{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

anlæg hyler i højtalerne {{forumTopicSubject}}

har lige sat en powerkondensator i min bil, og nu er den begyndt at hyle i højtalerne.
hyletonen stiger sammen med omdrejningerne.

kan den være skyld i det, eller kan der være noget andet jeg har gjort galt under installationen?

mvh. dennis j.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anlæg hyler i højtalerne
  • #1   13. jun 2014 Har du husket at din strømførende ledning skal være tykkere end den tykkeste der ellers går "den vej" du har trukket den?:'?

  • #3   13. jun 2014 Hej Morten.

    Ledningen fra batteriet og frem til kondensatoren er tykkere end den der går videre fra kondensatoren til forstærkeren.
    Er det forkert i din mening så.


  • #4   13. jun 2014 Morten P:
    HAHAHAHA WTF! Hvis du ikk ved noget om el så lad vær med at hjælpe folk..


    Dennis J:
    Den hyler når motoren er tændt kun ikk?
    Og du havde ingen problemer før du monterende kondensatoren?

    Og hvor tynde er de efterfølgende kabler?
    Stel stadig monteret det samme sted Har kondensatoren sin egen stel eller bruger du den bare som en fordeler?

    Der skal flere info på bordet.. smiley


  • #6   13. jun 2014 Emre?
    - du er heldig for jeg er på arbejde så har ikke tid til at diskutere med dig, men ellers er jeg klar på en FAGLIG snak men nogle konkrete ting du mener er fejl i min opsætning?;) men okay jeg kan jo gøre som du, og bruge 1000 AMP sikring i motorrummet og ledningen bruger jeg en 2 mm er det ikke bare cool? :')


  • #7   13. jun 2014 Hyler kun når den er tændt ja.

    De kabler der går fra kondensator til AMP. Er 20mm2.

    Stel er fra samme sted som altid og går videre fra kondensator til AMP.


  • #9   13. jun 2014 Okay.
    Det vil jeg helt sikkert prøve.

    Mange tak for alle jeres hurtige svar.

    Vender tilbage med om det hjælper smiley

    Mvh. Dennis j.


  • #10   13. jun 2014 Har du trukket din phono i nærheden af strømførende ledninger ?

  • #11   13. jun 2014 Morten P:
    Strømmen løber sku ikk den modsatte vej..
    Det handler om modstand.. Hvis kabet efterfølgende er tyndere men kortere så vil den samlede modstand stadig være lavere end det lange kabel, med mindre man er komplet idiot og har underdimensioneret systemet.. Du vil stadig have den største afladning til forstærkeren.. Desuden hvorfor skulle kondensatoren aflade imod motorrummet når der ikke rigtig er noget der der kræver yderligere strøm? Manden har et batteri og en generator..

    Ting løber ikke bare random steder hen.. omfg

    Er du fagligt uddannet omkring det her må du sku da godt stoppe med det du laver.. Skal sku ikk have en som dig til at pille ved mit elektriske system.. OMG smiley

    Så din generelle regl med at hvis kablerne er mindre efter kondensatoren så løber strømmen den anden vej, er sku til at lukke op og skide i smiley er du gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal


    Tommy A:
    Fælles stel er normalt best hvis dimensionerne passer da du så ikke risikere at der opstår spændingsforskelle imellem de enkelte stelforbindelser..


  • #13   13. jun 2014 Tommy A
    Der er da absolut intet behov for at have 2 seperate stelforbindelser, så længe man har en ordentlig en. Jeg har da kørt, 2 kondensatorer, og 3 forstærkere over samme forbindelse uden problemer. Så det er noget værre sludder. smiley

    Dennis J
    Jeg vil æde min gamle hat (skønt jeg ingen ejer) på at den hyletone du kæmper med er motorstøj der forplanter sig ned i dine kabler. Sørg for at dine phono kabler er ført andetsteds end dine strømkabler, som en start. Jeg plejer som hovedregel at føre strømkabler i en side af bilen, phono i den anden, og remote kablet i midten. Derudover skal du sørge for at bruge ordentlige phonokabler, med god isolering, og ikke T-hansen alternativer, da de opsamler alt for meget støj. Du kan næsten aldrig isolere dine kabler godt nok af. Men bliver du en dag træt af at isolere, kan du som alternativ købe et støjfilter og sætte på. Så burde den hylelyd være aflivet én gang for alle. smiley


  • #14   13. jun 2014 Tommy A:
    Man kan sagtens bruge en fordeler til stel også.. Nogle er imod det, men som sagt er kablerne dimensioneret rigtigt er det bedst.. smiley

    Kondensator kan godt burges som stelfordeler, men har personligt ingen erfaring med det.. Så hvor godt det bliver er jeg i tvivl om.. men burde være muligt at lave det godt.. smiley Kunne dog godt lyde som om det ikk er det i det her tilfælde.. smiley


  • #15   13. jun 2014 Tror måske jeg fandt en løsning.

    Den ene udgang på min 4 kanals forstærker er stået af.

    Da jeg stoppede med at bruge den, stoppede hyleriet.

    Nu skal jeg så finde mig en løsning til at drive subben.

    Har lige oprettet et nyt emne omkring det. Det må i meget gerne deltage i hvis har gode ideer i den retning smiley

    Men mange tak for jeres hurtige inputs mm.

    Mvh. Dennis j.


Kommentér på:
anlæg hyler i højtalerne

Annonce