Hjælp til tilslutning af HU {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en Opel Vectra C, hvor jeg lige har købt en ny 2-DIN HU fra Kenwood (DDX 4025 BT).
Det skal siges at jeg ikke på nogen måde er ekspert på området, men jeg har da tidligere tilsluttet nye headunits ved at udskifte de standardmonterede HU, der fulgte med bilen, og hvor det har virket
Jeg har købt CAN-BUS-adapter, antenneadapter osv. og det virker alt fint.
MEN:
Jeg bøvler lidt med strømtilførslen.
Der er som bekendt en gul og rød ledning - hhv. fra bilen og fra HU. I manualen står der ikke hvad det medfører, når jeg forbinder gul med gul, rød med rød osv.
Jeg har prøvet 2 muligheder indtil nu:
a) Gul / Gul -> Resulterer i, at jeg skal have tændingen op på trin 2, dvs. jeg har fuld tænding på, kørelys tænder osv. osv. for at HU kan bruges.
b) Gul / rød -> Resulterer i, at jeg skal have tændingen op på trin 2, dvs. jeg har fuld tænding på, kørelys tænder osv. osv. for at HU kan bruges - MEN derudover bliver HU ved med at tænde, slukke, tænde slukke osv. osv. (????? hvorfor)
Allerhelst vil jeg gerne have det tilsluttet således, at jeg enten:
1) Kan have min HU tændt når jeg KUN har aktiveret tændingen på første trin - dvs. uden at jeg får "fuldt lys" i instrumentbrættet, kørelys tænder osv.
eller alternativt:
2) At jeg kan tænde for min HU helt uden at jeg skal have nøglen i tændingen osv. Jeg ved godt, at man så "tapper" batteriet for strøm, hvis man glemmer at slukke for HU, men den "fare" kan jeg sagtens leve med.
Kan det virkelig passe, at man ikke kan forbinde kablerne på denne Kenwood HU uden at det resulterer i, at man skal have fuld tænding på bilen?? Og hvorfor bliver den ved med at tænde og slukke, når jeg forbinde gul med rød?
På en af mine tidligere biler var der fra HU et samlestik, hvor både rød og gul sad i. Når jeg så kun forbandt gul fra bilen med dette samlestik, hvor både rød og gul fra HU sad i, så kunne jeg få det på den måde jeg ønskede, nemlig at jeg kunne bruge HU uden nøgle, men det kan jeg jo så ikke her, da der ikke er noget "samlestik" fra HU til både gul og rød.
Håber i har nogle gode inputs da jeg er ved at give op
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 7 Emner: 260 Svar: 2.938
brug et multimeter for at måle dig fremtil hvor der er konstant +
rød er tændings +
jul 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
Tak for kommentaren! Har desværre ikke lige et multimeter ved hånden...ved godt det er en stor brist, men mit eneste multimeter "forsvandt" ved min sidste flytning ;-
Har nu prøvet alle kombinationer (tror jeg nok)
Den eneste kombi, hvor jeg kan få liv i "dyret" er ved at forbinde gul/gul og rød/rød. Så det ser nok ud til, at jeg må leve med, at jeg kun kan bruge HU´en, når der er fuld tænding på bilen
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=65815
en original radio bruger for at tænde normalt:
1 stel (kl.31)
2 konstant plus (kl.30)
2 canbus
en Uoriginal radio bruger for at tænde normalt:
1 stel (kl.31)
1 konstant plus (kl.30)
1 tændings plus (kl.15)
den tændings plus (kl.15) findes ikk originalt i radio stikket.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
Jeg løste problemet, ved at samle rød og gul fra HU i et stik, og så forbinde med gul fra bilen. Nu virker det efter hensigten
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 7 Emner: 260 Svar: 2.938
Hjælp til tilslutning af HU