{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.772 visninger | Oprettet:

montering af kondensator? {{forumTopicSubject}}

er ved at montere ny forstærker, bas og kondensator, men er en smule i tvivl om hvordan det skal monteres....

tager jeg fejl hvis jeg gør sådan her?

tager plus fra batteri, og kort efter batteri på med en sikring, og herefter kører kablet om i bag, ind i en boks som deler "signalet" op i 2 med en sikring til hver "udgang" tager så og sætter kabel i den ene og ned til kondensator, og tager så en nyt fra kondensator og op i forstærkeren.. ang stel har jeg ført et fra forstærker ned til kondensator, og igen fra kondensator og ned til stel, er dette rigtigt gjort? har ikke sat det i bilen endnu, men har gjort det klar inden jeg sætter deet til vil jeg høre om det er rigtigt da jeg har hørt en kondensator kan eksplodere

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  montering af kondensator?
  • #1   17. feb 2014 du bør føre en stel direkte fra stel til forstærker og føre en enden fra stel til kondensator smiley

jeg gjorde som du havde gjort og fik meget generatorstøj, ændrede stel og derefter er det væk !

• #2   17. feb 2014 dvs, ledning fra stel til forstærker, og ledning fra stel til kondensator? =) og kan de 2 stel sidde monteret samme sted eller ville det give det samme i sidste ende? smiley mange tak smiley

• #3   17. feb 2014 Hvad vil du med en kondensator? når dit batteri ikke er god nok til at trække den kondensator. Den hjælper jo kun hvis du har nok kraft på batteri og ikke bare fordi du vil have en sat på. Du ender jo med den ødelægger mere end den gavner.

• #4   17. feb 2014 tror du skal finde et andet sted at spille klog lasse p, du ved vist ikke en fløjtende skid om mit batteri eller noget andet.. har købt et anlæg hvor der er en kondensator med og jeg ved det er sundere hht spænding osv

• #5   17. feb 2014 Camilla hvor stort er dit batteri da? og jo ved da en del om kondensator, Bla. at det er den der sørger for at holde din spænding stabil. en forstærker yder jo en given watt antal ved 14,4 volt. En kondensator er så med til at holde din spænding til de 14,4 volt ved brug. Men hvis dit batteri ikke er stort nok vil kondensator ikke kunne holde de 14,4 volt. Og vil så belaste dit batteri endnu mere. Bum

At der følger en kondensator med til anlægget betyder jo intet for det er dit batteri du skal kigge på og ikke hvad der er med. Så hvem skulle spille klog af os to ? Så nej det er ikke sundere for dit batteri at du smækker mere forbrug på den hvis den ikke kan trække det.

Og hvis du var så klog på det så læs lidt om det her http://fatfist.hubpages.com/hub/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work

• #6   17. feb 2014 spådan smiley

profilbillede
  • #7   17. feb 2014 K. Christensen.

Øh kondensator skal da forbindes til forstærkeren. Fra plus på batteri til plus på kondensator. Fra plus på kondensator til plus på forstærker. Hver enhed skal have deres eget stel punkt.

• #8   17. feb 2014 jeg siger skam heller ikke jeg er klog, hvorfor tror du jeg opretter dette indlæg? jeg har nu startet ud som du siger uden kondensator og det spiller ganske udemærket.. jeg tror ikke mit batteri fejler noget, men jeg fik at vide at kondensatoren ville hjjælpe med at holde en jævn spænding og ville herved være sundere et setup? eller tager jeg fejl..

men som sagt er den ikke blevet monteret alligevel

• #9   17. feb 2014 Og så er det jeg siger at en kondensator ikke altid er en hjælp, hvis det spiller ok nu så behøver det ikke at spille ok efter du har sat en kondensator på. Da den jo belaster dit system så dit batteri skal være endnu bedre end før. Da du jo tilføjer endnu mere til systemmet som skal lades op hele tiden.

Hm du har måske bare pms. Siden jeg skulle svines til med jeg ikke vidste en fløjtende skid om dit og dat smiley

• #10   17. feb 2014 jeg gentager gerne mig selv, du ved ikke en "ret meget" om mit batteri og hvordan min bil bruger strømmen derfra... anlægget spiller fint, men alt blinker lys blinker svagt i takt til bassen, men det vidste du jo self også godt, ikke? :).. der var ikke problemer før da jeg bare have en mindre bas og monoblok, men nu hvor der er sat en større bas, 6x9 og større forstærker i så blinker alt lys svagt.. der fik jeg at vide kondensator kunne hjælpe, men det lyder til dem der har sagt det har været helt galt på den?

