{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

M.lynge
M.lynge
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Forhold mellem forstærker og sub {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har efter en del research fundet frem til at forholdet mellem en forstærker og en subwoofer, hverken må være alt for stort eller alt for lille, men kan ikke rigtig finde noget svar på nettet til mine spørgsmål.

Jeg står i den situation at jeg har en 4 kanals forstærker (Jbl cs 50.4) og en subwoofer ( Alpine SBG-1244BP). Først er fremmest er jeg selvfølgelig godt klar over at det ikke helt optimalt at kører 1 sub. på en 4 kanals forstærker, men det var lige det jeg havde mulighed for at få. Lige nu har jeg koblet min sub i forstærkeren med en bridge henover front, i følge brugermanualen skulle den her give opsætning give 2x162 watt rms ved 4 ohm. Vil det så sige at ved kun at køre på den ene af de to kanaler (eller på 2 af de 4) så vil jeg få en udgangseffekt på 162 watt rms, eller hvad sker der når man kun kører på en brokobling af 2, og er dette den mest optimale måde at koble forstærkeren op? Derudover er jeg også i tvivl, om 162 watt er for lidt i forhold til subwooferen der har en RMS på 250 watt. Subwooferen spiller helt fint, som den er nu, men er bare bange for at forvringe den, er der muglihed for det ved den opstilling?

Forstærker specs.
http://caraudio.manualsonline.com/manuals/mfg/jbl/cs504.html?p=3

Subwoofer:
http://www.autobixen.dk/bilstereo/alpine-sbg-1244bp-12-sub-inkl-kabinet.html

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forhold mellem forstærker og sub
  • #1   2. dec 2015 Alt for stor? Den kan ikke blive for stor. Da den skal arbejde mindre jo større den er da den ikke skal presses til at yde det din sub kræver.

Har du en mono på 2000 rms watt så skal den arbejde mere for at kunne opnå de 2000 rms watt i forhold til en sub på kun 1000 rms watt.

Så du kan sagtens smække en 10.000 rms watts forstærker på en 100 rms watt sub uden den er for stor.

Ja du kan godt få den til at forvrænge signal. Det sker hvis du har pillet ved gain knappen, dette er ikke en volume knappe men indgangs spænding. Den skal indstilles, ved at du sætter din radio på 80% volume. Og så dætter gain til den lige går i protect og så lidt tilbage.

• M.lynge
    M.lynge Tilmeldt:
    dec 2015

#4   2. dec 2015 Okay, så hvis nu jeg indstiller min gain rigtig, så burde jeg sagtens kunne køre sådan her ?

• #5   2. dec 2015 Ja du spiller jo så kun med de 162 watt via din sub. Så du får ikke fuld udbytte af den sub med den forstærker.

• M.lynge
    M.lynge Tilmeldt:
    dec 2015

#6   2. dec 2015 Okay, det er jeg klar over, men det jeg var bange for var at alle steder hvor læste om det stod der at hvis man kører med en for lille forstærker så kan man brænde højtaleren af, fordi der bliver afsat for meget effekt i subwooferen ?

Vi er enige om at det er input level på min forstærker jeg skal indstille ?

• #7   2. dec 2015 Du brænder subben af når du forvrænger lyden. Og det kan alle forstærker uanset størrelsen. Netop fordi folk bruger gain som volume knap.

Ja til input level.

• M.lynge
    M.lynge Tilmeldt:
    dec 2015

#8   2. dec 2015 Okay, det vil jeg så prøve, tak for hurtigt svar smiley

• #9   2. dec 2015 Og hvis jeg nu har taget fejl så er der nok et par andre der nok lige skal rette det smiley De skal nok kigge på emnet når de har tid. Der er 3 eller 4 stk der er hajer til anlæg, og flinke til at hjælp smiley

• M.lynge
    M.lynge Tilmeldt:
    dec 2015

#10   2. dec 2015 Super, men så starter jeg ihvertfald med at prøve dette smiley

• #11   3. dec 2015 forstærkeren skulle da helst ikke gå i protect uanset hvordan du justere gean. så er der noget det er koblet forkert sammen.

Men ja hvis du har får justeret forstærkeren rigtigt og du ikke skruger på meget op på radioen at den også begynder at forvrænge så kan du fint køre med det setop du har nu.

• #12   3. dec 2015 Tonny Hvis du skruer for højt op så clipper den, og så slår den da fra og lyser rødt.

• #13   3. dec 2015 Ja hvis du skruger for højt op så clipper den men der er ikke mange forstærkere der har indbygget cliping senser og i værtfald ikke den jbl. og det er stadig slet ikke det samme som hvis den går i protect. det gør den hvis modstanden bliver for lav hvis noget er koblet forkert sammen eller kortsluttet. og nogle gange hvis spændingen bliver for lav

• #14   3. dec 2015 Men clipping kan man som regel hører fordi at musikken begynder at forvrænge og så skal man jo bare "skrue ned"

• #15   3. dec 2015 en forstærker skal ikke gå i protcet selv om du skruger gain helt på Max. Jeg er ret sikker på din forstærker slår fra fordi din'ne sub eller højtalere er koblet til så modstanden er lavere end din forstærker er stabil i så den slår fra når du skruger op for ikke at kortslutte. og det gør den uanset om signalet clipper eller ej

Kommentér på:
Forhold mellem forstærker og sub

Annonce