{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Kaspar N
Kaspar N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Mobilt højtalersæt {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at samle et mobilt højtaler sæt med bil audio dele. Jeg har bare ingen erfaring med bilaudio eller hvordan det virker når det nu ikke bliver brugt i en bil. Jeg har fundet denne forstærker http://www.sonicelectronix.com/item_38091_Earthquake-Sound-T2000W-4.html som jeg havde tænkt mig at have disse 2 højtalere http://uk.jbl.com/jbl_product_detail_uk/gto-8629-view-2.html på kanal 1 og 2, og så ville jeg brokoble kanal 3 og 4 til at drive denne subwoofer http://apacelli.com/car-speakers-arizona-eagle/arizona-eagle-eps10/ det skulle så få strøm fra et mc batteri jeg har stående. man kan jo ikke skrue op eller ned på selve forstærkeren, da radioen i bilen normalt ville stå for det.

Så mit spørgsmål er: Vil det overhovedet virke. Vil det passe godt sammen, og at lydniveaet vil være ordentligt hvis man har forbundet mobil via jackstick. Og er der noget som du/i ville lave om på, fx mindre sub eller andet. Igen jeg er ny til det her så jeg er meget taknemmelig for hjælp smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mobilt højtalersæt
  • #1   25. jun 2014 Har selv et par gange rodet med sådan en ting og min erfaring siger, køb en boomblaster fra jvc smiley

• #2   25. jun 2014 Hvis det er for at lave et mobilt lydsystem, så bør du vælge nogle andre dele!
    Men hvad er din idé med det?

• Kaspar N
    Kaspar N Tilmeldt:
    jun 2014

#3   25. jun 2014 Min ide med det er at lave en stor kasse man kan have med sig. Hvilke andre dele burde jeg bruge ? ?

• #4   25. jun 2014 OK. Men det vil sige at det er et rent mobilt lydsystem, og dermed skal "spille så længe på en opladning som muligt"!

Der er for så vidt ikke nogle specifikke dele du "skal bruge", men ved at vælge delene med omhu, kan du få både højere lyd, og længere spilletid, på samme batteri.

Hvis vi tager det meget simpelt:

For en højttaler er der et begreb "følsomhed/sensitivity". Det er en værdi der fortæller hvor "elektrisk følsom" højttaleren er, og dermed "hvor lidt effekt" der skal til at drive den.
    Jo højere følsomheden er, des mindre effekt skal der tilføres for at få den til at spille ligeså højt som en tilsvarende højttaler med lavere følsomhed.
    Man kan groft sagt sige, at "den bruger mindre strøm".
    Så til dit formål er det vigtigt at vælge enheder med en høj følsomhed, da du dermed får lyd i længere tid, og bruger mindre strøm for at spille højt.

De 6x9 du har valgt er sådan set fine nok, og har en følsomhed på 93dB hvilket er ok for en for en 6x9 (vi behøver ikke at gå nærmere ind i dB-termen).

Den sub ville jeg tilgengæld gå langt uden om. Hvis du endelig VIL have en subwoofer tilkoblet, så bør du vælge én der er optimal til formålet.

For en forstærker har man et begreb der hedder "virkningsgrad", hvilket -i stil med højttaleren- er en værdi der angiver hvor meget effekt forstærkeren "bruger", ifht hvor meget effekt den leverer på udgangen. Igen kan man groft sige at en forstærker med høj virkningsgrad "bruger mindre strøm", og igen i dit tilfælde er dette ønsket.
    Den pågældende forstærker er af en type som kaldes "klasse A/B". Uden at vi skal komme nærmere ind på det tekniske aspekt, er det en traditionel måde at lave effektrin på, men også en måde der ikke giver en så høj virkningsgrad.
    Det optimale for dig vil være en såkaldt "klasse D" forstærker, der simpelthen har et lavere strømforbrug kontra den effekt der afsættes, og derfor vil kunne spille højere i længere tid.
    Dertil skal siges at der også er kæmpe forskel på hvor effektive forstærkere er, og der er mange andre faktorer der også spiller ind, og som afhænger af, hvad hele dit setup skal bestå af.

En ting som du vil få rigtig meget ud af, er at lave separate kamre (kabinetter) til de enheder/højttalere du vælger.
    Det ses ofte at folk bare bygger en mega boks, og smækker vidt forskellige enheder sammen, i en fuldstændig tilfældig konstruktion. Her er der også rigtig meget "tab", både i form af dårlig lydkvalitet, men ligeså i form af dårlige virkningsgrad for hele systemet.

Hvor omfattende skal dit projekt være? Er det bare en hurtig banke-sammen løsning, eller er det noget som du gerne vil bruge tid og energi på at lave?

• Kaspar N
    Kaspar N Tilmeldt:
    jun 2014

#5   25. jun 2014 Okay mange tak for hjælpen! Det er et projekt jeg gerne vil bruge tid og energi på, men det skal helst ikke blive for dyrt smiley

• Christian D
    Christian D Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #6   25. jun 2014 For lige at introducere mig selv så har jeg hjulpet med at finde delene. De dele der er udvalgt er fordi at det var dem der var bedst til prisen på Den blå avis. altså er de ikke udvalgt fordi at de var egnede til det. Men fordi at de var de mest egnede til prisen smiley det er mig der har skrevet opslag nr 1. og min eneste erfaring er med almindelige stue højtalere og forstærkere. altså ingen erfaring med brokobling, bil forstærkere eller noget af den slags.
    De 2 fuldtone blev valgt fordi at de var rigtig gode til prisen. og subwooferen er Kaspars eget fund. Han lytter meget til bas tung musik som rap.
    Den vil også komme til at blive brugt derhjemme så derfor er lyden det vigtigste og batteri vil blive opgraderet hvis spilletiden ikke er godt nok smiley
    hvad vil du anbefale af sub da en 10 tommer nok er lidt for meget.

men er positivt overrasket over mængden af svar og især kvaliteten af dem. så takker for det

• Kaspar N
    Kaspar N Tilmeldt:
    jun 2014

#7   25. jun 2014 Præsis^

• Kaspar N
    Kaspar N Tilmeldt:
    jun 2014

#8   26. jun 2014 ??

Kommentér på:
Mobilt højtalersæt