{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beregning af basskasse
  • #1   8. jun 2015 De skriver minimum 17 liter i lukket kasse.
    Kan ikke lige se, hvad anbefalet til åben kasse er.

• #2   8. jun 2015 Kan være det ikke er anbefalet med åben kasse.?

• #3   8. jun 2015 Du skal IKKE bygge en kasse efter bassen, men du SKAL bygge efter bilen!

• #4   8. jun 2015 Hej
    Bare lav en kazze . Med den ekstreme dårlige akustik i en dyt betyder det ikke en dyt med volumen i kassen. Men jo større kasse jo bedre luftfjeder bag membranen
    Mv kp

• #5   8. jun 2015 KJ.. er det dit endelige svar.? for må da indrømme at jeg ser svært ved den problemløsning du netop har ydet..

• #6   8. jun 2015 Ja det er sku mit endelige svar...

Der er kæmpe forskel på om kassen skal spille i en Hatchback, sedan, stationcar eller en combivan...

Dem der ville jeg hvis det var en Sedan lave i en 85-90L kasse med 2x 4" porte i standart længde. som udgangspunkt, kan være de 90L er til den gode side, men det er noget nemmere at gøre volumen mindre end det er at gøre den større. men et godt skud vil være ca. 90L i en SEDAN! Det vil spille ca. 40hz i peak

Skulle de være i en hatchback var jeg nok mere i en 35-40L lukket kasse

Men okay - jeg ved ingenting.

Du skal altid bygge din kasse efter bilen - derfor at færdigløsninger ad helvede til, altså hvor du køber en sub monteret i en kasse, det passer sjældent sammen med volumen i rummet kassen står i.

• #7   8. jun 2015 Jeg er på ingen måde enig i det KJ-Tek siger! På ingen måde...

Korrektion ifht bilen kan være ønsket, men kabinettet skal selvfølgelig bygges efter enhedens foreskrifter...

• #8   8. jun 2015 Okay... Hvordan vil du Essal ramme 40hz i en sedan på 17L i en lukket kasse? Det er umuligt.

Og kabinettet skal bygges efter bilen.. Spørg på et bilstereo forum hvor folk ved noget om bilstereo og du vil modtage samme svar - og det vil jeg garantere dig.

Du kan ikke bygge en baskasse udelukkende efter hvad producenten skriver, med mindre det opgiver i forskellige bilvarianter - det er meget afhængigt at hvilken model køretøj den skal sidde i.... når vi snakker størrelse, port størrelse og længde

• #9   8. jun 2015 Er ganske enig med Essal Her...

For vil gerne vide lidt om hvordan du udregner et kabinet efter bilen... Fordi hvis det KJ-tek påstår er rigtigt så har folk jo gjort det forkert siden 70'erne...

Så har alle de konkurrence vindende kabinetter jeg har bygget jo været helt forkerte... Samt alle andre konkurrence vindende kabinetter...

Så KJ-TEK... Jeg vil gerne i detaljer vide lidt om teorien bag din lettere absurde påstand...

• #10   8. jun 2015 Og KJ-TEK, Det vil være en meget arrogant påstand hvis du mente du vidste mere om bilstereo end Essal og jeg... smiley

• #11   8. jun 2015 Så hvis nu jeg går efter, lad os sige 30 hz i peak

Jeg har noget der ligner en 12" og anbefalet litermål er 30l i portet kasse og lad os sige at port størrelsen er 4" og 26 lang, altså en standart størrelse

Jeg laver den med specs og jeg smider den i en city go og der efter smider jeg den i en sedan af en art og derefter i en seat altea xl

Har jeg så samme hz ? Nej det har jeg ikke

Samme kasse, samme enhed, samme forstærker, samme kabler og længder alt er helt ens, pånær resultatet

Hvorfor, når nu jeg er forkert på den

• #13   8. jun 2015 Kan så også spørge på en anden måde, hvorfor så bruge tid på at bygge en kasse? Du kan få kasser fra 15 og op? Det gir jo så ingen mening ud over du ønsker at ændre hz, men dine hz er afhænding af størrelsen på kassen samt om hvilket kasse setup du vil bruge men da også på hvad der er på den anden side af kassen... Har jeg glippet noget

• #14   8. jun 2015 Winisd beta.
    Der kan du lege størrelsen og typen. Osv for at ramme den kasse du ønsker.

Som jeg har forstået det
    Kan man godt udregne kassen efter bilen
    men det kræver en masse mål. Og formler på resonans gengivelse vinkler og krumninger ( enhedens t/s parameter skal stadig bruges. = selv en ingeniør få grå hår

det bruges kun i High end setups til luxuabiler slå pullman osv. ( selv om det nok ofres er prøv/lyt princippet de. Bruger)

Ret mig hvis jeg er forkert på den

• #16   8. jun 2015 KJ-TEK

Ok kom nu... Teorien bag din påstand tak... Det du kommer med er ikke andet end postulater... Som du tydeligvis ikke forstår...

