{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Michael S
Michael S
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103

Udskiftning af standardhøjtalere i 5-dørs {{forumTopicSubject}}

Jeg skal udskifte standardhøjtalere i de fire døre.

Der sidder en 4x55watt pioner spilledåse i og jeg har ikke tænkt mig at sætte yderligere forstærker i og derfor skal jeg bruge nogle dørhøjtalere der passer til niveauet.

Hvad siger I til disse højtalere, det bliver 6,5" modellen:

http://carsound.dk/produkt.asp?id=13223&pk=68&produkt=2_s%E6t_Crunch_h%F8jttalere_-_SlimFit_Coax%2FFuldtoner

Skriv meget gerne links hvis I mener der er noget bedre i samme prisklasse.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udskiftning af standardhøjtalere i 5-dørs
  • #1   13. aug 2014 ja de skriver 4x55 men den yder ikke mere end 12-17 rms watt.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#2   13. aug 2014 Ja okay men har du noget forslag Lasse?

• #3   13. aug 2014 Når du gerne vil bruge HU til at trække højttalere med så vil højttalere med høj følsomhed være at fortrække.

Det Crunch sæt er noget værre gang hø.. Jeg vil langt hellere forslå dette sæt http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-dieci-dsk165-1557p.html

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#4   13. aug 2014 "Fuldt frekvensområde"? Betyder det at det er en trevejshøjtaler?

• #5   13. aug 2014 Michael ikke nødvendigvis
    Det sæt der bliver linket til er et 2 vejs kompo.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#6   13. aug 2014 Har du forslag og hvad synes du om det foreslåede højtalere?

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#7   14. aug 2014 Er 3 vejs bedre end 2 vejs?
    Er 2 vejs en højtaler hvor fx bas og mellemtone er slået sammen i en enhed?

• #8   14. aug 2014 Hvis det er 3 vejs coaxiale enheder du tænker på så er det noget værre skrammel mildt sagt, er det derimod 3 vejs komponent sæt så afhænger det af din bil, om du ønsker selv at gå i gang med en større opbygning samt prisen.

Fordelen ved et 3 vejs er at du ofte har en mindre mellemtone enhed der gør det lettere at placere den oppe i nærheden af ørehøjden for en bedre lydscene, mellemtone området og kickbas område vil ofte være lidt mere afslappet i lyden under hårdt brug da de ikke skal kæmpe med sådan et stort frekvens område.

Ulempen er så at det optager mere plads.

Fordelen ved 2 vejs er at det ofte kan monteres i oem huller hvor det dog i nogle biler skal moddes til diskanter i f.eks a stolpen.

Ulempen er så at lydscenen vil være lavere dog hjælper diskanten en del på det men den hæver den ikke helt. Endnu en ulempe er at lyden vil være en smule lavere i forhold til 3 vejs hvor man f.eks montere mellemtone sammen med diskant i a stolpen.

Jeg har sikker glemt en del ting men så kan det være at nogle af de andre byder ind.

• #9   14. aug 2014 Nå ja og så vil et 3 vejs kræve mere effekt end et 2 vejs... selv ikke en gang standard højttalere kan du trække fuldt ud med en HU så derfor er et sæt lignende det som jeg har linket til et godt valg når du ikke vil have forstærker på.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#10   14. aug 2014 Tak for det. Der er en maksimal indbygnings dybde på 65mm, men det står der ikke noget om på siden, så jeg må vel maile dem. Det kunne være meget sjovt at høre hvad de selv foreslår af højtalere ud fra de kriterier. Jeg prøver at spørge dem.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#12   15. aug 2014 @ Rene K:

Ja så har de selv givet mig forslag til højtalerenheder:

Den ene ser ud til at være en lillebror til den du foreslog:
    http://hilmars-audio.dk/shop/hertz-dieci-dsk130-4091p.html

Den anden lidt dyrere og af et andet mærke:
    http://hilmars-audio.dk/shop/audio-system-m-5439p.html

Hvad siger du til dem?

• #13   15. aug 2014 Er det hilmars du har snakket med?

