Binaural lyd i bilen? Binaural lyd i bilen?
Er der noget udstyr til endnu mere bredt lydbillede i bilen, ligesom man kan få gennem forskellige apps til Android? Det hedder binaural - nogen teknik bagved. Skal bruge kun to frontkanaler. Kan huske de gamle Pioneer DEQ P800 og 9200, som har haft nogle fabrik indstillet presets til det, men denne gang var nemmest - kvadrofoni
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.358
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 35 Svar: 262
jun 2009
apr 2014
Som du selv ved en naturlig lyd er mono, dvs, før lydingeniører begynder at splitte den i stereo kanaler :). Kender nogle entusiaster, som lytter uddelukkende monolyd fra vynilpladerne gennem mono-enhed fra Telefunken (fra 1930-40). Jeg er ikke så meget til dette. Jeg bruger ambio eller binaural lyd i forbindelse med høretelefoner, som jeg lytter flere timer om dagen. Bliver ikke træt mere - lyden presser ikke direkte i hovedet. Lydkilde aldrig mere befinder sig midt i min hjerne.
Ikke tilfreds med tonalbalancen, men scenen er imponerende bred. Derfor leder efter noget, baseret på SRS teknologi (eller måske bedre), men som ikke øddelægger lyden ... Skal lyder som en koncert oplevelse på fire hjul.
Men bare rolig - jeg er glad for naturlig lyd, som alle andre
apr 2014
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/M/6/2/4/M62438FP.shtml
apr 2014
flexibility in speaker placement and can also be used for home audio applications. (The M62436FP is particularly
effective when combined with SRS.)
Note: The FOCUS technology rights incorporated in the M62436FP are owned by SRS Labs, a U.S. Corporation and
licensed to Renesas Technology. Purchaser of M62436FP must sign a license for use of the chip and display of
the SRS Labs trademarks. Any products incorpo-rating the M62436FP must be sent to SRS Labs for review.
FOCUS is protected under US and foreign patents issued and/or pending. FOCUS, SRS and (O) symbol are
trademarks of SRS Labs, Inc. in the United States and selected foreign countries. Neither the purchase of the
M62436FP, nor the corresponding sale of audio enhancement equipment conveys the right to sell
commercialized recordings made with any SRS technology. SRS Labs requires all set makers to comply with
all rules and regulations as outlined in the SRS Trademark Usage Manual separately provided.
Features
On-chip SRS Focus
On-chip SRS sound
SRS on/off, Focus on/off, and bypass settings implemented using DC control
Recommended Operating Conditions
Power supply voltage range: V
= 4.5–12 V
CC
Rated power supply voltage: V
= 8 V
jun 2009
apr 2014
Du har igen misforstået mig. Efter min mening narurlig lyd er den, som kommer fra musikker, men ikke fra lydingeniører efter deres MASTERING til stereo-lyd. Der er masse forums om dette emne, som ikke forbundet direkte til bilstereo. Surround sound - det er det jeg leder efter i bilen ( og ikke kun i bilen), så behøver du ikke at overbevise mig i dette. DERFOR jeg har startet en diskusion om binaural lyd i bilen, men som jeg kan se - ikke nogen, da har praktisk erfaring med det. Problemer generalt er større i bilen pga. refleksioner og andre faktorer. Prøvede at google - fandt kun lidt informationer, desværre. Måske andre var mere heldige.
jun 2009
Nej Surround I En Bil er næsten umuligt... (Du sidder for det første for tæt på højttalerne og for skævt for dem... ) For det andet er det usandsynligt lidt der faktisk er optaget i surround... og skal man til at "Fake" det så bliver resultatet sjældent ret godt... Men tror gunden til at Binaural lyd ikke er noget man har gjort det store i i biler, er nok at det er for omfattende at få til at blive godt... Faktisk er jeg lidt bange for det aldrig rigtig bliver rigtig godt i en bil...
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.588
Er det er ren interesse at du bringer nogle af disse emner op, eller er der en idé i det, ifht dit system?
apr 2014
Tak for enighed og forståelse. Formulering er ikke min stærkeste side. Bare fandt noget nyt, som var decideret designet til bilen... Men kunne ikke finde nogle tilbagemeldning / review. Derfor spurgte meget præcis om dette kunne lade sig gøre. tak for svaret.
Essal,
Jeg er tilfreds med nuverende lyd i bilen (kan være bedre, med OK). Samtidig er jeg åben for nye eksperimenter. Jeg har aldrig været en decideret High-end elsker med kun to kanaler og tykke kabler (på trods jeg har dem begge). Derfor prøvede andre alternativer. Har nogle løbende kontakter med faglig folk i lydbranchen (ikke bilaudio). Alle fraråder fra surround sound i bilen. Ideen er meget imponerende: at lave scenen/lydbillede større end bilgeometri. Hvis alligevel jeg kan finde en nem løsning med gode tekniske evner, selvfølgeligt vil prøve i min egen bil og vil meget gerne afrapportere om resultaterne. mvh Spartak
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.588
apr 2014
Der findes nogle brugt på ebay i gang imellem, Hudges AK-100, AK-200, 500. Men de er alle sammen til stuen/230V.
Har prøvede også streame musik gennem Android apps - lydbillede blev dybbere, men tonal balance er ikke helt optimal efter min mening. Jeg ved det godt at dette en kompromise, men alligevel - forventet lidt bedre resultat indtil nu.
På den anden side, hvis jeg skal lytte musik fra bærbar, så bruger jeg foobar2000 og Isone samt med eksternt lydkort. Det giver noget.
Binaural fra smartfone: Holdt op at bruge Poweramp, som jeg var tilgænger af i nogle år. Nu er kun med binaural lyd, hvor jeg kan selv regulere dybden af lydbillede: Musik, AudioZest 3D, andre. mvh Spartak
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
apr 2014
Mange TV og bærbar har denne funktion. Prøv at læse om SRS teknologi: Surround Retrieval System.
I andre ord: 3D lyd fra kun to kanaler.
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
De laver en lille dims som du sætter til din hu..
apr 2014
SRS Labs er kendt for deres software løsninger, men hvilken dims snakker du om? De laver noget til Ipod, som jeg kan huske.
SRS Labs Partners With Subaru to Bring SRS Circle Surround Auto(TM) to the New Subaru Impreza - allerede i 2008.
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
Mitsubishi havde vist osse et system tilbage i 2004-05
Den lille dims fra SRS LABS kan jeg umiddelbart ikke huske hva hedder.. men mon ikke google lige kunne svaret der
Det jo stadig kun en " simulator ".. ja, det ved du jo..
Jeg har testet en del af de der app´s og jeg drøner lortet direkte ud igen.. da en iphone som lydkilde er BÆ i mine øre!
Jeg vil helst ha DDD indspillet CDére i min 88RSII HU..
Det ved man hva er
Binaural lyd i bilen?