4.096 visninger
|
Oprettet:
subwoofer placering {{forumTopicSubject}}
http://imageshack.com/a/img440/4039/imzb.jpg
hvor vil være bedst at placere en subwoofer (12") i mit bagagerum (se link) har overvejet at lave en lukket kasse det kan passe ind helt op af bagsæderne men ved ikke om jeg skal pege subwooferen ind imellem sæderne via armlænet eller om jeg skal pege den ud mod bagenden af bagklappen. eller skal jeg gøre noget helt andet?
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 59 Biler: 18 Emner: 354 Svar: 2.043
jun 2012
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
benjamin, Da det er en sedan så er bilen svær at få en rigtig god bass i... ihvertfald hvis den skal trykke lidt... det bedste er en god båndpass kasse hvor porten peger ind kabinen via armlænet/skilemmen... Men det giver også en ret stor kasse... dog til 1 enhed er det faktisk ikke så slemt igen...
men bagud mod bagklappen er noget af det mest ineffektive i en sedan... uanset folks erfaringer... for lavet rigtigt vil båndpass løsningen næsten altid vinde...
jun 2012
jun 2009
jun 2012
jun 2009
jun 2012
jun 2012
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/RS12.pdf
nederst i linket ved bandpass står der nogen mål
d: 125mm / 4.92 inch
I: 190 mm / 7.47 inch
er det mål på porten?
nov 2005
jun 2009
Anyway så er det sikkert den bedste placering hvis du kører med lukket eller alm portet kabinet som er den dårligste løsning i en sedan... Så en dårlig løsning bliver ikke bedre fordi man finder en god position til en kasse der ikke er optimal til bil typen...
jun 2012
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/RS12.pdf
nederst i linket ved bandpass står der nogen mål
d: 125mm / 4.92 inch
I: 190 mm / 7.47 inch
er det mål på porten?
nov 2005
jun 2009
Ja jeg lyder lidt arrogant der... men virkelig... det er 2 vidt forskellige typer af biler som kræver vidt forskellige måder at bygge anlægget op på... Så dine 10 cm fra bagklappen er sikkert fine nok i din rolla... men det er ikke en anbefaling der på nogen måde kan bruges i en Sedan bil... (Se det er den slags folk lærer ved konkurrencerne... Hvor vi gamle deltagere er med...
jun 2009
Ja det er målene på porten... D= Diameter L = Længden...
nov 2005
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.517
med noget anlæg i, som lød ok, og med ok bas
så fik jeg en vectra a sedan,
så ved der nærmst ingen bas i bilen.
lige meget hvordan jeg stillede bassen og lige meget hvor meget jeg justerede
så ja en sedan er, det meget svvære og få en ordenlig bas i
en kadett c er være, da man også lige har en benzintank, mod bagsædet
jun 2009
ja men dit svar er ubrugeligt og vidner om manglende viden... Og jeg tager det op på det niveau fordi du skriver noget pis, for at sige det mildt... Og de nytter ikke at prøve at redde den ved at sige at det var det samme i 2andre biler... Der er stadig tale om at forskellige typer biler har forskellige parametre for hvilke typer kabinetter der fungerer bedst... Da trådstarters bil er en sedan kan dine erfaringer fra en hatchback ikke bruges til en skid...
nov 2005
Det er ikke noget jeg prøver at redde den med.. kassen har siddet i alle mine efterfølgende biler, og skulle sidde på PRÆCIS samme måde uanset hvilken bil, model, årgang og hvad filan du nu kan finde på at nævne.. af du og jeg, ved jeg det jo nok bedst, da både kassen, bilerne og ørene der lytter, er mine ?!
Selvom det måske ikke passer til dine beregninger, Mr.Rainman, så er det jo ikke sikkert verden sidder sådan sammen!
