785 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Højtaler som kan spilles op at ikke kraftig radio. Højtaler som kan spilles op at ikke kraftig radio.

Hej.
Jeg har et par højtalere der er trukket af min radio, men da min radio er alt andet end god laver de intet dybde eller spiller rent når man skruer lidt højt op. Har det samme par, bare til forstærker, der kan de pumpes helt op uden at spille uren, og med masser af dybde.

Er der nogen 5.25'' der ikke kræver lige så meget, og vil spille ordentlig, også ved de højere lyde? Det er en orginal Renault radio jeg har i min bil, og desvære ikke noget der skal skiftes da den har alt muligt gøjl (ratbetjent, microfon i kabinen osv)

Max 500kr.
Tænker disse måske kunne være i bud? kan de spille med en mindre kraftig kilde?
http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi-og-dvd/hojttalere/5-25-hojttalere/5-25-hojttalersaet-pioneer-ts-a1323i/n-435522327/pn-740559318/

ops, det skal være Coax/fuldtone.

Dette er dem jeg har i nu.
Tekniske specifikationer:
Woofer cone: Injection cone
Midrange driver: 39 mm Mylar cone
Tweeter driver: 2x10 mm Piezo tweeter look
Magnet driver: 80x40x12 Y25
Voice coil: 25 mm
Peak output power: 200W
Continuous output power: 80W
Normal output power: 100W
Frequency response bandwidth: 65Hz-20KHz
Max. sound pressure level (@1m/w:) 89dB
Nominal impedance: 4 Ohm
Magnet weight: 10 Oz

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.
  • Fix bathroom sink drainage pipe 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Højtaler som kan spilles op at ikke kraftig radio.
  • #1   31. aug 2014 det hjælper ikke det store at skifte højtalerne...skift radioen og så trækker du ledninger om til forstærkeren fra højtalene... ja du mister ratbetjening, men hvem bruger det....

• #2   31. aug 2014 Din radio kan jo max give 17 watt rms mener jeg. Det er ikke meget effekt til en højttaler. Jeg ville prøve at afstive og isolere døren bagved højttalerne, det kan gove en del. Ellers ville jeg købe en af de små forstærkere der kan gemmes oppe under instrumentbordet

• #3   31. aug 2014 Der findes masser af løsninger til at genbruge ratbetjening osv.

• #4   31. aug 2014 Det tal du skal gå efter, er "max sound pressure level". At du skriver 89 dB betyder at du ved 1W udgangseffekt spiller med 89 dB(A)...2 W giver 92 dB...4 W giver 95 dB...8 W = 98 dB...16 W = 101 dB....og 32 W = 104 dB.
    Realistisk skal du nok ikke regne med at din radio kan give mere end 32 W fra sig før den begynder at forvrænge voldsomt (uanset hvad de skriver i databladet). Så omkring 104 dB er max lydtryk du kan opnå med højtalere der er opgivet til 89 dB.

Kan du finde højtalere med et større lydtryk ved 1W end de 89 dB, så vil de også kunne spille højere med din radio.

65-20.000 Hz siger at du ikke får en super bas, så kan finde højtalere som starter ved f,eks 40-20.000 så får du en bedre bas.

Er temmelig sikker på at frekvengangen på din radio næsten altid vil være bedre end dine højtalere. At få en bilradio der går fra 20-20.000 Hz er næsten standard...men højtalere bliver temmelig kostbare hvis de skal klare det samme.

• #5   31. aug 2014 Sådan tvivler jeg sgu på det hænger sammen. Jeg har 3 12" basser med en følsomhed på 96 og de får til sammen 750 watt rms i røven. Regn lige lidt på det og se om det ikke lyder urealistisk. Du kan kun stole på de opgivelser på en kvalitetshøjttaler. hvad er dit budget ? så er jeg sikker på der er mange der vil hjælpe dig herinde

• #6   31. aug 2014 Det hænger sådan sammen smiley
    Hver gang du fordobler udgangseffekten, øger du lydtrykket med 3 dB.

Men ja, det er også mit indtryk at mange producenter snyder på vægten med opgivelser af højtalernes følsomhed/SPL samt frekvengang.

• #7   31. aug 2014 Så regn lige ud hvad mit vil give af db

• #8   31. aug 2014 65hz er ikke særligt dybt.
    Der vil nok være en smule bas, men ikke en dyb og voldsom bas.

Skaf du dig en forstærker og nogle nye højtalere

• #9   31. aug 2014 96 dB = 0,75W
    99 dB = 1,5W
    102 dB = 3 W
    105 dB = 6 W
    108 dB = 12 W
    111 dB = 24 W
    114 dB = 48 W
    117 dB = 96 W

• #10   31. aug 2014 Jeg vil ikke have dem på forstærker. Men er der ikke nogen højtalere der kan arbejde med en laver kilde?

maks 500kr

• #11   31. aug 2014 Du får ikke meget kval for 500 kr, og slet ikke uden forstærker.

• #12   31. aug 2014 Brug 800kr på en kasse stp og beklæd dine døre med det 2 lad på selv dørsiden. 2 læg inden i døren og et lag som dampspærre. Det hjælper rigtig meget på alle enheder især på orginale. Har prøvet nogle gange hvor man skubud og smide 1100kr for et sæt nye højtalere for at få noget der lød bedre...

• #14   1. sep 2014 Forsterker er utelukket.

Men radio... Min har ratbetjening, handfree Call tilsluttet en mikrofon i loftet derved selvfølgelig også Bluetooth. Har kigget hvad sådan radio med de ting ville koste, og så vi oppe på 2000 - 3000 kr plus ny ramme så den passer og adaptorer.

Det gider jeg ikke smiley

• #16   1. sep 2014 Behold original radio.

Køb en kvalitets HI/LOW converter

Monter en forstærker ( uden en, bliver det aldrig godt).

Så er du rimelig kørende dog med mangel på bund.

• #17   1. sep 2014 Jeg har allerede to forstærkere, en til subwoofer og 4kanals til højtalere. Bruger en High low adaptor fra carsound jeg gav 500kr for.

Men jeg har stadig et enkelt par 5.25 der kører over radio!! smiley

• #18   1. sep 2014 Hvor mange højttalere har du lige monteret i bilen siden 4 kanaler ikke er nok?

• #19   1. sep 2014 Foran og ved pasaseger samt hattehylde smiley

• #20   1. sep 2014 Hattehylden?

Pil hattehyldehøjttalerne fra og sæt de foreste højttalere til forstærkeren.

Pt går du både glip af korrekt men også god lyd.

Kommentér på:
Højtaler som kan spilles op at ikke kraftig radio.

Annonce