtagen nogen få stykker,
    som så bliver en anelse dyre, f.eks ZERO 10 PRO-SB, som koster omkring 4500.

Derfor jeg tænkte SPL til omkring 2500.

• #13   14. okt 2013 Men sqx enheden skal kun have 22liter lukket... Det er kun 2 liter mere end du selv har sagt var max... smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#14   14. okt 2013 Ja, og det kan nok også godt gå så, hehe..

Mht lydtryk, at det ikke spiller så højt, som den gamle jbl, så kan det meget vel være højt nok. Det er trods alt 9-10 år siden jeg kørte med jbl, og der var jo engang det ikke kunne blive højt nok.

Jeg ved self heller ikke, om jbl´en spillede max styrke, da jeg ikke kan huske , hvor mange watt forstærkeren var på.

Men det handler jo lige så meget om kompromis. Jeg har ikke pladsen til en stor bas, og jeg gider faktisk heller ikke se på det.
    Jeg var også lidt inde over, om jeg bare sku ha haft 6,5" bas/mid bas i bagdørene.
    De fåes jo også som semiwoofere, men de bliver nok aldrig så godt, som en rigtig subwoofer. smiley

• #15   14. okt 2013 Rasmus:
    Hold nu fast i det goe gamle old school stereo..! Du ved jo umiddelbart hva der er godt! --> JBL GTI !! smiley

Og ska du i nærheden af noget af det bliver det DD Audio.

Cody: Gladen sqx kommer ikke et sekund i nærheden af en JBL GTI .. ( Bare lige for at starter en god tråd !) smiley

Frederik A : Du bliver nød til at høre efter.. smiley ellers bliver bare ballade! smiley

Cheeeers!

• #16   14. okt 2013 Nu var JBL's Gamle GTI serie meget fin... men den var nu ikke nær så vild som du måske husker den...

Og giv den rette mand sådan en SQX mellem hænderne og den vil sagtens kunne give den gamle GTI enhed konkurrence...

GTI mk2 enheden er jo blevet væltet pinden for længe siden... Og JBL har siden ikke haft noget som helst der har kunnet følge med konkurrenterne... det er særgeligt men desværre sandt...

DD Audio får jo alt hvad JBL nogensinde har lavet til bare at lyde som en prut i en sportshal...

• #17   14. okt 2013 Cody
    Du har ret, men prisen er osse det samme...
    DD Audio koster en som sportshal, og JBL er til at betale, bare man prutter lidt om prisen! smiley

HAhaaaaaaa... den var lige i skabet den dér... indrøm det, den var go´ !! smiley

• #18   14. okt 2013 Det ved jeg nu ikke: http://carzone.dk/shop/jbl-w12gti-12-2723p.html
    Men jeg ville til hver en tid hellere have denne: http://sound4wheels.dk/subwoofer/lose/12/dd-audio-dd3512g
    Langt mere power i DD enheden... selv om den er rated lavere...

Bevares der er da power serien: http://www.carzone.dk/shop/jbl-p1220br-i-9267p.html

Og så endda med portet kabinet... Men så igen ville jeg heller have denne: http://sound4wheels.dk/subwoofer/komplette/12/dd-audio-le-m12
    DD er jo håndbygget i USA... JBL er samlebånds produkter fra kina... smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#19   15. okt 2013 Cody<< Den sidste du linker til, DD på 250 watt rms, kan den sammenlignes
    med gti´en, på 600 watt?
    Det er jo en meget fornuftig pris, men der er også 350 watt til forskel, og jbl 1200 gti kostede dengang 2500 kr, kun for enheden.

Corty75<<
    Ja, jeg ved det godt, og det var nok også mit første valg. smiley
    Den er billig idag, og den stiller mit behov, uden tvivl.
    Det var dog pladsen i bagagerummet der var lidt problemer med, grundet et kæmpe hundebur, men vi har måske fundet en løsning, så jeg nok godt kan få plads alligevel.

Alternativt, så har jeg inde i stuen, en Eminence v-max 800 (ahh mere nostalgi :)),
    i original kasse, og det kan self også være det ender med den, men det blir først når jeg har en at skifte ud med der så.
    V-max´en gør det også rigtig godt, dog knap så hård som gti´en.
    Kabeinettet er så til gengæld 70 liter, så det fylder lidt mere. smiley

• #20   15. okt 2013 Hva faen Corty.... Long time no see... Men som sædvanlig, altid frisk... smiley

Cody

Nu vi er ved de to enheder... En af mine venner kører selv med 2 MK2 GTI 10'' subs... Synes selv de lød rimeligt og lavede et fint tryk i hans kabine... Faktisk et tryk jeg ville stille mig fint tilfreds med selv... Hvordan performer SQX 10'' i forhold til dem? smiley

• #21   15. okt 2013 Aldrig tage en stueenhed ud i bilen... Aldrig...

