1.949 visninger
|
Oprettet:
Hvilken forstærker? {{forumTopicSubject}}
God aften BG
Har fået mig en Hertz HBX 20 subwoofer og mangler så en forstærker til den - men hvilken en skal jeg bruge til den??
Og gerne en med high level input da jeg ikke har linieudgang på din autoradio.
4-Ohm
Power: 300 W (nominal), 600 watts (maximum)
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=318
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
Så en lille størrelse ville ikke være helt skævt
Hvordan med kablerne til strøm - hvilken størrelse skal de være i mm2
Og vil det være en ide at smide både plus og stel direkte på batteriet når nu det sidder så tæt på forstærkeren??
Har godt læst om den rundt om på nettet og kan se den får masser af ros
Og så fik jeg den til 300 kr. i den blå hal (loppemarked)
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
http://hilmars-audio.dk/shop/hertz-hcp1d-class-d-3891p.html
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
he he så holder jeg også mærket rent i set up
#4
Men hvis jeg holder mig til de max 50 cm, vil det så være fint med stel direkte til batteriet?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Om den er 50 eller 60 gør ikke de vilde
Desuden trækker du det direkte fra fødekilden, så det kommer sig ikke så nøje som det ellers ville gøre.. Men så kort som muligt
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Tabet gennem kablet er endnu større hvis du som de fleste er nærige og vælger CCA kabler istedet for de dyrere OFC kabler... så kan du have et tab helt op til 1,5 volt...
Dog måles de fleste forstærkere ved 14,4 volt... ikke ved 16 volt.. .
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
det bliver somregl også opgivet rms watt ved 0,1% tnt altså forvrængning det er så godt som ingen ting.
Men hvad så med det med stel forbindelsen
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
faktisk måles mange forstærkere efter CEA standard som altså er 14,4 volt +/- 2 volt... dvs. de kan faktisk tillade sig at måle ved 16 volt... og stadig opgive det som om det er det forstærkeren leverer... De fleste holder sig dog til de 14,4 volt..
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
men spørger ikke fordi jeg ikke ved det men fordi jeg har nogle andre teorier om hvordan verden ser ud. ellers også har misforstået hvad Tommy skriver så vil bare gerne have det uddybet lidt
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
http://carsound.dk/produkt.asp?id=26750&pk=&webid=&soeg=HCP1D
skal man så op i 25mm?? http://carsound.dk/produkt.asp?id=14737
og er det nødvendigt eller bare smart med Baskontrolen?? http://carsound.dk/produkt.asp?id=26763
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Normalt finder du ikke subsonic filter på fullrange forstærkere... det er primært monoblokke der har det...
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Det bliver en smule langt, da det kræver en længere forklaring:
Jeg vil personligt TIL EN HVER en tid tage stel fra karossen, og ikke fra batteriet.
Der er faktisk flere årsager til dette!
Karossen er muligvis "kun" en pladedel på 1mm (whatever), men ser man på dens samlede masse, vil den være væsentligt større, end et tilsvarende kabel. Der er jo ikke tale om en leder på blot 1X1mm, men derimod en leder på 1 x 2000mm (eks), som jo logisk nok vil udgøre en meget kraftig "samlet leder".
At man vurderer ledevnen udelukkende udfra pladens tykkelse, svarer til at man vurderer eks et strømkabels ledeevne, udfra tykkelsen på en enkelt leder i kablet...Hvilket jo er helt ulogisk!
Karossen udgør en rigtig god samlet leder, og man skal virkelig op i nogle seriøse stel-kabler, hvis man skal have en større samlet lede-masse.
Så man skal ikke være i tvivl om, at man SAGTENS kan trække en stor strøm, igennem bilens karosse.
Når det er sagt, så er der også en meget væsentlig ting, som (åbenbart) meget få skænker en tanke....Nemlig at HU/kilden er afkoblet direkte til karossen, ligesom resten af bilens elektronik, og at denne derfor opfatter karossen som værende 0-punkt.
Det er ikke kun et 0-punkt ifht strømmen der løber mellem forskellige elektriske enheder, men mindst ligeså meget et 0-punkt rent lydmæssigt...
Når man snakker lyd, og især overførsel af liniesignaler i bilen, er der nok INGEN der er i tvivl om, at en "dårlig stel" giver udslag i et dårligere lydsignal...
Men hvad er en "dårlig stel" egentlig? -Rent faktisk indikerer det ganske enkelt, at der er tale om en dårlig leder, og at stellen ikke er helt fastlagt det 0-punkt, som er ønsket.