• #11   17. feb 2014 En kondensator skal tilsluttes anlægget når man har et batteri, som ikke kan levere strømmen hurtigt nok til forbrugerne, så hvis dit lys blinker tyder det på at dit batteri ikke kan levere hurtigt nok strøm eller dine kabler er for små...

En kondensator er ligesom et "ekstern batteri" som lader op hurtigt og kan levere hurtig strøm, din bass ville også blive mere "stram" da den får det strøm som den skal have smiley

• #12   17. feb 2014 K. Christensen nej den får den spænding den skal have. En kondensator giver en stabil spænding. En forstærker yder f.eks 1000 rms watt ved 14,4 volt= den bruger 69,44 A for at yde de watt. Uden en kondensator har du så måske kun 12 eller 13 volt.
    Ergo så skal den ved 12 volt bruge 83,33 A ved samme antal watt. Det giver ikke ekstra effekt at montere en kondensator hvis dit batteri og generator ikke kan levere nok i forvejen. Det vil altid være bedre med et nye og bedre batteri end en kondensator.

• #13   17. feb 2014 tvivler på det er kablerene, for det er fandme nogle på tykkelse med en finger, de burde vel være okay? er købt præcis til bil anlæg og var ikke ligefrem billige, så tror de burde være ok? men forstår ikke helt.. har lige gået og støvsuget bilen, og her var der fyret godt op under anlægget, i ca en time, uden bilen var startet, så der er vel fint med strøm på¨batteri også? og det er ikke meget lysene blinker, men lidt svagt kan man godt se det

• #14   17. feb 2014 Camilla hvad er det for noget anlæg. Folk kan jo ikke se om dine kabler er store nok når du ikke oplyser hvad det er du har i.

• #15   17. feb 2014 det er ikke noget helt vildt setup, slet ikke.. har en alpine MRX-M55 monoblok og 2x12" ground zero/jbl subwoofers, mener de er på 300watt RMS begge to, og så en 4 kanals rockford fosgate prime r300-4 tror jeg den hedder og 6x9 jbl gto og så bare noget skrammel i dørene

• #16   17. feb 2014 og i alt er der koblet 3 sikringer ind i mellem batteri og forstærkere, ved íkke hvor meget det har at sige? jeg har dog købt en monoblok som er et hak større og går og venter på at finde mig en bas af noget ordenligt kram, så dette er kun midlertidigt, men vil gerne have det sådan jeg ikke springer pærer, sikringer og det samtidig spiller så godt som det nu kan smiley

• #17   17. feb 2014 Er stel fra batteri til motor og karosse blevet skiftet ud? eller sidder den originale der endnu. Den skal nemlig være samme tykkelse som din plus eller gerne større. Og er der slebet helt ned til ren metal der hvor du tager stel til dine forstærker.

• #18   17. feb 2014 det har jeg ikke lige kigget efter, det kigger jeg lige efter med det samme smiley men jeg ved at stel på forstærkere er iorden, de har samme tykkelse som batteri og der er ridset godt omkring for bedst mulig kontakt smiley

jeg har dog idag også lige afmonteret tidligere ejers for at sige det direkte "lort" han havde trukket alt i højttaler kabler tyndere end en tændstik, både stel, plus til batteri, og fusket med nogle højttaler ledninger i bagsmækken så de lagde på stel og skrattede i højttalerene..

• #19   17. feb 2014 stel ved batteri er en smule tyndere end den jeg har på plus siden, men ser tilgengæld ud til isoleringen er en lille smule tyndere, så tror ledningerene er ca lige store? og ser også ud til den har fin kontakt smiley men, man kan vel altis bare trække en ekstra fra stel og op på minus?

• #20   17. feb 2014 Ja det kan du sagtens hvis du har plads til så mange kabelsko på minus polen

• #21   17. feb 2014 der kan ihvertfald godt lige side en ekstra er jeg sikker på smiley den skal vel bare ned på motor eller stel, og så ikke samme sted som den anden går jeg ud fra? smiley

• #22   17. feb 2014 Ja på min er der sat en på motorblok og en på selve karossen.

Kommentér på:
montering af kondensator?

Annonce