{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Sub slår ikke samtidig med de andre højtalere. ? {{forumTopicSubject}}

Hey BG.

er der nogle som kan svare mig på hvorfor at det lyder som om at der er en slags "Forsinkelse" på min sub i forhold til de komponentsæt jeg har siddende i mine døre ? skyldes det forkert indstilling eller for svag forstærker ? det skal siges at forstærkeren slet ikke er stor nok til at kunne drive subben ordenligt.

Forstærker : iPaul DM2000
Sub : B2 Audio HD12 4KW


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sub slår ikke samtidig med de andre højtalere. ?
  • #1   25. jun 2014 Hej Andreas
    Skal nok bruge lidt mere info for at komme med et kvalificeret gæt....
    Hvilken headunit, hvad trækker komponentsættene? og lidt om delefrekvenser m.m.

    Vh. Torben


  • #2   25. jun 2014 Hvilket kabinet sidder enheden i... Nok mere relevant end hvilken headunit og hvad der trækker komponentsættene... (Har intet at gøre med subwooferen for fanden)

    Hvilket kabinet sidder enheden i??? Jeg havde 4 af de enheder og for list effekt til dem og mit setup slog meget præcist...

    Hvor mange batterier? Hvor tykke kabler?? Og har du leget med Phaseshift på din forstærker???


  • #3   25. jun 2014 Desuden... Den forstærker der kan slet ikke styre sådan en enhed... det har den slet ikke kvaliteten til...

    Mine blev trukket af B2 Mono forstærkere... De havde den rette kontrol til enhederne... Dvs. du skal overveje en bedre forstærker... Men mere end 2000 watt rms er ikke nødvendig... faktisk kan enheden spille meget fint med kun 1000 watt rms... Valg af forstærker handler om kvalitet og kontrol og IKKE Watt...


  • #4   25. jun 2014 Headunit : Alpine iDE-178BT
    Komponentsæt : B2 Audio ES6.1 som køre gennem delefilter som fulgte med dem.
    Forstærker til komp : iPaul 4300
    Forstærker til sub : iPaul DM2000
    Sub : B2 audio HD12

    kan ikke huske hvor jeg har sat den til at dele. ? og kan ikke engang gå ud og kigge da bilen ikke er hjemme.


  • #5   25. jun 2014 Ingen af de oplysninger er egentlig relevante... smiley

  • #6   25. jun 2014 Kabinettet er et hjemmebygget kabinet som jeg fik med til den og skulle være på 72L og en 4" port.

    har et 74Amp batteri i og 35 kvadrat + og - kabel.

    tænkte nok at det sikkert var forstærkeren og det er også det næste som der skal invisteres i.



  • #7   25. jun 2014 Kan hører mine 25 års arbejde med autostereo ikke rækker her....så jeg blander mig uden om.......

    PS: Så er det jo headunit der leverer signalet til forstærkerne så rimelig relevant.....
    men korrekt at det er kvalitet og ikke watt....600W rms er rigeligt til et PA anlæg der kan spille en idrætshal op så drop det med 1000 eller 2000 watt.... Har haft rigeligt i 200 kvalitets watt...


  • #9   25. jun 2014 Kasper C - de sidder rigtigt smiley


  • #11   25. jun 2014 Torben A

    25 års arbejde med autostereo... Og så Tror du at hans HU har noget at gøre med at bassen er sløv? Den var godt nok god... 25 år og du har heller ikke lært at en hattehylde ikke er et sted man bør placere højttalere... 25 års Arbejde med bilstereo... HVOR???



  • #12   25. jun 2014 Andreas

    Kan fortælle dig at kabinettet er forkert... Det er for stort... Det kan have en negativ indvirkning...

    Mangel på strøm kan være en faktor... (Jeg kørte med 3 stk 75 AH batterier)



  • #13   25. jun 2014 hmm okay smiley
    hvor stort ville du mene at kabinettet skal være ? og hvilken port størrelse ? har kigget mange steder på nettet og kan ikke finde noget på Mk1 kan kun finde data på Mk2 modellen ?


  • #14   25. jun 2014 hvad med phase indstillingen på forstærkeren, mine øre har altid syntes af det giver forsinkelse på subben hvis den er skruet helt op

  • #15   25. jun 2014 Tja 45 liter med en 4" port på 35 cm... Giver en god dyb tuning på 35 hz... Det giver godt nok et lille peak ved de 40-45 hertz... men det vil fungere rigtig godt allround og så tror jeg at bassen bedre følger med også...

