{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.238 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af komplet anlæg. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Jeg ville bare lige høre om der var nogen som kunne hjælpe mig med at vælge enheder så jeg har et komplet sæt til bilen.
Skal bruges til en golf 2 eller 4 smiley
Det ville være perfekt hvis i kunne samle et helt sæt med radio, sub, komponentsæt, forstærkere, lyddæmpning, kabelsæt og evt. subkasse og ekstra batteri. Det skal ikke kun være et anlæg som sparker røv, men også lyde klart og godt.
Jeg har tænkt på http://www.knot.dk/shop/item.asp?id=9338&info=Focal--PS165&InfoCat=Hojtalere-Komponentset-2-Vejs-6_5-165mm
i dørene og så er jeg faktisk gået lidt i stå med henhold til subwoofer, hattehylde og instrumentbræt.
Men på forhånd tak smiley
Evt skriv nogle erfaringer, da de altid kan bruges.
Prisen er "næsten" ligegyldigt, da jeg godt ved at god / klar / dyb lyd koster penge. Men omkring 1000-2000 på sub alt efter hvor god den er kunne også bruge 2500 hvis den er så meget bedre end det andet. Bruger jo 1400 på komponentsæt, men har ikke købt noget endnu, så hvis i ved at der findes bedre sæt i døren til en billigere penge, siger jeg ikke nej til smiley Men regner nok med omkring 10k til 15k samlet, nok billiger hvis jeg finder noget brugt osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af komplet anlæg.
  • #1   4. nov 2013 En stor hjælp, ville være at komme med et budget.
    - Bare så folk ved om de skal kigge efter Xzound, Pioneer, osv. smiley


  • #2   4. nov 2013 har selv spl det spiller sgu godt http://hilmars-audio.dk/shop/spl-komplet-system-4881p.html også en alpine radio til så du godt kørende http://hilmars-audio.dk/shop/alpine-cde-134bt-2120p.html

  • #3   4. nov 2013 De penge du ville bruge på højttalere i hattehylden, smider du bare oven i budgettet til fronthøjttalerene, og dropper dem bag i.
    - Så får du lyden forfra, og et bedre komponentsæt.

    Overvej at find noget brugt, hvis ikke du har et højt budget, da du så vil få langt mere for dine penge.


  • #4   4. nov 2013 Hej Lasse har lige redigeret og skrevet budget og jeg undgår helst Xzound og boss osv. Helst kvalitet til en billig penge men heller ikke for billigt. Jeg betaler gerne 500 eller 1000 mere for en enhed hvis den er det vær. Man skal jo kunne holde ud at høre på det smiley

    Og tak Rasmus det ser ikke helt dumt ud smiley


  • #5   4. nov 2013 Det lyder faktisk fornuftigt da man jo høre lyden forfra. Tror jeg jeg vil gøre tak Ralf smiley

  • #6   4. nov 2013 Har i evt nogle eksempler på hvad der skulle sidde hvor? smiley
    og så nogle links


  • #8   4. nov 2013 Glanza ->
    Du må MEGET gerne lige forklare mig, hvorfor du mener det ville være en dum idé at droppe baghøjtalerne, og istedet købe noget low-end til bagenden..?
    - Og oven i købet mener low-end baghøjtalere vil være en forbedring? smiley


  • #9   4. nov 2013 Glanza ->
    Lyden bagfra er kun med til at gøre lydbilledet mere difust.
    De vil forvirre, og du vil ikke kunne lukke øjnene og forestille dig hvor instrumenterne står på scenen.
    Snakker vi surround sound er det noget andet.
    Men det du har i bilen er kun stereo, så det vil IKKE være nogen forbedring, tvært imod.
    - Og at du mener det skal være low-end gør ikke din sag bedre smiley

    Du finder INGEN seriøse bilstereo nørder, som går op i lydkvalitet, som har baghøjtalere siddende.

    En ordentlig dæmpet bil, med en god afspiller og forstærker, et godt komponentsæt i fronten, og en god bass i bagagerummet, så er du rigtig langt.


  • #10   4. nov 2013 Glanza ->
    Lige netop med dette punkt er det IKKE smag og behag smiley
    - Tvivler på nogen ligefrem foretrækker fordrejet lydbillede, og klar lyd..
    Men det kan da godt være du er en af de få så smiley

    Og jo, jeg har skam læst hvad du har skrevet..


  • #11   4. nov 2013 Glanza ->
    Du bliver vel klogere end dag..
    - Jeg gider ikke engang bruge tid på at forklare dig hvorfor jeg (og 99,99% af alle andre seriøse bilstereo nørder), er af samme mening..

    Men jeg vil gerne høre hvad det er du mener der mangler, uden højtalere i hattehylden?