Kassen er ikke bare noget hjemmerunket lort, da gutten der har bygget den, har bygget højtalere for Cerwin Vega.. og dem har du sikkert også noget imod, for det er vel pludselig skod højtalere ?! Men pointen er, at ud fra tal på subben, er der lavet beregninger på kassens størrelse, portens størrelse, placering m.m.. at kassen så skal stå på en underlig måde, var også ham en stor gåde.. men sådan var det nu engang, så accepter nu for fanden at du ikke er den eneste der ved noget herinde champ
jun 2012
Og kan man lave porten selv ud af noget plastrør ?:)
jun 2009
Og så kan du bare skære porten til så længden passer... Du kan sagtens nøjes med et købe portender, bare spørg forhandlerne... til selve røret kan du også sagtens bruge orange kloakrør... det er samme type PVC... Og samme dimensioner...
jun 2009
Og accepter nu at du ikke ved en skid...
For præcis den type kasse der er lavet til din enhed kan det sagtens passe at placeringen du nævner har været bedst med præcist den kasse du har prøvet med... Har du prøvet med en båndpass kasse??? har du prøvet med en kasse hvor der er taget højde for biltypen også??? Lad være med at snakke med om noget du ikke ved en skid om...
Jamen dygtig fyr din ven der... Cerwin vega har lavet mange rigtigt fine højttalere... indtil de begyndte på deres XLS serie med kinalort i... At din ven har bygget højttalere for cerwin vega betyder ikke han har forstand på bilestereo... Fordi så ved man jo at der skal tages højde for Cabingain, bilens type, Bilen egensresonans, osv. Ser du de færreste huse resonerer med... men det gør bilen altså... Grunden til at din kasse skal stå specielt i bilen for at levere flere db, er simpelthen pga airflow i bilen... og cabingain.. Men det burde din ven jo vide når han er så dygtig som du siger... Når nej det vidste han ikke... det var ham jo en stor gåde... som du selv skrev...
Folk der ved en masse om stuehifi skal man som oftest ikke spørge når det handler om bilstereo, for de bruger desværre deres teorier fra stuehifi i bilen... og der fungerer de som oftest ikke...
Og lille mand, jeg har ikke spillet noget SPL konkurrence i tidernes morgen, Jeg er overdommer i dB-drag i Danmark, Stadigvæk...
Så i forhold til dig og din ven, så er jeg den eneste der ved noget... Især når du stadig ikke har fattet at uanset din erfaring, så er den stadig irrelevant i forhold til at den type af subkasse ikke er optimal i den type bil trådstarter har... Ja du spiller højere med præcsit den kasse DU havde hvis den står på en bestemt måde i de biler du har prøvet... hvad fanden får dig til at tro det er den optimale kasse??? Desuden er kassen elendigt bygget hvis du ikke kan få enheden over 140 db... Tror ikke du skal være så stolt af din kammerat alligevel... I en bil af samme størrelse og type som den rolla i videoen har min kammerat lavet over 140 db med en XLS enhed fra peerless med kun 400 watt i røven... og den lød stadig godt med musik... (Og ja jeg havde bygget det op for ham)
Så nej din kammerat har tydeligvis ikke været ret dygtig-...
nov 2005
Og jo han ved rigeligt om det, eftersom han er en af deltagerne der stillede op til dB drag med CV bilen
Du har tydeligvis heller ikke læst at den spillede bedst på den måde i alle andre biler også.. for nej det tror du jo ikke på.. man skulle tro du kendte til den ? nårh nej, du kommer jo kun de fine steder hvor alt går op i så voldsomt som muligt.. det slet ikke det manden spørger om.. du mener ikke han kan bruge mine svar, og jeg mener ikke han kan bruge dine svar til noget
Hov og lige en sidste ting.. du aner ikke hvilken enhed der sidder i ?
Ja din kammerats XLS fra Peerless.. her snakker vi at kasse, sub og forstærker alt inkl, har kostet i omegnen af 4500,-
jun 2012
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
Cody, rettelse så er det fra cv byggede vf serien at det var noget made in taiwan da vf serien var den første som ikke blev bygget i usa og så kom serien med de ringeste enheder nogensinde brugt i cv's historie så det kan man kalde en rigtig fiasko
nov 2005
jan 2009
Jeg ved at det ikke er enhederne han har været med til at lave medmindre han er en halv gammel mand efterhånden for strokeren har været fremme siden 70'erne.