First off... hvad faen mener du med at ville ramme et peak på 35 hz? Dit kabinet kan tunes til en frekvens... det er afhængigt at port og liter antal...

Din Bils egenresonans har indflydelse på hvor du spiller højest... f.eks. min Opel astra G har sit peak på 48 hz... Dette betyder ikke at jeg skal lave mit kabinet så jeg rammer 48 hz... det er ren idioti... Det er kun til rene 3 sek "one note burp" konkurrence opsætninger det vil være godt... (Og der skal kassen faktisk tunes 5-6 hz lavere da peak IKKE er det samme som tuningsfrekvens... Dette ved alle med lidt forstand på bilstereo... Ikke sandt KJ? )

Bygger jeg mit kabinet til SQ eller til mere allround setup er bilens peak blæsende ligegyldigt faktisk... Enkelte Udregningsprogrammer kan tage højde for målt Cabingain... dog er der ofte kun tale om en forskel på 2-3 hz... (Kan du høre så nøjagtigt forskel? for det tvivler jeg på) Altså har Bilens peakfrekvens kun betydning for lydtrykket... (Og til dB-drag konkurrencebrug der fungerer kasser ud fra T/S parametrene ikke det er korrekt.. ) For lydkvalitet er bilen relativt ligegyldig... Desuden ændrer du på resonansfrekvensen / peakfrekvensen i det sekund du begynder at dæmpe bilen... Frekvensen ændrer sig også ud fra hvordan temperaturen er i bilen.. Så nej du bygger ikke dit kabinet ud fra bilen... Da det vil kræve konstante parametre... Og det har du ikke i din bil... (det har du i din stue men ikke i din bil)

Så kom nu fortæl mig hvordan du vil bygge et kabinet ud fra hvilken bil du kører i... Og hvordan det kan regnes ud, ud fra konstant skiftende parametre... Fordi det vil fanme være noget spændende teori der tydeligvis har rod et andet sted end i dette univers...

• #17   8. jun 2015 "Jeg laver den med specs og jeg smider den i en city go og der efter smider jeg den i en sedan af en art og derefter i en seat altea xl

Har jeg så samme hz ? Nej det har jeg ikke

Samme kasse, samme enhed, samme forstærker, samme kabler og længder alt er helt ens, pånær resultatet

Hvorfor, når nu jeg er forkert på den "

Hvorfor vil du have samme hz??? Det du snakker om der er jo opbygning til dB-drag... hvor du skal bruge en frekvens der helst skal ligge så tæt på bilens egenresonans som muligt... Men det er kun ved bilens egenresonans, der vil være et gain... Og det er faktisk kun til SPL Applikationer det har betydning... Du vil føle en kraftigere lyd i nogle biler end andre, men Ikke en markant forskel i lydkvalitet... (påstår du andet, så er der sgu tale om placebo effekt)

Jeg har hørt forskelle i respons på subwoofere som afhang af bilen... Men der er tale om fase korrektion... IKKE ændring af litermål... eller peak i fase...

Tilbage til lærebøgerne... for du har misforstået noget da...

• #18   8. jun 2015 EDIT - Du svarede alligevel på det smiley

Men fuck det, byg jeres kasser som i vil, jeg skider lidt de specs et stykke, kan bruges som en "guideline" men så heller ikke mere end det. Byg så det lyder rigtigt og skid specs et stykke.

Bl.a. alle subs fra bl.a. KOVE har ingen specs. - Så Cody der du på rQven.. smiley

• #19   8. jun 2015 Så der jo ingen grund til selv at bygge de skide kasser, kassen skal bare passe til subben, så er resten lige gyldigt smiley fair nok

• #20   8. jun 2015 KJ-TEK

Du er da forhandler af KOVE er du ikke??? Hvorfor kender du så ikke noget til de ting du selv sælger??? Der er massere af spec på kove... f.eks. X12D2 Armageddon:

Pr spole Parallel Serie
    Resistance Rde [in ?] 1,8 0,9 3,6
    Impedance ZN [in ?] 2,0 1,0 4,0
    Resonance Frequnecy fs [in ?] 31,4 31,4 31,4
    Power Handling RMS [in Watt] 300 600 600
    Mechanical Q Qms 2,179 1,986 2,223
    Electrical Q Qes 0,729 0,371 0,394
    Total Q Qts 0,546 0,313 0,335
    Xmax Xmax [mm] 15,00 15,00 15,00
    Moving Mass mg [in g] 205 205 205
    Sensitivity SPL [in dB] 83,9 86,9 86,2
    Mechanical Resistance Rms [in Kg/g] 8,3 8,3 8,3
    Compltance Cms [in mm/N] 0,21 0,14 0,14
    Force Factor BL [in Tm] 9,49 9,35 18,6
    Equlvalent Volume Vas [in dm3] 37,6 37,6 35,2
    Area [in cm²] 434 434 434

Kan det passe du ikke ved hvad du snakker om? Det ser da sådan ud...