  • #12   4. nov 2013 jeg vil på ingen måde sige hvad andre syntes er bedst, men PERSONLIGT vil jeg give Glanza lidt ret, jeg vil gerne have en afstemt lyd imellem for og bad, istedet for bare at have lyden foran, i min verden er det en smagssag, sådan vil jeg have det, hvis andre vil have det anderledes, er det deres smag smiley

  • #13   4. nov 2013 Men i stedet for at diskutere det, kan i så ikke komme med nogle eksempler på hvilke baghøjtalere og eller fronthøjtaler jeg kunne købe. Mange tak smiley

  • #14   4. nov 2013 Glanza ->
    Hvad er dine kriterier for at kunne kalde sig seriøs bilstereo nørd?
    - Siden du ikke mener jeg kan tillade mig at kalde mig det..


  • #15   4. nov 2013 Glanza ->
    Hvor var det jeg skrev ekspert?

    Når du engang har hørt et seriøst anlæg, så kommer du sikkert også over 6x9-alderen..


  • #16   4. nov 2013 Henrik B, jeg var rigtigt glad for det Bull Audio system jeg havde linket til længere oppe fra carsound.dk, i forhold til prisen syntes jeg det er rigtigt godt smiley

  • #17   5. nov 2013 Glanza ->
    Til din info, kan jeg fortælle dig at det var dig selv der kaldte mig ekspert, det er ikke et ord jeg selv har brugt mester..

    Og det er da dig der tuder knægt..
    Du går direkte til angreb, fordi jeg fortæller dig du tager fejl.
    - Nogle folk mener også missionærstillingen i sengen er den bedste.
    De folk har heller ikke prøvet andet og bedre. Og har derfor ikke andet at sammenligne med.

    Du skjuler ikke din alder og modenhed ret godt med sætningen:
    "Fis ud i din rådne Skoda og ryk dig i banditten til dit "fine" anlæg". smiley



  • #18   5. nov 2013 Jeg kommer med en kommentar når jeg kommer hjem... Men kan da se at nogle har meget lidt forstand på lyd...

    vælger at holde min mening for mig selv og kun komme med facts baseret på almen fysik, menneskets anatomi, og ingen personlige meninger...


  • #19   5. nov 2013 Ahh Hjemme..,. Anyway.

    Når man bygger et anlæg op i en bil sidder man med en masse gode muligheder For at montere enhederne så man får lyden helt korrekt... men folk har en sjov opfattelse af lyd... den lyd de på ingen måde ville kunne acceptere ved en koncert, er præcist den lyd de foretrækker i deres bil... Det giver ikke mening...

    Nåh Men lad os sige man har startet rigtigt og har monteret et godt komponentsæt foran i bilen... Og en subwoofer og selvfølgelig en god forstærker eller 2... Så har man lyden foran sig, og kan man finde ud af at montere har man lydscenen ca på niveau med toppen af instrumentbordet... Man har brugt kvalitetsgrej så her er resultatet: En god definerbar lydscene, dvs. du kan identificere hvilket instrument der står hvor på scenen... om sangeren står i midten, Saxofon til højre for midten trommer lidt bagved i midten og der er kor på ude i venstre side... (Dette kan naturligvis ikke høres på MP3, Eller på Techno og hiphop musik... Find noget godt akustisk rock, Jazz, Blues eller noget i den retning... måske en af tracy chapmans gode indspilninger... Eller noget Chuck Loeb

    Anyway..,. Du kan høre bittesmå detaljer i lyden du ikke troede var der... plektret på guitaren sangerens vejrtrækning ja det er ligefør du kan høre sveden dryppe fra trommeslagerens pande... Du har lyden foran dig, lyd og stereobillede står knivskarpt...

    Hvad sker der når du smider baghøjttalere i?

    lad os prøve... Vi har nu smidt nogle baghøjttalere i bilen... Vi fulgte nogle "gode råd" fra nogle af de "kloge" her på Bilgalleri og smed et komponentsæt mere i bilen... I Hattehylden fordi det er jo fint nok var der nogen der påstod...

    Hvad blev resultatet så?

    Da det menneskelige øre er indrettet som vores øjne, nemlig til at fokusere på det foran os, Så vil baghøjttalerne på ingen måde være nær så detaljerede som de forreste... For det kan vi simpelthen ikke høre... (Menneskelig anatomi... ikke en smagssag) Da vi nu tager et signal der er 100% magen til det fronten spiller og placerer det bag os... så opbrydes stereo og lydbilledet... Den flotte scene vi havde før bliver diffus og du kan ikke længere placere folk på scenen som man kunne før... Detaljerne ophæves og forsvinder, da vi nu med baghøjttalere ender med store fasefejl, som ingen dsp kan korrigere for... Altså bliver lyden mindre detaljere og mindre fokuseret... Nu minder ens opsætning altså mest af alt om et halvdårligt provinsdiskotek... Her er tale om fysikken love og derfor IKKE personlig smag...

