4.573 visninger
|
Oprettet:
Kondensator {{forumTopicSubject}}
Hej vilde lige hør om der er en der kan fortælde mig hvad 0,5 farad betyder
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Husk Gogel er din ven!
Den lange forklaring herfra:
Kapacitans er et mål for hvor meget elektrisk ladning som gemmes (eller separeres) for en given elektrisk spændingsforskel. Den almindeligste komponent til at gemme ladning er den to-pladede elektriske kondensator. Hvis ladningerne på pladerne er +Q og -Q – og U angiver spændingsforskellen mellem pladerne, er kapacitansen givet ved
C={\frac {Q}{U}}
SI-enheden for kapacitans er farad; 1 farad = 1 coulomb per volt.
Energi[redigér | redigér wikikode]
Energien (målt i joule) gemt i en kondensator er lig med arbejdet anvendt til at lade den op. Tænk på en kapacitans C, der holder +q på den ene plade og -q på den anden. Det at flytte en lille ladningsmængde \mathrm {d} q fra en plade til den anden mod spændingsforskellen V = q/C kræver arbejdet \mathrm {d} W:
\mathrm {d} W={\frac {q}{C}}\,\mathrm {d} q
hvor
W er arbejdet målt i jouleq er ladningen målt i coulombC er kapacitansen målt i farad
Vi kan bestemme energien gemt i en kapacitans ved at integrere denne ligning. Ved at starte med en uladet kapacitans (q=0) og det at flytte ladning fra en plade til den anden plade, indtil pladeren har ladningerne +Q og -Q kræver arbejdet W:
W_{lade}=\int _{0}^{Q}{\frac {q}{C}}\,\mathrm {d} q={\frac {1}{2}}{\frac {Q^{2}}{C}}={\frac {1}{2}}CV^{2}=W_{gemt}
Ved at kombinere dette med ovenstående kapacitansligning for en fladpladet kondensator, får vi:
W_{gemt}={\frac {1}{2}}CV^{2}
hvor
W er energien målt i jouleC er kapacitansen målt i faradV er spændingsforskellen målt i volt
Den direkte med de korrekte paranteser mv. da "Bilgallei" ikke er et videnskabeligt forum som formår at skrive formler:
https://da.wikipedia.org/wiki/Kapacitans
MVH KP
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
De giver ikke mere kapacitet... Det kan KUN et batteri gøre... Du mener ikke nogen har fremført beviser... Well det er DIN vurdering... Selv om samtlige der har bare lidt viden om bilstereo både her i DK og i udlandet, alle er enige om at kondensatorer er mere salgsgimmick end de er brugbare... Især fordi de sælges med falsk begrundelse... en af de værste: "så man får mere strøm" hvilket ikke kan lade sig gøre med en kondensator...
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
http://knowledge.sonicelectronix.com/car-audio-and-video/accessories-and-installation/car-audio-capacitors-vs-power-cells/
Meget simpelt... En kondensator holder kun spændingen oppe... men det du har brug for er at Din strømbank kan levere den nødvendige mængde Ampere... Det kan kondensatoren IKKE hjælpe med... Men et batteri kan hjælpe med begge dele...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Altså fodrer den på ingen måde noget som helst med strøm...
Så har du for lille batteri f.eks. så kan det ikke levere den nødvendige strøm... = En kondensator er bare en belastning mere...
Og den der med at kondensatoren kan levere power hurtigere... Ja ja fint nok det kan den... men den skal konstant lades op igen... og hvor bliver den ladt op fra? Batteriet... Og batteriet kan ikke levere strømmen lige så hurtigt = så falder det argument til jorden...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Er ved at lære ohms lov, men har ikke helt de der "fag ord" på plads endnu haha.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Så vælger de fleste en kondensator med lys og display i... det kræver strøm at der er lys og display i... så ofte på billige fup kondensatorer bruges hele kondensatorens minimale kapacitet på at holde liv i displayet...
Men folk vil ikke betale for kvalitetskondensatorer...
Fordi en kondensator kan godt være en god ting i anlægget...