Dem du linker til er begge 5.25" og det sæt hertz er magen til det jeg linker til, blot 5.25" smiley

Audio system er også et lækkert mærke så dem ville jeg heller ikke frygte for at tage smiley

Hvad der vil være det bedste valg af de 2 skal jeg dog ikke kunne svare på.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#14   15. aug 2014 Ja det er Hilmars. Sjovt de ikke også foreslår dem du peger på?

• #15   15. aug 2014 Jamen de har nok taget udgangspunkt i at det er 5.25". Jeg har blot taget ud fra hvad du spurgte efter og ikke hvad der sidder i bilen da jeg ikke ved dette så når du spørger efter 6.5" så er det dem jeg forslår ud fra men ved hertz er det samme model blot i mindre størrelse.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#16   15. aug 2014 Jeg har en pladesaks. Hvor tyk er sådan noget plade i døren, mon ikke det er til at klippe i for at få plads til en lidt større enhed?
    Jeg er ved fore dørene med sådan noget asfalt lignende materiale for at skabe et bedre kabinet.

• #17   16. aug 2014 Du kan ikke bare lave en adapter ring i mdf ellers ville jeg vælge 5.25" hvis du ikke kan få mast 6.5" ind. At begynde at klippe i blikket virker ikke som en god løsning og giver heller ikke noget godt resultat.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#18   16. aug 2014 Jo det må jeg lige kigge på, fordi dørbeklædningen skal også kunne monteres udenpå, så højtaleren kunne komme til at sidde vejen hvis den bliver hævet/løftet for meget ud fra dørpladen.

• Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
    #19   16. aug 2014 Jeg har sat 6,5" i for at opgradere fra fabrikshøjtalere på 5,25.

Det virker fint med den adapterring jeg drejede inde på arbejde, der er dog et lille men!

Der skal dæmpes en del mere på døren når du går op i størrelse, de flytter altså mere luft og laver vibrationer i beklædningen med dårlig lyd til følge.

Det skal du lige overveje smiley

Næste gang jeg "står der" bliver det samme størrelse som der kan sidde i, måske akkompagneret af sådan en bette aktiv sub der kan være under sædet til at lave lidt bund i musikken hvis det ikke er nok.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#20   16. aug 2014 @ Henrik N:
    Det er en god pointe du har der, så udfra din erfaring holder jeg mig til standard størrelsen på 5.25".

Jeg har beklædt hele døren, dvs alle ledige flader med dæmpnings måtter: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi-og-dvd/hojttalere/4-hojttalere/daempemaatte-universal-1-stk.-82x46-cm/n-435521415/pn-435500690/

Så indtil videre bliver det 4 stk af disse til dørene og så er der muligheden for en sub under sædet som du siger:
    http://hilmars-audio.dk/shop/hertz-dieci-dsk130-4091p.html

• Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
    #21   17. aug 2014 Det fortryder du ikke, der er altså heller ikke den helt store forskel på 5 og 6,5" når det kommer dertil. Bortset fra en del flere resonancer med 6,5 smiley

Og når du laver dør dæmpning får du noget HELT andet end med fabriksmonteret pap uden dæmpning.

Jeg havde selv komponentsæt i min sidste bil (Toyota Carina E 2,0) og dæmpede døre, og en Infinity Aktiv subwoofer til at lave mere bund. Spillede super!

En ting du så lige skal huske med en aktiv sub fra fabrikken :

Man får meget mere lyd i bilen, hurra for det! Men det dybe drøn der kommer fra selvbyg med div monoblok forstærkere og to 12" i en hjemmebygget boks der fylder det meste af bagagerummet... det får du ikke, men det siger nok lidt sig selv smiley

Men du er vel ligesom jeg selv mest ude efter musikken skal lyde bedre smiley

Og super du dæmper dørene, mange er slet ikke klar over (før de har prøvet) hvor meget det egentlig gør ved lyden, det er nærmest en opgradering i sig selv.

Mvh Henrik

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#22   17. aug 2014 Jeg siger tak til jer for at dele erfaring, råd og vejledning.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#26   18. aug 2014 Hej Tommy
    Hvis du læser tråden, så er det netop hvad jeg gør. smiley
    Takker da dine erfaringer alligevel.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#28   18. aug 2014 Se link længere oppe i tråden for oplysningerne.

• Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

#31   18. aug 2014 Ser godt ud smiley

Kommentér på:
Udskiftning af standardhøjtalere i 5-dørs

Annonce