{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.096 visninger | Oprettet:

Benjamin R
Benjamin R
Tilmeldt:
17. jun 2012
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57

subwoofer placering {{forumTopicSubject}}

http://imageshack.com/a/img440/4039/imzb.jpg

hvor vil være bedst at placere en subwoofer (12") i mit bagagerum (se link) har overvejet at lave en lukket kasse det kan passe ind helt op af bagsæderne men ved ikke om jeg skal pege subwooferen ind imellem sæderne via armlænet eller om jeg skal pege den ud mod bagenden af bagklappen. eller skal jeg gøre noget helt andet?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  subwoofer placering
  • #1   3. dec 2013 Det kommer jo an på mange ting smiley men jeg har bedst erfaring med at pege bassen ud mod bagklappen, og så passer det med ca 10cm's afstand.. hvorfor aner jeg ikke, men det er sådan der er højest SPL i bilen smiley

  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #2   3. dec 2013 den kommer til at fylde for meget hvis den bliver placeret 10 cm fra bagklappen desværre smiley

  • #3   3. dec 2013 10 cm fra bagklappen er den absolut dårligste placering med hensyn til lydtryk... Der kvæler man enheden da den bestemt ikke får luft nok foran sig at flytte på...

    benjamin, Da det er en sedan så er bilen svær at få en rigtig god bass i... ihvertfald hvis den skal trykke lidt... det bedste er en god båndpass kasse hvor porten peger ind kabinen via armlænet/skilemmen... Men det giver også en ret stor kasse... dog til 1 enhed er det faktisk ikke så slemt igen...

    men bagud mod bagklappen er noget af det mest ineffektive i en sedan... uanset folks erfaringer... for lavet rigtigt vil båndpass løsningen næsten altid vinde...


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #4   3. dec 2013 dvs. jeg skal have lavet en båndpass kasse før det bliver optimalt. er det ikke ligegyldigt hvordan kassen er bygget så længe der er de litermål som foreskrevet? smiley

  • #5   3. dec 2013 Jo og dog... Litermålet skal passe... du kan sagtens ændre formen selvfølgelig...

  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #6   3. dec 2013 så må jeg bare igang med at prøve at strikke en "protoype" sammen og se om der er plads osv smiley

  • #7   3. dec 2013 Husk at fortælle hvordan resultatet bliver... smiley

  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #8   3. dec 2013 skal jeg nok hvis jeg husker det ellers må du lige smide en påmindelse til mig smiley

  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #9   3. dec 2013 lige et bonusspørgsmål. hvor stor skal porten være?
    http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/RS12.pdf
    nederst i linket ved bandpass står der nogen mål
    d: 125mm / 4.92 inch
    I: 190 mm / 7.47 inch
    er det mål på porten?
    smiley


  • #10   3. dec 2013 Ja og så alligevel ikke.. jeg har flyttet rundt på den 1000 gange, og lige den placering giver det højeste SPL tal.. det er totalt underligt..

  • #11   3. dec 2013 målt af hvem?

    Anyway så er det sikkert den bedste placering hvis du kører med lukket eller alm portet kabinet som er den dårligste løsning i en sedan... Så en dårlig løsning bliver ikke bedre fordi man finder en god position til en kasse der ikke er optimal til bil typen...


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #12   3. dec 2013 cody hvor stor skal porten være i båndpas kabinettet?
    http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/RS12.pdf
    nederst i linket ved bandpass står der nogen mål
    d: 125mm / 4.92 inch
    I: 190 mm / 7.47 inch
    er det mål på porten?
    smiley


  • #13   3. dec 2013 Cody : Målt til dB Drag smiley Du kan se min video

  • #14   3. dec 2013 Ha ha hvor morsomt... Det er den Corolla du mener??? Du kan på ingen måde sammenligne subwooferplaceringen i en sedan med en hatchback da de to typer af biler har vidt forskellige præmisser for hvordan du får mest tryk... Jamen seriøst... Du troede da vel ikke på man bare kunne sammenligne på den måde?