  • #16   26. jun 2014 Med din HU har mulighed at ændre tidsforsinkelse (T.correction) op til 336,6 cm. Hvilke indstillinger har du brugt til alle kanaler? Fronten skal forsinkes i forhold til sub. Tidsforsinkelse til subben skal være 0 (Alpine metode).

  • #17   26. jun 2014 Spartak

    Dette vil være en af de ekstremt meget få gange hvor tidskorrektion er nødvendig... Specielt fordi han kører med et rigtig meget for stort kabinet... Som er en meget udslagsgivende faktor...


  • #18   26. jun 2014 Klart, kabinet skal laves om. Ingen tvivl om det. Me andre ting skal hele ikke undervurderes. Problemet opstår ved højt spillende musik, når resonanser og reflektioner ikke kunne maskeres effektivt mere. Dårlig dæmpnig af bilen, løse del, andre... vil "spille" højere i frekvens på trods af afskæring ved fx. 80 Hz. Dette vil medføre til bedre lokalisering af suben bagved. Specielt her en optimal tidsforsinkelse kan hjælpe.

  • #19   26. jun 2014 Selv monitor højtaler Quested V3110 til ca. 4000 USD pr stk. kan have stor problem med fase/tidsforsinkelse - op til 15 msec. Har link, som beviser dette. I bilen er problemer endnu større pga, forskellige afstand, lydlildeplaceringer, reflektioner, m.m.
    Portet kabinet skal justeres med mindst 20-25 msec, og måske mere, hvis den sidder i bagagerummet. Bandpass kabinet - endnu mere...
    Fase - mand kan ikke høre den, men efter optimering bliver afspilning af musik meget mere afslappende, men ikke stressende for ører. Det er det mand skal lede efter, ikke?

    Andreas,
    Hvad er tidforsinkelses indstillinger på dit HU lige nu?


  • #20   26. jun 2014 Har aldrig haft de problemer i mine biler... Og det er selv om jeg faktisk ikke har brugt tidsforsinkelse... Der har aldrig været brug for det..,

  • #21   26. jun 2014 Den står på 0cm på alle sammen ?. smiley

  • #22   27. jun 2014 Andreas,
    Det står i manualen til HU, hvordan kan man indstille tidsforsinkelse i forhold til placering af alle kanaler inkl.sub. Du skal lave "time delay" til fronten, da lyden skal komme samtidigt til dine ører.

    At bruge lineal (måle afstand) er ikke helt optimelt, selv om Alpine anbefaler dette.
    Du kan eventuelt bruge "Time delay finder" funktion i Spectralab eller andre metoder. Men dette kræver bærbar, relevante edb-program og mikrofon.



  • #23   27. jun 2014 Spartak

    Måske var det en idé hvis manden fik lavet den subkasse rigtigt??? Og derefter se om det overhovedet er nødvendigt med tidskompensering... tvivler jeg på det er...


  • #24   27. jun 2014 Cody,

    Jeg har aldrig sagt at kassen ikke skal laves om. Dette er vigtigt.

    Vedr. tidskompensering - dette måske ikke er aktuelt kun med kick elle front bass.
    Selve venstre og højre kanaler skal justeres i forhold til hindanden, specielt hvis man har den mulighed (og Andreas har med sin IDE-178). Jeg har selv prøvet at køre uden og med processor (startet med noget lignende 117-model). Med processor fik jeg tydelig forbedring af scenen - på flere måde. Det bare underligt, at Andreas har mulighed at indstille tidskorrektion med sin HU. Istedet for det - klager at subben spiller bagfra.


  • #25   27. jun 2014 Spartak,
    hvis delefrekvensen til sub er for høj vil du også få tydelig retningsfornemmelse af subwooferen...

    ja hvis man laver det der kaldes en egoistbil hvor anlægget kun er indstillet efter føreren... Så skal man bruge tidskompensering mellem højre og venstre kanal... Men langt de fleste bygger anlæg ud fra at både fører og passager foran skal lytte til det... = man behøver ikke kompensere mellem højre og venstre kanal... Og faktisk behøves det reelt ikke for subben... Eller du har måske aldrig hørt en pure passive bil i Emma??? Hvor en DSP ikke er tilladt...