Den eneste Dansker jeg kan mindes som er nævnt i cv historien er ham som startede audio nord ( mener dette var navnet) som i dag er hifiklubben.
Har du nogle konkrete beviser for at han overhovedet har haft noget med cv at gøre andet end at bruge deres produkter?
jun 2009
hvilken CV bil? Og hvor højt spillede han? Med hans "Expertise" må jeg vel forvente en score et godt stykke over de 150 db... men igen hvad er hans navn? For så kan jeg da tjekke hvor meget du lyver via termpro.com
"Du har tydeligvis heller ikke læst at den spillede bedst på den måde i alle andre biler også.."
Og du KAN ikke læse åbenbart... Sig mig hvordan kan man være så stupid at man ikke kan læse at jeg faktisk skriver at du nok har ret i at den specifikke kasse du har afprøvet nok har spillet bedst placeret på den måde du fortalte... Men at det stadig er en utroligt dårlig løsning til den type bil Trådstarter har... Jeg spørger dig endda om du har prøvet med et båndpass kabinet... hvilket du nok ikke ved hvad er... så det har du nok ikke... få hovedet ud af røven...
"kan godt være du engang har spillet dB drag"
Lille mand da... Jeg deltager da stadig... Jeg dømmer endda konkurrencerne... hvad er det du ikke helt forstår???
" her snakker vi at kasse, sub og forstærker alt inkl, har kostet i omegnen af 4500,- "
Til grin... Det setup jeg nævnte med XLS enheden havde samlet kostet 3000 kr... Købt brugt... Så hvad er din pointe??? Din kammerat kan stadig ikke finde ud af at lave et SPL setup åbenbart...
" han har været med til at lave Thansens Madness serie også.. ikke at den er noget at prale af,"
Se det har du sikkert ret i... det ville heller ikke være noget jeg ville prale med da... de lyder jo ad helvede til...
Og siden din kammerat blev overrasket over at din bass spillede højere da den blev placeret bestemt i bilen... Det burde han ikke blive hvis han har været med til bare 1 dB-drag konkurrence... så enten er du fuld af løgn eller også ved han mindre end du går og tror... For det fact at subwooferens placering kan have så meget indflydelse på SPL scoren, er da noget jeg vidste allerede efter den første konkurrence jeg var til... (Hvilket er en del år siden...)
"Hov og lige en sidste ting.. du aner ikke hvilken enhed der sidder i ?"
Det behøver jeg jo heller ikke... du kan få langt de fleste enheder op og spille 140 dB hvis bare du ved hvordan sådan en subkasse bygges ordentligt... hvilket din kammerat ikke gjorde...
nov 2005
Halvgammel ved jeg nu ikke.. i 40'erne
Så nej vi snakker ikke i +2009 han har deltaget.. men det er jo sådan set underordnet
Men tråden er smadret nu
Til trådstarter, du fik min mening
Jeg stopper her, for folk er sgu for dumme at høre på
jan 2009
jun 2009
Stadig fesent... tror jeg ville kunne bruge mindre end det i nypris og lave over 140 db... Hvad ville det kræve mon? Skal vi sige 1000 kr i bygge materialer til kassen... og små 500 til de nødvendige kabler...
Så har vi 3000 kr tilbage...
En af disse: http://bd-audio.dk/?c=1157&p=3187 Dem har jeg gode erfaringer med... 2 stk laver nemt 145 dB, (For det gjorde jeg med dem)
En forstærker: http://bd-audio.dk/?c=1148&p=3144 Den har kræfter nok... så er det kun kabinet konstruktionen der skal være korrekt...
4000 kr kan man lave et 140+ dB anlæg for... Og det behøver ikke engang være thansen møg...
Tror ikke din ven ved for meget om hvordan man bygger subkasser da... Jeg tør faktisk garantere jeg med nøjagtigt det samme grej som du havde, kunne lave over 140 dB... Knowledge is power...
subwoofer placering