    Ja jeg lyder lidt arrogant der... men virkelig... det er 2 vidt forskellige typer af biler som kræver vidt forskellige måder at bygge anlægget op på... Så dine 10 cm fra bagklappen er sikkert fine nok i din rolla... men det er ikke en anbefaling der på nogen måde kan bruges i en Sedan bil... (Se det er den slags folk lærer ved konkurrencerne... Hvor vi gamle deltagere er med... smiley )


  • #15   3. dec 2013 benjamin

    Ja det er målene på porten... D= Diameter L = Længden...


  • #16   3. dec 2013 Cody : Du tager det jo egentlig også op til et niveau han slet ikke spørger om smiley han spurgte hvor det var bedst, og jeg svarede skam bare.. kan så fortælle dig, det er det samme i en stc, og en Vectra A smiley

  • #17   4. dec 2013 jeg prøvede engang, hvor jeg havde en kadett e cc
    med noget anlæg i, som lød ok, og med ok bas

    så fik jeg en vectra a sedan,
    så ved der nærmst ingen bas i bilen.

    lige meget hvordan jeg stillede bassen og lige meget hvor meget jeg justerede

    så ja en sedan er, det meget svvære og få en ordenlig bas i

    en kadett c er være, da man også lige har en benzintank, mod bagsædet


  • #18   4. dec 2013 Holmeren

    ja men dit svar er ubrugeligt og vidner om manglende viden... Og jeg tager det op på det niveau fordi du skriver noget pis, for at sige det mildt... Og de nytter ikke at prøve at redde den ved at sige at det var det samme i 2andre biler... Der er stadig tale om at forskellige typer biler har forskellige parametre for hvilke typer kabinetter der fungerer bedst... Da trådstarters bil er en sedan kan dine erfaringer fra en hatchback ikke bruges til en skid...


  • #19   4. dec 2013 Cody : Nu må du sgu holde.. sjovt du anser dig selv som værende konge fordi du engang i tidernes morgen har spillet noget SPL konkurrence..

    Det er ikke noget jeg prøver at redde den med.. kassen har siddet i alle mine efterfølgende biler, og skulle sidde på PRÆCIS samme måde uanset hvilken bil, model, årgang og hvad filan du nu kan finde på at nævne.. af du og jeg, ved jeg det jo nok bedst, da både kassen, bilerne og ørene der lytter, er mine ?!
    Selvom det måske ikke passer til dine beregninger, Mr.Rainman, så er det jo ikke sikkert verden sidder sådan sammen!
    Kassen er ikke bare noget hjemmerunket lort, da gutten der har bygget den, har bygget højtalere for Cerwin Vega.. og dem har du sikkert også noget imod, for det er vel pludselig skod højtalere ?! Men pointen er, at ud fra tal på subben, er der lavet beregninger på kassens størrelse, portens størrelse, placering m.m.. at kassen så skal stå på en underlig måde, var også ham en stor gåde.. men sådan var det nu engang, så accepter nu for fanden at du ikke er den eneste der ved noget herinde champ smiley


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #20   4. dec 2013 Forresten hvor inder jeg lige en port til mit kabinet der passer?
    Og kan man lave porten selv ud af noget plastrør ?:)


  • #21   4. dec 2013 Du kan lave porten selv... men du skal stadig bruge portender for at undgå portstøj... http://carsound.dk/kategori.asp?id=52&pk=43
    Og så kan du bare skære porten til så længden passer... Du kan sagtens nøjes med et købe portender, bare spørg forhandlerne... til selve røret kan du også sagtens bruge orange kloakrør... det er samme type PVC... Og samme dimensioner... smiley


  • #22   4. dec 2013 Holmeren

    Og accepter nu at du ikke ved en skid...

