{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.761 visninger | Oprettet:

Nicklas P
Nicklas P
Tilmeldt:
12. feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151

Valg af HU og tilslutning {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har en Audi A3 fra 2006 med en 1DIN Blaupunkt Orlando MP46 radio. Jeg kunne dog godt tænke mig en ny HU med USB, Radio og BT. Jeg har kigget på både Alpine og Pioneer, og valget står mellem følgende to modeller:
Alpine UTE-72BT - Autoradio/Bilradio
eller
Pioneer MVH-X380BT - Autoradio/Bilradio
Hvilken af de to modeller ville I vælge og hvorfor?

Mit næste spørgsmål er, hvilke nogle ledninger jeg skal tilkøbe i forbindelse med installation? Jeg har vedhæftet et billede af bilens stik og påført deres funktion.

Jeg håber I kan være behjælpelige med disse to spørgsmål, da jeg ikke selv er ret kyndig.

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af HU og tilslutning
  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
  • #5   9. dec 2015 Jo du skal have en boks til aktiv system som den her http://hilmars-audio.dk/shop/aktiv-system-interface-947p.html

    men tjek lige hvordan ledningerne sider ind i stikket for der kan fåes forskellige boks hvor de sider forskelligt


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #6   9. dec 2015 Stikket ser ud som på vedhæftet billede. Betyder det at jeg har aktive baghøjtalere og derfor skal bruge den enhed du linker til Tonny L? Og hvordan fungere den med en 4x 50w HU, når der står maks 4x25w i teksten til enheden?

    profilbillede
  • #8   9. dec 2015 Den nye radio du køber giver ikke 4x50 watt men mellem 16-19 watt rms så det burde ikke bliver noget problem ellers er der også andre bokse også alt efter om du har bose eller almindelig aktivt system http://hilmars-audio.dk/shop/a3-420c1.html

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #9   9. dec 2015 Mange tak for jeres kommentarer, jeg er allerede blevet meget klogere! smiley

    Jeg tror ikke bilen har Bose-højtalere, men ved det dog ikke. Hvordan undersøger jeg dette?
    Og jeg havde overvejet en lille "plug and play"-forstærker, enten alpine ktp-445a eller Pioneer gm-d1004. Giver dette nogen problemer i forhold til de 4x 25 watt på tilkøbskablet?


  • #10   9. dec 2015 Hvis du har bose står det på højtaler gitterne. ellers har du ikke. De ISO forstærkere vil kun kunne fungere med dine front højtalere de kan ikke kobles på den aktive del som jo I forvejen har en lille forstærker. den lille boks du køber laver bare signalet om fra den nye radio du vil have i til et signal dit aktive system kan forstå

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #11   9. dec 2015 Okay, så er det ikke bose, men det havde jeg heller ikke regnet med. Okay, en miniforstærker vil således kun kunne forstærke signalet til forhøjtalerne og ikke baghøjtalerne, selvom forstærkeren kobles mellem højtalerne og tilkøbskablet? Hvordan det kan være?

  • #12   9. dec 2015 Du kan koble forstærkere på det almindelige brune ISO stik der i din bil kun går til front højtalerne. den kan ikke kobles sammen med det andet stik til det aktive system.

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #13   9. dec 2015 Jamen så vidt jeg kan se, laver tilkøbsledningen mine tre stik til et almindeligt iso stik, som burde passe ind i forstærkeren?

  • #14   9. dec 2015 Det er lidt svært at forklare men højttaler stikket på din nye radio går ind i det ene stik på boksen for at give den et signal som den så laver om til signal til det aktive system (stik der til) samtidig løber signalet fra radioen også lige igennem boksen og ud i det trede som går til front højtalerne. Her imellem kan du så koble en ISO forstærkere på hvis du ønsker det

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #15   9. dec 2015 Okay, så hvis jeg forstår det rigtigt, og med udgangspunkt i det øverste billede:
    Strøm-stikket (den smalle sorte) tilslutter jeg direkte den nye radio.
    Forhøjtaler-stikket (den brune) tilslutter jeg den nye stikboks, sammen med baghøjtaler-stikket(den brede sorte), som så gør de to stik til et samlet brunt, der tilsluttes den nye radio.
    Er det ikke korrekt forstået? Burde jeg så ikke kunne sætte en ktp-445a forstærker mellem den nye radio og det nye brune stik(det fra boksen)?

    Jeg håber ikke jeg er til for meget besvær smiley


  • #16   10. dec 2015 Du må ikke sætte forstærkeren mellem radio og boksen da boksen ikke kan holde til de watt. du vil hellere ikke få mere ud af det da det ikke endre på signalet fra boksen ud til den forstærker der allerede er til bag højtalerne. den nye forstærker skal på efter boksen ud til front højtalerne

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #18   10. dec 2015 Jeg kan godt se det bliver noget rod, og formentligt ikke kan lade sig gøre, da det jo ikke er muligt at tilslutte den lige før højtalerne på grund af det brede stik der løber til de aktive baghøjtalere.
    Hvordan fungerer den forstærker du linker til Tommy A? Den skal vel have særskilt strøm fra batteriet og sådan? Det bliver nok lidt for avanceret til mig smiley


  • #21   10. dec 2015 Det er intet problem med alpine ISO forstærker det er bare at sætte stikket i og så er du kørende. den Tommy linker til kan også blive rigtig fint men der skal laves noget mere med kablerne og den skal have strøm fra batteriet. ikke noget med at tage i sikrings boksen

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #23   10. dec 2015 Det er fedt at høre fra nogen der ved noget om det! Vil også sige den forstærker du forslår er for dyr og skal ikke til at rode med ekstern strøm og sådan smiley
    Jeg har forsøgt at optegne den måde jeg tænker det skal installeres i vedhæftede billede. Jeg kan dog ikke lige se hvordan det kan lade sig gøre at tilslutte den Alpine ISO forstærkeren? Den kan tilsluttes forhøjtalerne via det nuværende brune stik, men jeg kan ikke få den tilsluttet baghøjtalerne, vel?


    profilbillede
  • #24   10. dec 2015 Det er helt rigtigt det du har tegnet. skal du have ISO amp på et tidspunkt skal den være der hvor du har tegnet en streg hvor der står front højtalere originale brune stik. på er der også sådan nogle brune stik så den passer lige i.

    En radio med indbygget mikrofon er det tit dårlig til at opfange det man siger i forhold til en med extern mikrofon


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #25   10. dec 2015 Super, så har jeg forstået hvordan det hænger sammen! smiley
    Ja, tænkte nok det var der den skulle tilsluttes og at den passer direkte i. Men så kan det kun lade sig gøre at få tilsluttet forstærker på forhøjtalerne og ikke baghøjtalerne, og så vil mit udbytte være ret begrænset tænker jeg.

    Jeg har ikke brug for mikrofon, så det betyder igen ting for mig, Og regner med at vælge Alpine UTE-72BT som HU.

    Rigtig mange tak for hjælpen! smiley


  • #26   10. dec 2015 at det er et aktivt system betyder at du allerede har en forstærker til bag højtalerne. en ISO amp til for højtalerene vil give lidt mere power og kontrol men start da med en ny radio og se om du synes der er brug for mere.
    Alpine er et super valg smiley


  • #28   10. dec 2015 Det er en fin radio til prisen

Kommentér på:
Valg af HU og tilslutning

Annonce