Hjælp til valg af aktiv subwoofer. {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.dk
Jeg vil gerne have en smule mere bas i min gamle BMW 2002, da der kun sidder to 6,5" fronthøjtalere i bilen som den står nu.
Jeg har derfor lige et par spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at få svar på:
1: Bilen er jo ikke nogen stationcar eller hatchback så der er "lukket" fra bagagerummet og ind i selve bilen. Dog er bilen jo simpelthen så tyndt bygget i forhold til nyere bilere så den "væg" der adskiller kabinen fra bagagerummet er meget tynd.
Det jeg er i tvivl om er, om en subwoofer vil virke og give ekstra lyd inde i bilen, hvis den står omme i bagerummet?
Fordi hvis den ikke virker hvis den står deromme, så er jeg nød til at have en af dem som kan ligge under forsædet, men det er jeg bare ikke så vild med da den vil stikke lidt ud omme ved passageren.
2: Med et budget på ca. 1500 kr, hvad vil i så anbefale?
http://www.pricerunner.dk/sp/aktiv-subwoofer-bil.html
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.795
Den er jeg iværtfald tilfreds med.
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
"Problemet" er at bilen er fra 1970 og der var ikke højtalere i dørene fra fabrikken og der virkelig heller ikke plads til at bygge det i, dette har jeg tjekket.
Jeg har derimod bygget en "midterkonsol" med en radio i og så disse 2*6,5" højtalere. Denne er lavet i træ og dette er langt fra optimalt da den på ingen måde er godt afstivet.
Jeg har ikke særlig meget forstand på alt det med højtalere men jeg havde et sæt af Sony XS-HA1726 højtalere liggende og det var dem jeg brugte, jeg ved dog faktisk ikke om det er det rene skrammel eller om de burde være "OK".
Dette står på kassen:
Højtalerne er som sagt fra sony og de hedder XS-HA1726.
De er 16.5 cm i diameter, 170W peak power og 50 rated power.
De er 2-vejs og der er små diskanter med også.
Min HU er en lille billig en til 600 kr så den har nok ikke ret mange "kræfter". Jeg har dog ikke nogen forstærker liggende, men hvis jeg nu køber en normal subwoofer (ikke en aktiv) inklusiv en lille forstærker, så kan jeg vel sætte mine fronthøjtalere til denne også? Så har jeg jo pludselig en subwoofer + en forstærker til mine fronthøjtalere?
Mvh. Frederik Jensen
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Inden du overhovedet begynder at spekulere i en sub, bør dine front-højttalere have så gode vilkår som muligt, også selvom det er en "svær" bil at arbejde med.
Som start bør du lave 2 kamre (kabinetter) til dine højttalere, således at de har bare en nogenlunde forudsætning for at bidrage med noget.
Har du ikke nogle billeder af din bil, for jeg synes ofte at folk med "ældre" biler har svært ved at få ordentlig lyd i, og det kunne være meget rart at "se" problemet, og komme med nogle forslag!
Din HU har alt at sige for, hvordan lyden bliver, så hvis der er tale om en dårlig HU, er det absolut første sted at starte, før du tænker i forstærker og sub...
Hjælp til valg af aktiv subwoofer.