    For præcis den type kasse der er lavet til din enhed kan det sagtens passe at placeringen du nævner har været bedst med præcist den kasse du har prøvet med... Har du prøvet med en båndpass kasse??? har du prøvet med en kasse hvor der er taget højde for biltypen også??? Lad være med at snakke med om noget du ikke ved en skid om...

    Jamen dygtig fyr din ven der... Cerwin vega har lavet mange rigtigt fine højttalere... indtil de begyndte på deres XLS serie med kinalort i... At din ven har bygget højttalere for cerwin vega betyder ikke han har forstand på bilestereo... Fordi så ved man jo at der skal tages højde for Cabingain, bilens type, Bilen egensresonans, osv. Ser du de færreste huse resonerer med... men det gør bilen altså... Grunden til at din kasse skal stå specielt i bilen for at levere flere db, er simpelthen pga airflow i bilen... og cabingain.. Men det burde din ven jo vide når han er så dygtig som du siger... Når nej det vidste han ikke... det var ham jo en stor gåde... som du selv skrev...

    Folk der ved en masse om stuehifi skal man som oftest ikke spørge når det handler om bilstereo, for de bruger desværre deres teorier fra stuehifi i bilen... og der fungerer de som oftest ikke...

    Og lille mand, jeg har ikke spillet noget SPL konkurrence i tidernes morgen, Jeg er overdommer i dB-drag i Danmark, Stadigvæk...

    Så i forhold til dig og din ven, så er jeg den eneste der ved noget... Især når du stadig ikke har fattet at uanset din erfaring, så er den stadig irrelevant i forhold til at den type af subkasse ikke er optimal i den type bil trådstarter har... Ja du spiller højere med præcsit den kasse DU havde hvis den står på en bestemt måde i de biler du har prøvet... hvad fanden får dig til at tro det er den optimale kasse??? Desuden er kassen elendigt bygget hvis du ikke kan få enheden over 140 db... Tror ikke du skal være så stolt af din kammerat alligevel... I en bil af samme størrelse og type som den rolla i videoen har min kammerat lavet over 140 db med en XLS enhed fra peerless med kun 400 watt i røven... og den lød stadig godt med musik... (Og ja jeg havde bygget det op for ham)

    Så nej din kammerat har tydeligvis ikke været ret dygtig-...


  • #23   4. dec 2013 Ja men du dygtig smiley Lad verden vide du er den eneste der har forstand på det smiley Elsker du er så let at pirre og rent faktisk bliver sur.. det viser lidt om studenterhuen måske ikke trykker dig platfodet.. kan godt være du engang har spillet dB drag og meget mere, men nu er du jo ikke SPL guden..
    Og jo han ved rigeligt om det, eftersom han er en af deltagerne der stillede op til dB drag med CV bilen smiley så lidt om bilstereo må han jo nok vide, eftersom i sikkert har spillet mod hinanden smiley nej det lød historien ikke noget om, men den lød heller ikke noget om, det kun var hjemmestereo han havde bygget smiley igen.. du læser jo hvad du vil, hvilket bevidne du ikke selv er for smart smiley
    Du har tydeligvis heller ikke læst at den spillede bedst på den måde i alle andre biler også.. for nej det tror du jo ikke på.. man skulle tro du kendte til den ? nårh nej, du kommer jo kun de fine steder hvor alt går op i så voldsomt som muligt.. det slet ikke det manden spørger om.. du mener ikke han kan bruge mine svar, og jeg mener ikke han kan bruge dine svar til noget smiley så vi lige vidt.. Fjols altså smiley

    Hov og lige en sidste ting.. du aner ikke hvilken enhed der sidder i ?

    Ja din kammerats XLS fra Peerless.. her snakker vi at kasse, sub og forstærker alt inkl, har kostet i omegnen af 4500,-


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 57
    #24   4. dec 2013 har kigget lidt rundt men kan ikke finde en basport der har en diameter på 125mm (ca. 5") hvor skal jeg være heldig at kunne få fat i sån en? smiley

  • #25   4. dec 2013 Holmeren, nu skriver du at dem/ham som har bygget dit kabinet også har bygget højttalere for cv, så vil jeg da lige høre hvem han er og hvor han har arbejdet henne?