DD Audio vil jeg mene er bedre rent kvalitetsmæssigt... Men nej den sidste jeg linker til var ment som eksempel i forhold til JBl's Power enhed... den vil ikke kunne trykke i nærheden af hvad den gamle GTI kunne... smiley

• #22   15. okt 2013
    Frederik A. H

SQX enheden vil SQ mæssigt være en del bedre... Og rent SPL mæssigt med musik vil du ikke kunne bemærke den vilde forskel, med den rette forstærker bag...

• #23   15. okt 2013 Okay.. Er man optimist hvis man sigter efter 140-142 dB med sådan 2 SQX 10 i portet kabinet? smiley

• #24   15. okt 2013 Nej det er man ikke... Det kan de sagtens...

• #25   15. okt 2013 Hvad vil de sådan cirka kunne komme op på hvis man måler dem? smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#26   15. okt 2013 Cody<<Ahh okay, på den måde. smiley

Det er skam heller ikke en stuehøjttaler, jeg har bare placeret den i stuen. smiley

• #27   15. okt 2013 Frederik

Jeg er desværre ikke synsk... Skulle jeg selv lave det i min egen bil, og det skal være så det spiller musik så en små 143-144 db... Men det kommer jo helt an på bil og kabinet og forstærker osv osv...

• #28   15. okt 2013 Tak.. Og undskyld hvis jeg spørger meget.. smiley

• #29   16. okt 2013 Nej er helt ok... den som ikke spørger lærer intet...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#30   13. nov 2013 Jeg hiver lige dette emne frem igen.

Skulle der være en der ligger inde med sådan en JBL 800 GTI, så er jeg interesseret.

• #33   13. nov 2013 He he har faktisk sådan et sæt JBL T595 liggende... Diskanten er desværre røget i dem... men det er en almindelig fejl ved dem desværre...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#34   13. nov 2013 Corty<<

Tak for linket, men de 2 har jeg desværre godt set. smiley

2600 for sub og 2x 595 er ikke specielt billigt, og det er kun bassen jeg er ude efter. Jeg skrev til sælger igår, men han var ikke interesseret i at sælge bassen alene, og den anden sender ikke til DK desværre..

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#35   13. nov 2013 Cody<<

Jeg har også haft sådan et sæt, samtidig med gti bassen.
    595´eren er der en del til salg af, men det svinder ud i gti basserne.
    Ok, der er da nogen til salg på ebay, men det er primært 12" og 15"

10" er sjælden, og 8" næsten ikke til at finde.

2 til salg på verdensplan er ikke meget.
    Men det er self også en gammel sag..

• #36   13. nov 2013 Jeg kan tage den hjem til dig.. Har adresse i USA smiley

Bare sig til, osse hvis det er andet du skal bruge derovre fra..

Ebay.com er MIN VEN! <---- Udtales med lidt sydlandsk accent! smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#37   13. nov 2013 Corty<<

Det lyder fristende. smiley

Den står dog stadig til 325 dollars, men den har været til salg i knap en måned tror jeg, og den er allerede blevet sat 75 dollars ned, så vil lige se om den ikke kommer yderligere ned. smiley

• #38   13. nov 2013 Ja, indtil der lige pludslig er en JBL Old school Gti freak.. der bider på!

Jeg kunne jo prøve og smide en besked til ham med et bud...

Har ofte handlet med amerikanere, og de sku lige så meget til at handle og prutte med som vi andre..

Jeg smider ham et bud på 250 BOX... smiley incl Free shipping!

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#39   13. nov 2013 Jeg har godt nok forsøgt at skrive til ham, men det var ikke umiddelbart muligt. smiley

Men 250 ville være mere realistisk plus dit salær self. smiley

• #40   13. nov 2013 Rasmus H

Jeg har lagt et "søg" ud på Phoenix gold phorummet i USA..
    Her har jeg et par " Dudes" som måske kunne gi lidt pote.....

