{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

valg af monoblok {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg er i gang med at sætte et helt nyt anlæg på indkøbslisten. Det er lidt et budget anlæg, men indtil videre skal der 2x 10" focal p25 db i sættet.
Jeg har fundet en 4-kanals fra harman kardon til at styre de komponentsæt der allerede er i bilen
men jeg mangler 2x monoblok til de to subs

(max500watt - 250rms - 2x4ohm impedans)

ELLER en enkelt der kan trække begge subs. Han ligger allerede inde med 1stk. phoenix gold r500.1 så hvis jeg kunne finde endnu en så var det jo billigt sluppet (der er ikke rigtigt nogen der sælger PG i danmark mere) og de skal være ens pga. ellers ser det herrens ud smiley (ja, opbygningen er besluttet så derfor SKAL de være ens)

Kom med bud/råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af monoblok
  • #2   28. dec 2015 Nyt eller brugt?

    r500.1 er en udgået model.


  • #3   28. dec 2015 enig med tommy der :)..

    Du kan godt nøjes med en enkel mono blok der gir 500 i 4 ohm.


  • #6   28. dec 2015 Arh tommy, hvad er det lige der sker når vi seriel kobler enheder? Så ryger dæmpnings faktoren fløjten, dvs forstærkerens evne til at få enheden til at stoppe igen efter hver takt.

    Du har ret i at du får mindre og mindre kontrol jo længere ned i impedance men i dag er så mange forstærkere stabil i 1 ohm eller mindre at dette ikke har nogen betydning kontra seriel forbindelse.

    Personligt ville jeg bruge 2 mono forstærkere da jeg så kan parallel koble begge enheder til 2 ohm hvor dæmpningsfaktoren kun bliver halveret samt så er der endnu flere forstærkere der kan være med når de skal levere effekten ved 2 ohm kontra 4 ohm.


  • #8   29. dec 2015 Det giver stadig det samme, så længe du laver en seriel forbindelse så ødelægger du dæmpnings faktoren. I mange setup ville det ikke betyde det store men de har valgt at bruge fornuftig grej hvor det ville være synd. smiley



  • #9   29. dec 2015 Så vidt jeg kan se, så kan den PH forstærker jeg har ikke trække de to subs

    Effekt 4 ohm RMS (14.4V): 1 x 220 Watt
    Effekt 2 ohm RMS (14.4V): 1 x 325 Watt

    kan jeg ikke have ret i at jeg skal læse det som at hvis jeg bruger 1 kanal og har de to subs koblet sammen til at være 2ohm, så kan den levere 325Watt rms (altså langt fra de 500) ?

    Grunden til at jeg gerne ville have 2 3ens er bl.a pga. udseendet men også fordi det bliver nemmere at bygge op. (det bliver et modulært 3-kantet opbygning, hvor hver kasse (1 pr. sub) er udmålt til subben, så det ville passe perfekt hvis jeg enten kunne finde endnu en R500.1 (også gerne brugt)
    eller jeg kunne finde 2 ens forstærkere der var til en fornuftig pris.
    Desværre er flere af dem tit over 2000 pr. stk. og det er desværre for meget til at budgettet kan holde vand.

    Jeg har forstået det samme mht. 1ohm at så er det at tilbageslaget ikke har nok power til at modvirke så man får en vibra-lyd i sin bas, hvilket jeg ikke er interesseret i på nogen måde smiley

    og så lige en "beklager" jeg var langsom til at svare. Been working smiley


  • #10   29. dec 2015 Hvis du kobler en enkelt sub på forstærkeren så kan du køre den ned i 2 ohm og få størst udnyttelse af forstærkeren. 325 watt rms er nu rigeligt til at sætte gang i en fest, selvfølgelig vil du ikke kunne trække en fuldt ud men det vil stadig levere godt.

    Hvis du skal finde en magen til hvilket ville være det billigste løsning så findes de kun brugt. smiley

    Men ja en fornuftig monoblok som kan trække bare en af dem, koster desværre lidt men sådan er det med kvalitet.


  • #12   30. dec 2015 Hertz EP2X ville kunne trække dem

    http://carsound.dk/produkt.asp?id=27028&pk=13&produkt=JL_Audio_JX500%2F1D_-_Forst%E6rker
    Kunne være et godt valg.




Kommentér på:
valg af monoblok

Annonce