    Cody, rettelse så er det fra cv byggede vf serien at det var noget made in taiwan da vf serien var den første som ikke blev bygget i usa og så kom serien med de ringeste enheder nogensinde brugt i cv's historie så det kan man kalde en rigtig fiasko smiley Xls serien er bedre end cls og clsc serien men stadig en dårlig serie smiley


  • #26   4. dec 2013 Rene : Thomas hedder han smiley det er efterhånden mange år siden han arbejde for dem, og de kørte til SPL events smiley Kan sgu ikke lige huske efternavn smiley han er selvstændig, og bosat på Bornholm nu smiley han har været med til at lave Thansens Madness serie også.. ikke at den er noget at prale af, men han arbejde der en kort årgang, og da de fandt ud af hvad han kunne, var han med i planerne for at belære dem lidt om hvordan og hvorledes smiley

  • #27   4. dec 2013 Holmeren. En højttaler er i min verden noget der sidder i et kabinet som spiller som en full range højttalere. Da du nævner spl events så er det til bilen dvs så enten har han bygget kabinetter og ellers er det enheder. Hva enten det er det ene eller det andet så kan jeg regne ud at det har forgået i usa eftersom det er der at cv holder til eller holdte til da det stadig var cv ( nu er det blot et logo) og de kommer ikke til lille danmark for at vise deres anlæg frem. Jeg kan nu heller ikke mindes at cv nogensinde har deltaget i spl events dog kan jeg tage fejl men den nok største stroker guru holder til i tyskland ( regner med det er stroker serien der er omtalt da det er den kraftigste serie).

    Jeg ved at det ikke er enhederne han har været med til at lave medmindre han er en halv gammel mand efterhånden for strokeren har været fremme siden 70'erne.

    Den eneste Dansker jeg kan mindes som er nævnt i cv historien er ham som startede audio nord ( mener dette var navnet) som i dag er hifiklubben. smiley

    Har du nogle konkrete beviser for at han overhovedet har haft noget med cv at gøre andet end at bruge deres produkter? smiley


  • #28   4. dec 2013 "eftersom han er en af deltagerne der stillede op til dB drag med CV bilen "

    hvilken CV bil? Og hvor højt spillede han? Med hans "Expertise" må jeg vel forvente en score et godt stykke over de 150 db... men igen hvad er hans navn? For så kan jeg da tjekke hvor meget du lyver via termpro.com

    "Du har tydeligvis heller ikke læst at den spillede bedst på den måde i alle andre biler også.."
    Og du KAN ikke læse åbenbart... Sig mig hvordan kan man være så stupid at man ikke kan læse at jeg faktisk skriver at du nok har ret i at den specifikke kasse du har afprøvet nok har spillet bedst placeret på den måde du fortalte... Men at det stadig er en utroligt dårlig løsning til den type bil Trådstarter har... Jeg spørger dig endda om du har prøvet med et båndpass kabinet... hvilket du nok ikke ved hvad er... så det har du nok ikke... få hovedet ud af røven...

    "kan godt være du engang har spillet dB drag"

    Lille mand da... Jeg deltager da stadig... Jeg dømmer endda konkurrencerne... hvad er det du ikke helt forstår???

    " her snakker vi at kasse, sub og forstærker alt inkl, har kostet i omegnen af 4500,- "
    Til grin... Det setup jeg nævnte med XLS enheden havde samlet kostet 3000 kr... Købt brugt... Så hvad er din pointe??? Din kammerat kan stadig ikke finde ud af at lave et SPL setup åbenbart...

    " han har været med til at lave Thansens Madness serie også.. ikke at den er noget at prale af,"
    Se det har du sikkert ret i... det ville heller ikke være noget jeg ville prale med da... de lyder jo ad helvede til...