  • #26   27. jun 2014 Cody. Jeg er egoist eftersom jeg kører oftest alene så er tids kompenseringen indstillet til at lyde godt på fører sædet smiley Fuck alle andre, bare det lyder godt for mig smiley Underligt nok så lyder det faktisk stadig ganske ok fra det andet sæde hvilket er heldigt for dem der sidder ved siden af smiley

  • #27   27. jun 2014 Jeg synes ærligt at lyden bliver unaturlig når man fokuserer den til føresædet... Og har jeg en passager med... Jamen så gad jeg ikke selv lytte til så skæv en scene, og derfor vil jeg ikke byde min passager det...

  • #28   27. jun 2014 Jeg syntes netop at det er mere naturligt da jeg under hjemlige omgivelser også sidder midt for lydscenen og ikke ude ved en af siderne. Nu er det heller ikke særlig tit at jeg har nogen med ved siden af så hvorfor skal jeg selv gå glip af den oplevelse at få lov til at sidde midt for lydscenen? Nu med vores p88rsii så er det dog også meget let at slå det fra så det er neutralt smiley

  • #29   27. jun 2014 Pure passiv - ok, mange kan godt lide ideen. Jeg var også en af dem i sin tid, men det kræver at alt er lavet tip-top og alle komponenter er i toppen. Det kan vi være enig om, ikke?
    For mig pure passsiv er til perfektionister, som er ikke dårligt. Mange desværre har ikke tid og penge til det.
    Men igen Andreas har ikke EMMA konkurencesbil. Han har en processor HU fra Alpine, som kan hjælpe at forbedre lyden i bilen. Eller alt dette er simplethen fup?

    Helt enig om delefrekvensen. Alt over 100 Hz er nemt at lokalisere (også suben i bagagerummet).


  • #30   27. jun 2014 Komponenterne behøver ikke være i top... Det er noget sludder... De fleste burde starte med at lave Pure passive opsætninger så de lære ting som vinkling af diskanter og mellemtone... Og de lærer at lave et kabinet rigtigt... Jeg har hørt elendige Pure passive opsætninger... Men nøj jeg har godt nok også hørt nogle ekstremt gode... En opsætning jeg hørte var desuden en af dem der fik højeste samlede point i lyd... dvs. han slog de fleste af dem der brugte DSP...

    Pure Passive er ikke til perfektionister... Det er dog til folk der gerne vil have så få filtre på lyden som muligt, og så lidt der farver lyden som muligt...

    Alpines "DSP" i deres HU's (Og jeg håber ikke det er imprint modulet du snakker om for det er sgu fup efter min mening) Er ikke blandt de bedste... Faktisk synes jeg de er ret så skidt...

    Og ærlig talt... hans problem med sløv bass er ikke pga. manglende tidskompensering i hans opsætning... I så fald jeg har været ekstremt heldig i de biler jeg IKKE har brugt det i... For der har jeg faktisk aldrig haft Forsinket bass...

    Jeg ved godt nogle folk tror at en DSP er svaret på alle bønner, med hensyn til bilstereo... Men det er kun et hjælpemiddel... Ikke andet... Og det er ikke svaret på alt...


  • #31   27. jun 2014 Jeg har hørt Morten Lykkegaard's passive opsætning som efter hvad han selv fortalte var det bedst mulige resultat man kunne få uden dsp og ja det lød sku godt men da han slog over på aktiv med dsp til så kom der et bedre lydbillede og lød endnu bedre end før. Jeg har selv desværre ikke en stor nok teknisk viden omkring placeringerne af enhederne til at kunne opnå et så fedt lydbillede passivt uden dsp og skal først til at begynde at lege med vinkling og placering af diskanten hvor jeg ellers bare havde monteret dem nede sammen med min bas/mellemtone da jeg har nogle dårlige vaner fra stue hifi jeg lige skal vænnes fra smiley

  • #32   27. jun 2014 Ja til team pioneer!

    Imprint - jeg har ikke nævnt dette, vel? Enig om autotuning er lort (med nogle få undtagelser).
    Har ikke selv deltaget i EMMA, men håber at jeg skal ikke henrettes for det. På den anden side - har set en del konkurencebiler (fleste i udlandet).