Men man må aldrig tro at den på nogen måde kan erstatte ordentlige kabler og batterier, og ja generatorer... Det kan den ikke... den skal heller ikke bruges som lappeløsning fordi man er for nærig til at lave tingene rigtigt... men den kan fungere rigtig godt til at holde en stabil spænding, når resten af strømbanken altså er som den skal være.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Og nej en kondensator har ikke indvirkning på en bestemt type musik... sikke da noget pis at fyre af... En kondensator sat korrekt til i et anlæg der er dimensioneret korrekt... Jamen den vil virke konstant uanset musiktype... det andet der er erfaringer baseret på at du ikke kan finde ud af at lave tingene rigtigt... den slags erfaringer bør man holde for sig selv, og lære at lave tingene rigtigt i stedet...
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 22 Svar: 25
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 22 Svar: 25
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 22 Svar: 25
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 22 Svar: 25
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Du ved ikke en skid om batterier åbenbart...
Din kondensator har kun en effekt på spændingen... Ikke på ampere... En kondensator kan hjælpe med at holde spændingen på et mere konstant niveau... Men den tilføjer ikke nogen ampere... Ampere er kapacitet... Ikke nok kapacitet, betyder at din forstærker ikke kan fodres med nok strøm... er der ikke nok strøm til rådighed så får man problemer... det er ikke ligesom med din stikkontakt at du kan hive lige så meget strøm ud som ledninger og sikringer kan holde til... Dit batteri har en begrænset mængde... der kan simpelthen ikke hives mere strøm fra batteriet end der er til rådighed...
Da 1 farad kun er det samme som 1 ampere sekund... pr volt... betyder det at siden vi opererer ved 14,4 volt som det normale max... så vil en 1 farad kondensator kunne indeholde 14,4 ampere sekunder... så for at få 1 ampere minut kræver det 5 kondensatorer... for at få 1 ampere time kræver det: 300 farad... hvilken invirkning har dette på en forstærker der bruger 80 ampere? Ikke en skid... for din kondensator kan slet ikke levere 80 ampere... den kan måske levere 14 ampere i 1 sekund... Men din forstærker skal stadig bruge 80...
Almindelig matematik er altså nok til at vise at en kondensator ikke har en effekt på strømmen... Nu ved jeg godt at logik og almen fornuft ikke er din stærke side så du vil sikkert ikke tro på noget af det fordi dine erfaringer med elendigt lavede anlæg har fortalt dig noget andet... Eller det påstår du ihvertfald....
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Det bedste med et batteri der er bygget til formålet
Det ikke uden grund at der er forskellige typer.
Hvad der er bedst til prisen ved jeg dog ikke. Men håber Cody kan svare da jeg stå og skal bruge et batteri til min installation.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Ved største delen af et musiknummer skal forstærkeren kun bruge 25 ampere. Men lige idet bassen slår skal den bruge 100 ampere. Disse 75 ampere til forskel skal komme ekstremt hurtigt (få millisekunder) hvilket et batteri har svært ved. Netop dét er kondensatorens opgave - at frigive den spidsenergi. Batteriet skal så bare imellem basslagene lade kondensatoren op hvilket ikke er krævende samme måde, da dette ikke behøver gøres nær så hurtigt.
MEEN!!
Der ER allerede indbygget kondensatorer i alle forstærkere - tit også nok til en ekstern kondensator slet ikke er nødvendig. Derfor ville jeg ikke købe det før vi snakker anlæg på 1000Wrms (ÆGTE WATT)
Tommelfingerreglen er 0,5-1 Farad pr 1000W
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Power kondensatorer er "kun" lavet til anlæg der er kraftigere (kræver mere peakstrøm) end hvad batteriet kan levere
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Det gammel, sure batteri på 45Ah er er(blevet) meget sløvt til peak effekt, hvilke så gør din forstærker ikke har haft nok Juice til bassen. Xzound er heller ikke kendt for deres strømfosyninger, så de interne kondensatorer har nok også været godt trætte. Så et nyt frisk Exide 65Ah batteri, eller 4 nye 10.000uF kondensatorer ville have haft næsten samme effekt.
"Power kondensatorer er "kun" lavet til anlæg der er kraftigere (kræver mere peakstrøm) end hvad batteriet kan levere "
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Hvordan får du 75A ud af en kondensator? (Nu bruger jeg bare dit eget eksempel der dog intet har med virkeligheden at gøre men lad os bare lege med ideen...
