{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

Stue højtalere-enheder i bilen...? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne ha lidt mere bas i bilen.. ikke noget dunke dunke larm, eller en high-end lyd-kage. Men kort og godt bare lidt mere "fyld" i lyden. Har derfor puslede lidt med hvordan enhederne skal/kan bygges ind, da jeg i forvejen også, prøver at spare på pladsen. og lave det lidt praktisk.
Som med alt andet jeg laver, tænker jeg selvfølge også økonomisk. Og jeg overvejer derfor om mine "gamle" Jamo højtalere kan bruges. (altså bare basenhederne") Der sidder 2 fine 8" enheder i hver. som intet fejler og de spille godt.
Men hvad skal jeg ta højde for?
Jeg ved at enhederne er 8 ohm's. Vist nok på 150watt stykket. Og jeg tænker de skal parvis paralel forbindes, så det bliver 2 x 4 ohm, Eller muligvis paralelforbinde alle 4, så vi når ned på 2 ohm. (Men det kommer også an på hvilken forstærker jeg skaffer der til... osv.
Hvad ellers... Nogen der har noget anbefale/fraråde... erfaringer... Kom glad smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stue højtalere-enheder i bilen...?
  • #1   7. okt 2014 Burde kunne lade sig gøre og spille OK ....

    Jeg har kørt rundt med 2 styk dantax gulv højtaler bag i en 4x4 sat til en billig forstærker ...Spillede udemærket og med et sæt lange højtaler ledninger i reserve var det nemt at starte en strand fest smiley


  • #2   7. okt 2014 http://www.mytrendyphone.dk/shop/trust-soundforce-5-66457p.html
    http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-hojttalere/LTZ313/logitech-z313-hojttalersystem

    Jeg har både i varevogn samt i personbil brugt subben med en 220V omformer på til at give bas i bilen, og så bare et phono kabel på, så kører bussen.

    kunne uden problemer give mere end rigelig bas i begge typer biler smiley


  • #4   7. okt 2014 Nu er det jo ikke radioen, men en forstærker der skal trække højtalerne. Og bilen... Tja... Det var en gang en corsa A... Men den er ved at blive bygget rimeligt meget om... (et lille hobby projekt)


  • #6   7. okt 2014 2x 8" kan i min verden ikke lave ret meget andet end midbass!
    Og slet ikk som 8ohm enhed. ( tænk hva en 4 ohm kunne udrette )

    Spar dine fine Jamo dimser, og find nogle brugte 4ohms..

    I en Opel Corsa a er der fint plads i siden bagest ( bagsæde højre & venstre ) til en slim 10" sub midbass

    De findes i alle mærker efterhånden, osse i brugt.

    Du vil med garanti få mere glæde og fylde ud af det, smiley


  • #7   8. okt 2014 At jeg vil kunne få mere fylde ud af 2 10" enheder er jeg ikke i tvivl om, og ja, bag bagsædet /bag skærmen passer de fint ind. (Jeg byggede sådanne to i min gamle corsa som kan ses i min profil.) Men denne gang skal bilen indrettes på en anden måde, og derfor er "de gamle pladser" ikke en mulighed.
    Som det fremgår af min tekst er der tale om 4 og ikke 2 enheder, Citat: Der sidder 2 fine 8" enheder i hver... og hvad angår deres frekvens område, så tager du ganske fejl. Selvfølgelig er de fleste 8 enheder nok begrænset til "mid" området. Men man kan skam også få dem helt ned til sub frekvens.

    Hmm...vi kan selvfølgelig godt blive enige om at 4 ohm's enheder vil kunne give mere, end 8 ohms enheder (altså med samme forstærker) Men da enhederne ikke er større end de er, tror jeg ikke det vil være umuligt at kompensere for den forhøjede modstand, men nogen flere Watt...


  • #8   8. okt 2014 njaaa... Altså når du har højere impedans, er de osse tungere og drive!
    Har du en 8" Sub / mid bass i 8" med ohm svingspole og mas på 150 Watt, så tvivler jeg stærkt på den kan spille 20Hz- 100 Hz med hørbar effekt.

    Vi taler om en forstærker der skal levere mere effekt end højtaleren egentlig kan tåle før det i teorien ville fungere..( derfor man laver 4 ohm i bilen, da strøm og effekt er svære at opnå end i sturen med 230v )

    Jeg siger ikke DIT setup ikke kan lade sig gøre, for det kan det, men det bliver noget fusk og rod.. OG du spare i længden ikke en krone.

    Hvorfor så ikke lave det ordentligt efter bogen, nu du allivel skal lave en " speciel " bil som folk sikkert skal se og høre på... ?


Kommentér på:
Stue højtalere-enheder i bilen...?

Annonce