Du kan følge med her:
    http://www.phoenixphorum.com/viewtopic.php?f=8&t=23326

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#41   14. nov 2013 Spændende. smiley

Jeg følger med. smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#42   16. nov 2013 Endnu et spørgsmål til denne gti.

På jbl´s hjemmeside står der, at den skal have 8,5 L i lukket kabinet, eller 7,93 L i portet, men bag på selve bassen står der 3/4 cu. ft, svarende til ca 21 L.

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/BoxesandParameters/800GTI.pdf

Og det går igen på de andre gti´ere.
    F.eks 10" skal have 49 L lukket, eller 42 L portet, men på bassen siger den 1 cu. ft. altså ca 28 L.

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/BoxesandParameters/1000GTI.pdf

Kan nogen give mig en logisk forklaring?

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#43   17. nov 2013 Så, nu har i fået noget tid til at tænke over det. smiley

Den billigste løsning er bygget ind over reservehjulet,
    så den får omkring 17 liter lukket.
    Fjerner jeg reservehjulet og køber sådan en her:
    http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/172/Language/da-DK/Gladen_bass_Frame.aspx

ja så kan jeg få fra 20-58 liter i lukket eller portet, men skulle jeg prøve alle størrelser kabinetter, så ville det blive frygtelig dyrt.

Jeg er klar over det er meget svært at svare på, men kan nogen svare på, om det er ÅBENLYST DÅRLIGT, at placere den i f.eks 58 liter, hvad enten det er lukket eller portet?

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#44   18. nov 2013 Nå, det lykkedes mig langt om længe, at finde en thiele small beregner, som rent faktisk kunne bruges.

17 liter portet, så det passer jo perfekt, men vil lige teste med reservehjulet i stuen først, og måske skrue et par billige kabinetter sammen i diverse størrelser, og se hvad der spiller bedst..

Det blir stort.. smiley

• #45   18. nov 2013 Godt med "plastis pose" og lidt tape i bagagerums baljen, pladre noget glasfiber i, og lad det tørre..
    Bagefter tager du "formen" op.. og laver et låg der passer til din enhed ( JBL Gti800 )

Så tilpasser du litermålet med portstørrelsen, så den rammer de Hz der er bestemt for enheden.

Så bliver det gejl..

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#46   18. nov 2013 Det lyder omfattende. smiley

Skal jeg gøre sådan, så må det blive støbt efter indvendig side af reservehjulet, så jeg rammer de 17 liter, men jeg havde egentlig bare tænkt, at hjulet isolere fint i sig selv, og at det kun vil være i bunden der skal være filt/isolering, så det bliver tæt.
    Kan det gå, eller er glasfiber et must?

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#47   18. nov 2013 Du siger "tilpasser litermålet med portstørrelsen".

Vil det sige at hvis kabinettet f.eks er 5 liter for stort, så kan det trækkes fra i en større port?

• #48   18. nov 2013 nej sådan fungerer det ikke... smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#49   18. nov 2013 Nej okay. smiley

• #50   18. nov 2013 du kan justere Hz peak området med port længde og størrelse..

I mine øjne snyde sig lidt frem til bedre plads og lyd.. Man skal nok være lidt en nørd for at kunne høre sig frem..
    Men.. i følge mine beregninger skal en 8"Gti have 23liter og en 7,5cm port med 11 i længden.. her peaker den ved 45 Hz.. Hvilket er fint for en hurtig lille og quick enhed som Gti800..
    De er letdrevne, og behøver ikke meget power for at spille godt.. i modsætning til de store 12".. W2

Det omtalte " låg " skal jo dække din "brønd".. Det er her du skære brønden til i højden for at få dit litermål.. på med låget og pladre den til med glasfiber.

Med andre ord..
    Det svare til at skære en mælke karton over på midten, og sætter låg på igen, for at få en halv liter karton..

Det samme med " brønden "..
    Man skal godt ha sin formel samling fra folkeskolen ved hånden.

Det er noget med at beregne cylinder og volume.. Kan sku ikke huske det!

Haha.. kom i tanke om min første brønd.. vi droppede beregningerne, og hælde vand i.. regnede lidt på det.. skar lidt af toppen.. hælde vand i igen.. og til sidst fik vi det litermål der skulle til..
    Den tog ingen skade, der var en bundprop til det samme jo... haha

Nok om det..
    Håber du løser det.

Ciaooooo

Kommentér på:
Jbl gti vs 8"

Annonce