Kig engang på mit simple regne stykke... Hvordan får du 74A ud af en kondensator? Som kan indeholde 14,4 ampere sekunder... dvs. 14.4 ampere kan den levere på 1 sekund, så er den løbet tør for juice og skal selv lades op igen... hvor kommer de 75 ampere så fra? Din matematik passer ikke og derfor er en kondensator ikke brugbar på den måde som du, Tommy og andre uden basis viden om bilstereo påstår...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Her er lidt paratviden for alle om kondensatorens mysterier:
https://www.google.dk/search?q=kondensator+dielektrikum&hl=da&rlz=1T4VRHB_daDK633DK633&tbm=isch&imgil=7ufecmJgyAab8M%253A%253BJjwg6DzkxVv-aM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.elektrotechnik-fachbuch.de%25252Fe_grundlagen_kap_07_1v2.html&source=iu&pf=m&fir=7ufecmJgyAab8M%253A%252CJjwg6DzkxVv-aM%252C_&biw=1440&bih=744&usg=__N0fRU-LL4UHYem3miNhWfP2KVqE%3D&ved=0ahUKEwjGwaizv5PKAhVBwQ4KHYLEAH4QyjcIOg&ei=ciWMVsbALcGCO4KJg_AH#imgrc=7ufecmJgyAab8M%3A&usg=__N0fRU-LL4UHYem3miNhWfP2KVqE%3D
God læselyst
MVH KP
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Som du rigtig nok siger måles en kondensators capacitet i Farad som er udtrykt ved :
Farad = Coulomb/Volt
Som så kan skrives om til :
Coulomb = Farad * Volt
Hvilket ved en 1F kondensator og 14.4V er 14,4C (A*s)
Så langt er vi enige... Og ikke længere...
For selv om teorien nu siger den kan levere 14,4A i et sekund, er det ikke brugbart i praksis, da en kondensator aflades eksponentielt og derfor er særlig beregnet til spidsstrøm... Denne spidsstrøm kan meget kortvarigt overstige 14,4A voldsomt og det er netop det der gør at når der kommer et bassanslag, kan kondensatoren hjælpe forstærkeren, med det strøm som batteriet ikke kan levere så pludseligt.
Teorien siger strømmen ud af en kondensator til tiden t, er :
I = (V0/R * e^-t/(R*C))
Så begrensningen ligger i kondensatorens ESR og kabelet derfra, hvilket bestemmer Imax.
Jeg kan så løfte sløret for, det ved et billigt setup, ligger i størrelseorden 100 mOhm, der giver en peakstrøm på 144A
Hvis du mener jeg ikke har ret, så forklar endelig hvorfor der sidder mellem 0,04F og 0,4F i alle forstærkere... For hvis DIN teori er rigtig, ville de kun kunne levere mellem 0,5 og 5 amp, hvilket jo så er redudant i forhold til bilbatteriet.
Jeg synes du skal forklare det til BG... Jeg ved godt hvorfor... Jeg synes bare du skal have lov til at fortælle det
Hvis du endelig er så sikker på din sag... Så køb en ordenlig kondensator ex. VISHAY 101 PHP-ST eller EPCOS B-Serie på 1 Farad og lad den op til 14.4V... Så tar du en strømclamp omkring et tykt kabel og så forbinder du kablet mellem + og minus på kondensatoren
Hvis DIN teori er rigtig viser din clamp 14,4 amp i et sekund, kablet er blevet en smule varmere og slut færdig.
Hvis MIN teori er rigtig, ved jeg at der er rabat på hørerapparater hele Januar...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Why capacitors does not work in DC... Som bilstereo sjovt nok er...
http://farside.ph.utexas.edu/teaching/302l/lectures/node60.html
Din pointe er fejlagtig og du ved tydeligvis ikke nok om bilstereo.
http://hubpages.com/autos/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work
http://www.bcae1.com/capacitr.htm
Læg især mærke til hans pointe hvor han siger præcis det min pointe er: "the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. " Altså kondensatoren er en større belastning end den er til gavn... hvilket enhver med bare minimal viden om bilstereo ved... Undtager jer to dog...
BTW: Her er nogle gutter der ved lidt om det... SOm i kan se gennem hele diskutionen Så bruges en kondensator ikke til i påstår... Men er kun rigtigt brugbar når resten af strømsystemet er korrekt dimensioneret... Utroligt at i 2 åbenbart mener i ved bedre end så mange andre...
http://www.teamswift.net/viewtopic.php?p=54856
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Vær nu sød at læse igennem hvad det er jeg skriver
Første link... Få nu grusen ud af dine corn flakes... Hvis du montere en kondensator, som det indlæg beskriver, sådan på et bilstereo kommer der ingen strøm over hovedet... Kondensatorer SKAL ALTID forbindes parallelt med et batteri og ALDRIG i serie... Ellers er det en DC blokade. Det det er basic viden!