Og hvorfor kender jeg dine produkter bedre end du selv gør?

• #21   8. jun 2015 ok tallene sidder noget klumpet sammen når smider dem herind... Men her... tallene er der... og er endda utroligt lette at finde på Kove's egen hjemmeside...

• #22   8. jun 2015 Hvor har du så de specs fra?

• #23   8. jun 2015 Nå er de det... link gerne til dem, kan være der er data på enkelte

• #24   8. jun 2015 nvm har fundet dem, men det er ikke længe siden de er lagt ud, og så er der kun på 5 - selvom de står som oprettet i 2008, men det er satme nyt den tekniske del er kommet på.

• #25   8. jun 2015 http://kove.de/index.php?site=23

Ikke nok med det... Du kan få specs af kove... hvis du bare spørger dem... smiley

• #26   8. jun 2015 Nej det er ikke længe siden de er blevet lagt ud... 2008 er jo ikke ret længe siden... (Der står jo dato på siden for hvornår de er lagt op for faen... )

• #27   8. jun 2015 Har spurt efter dem på på en XS12 som jeg lige har solgt nogle stykker af, og der kan jeg INGEN DATA FÅ! så nej du kan ikke bare spørge efter dem, for så havde jeg dem smiley

• #28   8. jun 2015 hvis du er oppe i SPL enheder... Nøjagtigt som med DD så laves de ikke til at få pæne tal ved 1 watt... DD giver heller ikke nogle t/s parametre... Men deres kabinetter skal ikke laves til bilen... (FORDI DET ER FYSISK UMULIGT... og medmindre du har lært at bryde fysikkens love er din påstand stadig LØGN)

DD's enheder er lavet til at du bygger en kasse med ønsket tuningsfrekvens og stopper enheden i... Men det er alle subs ikke... Og derfor bør man altid som udgangspunkt gå ud fra enhedens parametre... Men igen... Hvordan skulle du vide det... du troede man skulle bygge efter bilen... hvilket man ikke kan grundet konstant skiftende parametre... (Og almen fysik)

Men alle subs har t/s parametre... (Og de kan udmåles hvis man ikke har fået dem af producenten)

• #29   8. jun 2015 Ja du får ret... svar ja eller nej

samme størrelse kasse til en aygo som en e36 - just simpel yes or no

• #30   8. jun 2015 Til SQ. Ja... til SPL. Nej

• #31   8. jun 2015 Svaret er dog forkert da der ikke kan svares ja eller nej til dit spørgsmål. .. da det afhænger af flere faktorer. .. men FACTS er. At du kan ikke og det er ikke til diskution. .. DU KAN IKKE bygge en subkassen ud fra hvilken bil det skal i... som du påstod. .. Man kan nemlig ikke bygge ud fra parametre der ikke er konstante...

• #32   8. jun 2015 Jamen hvorfor kan du ikke svare ja eller nej til man følger specs uanset bilens opbygning?? Du skriver man bygger til subben og det må man jo gøre efter de data man har... Så 17l er 17l og det er bare sådan det er..

Begynder du at ændre på det, iforhold til hvordan din bil er bygget, modsiger du jo lidt dig selv.

• #33   8. jun 2015 kan godt se egenresonansen selvfølgelig også kan booste Db.

Tænkte i mit indlæg at man målte det hele ud for at undgå boost Og tilføjede extra på de døde områder, så det var SQ.
    Er jeg helt forkert på den Cody?

der er kæmp. Forskel på kassens form og pladsering. Afhængig af hvordan bilen er.
    I min stc gav det mening at floorloade kassen i Andre biler giver det mening med lodret stående port eller 2 slotporte Og Center pladseret enhed men er kassen ikke bygget til enheden så det sku lige meget med pladsering Og udformning.

• #34   9. jun 2015 KJ-tek

Jeg siger ikke At det afhænger af bilen... Lær at læse knægt...

Jeg skriver at det afhænger af dit brug... til dB-drag opsætninger hvor du skal ramme bilens egenfrekvens, der har det stor betydning med at kabinet skal bygges ud fra hvad frekvens din bil "synger med" ved...

Men til SQ... Der er 17 liter bare 17 liter... Ændrer ikke på hvorvidt kabinettet er korrekt... der er himmelvid forskel på hvor og hvordan det hele er monteret dog, nøjagtigt som Sø-propel skriver...

• #35   10. jun 2015 Enig med Cody i alle punkter...

KJ: Du har med alt respekt misforstået en masse, når man snakker afstemning ifht enheden....De ting du antager giver ingen mening!

Kommentér på:
Beregning af basskasse

Annonce