Det er bl.a. det 0-punkt som HU "ser", og som er (næsten) helt fastlagt for denne, men for forstærkeren vil det rent faktisk være dynamisk, og afhængig af forbruget vil det bevæge sig længere væk fra HU'ens 0-punkt, og derfor skabe et spændingsfald mellem de to enheders stel...Dette betegnes som det man kalder en "stelsløjfe", og skyldes netop at to sammenkoblede enheder burde have samme 0-punkt, men ikke har det...Altså opstår der et potentiale-forskel mellem de to enheders stel, og der vil -som i ethvert andet kredsløb med en positiv og negativ leder- løbe en uønsket strøm, mellem enhedernes "stel". Hvis jeg siger afbrændte stelbaner, er de færreste i tvivl om, hvad udfaldet også kan være
Med dette sagt er hele idéen i "det ideelle setup" altså at kilden (HU) og forstærkeren altid indtager eksakt samme 0-punkt, og uanset forbrug, altid vil se en 100% fælles stel. Dette er logisk nok umuligt, og der vil grundet spændingsfald i kabler mm, ALTID være et uønsket potentiale-forskel mellem de to enheders stel.
MEN...Dette forskel kan gøres så lille som overhovedet mulig, ved at lade begge enheder trække strøm fra samme leder, hvilket i dette tilfælde vil være karossen! Når der trækkes en stor strøm vil der være et spændingsfald over den pågældende leder, det er simpel lov...Men hvis spændingsfaldet sker fra batteri til karosse, vil forstærkeren stadigvæk være væsentligt tættere på HU'ens 0-punkt, da "hele karossen" vil indtage det pågældende potentiale, og det primære spændingsfald vil være fra batteri til karosse...Altså har vi nu sørget for, at både HU og forstærker "ser samme 0-punkt" uanset forstærkerens forbrug (ja, der vil være en minimal, uundgåelig forskel).
Hvis vi istedet for, havde trukket et 1,5 meter kabel direkte til batteriets stel, ville HU'en nu være væsentligt "længere" væk, fra forstærkerens 0-punkt, da der ville være de 1.5 meter kabel, og dertil afkoblingen fra batteriet på eks 40 cm, før HU'en ville kunne "ses".
Så selvom forstærkeren ville kunne trække den samme mængde strøm (hvis vi antager det), ville den stadigvæk trække sig længere og længere væk fra HU'ens 0-punkt, hvilket jo netop er det vi IKKE ønsker.
Der er også nogle andre væsentlige ting, der gør sig gældende i nyere biler, men det kan vi komme ind på en anden gang!
Og så er der rigtig meget forståelse at hente, hvis man eks leger lidt med de passive hi-lo level convertere, og tager stel fra henholdsvis forstærkerens input, og skifter til kildens (HU), men det er en anden historie.
Håber at min indlæg giver mening...Er lige vendt hjem fra Influenzla...
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
men hvad med kabel fra forstærker til bum bum boksen??
hvilken størrelse skal det kabel være i mit setup?
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
men man gør det tit hvis man har extre batteri bag i.
ved meget kraftig forstærker er det faktisk nødvendigt. tidligere i år monterede jeg en spl dynamics d-4s der i følge manual trækker op til 450 ampere det er ikke så godt at prøve at trække gennem tynd karosseri plade. den fik 2x 50mm2 til både +og stel direkte på det extre batteri
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
Ja meget gerne, især da min bil er fra 11/2014
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.182
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
MEN jeg får altså brug for lidt hjælp til at indstille forstærkeren.
Jeg har smidt et billede med hvor jeg ikke helt ved hvordan de SORTE punkter skal stilles.
Som den spiller nu, så er der meget udtværet bas når der spilles forskelligt musik - et par få sange er bassen helt klar og stram i - og kan slå rigtigt hårdt
Jeg vil gerne have at bassen giver dybde i lyden men også at den kan slå hårdt i numre med hård bas - Kan de to ting kombineres??
Håber at få lidt indput til hvad de forskellige SORTE punkter på billedet gør ved lyden så jeg kan stille den ind så det bare spiller
og link direkte til forstærkerens hjemmeside
http://www.hertzaudiovideo.com/car-audio-amplifier-hcp1d/
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Har en forklaring lige her som dog er på engelsk...
"phase is basically the position of the wave. Concerning a sine wave, we have amplitude and frequency, which we all understand very well. We also have phase, which affects performance when combining waves. If we had two identical sine waves, with one 180 degrees out of phase, we flatline the response. We call that "destructive interferrence." You can experiment with this yourself, actually. try flipping the polarity of just one subwoofer in your car. leave the other normal. See how the bass response drops like a rock? phase!
now, the 0/180 degree switch is basically your polarity switch. Say your bass wave starts by pushing the cone out, then in, and repeat. flipping the switch will effectively make the cones pulls the cone in as its first motion, rather than push out.
Why does this matter? The bonehead explanation is that phase can induce a mild time delay. We use phase in the car to compensate for unequal speaker pathlengths, such as the difference in distance between the drivers side midrange and the psasenger side midrange. But the subwoofer can also play a factor as well! your subwoofer has to mesh with your soundstage every bit as much as your tweeters must mesh with your midranges! disjointed phase (at the driver's ear, and this distinction is important!) can lead to disjointed sound. in the case of your car, putting the amp at 180 rather than zero resulted in a flatter phase response at the drivers seat in that region.
you would find that if you had a knob rather than a switch, you could improve the sound even more"
Hvilken forstærker?