    Intet musik indspilles i surround... Intet musik indspilles i Quadrofoni (Som er 4 højttalere og en sub, Altså det som folk bliver ved med at anbefale) Det holdte man op med i 70'erne da man fandt ud af det var en umådelig dum idé...
    dvs. Intet af det musik man downloader og køber f.eks. på itunes i dag, er indspillet med henblik på at skulle afspilles på mere end 2 højttalere... Derfor vil det pr definition og pga fysikken love ikke kunne lyde rigtigt når det afspille på 4 højttalere rundt om lytteren... Simpelt fact, Ikke en smagssag...

    jeg vælger at lade være med at rette nogen... men kommer kun med facts... Så kan folk selv tænke over det...


  • #20   5. nov 2013 Cody ->
    Det skriver du bare fordi du er dårlig til at indstille, har dårlig smag, og ikke er seriøs bilstereo nørd.. smiley smiley


  • #21   5. nov 2013 jeg vil godt give dig ret, men eftersom jeg rammer den "gråzone" du selv nævner i techno, hiphop musik, og alt hvad der nu ellers er godt i min verden, kato, kongsted osv. syntes jeg personligt, at eftersom der ikke er vildt mange detaljer at lytte efter, kan jeg bedre lide den generelle lyd af 4 højtalere smiley du kan komme med facts fra nu af til dommedag, jeg hører ikke detaljeret musik, og isætter højtaler som JEG mener det skal være, men hvis tråd starter hører detaljeret musik, ville jeg nok også følge dit råd og droppe de 6x9, og slippe for at bruge tid på at smadre sin hattehylde.. smiley

    men kan du svare mig på, hvorfor store dyre biler, med de store lyd systemer også altid har højtalere bagi? (8-10 højtalere totalt)


  • #22   5. nov 2013 henrik s

    Fordi bilfabrikanterne ikke går op i stereo... Og fordi forbrugeren forventer det... Det er faktisk derfor... Det handler om et kompromis mellem lydkvalitet og det fact at de fleste biler har et bagsæde... dvs. så har passagererne også god lyd... Det er derfor... Nåh ja, og hvad mon sælger bedst... "Den store lydpakke med 12 højttalere" Eller: "Den store lydpakke med 2 højttalere"... Og husk nu at når bilfabrikanter tæller højttalere så tælles hver enkelt enhed for sig selv... så selv om fronten består af et 3 vejs komponentsæt, så mener bilfabrikken at der er 6 højttalere foran...

    Jeg må ærligt indrømme at dit argument duer ikke: "techno, hiphop musik, og alt hvad der nu ellers er godt i min verden, kato, kongsted osv. syntes jeg personligt, at eftersom der ikke er vildt mange detaljer at lytte efter, kan jeg bedre lide den generelle lyd af 4 højtalere du kan komme med facts fra nu af til dommedag, jeg hører ikke detaljeret musik,"

    Du hører jo ekstremt deltaljeret musik... En kunstner som KATO f.eks. laver heller ikke sin musik til 4 højttalere...

    Noget af det mest detaljerede jeg længe har hørt var Infected Mushroom... Deres gode gamle numre er nogle af de absolut mest detaljerede... at knuse dem med dårlig gengivelse er da mega synd...

    Men der er ikke noget at give mig ret i... Det jeg har skrevet er bare sådan det er... så om du giver mig ret eller ej er ligegyldigt... facts ændrer sig ikke...


  • #23   5. nov 2013 eg vil hellere formulere det på en anden måde så, de detaljer jeg lytter efter, har ikke specielt meget at gøre med hvor lyden kommer fra, i min verden kommer det lidt an på hvor meget man går op i kvalitet, hvad man vil have.

    og det med folk på bagsædet, der er jo som oftest en højtaler i bagdøren, hvorfor så en højtaler i hattehyllen, og ikke et bedre komponentsæt i døren?


  • #24   6. nov 2013 Jamen hattehylden er til hatte... Ikke til højttalere... Lige nu irriterer det mig at min astra står skildt ad... Jeg har godt nok ændret manges mening om baghøjttalere med den bil...

  • #25   6. nov 2013 jeg mente mere fordi at fabrikanterne nogen gange sætter højtalere i hattehylden? personligt syntes jeg det lyder lige så godt med et godt komponent sæt i bagdøren, så alt lyden ikke kun er lige foran en selv smiley

  • #26   6. nov 2013 Ja det er også sådan man gør til koncerter... der placerer man altid højttalere Bagved folk også... Det der stereo er overrated jo... Hov vent... det kan have været sarkasme... Lad mig tænke mig om... Hvilket band er det nu der altid har højttalere bag publikum som supplement....




    Nåh ja det er INGEN... Baghøjttalere er en idé nogle lidt dumme bilfabrikanter fandt på for at lefle for kunderne der ville have "lyd til passagererne"... Det er såmænd fint nok man skal bare huske at det resulterer i et stort kompromis... For lydkvalitet er når et anlæg spiller korrekt... Og det kan ikke spille korrekt med baghøjttalere... fysisk umulighed...


Kommentér på:
Hjælp til valg af komplet anlæg.

Annonce