    DSP er kun et hjæpemiddel for de dovne, som mig. Jeg var glad at den kunne spare min tid, så den var fint til mig. Nå jeg siger tip-top - mener jeg også placering, vinkling, beaming, refleksioner, rigtig montering, støj dæmpning, så alt dette ikke er sludder efter min mening. Alt skal være i toppen for at opnå en god lyd i bilen.

    Perfekt lyd i bilen er et mål, som selv de bedste kunne kun komme i nerheden. Smagen er desværre også forskelligt fra menneske til menneske. Dette er ok til mig, ligesom stilling til DSP: nogle kan godt lide dem, andre - ikke.

    Men vi er langt fra emnet - ideen var at hjælpe Andreas med hans problemer.;)


  • #33   27. jun 2014 rene k

    Nej der er vidst en der har formuleret sig uheldigt... Måske er det det bedste resultat HAN kunne opnå passivt... Hvilket er fair nok... Men Så skulle du have hørt Den hvide Mercedes A-klasse der deltog for en del år siden... Ejeren hed Michael mener jeg... Det lød ufattelig godt... Nok derfor han kunne slå de fleste med DSP...

    Spartak.

    Nej Ikke Team Pioneer... De brugte DSP.... Vi skal længere tilbage i tiden... Måske før du fulgte med i EMMA, Men der blev der kørt en klasse der hed Pure Passive... Den hvide Mercedes A-Klasse der deltog der, var virkelig noget for sig selv... Ham der havde lavet den vidste sgu også hvad han lavede... Og tror du skulle rode længe med din DSP for at opnå noget der bare kom i nærheden af...

    Men det var heller ikke en "Egoistbil" Som jeg hader som pesten for kun 1 person får noget ud af det... Nemlig føreren... = Dem der laver den slags biler må hellere forblive single da konen får en dårligere oplevelse hvis hun sidder ved siden af, end manden der som oftest kører...


  • #34   28. jun 2014 Cody, ja hvis ikke jeg måske bare har misforstået ham men nå jeg er jo ny inden for bilstereo verdenen som sådan og har først haft mulighed for at komme ud og høre fornuftige setup's sidst der var EMMA konkurrence men håber da at jeg kommer til at opleve mange forskellige biler og lydoplevelser fremover smiley

    Til den sidste del så behøver man ikke nødvendigvis være egoist... kommer jo lidt an på tøsen for nogle tøser går slet ikke op i det og klarer sig fint med en mono bluetooth højttaler så når hun alligevel er komplet ligeglad, så er der ingen grund til at gøre noget godt ud af lydscenen for hende smiley


  • #35   28. jun 2014 Der er godt nok nogle der formår at skabe problemer ud af ingenting...Ærlig talt!
    "Egoistbil" ligefrem?? Arrh, come on...Så er problemet vist heller ikke større.
    Det er jo ikke ligefrem fordi at passageren bliver mishandlet under køreturen, blot fordi det er førerens plads der lydmæssigt at vægtet mest.
    Tror at man skal lade være med at gøre tingene værre end de er!

    Personligt er jeg én af dem der faktisk formår at holde en samtale kørende, når jeg har passagerer med, så lyden er alligevel forbeholdt mig, når jeg kører alene...
    Når man kun har front og sub (som de fleste), er det jo heller ikke ligefrem fordi oplevelsen for givne bagsæde-passagerer er super optimal, men det gør jo ikke at man pr definition smider højttalere bagi!!

    Jeg synes at en DSP er en fed ting, og for mig har det intet at gøre med "at være doven", men ganske enkelt at have alle mulighederne til rådighed, og især når man udelukkende bruger car-pc, er der nogle egenskaber der er uundværlige.
    Tilmed kan man jo netop skifte mellem de gemte presets, afhængig af om man kører alene, eller med passagerer.

    Jeg har selv lige bestilt nye A-stolper til UP'en, og så den står på A-stolpe-projekt igen, og for første gang bliver jeg SUPER-EGOIST, og vinkler enhederne ifht til føren, for at prøve det...


