{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.225 visninger | Oprettet:

Tænding: Gul og rød ledning {{forumTopicSubject}}

Hej kære bilstereoentusiaster,

Jeg er rimelig noob på bilstereoområdet, men er på trods af dette gået i gang med et mindre "projekt", hvor jeg er ved at udskifte headunit i min Opel Vectra fra 2008 til en ny 2-DIN headunit fra Sony.

I kan læse lidt om mine indledende problemer her:

http://www.bilgalleri.dk/forum/Bilstereo/1025012-antenneadapter

Disse problemer er nu løst.

Jeg har prøvet at forbinde det hele (inden jeg monterer den nye radio i radioskakten) - og se bare - det hele spiller perfekt og antennen virker fint med strøm til antenneforstærkeren og med en kanon radiomodtagelse. Langt bedre end den gamle radio. Derudover virker ratfjernbetjeningen også perfekt. So far so good.

Eneste tilbageværende problem er strøm / tænding.

Jeg mener jo, at det normalt bør være muligt, at tænde sin HU, når man KUN har aktiveret første trin på tændingen, og at det ikke burde være nødvendigt at sætte fuld tænding på bilen, for at tænde HU. Har jeg ret?

Fra Sony-HU´en går der bl.a. 2 ledninger: Gul og rød som har noget med strøm og tænding at gøre. I manualen til Sony HU står det, at det (afhængigt af bilmærke) kan være nødvendigt at bytte rundt på disse 2 ledninger. Dermed menes, at man forbinder rød med gul og vice versa på de ledninger der kommer fra bilen / adapter.

Jeg har prøvet både gul/gul og gul/rød kombinatinen. Men resultatet er det samme. HU kan KUN tændes på fuld tænding. Er det normalt?

Sidste mulighed jfr. manualen er, at man ikke forbinder den ene røde ledning, dvs. den ender blindt. Men angiveligt skal ledningerne kun forbindes på den måde, når bilen ikke har en ACC position på tændingen. Så det mener jeg ikke kan være aktuelt hos mig.

Her den relevante side fra manualen.

http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/119687-taending_gul__roed_ledning?status=1

Er der nogen der har nogle gode forslag til, hvad der ellers kan være galt? Eller må jeg leve med, at der skal fuld tænding på bilen, for at jeg kan tænde radioen?

Tak for jeres kommentarer.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænding: Gul og rød ledning
  • #1   13. jan 2014 Det er jo rød eller gul fra bilens lednings net side af. Da det lyder som du kan har tage gul fra bilens side og sat til rød og gul op til radio.

    så det skal jo være rød til gul og gul til rød. Så begge er til sluttet på en gang


  • #2   13. jan 2014 Du skal vel bare have en klemme 15 forbundet med din radio (altså tænding).

  • #3   13. jan 2014 Lasse P
    Tak for hurtigt svar.
    Men det betyder fortsat, at jeg skal have fuld tænding på, for at kunne tænde HU´en. Jeg har prøvet begge dele, men med samme resultat.


  • #5   13. jan 2014 Hvad står der på din tændingslås ved første hak? for mener radioen er sat til at den skal stå på acc

    uh du skal starte bilen først før den tænder?


  • #6   13. jan 2014 Morten E

    Også tak til dig.

    Jeg forstår godt din pointe - men nogle gange vil jeg godt sidde i bilen og høre radio (når jeg f.eks. sidder i bilen og venter på, at fruen får handlet færdig smiley ) uden at jeg skal knalde fuld tænding på.

    Jeg ved ikke, om jeg forstår dig rigtigt. Men din sidstnævnte løsning med "konstant strøm", svarer den til, at jeg lader den ene røde ende blindt?

    Jfr. eksempel 3 i manualen?



  • #7   13. jan 2014 jeg mener også jeg skal starte min bil før radio tænder, men det er intet problem smiley

  • #8   13. jan 2014 VectraDude det han mener er, at der er en ledning der er 12v på hele tiden. En ledning der ikke er kørt over tændnings låsen. Så der behøver du ikke ha nøglen i, men skal selv tænde og slukke radioen hele tiden.

  • #9   13. jan 2014 Ok - tusind tak til jer allesammen for hurtige svar.

    Jeg prøver at arbejde lidt videre med det i morgen.

    For allerhelst vil jeg have 12v på hele tiden, med den "risiko" der er for, at batteriet er tappet når man kommer tilbage til bilen efter en lang arbejdsdag, fordi man har glemt at slukke for HU´ en da man forlod bilen smiley

    Men sådan vil jeg helst have det - for sådan er / var det også med den originale Opel/Blaupunkt radio CD30MP3.


  • #10   13. jan 2014 opel har byttet rundt på rød og gul, på deres radio´er
    så de ikke passe med et dinstik

    så har du skiftet fra original radio til en anden, så skal du bare bytte dem om.

    jeg ved ikke hvorfor, men sådan har det altid været i opel,
    og har rodet med dem i nu 14-15 år,


  • #11   13. jan 2014 Søndejyden

    Også tak til dig.

    Følgende har jeg konstateret indtil nu - har lige været ude ved bilen igen.

    1) Forbinder jeg gul med rød kan jeg kun tænde radioen på fuld tænding / når bilen er startet. Efter at jeg har haft nøglen ude af tændingen og sætter fuld tænding på igen - så har radioen "glemt" indstillingerne og jeg skal gemme stationer osv. igen

    2) Forbinder jeg gul med gul og rød med rød kan jeg fortsat kun tænde radioen på fuld tænding / når bilen er startet. Men til gengæld "husker" den stationsindstillinger osv. efter at jeg har haft nøglen ude af tændingen.

    Så ud fra det ser det umiddelbart ud til, at jeg skal forbinde gul/gul og rød/rød. Muligt det er anderledes i min, fordi jeg har en CAN-BUS adapter skudt imellem pga. ratfjernbetjeningen.


  • #12   13. jan 2014 nu jeg tænker over det, så må din tændingslås
    have et kontakt punkt mere,

    det har damens vectra b, når man har haft tænding på, så køre radioen jo videre,
    indtil man tager nøglen ud,
    og hvis man drejer nøglen til første klik, så kan man kun tænde radio´en,

    og så er det først ved klik nr 2 at der komme tænding på.

    den ledning/farve kan jeg ikke huske,
    mere om det er den du skal bruge


  • #13   13. jan 2014 YES - Så lykkes det!

    Det VAR imod forventning alligevel punkt C i manualen der skulle bruges.

    http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/119687-taending_gul__roed_ledning?status=1

    Det er KUN den gule ledning fra bilen, der skal forbindes med "samlestikket" fra Sony´en, hvor både Sony´ens gule og røde ledning sidder i.

    Den røde ledning fra bilen skal slet ikke forbindes. Det må være den, der går til tændingen.

    Nu har jeg fået det som jeg vil have det. ALTID strøm til HU´en - uanset om der er en nøgle i tændingslåsen eller ikke.

    Igen tusind tak for jeres svar. Jeg har lært en masse i dag smiley


Kommentér på:
Tænding: Gul og rød ledning

Annonce