    Og siden din kammerat blev overrasket over at din bass spillede højere da den blev placeret bestemt i bilen... Det burde han ikke blive hvis han har været med til bare 1 dB-drag konkurrence... så enten er du fuld af løgn eller også ved han mindre end du går og tror... For det fact at subwooferens placering kan have så meget indflydelse på SPL scoren, er da noget jeg vidste allerede efter den første konkurrence jeg var til... (Hvilket er en del år siden...)

    "Hov og lige en sidste ting.. du aner ikke hvilken enhed der sidder i ?"

    Det behøver jeg jo heller ikke... du kan få langt de fleste enheder op og spille 140 dB hvis bare du ved hvordan sådan en subkasse bygges ordentligt... hvilket din kammerat ikke gjorde...


  • #29   4. dec 2013 Rene : Jeg bor ikke derovre mere, og snakker ikke med manden mere smiley og som sagt er det mange år siden.. Jeg har bare set billeder af deres bil og meget mere smiley
    Halvgammel ved jeg nu ikke.. i 40'erne smiley
    Så nej vi snakker ikke i +2009 han har deltaget.. men det er jo sådan set underordnet smiley vi snakker om en mand der har med lyd at gøre, og ved hvordan kasser skal bygges ud fra de parametre der nu er.. han har konstrueret en kasse hvor en billig 12" og en Thansen forstærker rykker 139.9 dB.. så kan Cody gutten godt pakke sit Peerless pjat sammen.. jeg snakker 4500,- nypris, og han ævler om brugtpris til 3000,- og i de kredse er det vel nogen som kender nogen og har fået den for at hente den. for peerless er ikke billigt.. så det slet ikke til sammenligning smiley men manden er åbenbart så dum at han ikke kan se forbi sin egen næse smiley

    Men tråden er smadret nu smiley
    Til trådstarter, du fik min mening smiley hør på bonghovederne hvis du vil, eller gør dig dine egne erfaringer.. gør du dine egne, så lad vær at tal om dem, for det er åbenbart forkert uanset om det lyder bedst eller ej smiley

    Jeg stopper her, for folk er sgu for dumme at høre på smiley og ja giv bare mig skylden hvis i får det bedre med det smiley jeg har brede skuldre smiley


  • #30   4. dec 2013 Holmeren, cv har nu heller ikke lavet bilenheder siden 2005-2006 da det blev solgt fra. Ikke ondt ment men det lyder som en meget stor løgn at han har været med til det. Han har sikkert nok været med til spl event's men det har ikke været igennem cv, blot med brug af cv enheder og det eneste der er bygget af danskere for cv er nogle af stue højttalerne eller retter sagt kabinetterne.

  • #31   4. dec 2013 "han har konstrueret en kasse hvor en billig 12" og en Thansen forstærker rykker 139.9 dB"

    Stadig fesent... tror jeg ville kunne bruge mindre end det i nypris og lave over 140 db... Hvad ville det kræve mon? Skal vi sige 1000 kr i bygge materialer til kassen... og små 500 til de nødvendige kabler...
    Så har vi 3000 kr tilbage...
    En af disse: http://bd-audio.dk/?c=1157&p=3187 Dem har jeg gode erfaringer med... 2 stk laver nemt 145 dB, (For det gjorde jeg med dem)
    En forstærker: http://bd-audio.dk/?c=1148&p=3144 Den har kræfter nok... så er det kun kabinet konstruktionen der skal være korrekt...

    4000 kr kan man lave et 140+ dB anlæg for... Og det behøver ikke engang være thansen møg... smiley knowledge is power... smiley

    Tror ikke din ven ved for meget om hvordan man bygger subkasser da... Jeg tør faktisk garantere jeg med nøjagtigt det samme grej som du havde, kunne lave over 140 dB... Knowledge is power...


Kommentér på:
subwoofer placering

Annonce