  • #36   28. jun 2014 Sense of humor:
    Det billigste løsning:
    Andres, hvorfor tænder du ikke subben ca. 30 msec tidligere end resten af anlægget? Så spiller de alle samtidigt. smiley


  • #37   28. jun 2014 Andreas, da du har Golf - burde være ikke så stor problem med forsinket bass, som man oplever i sedan (afhænging af sub placering: bagarerummet, free-air, i ski-hul, m.m.).
    Alligevel, du kan prøve at lege (efter du er færdig at bygge et nyt kabinet) med processor indstillinger. Sub skal står på 0, mens andre - tidsforsinket afh. af deres placering. Ellers er det svært at forstå, hvorfor har du investeret i HU med lydprocessor med hav af muligheder?


  • #38   28. jun 2014 Essal,
    Jeg kan godt lide din holdning til DSP. Dette ikke er panacea fra alle lydproblemer, men et meget praktisk hjælpemiddel med flere muligheder. Jeg vil ikke dele folk i to grupper: purister og DSP-ster, hvor en gruppe har det godt, når andre har det skidt, mens anden gruppe har det skidt, når resten har det godt smiley
    Ud af mine 5 biler - 3 var med processorer, inkl. den sidste. Jeg vil ikke skifte A-stolper hver eneste gang, jeg skal køre men en pasager. Jeg vil helst trykke på 3 knapper for at vælge en rigtig preset, som du også gører, som jeg kan forstå.

    Efter min mening, der er ikke tro, som fremmer udviklingen, men tvivl. Ret mig, hvis jeg tager fejl.


  • #39   28. jun 2014 Problemet for mig her er ikke om folk kan lide at bruge en DSP eller ej... Skal selv have til mine biler, så er skam ikke purist selv...

    Problemet jeg ser her er at når manden kører i en golf så vil set på ingen måde være tidsforsinkelse af subwooferen der er problemet... Her har i stirret jer blind på den skide processor... Jeg VED den subkasse er forkert, og at det er et af de primære problemer... Jeg VED hvordan den subwoofer kan lyde, jeg har nemlig selv haft flere af dem... Jeg VED at den forstærker slet ikke har kræfter nok til subwooferen... Og jeg VED der ikke er brug for en DSP til at få enheden til at lyde rigtigt i så lille en bil... For jeg har netop haft sådan en subwoofer... I en Astra, Som har samme størrelse som en golf... Derfor skærer det mig i øjnene at der straks er nogle der vrøvler om at han skal begynde at rode med sin DSP, (Som han med stor sandsynlighed er nybegynder med) Fordi den er IKKE nødvendig... Jeg VED den ikke er nødvendig for jeg kørte UDEN DSP i min bil med samme subs...


  • #40   29. jun 2014 Har glemt at skrive at jeg ikke køre i golf længere men i en vw Passat sedan model smiley det er nok også derfor at der er den tidsforsinkelse på smiley

  • #41   29. jun 2014 Ahhh Det er som oftest lettest at hjælpe når man har alle info... Men det ændrer ikke på ret meget... Ud over at du stadig skal lave din subkasse om... Og så kan placering af sub betyde meget... Altså hvordan den vender i bagagerummet...

  • #42   29. jun 2014 Ja jeg beklager at den Info ikke var kommet noget før i tråden !. Men har eksperimenteret lidt med at vende den på forskellige leder og har nu fundet den hvor jeg syntes at jeg kommer tættest på!. Findes der nogle programmer hvori man kan få det til at udregne størrelse at de forskellige plader til et kabinet? Aner simpelthen ikke hvordan man skal udregne det så man får et 45L kabinet ?.

  • #43   29. jun 2014 Hvad har du plads til i bagagerummet så kan jeg lave en udregning med tegninger...

  • #44   29. jun 2014 Ja jeg beklager at den Info ikke var kommet noget før i tråden !. Men har eksperimenteret lidt med at vende den på forskellige leder og har nu fundet den hvor jeg syntes at jeg kommer tættest på!. Findes der nogle programmer hvori man kan få det til at udregne størrelse at de forskellige plader til et kabinet? Aner simpelthen ikke hvordan man skal udregne det så man får et 45L kabinet ?.

  • #45   29. jun 2014 Ja det har du svaret 1 gang... smiley

  • #46   29. jun 2014 Bagagerummet er 1m dybt 1,7m bredt og 51cm højt. smiley og tusinde tak smiley

  • #47   29. jun 2014 Den må have sendt beskeden 2 gange ???.

  • #48   29. jun 2014 Har du en mail jeg kan sende tegningerne på?

Kommentér på:
Sub slår ikke samtidig med de andre højtalere. ?

Annonce