Andet link... Har ikke rigtig så meget underbyggende teori... Men ganske rigtig bruger de dog udtrykket buffer, hvilket hvis du slår op på nettet passer 100% med det jeg skriver
Tredje link... er lidt bare en uddybning af første + andet. Hvor der trods forskellen på produktets performance kontra sælgers løfte, også står at kondensatorer ER er kritisk komponent for electronik produkter hvor første benævnelse er forstærkere.
TeamSwift link... Det ser ud til at du slet ikke læser hverken det JEG skriver eller det der står i teamswift's forum... For det er PRÆCIS det samme der står der som jeg skriver... NETOP at kondensatoren kan levere strømspikes når forstærkeren virkelig har brug for det fordi batteriet ikke kan levere den pludeselige strøm, især hvis det er under dimensioneret...
Jeg arbejder med professioenlt elektronik til hverdag. Så jeg jeg ved jeg har ret... Det ligger helt fast! Hvad end du ikke forstår MIN formulering, eller ikke forstår elektronikken overhovedet... Det skal jeg ikke bedømme...
Men jeg skal med glæde og GANSKE GRATIS sætte mig med dig en dag og vise dig forskellen på hvordan forstærkere lyder med og uden kondensatorer på DC forsyningen. Jeg har selv lavet op til flere opstillinger både hjemme OG professionelt hvor kondensatorer viser deres absolut kritiske funktion
Referencer
#30, #32, #34, #43, teamswift
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Du skriver: "NETOP at kondensatoren kan levere strømspikes når forstærkeren virkelig har brug for det fordi batteriet ikke kan levere den pludeselige strøm, især hvis det er under dimensioneret... "
Hvilket er direkte modsat af hvad der er pointen på team Swift forummet... Eller også trænger du kraftigt til et kursus i engelsk...
"In fact, caps are best used with a more-than-capable (Skal vi ikke lige gentage det.) CAPS ARE BEST USED WITH A MORE-THAN-CAPAPLE charging system, and provide several benefits - most of which boil down to less stress on your charging system and amp (assuming it's a PWM power supply - more power otherwise). Why? Simple - because if your amp draws (sampled 3 times over a second) 20, then 80, then 20 amps, your main supply will have to send 20, then 65 or so, then 35 or so amps. Notice that the peak is cut off severely, because the capacitor supplements the current temporarily. Of course, the current draw increases later, totaling out to the same amount of overall current, but the increase is at a low-draw point, where it doesn't have as stressful of an effect. Thus, during peak points, your main power wire and charging system are asked to supply less current. As a result, voltage remains higher during peaks (even if you have 4/0 power wire, there is SOME voltage loss, and it will always be more loss at higher amperage - not to mention, the charging system will drop a bit during peak draw as well). Less current drawn during peaks= less stress to your alternator, and higher voltage present during peaks = less heat from your amp (or marginally more power).
This is all provable, testable fact, not opinion.
Now, having said this, you must notice: a capacitor on your system does not change the total current draw. Thus, if your alternator won't keep up, it STILL won't keep up with a cap. That's why they got a bad name, people using them in the wrong application."
Eller: "These tests show that the usefulness of a cap is basically nil. It certainly doesn't do what audio companies say they will."
Ja det var jo lige det du skrev... Eller faktisk er det lige stik modsat det du skriver...
Faktisk modbeviser alle de links jeg har lagt op det pis du har fyret af... Så enten prøver du at få din pointe frem ved at skrive det modsatte af hvad du mener eller også læser du åbenbart ret dårligt engelsk...
Nu 3. link: Du skriver: "Hvor der trods forskellen på produktets performance kontra sælgers løfte, også står at kondensatorer ER er kritisk komponent for electronik produkter hvor første benævnelse er forstærkere. "
Skal vi se om du har ret: "these capacitors, connected outside of the amplifiers, serve virtually no purpose and rarely solve any problems."
Så ja du har IKKE RET... Ser du vi snakker slet ikke om de kondensatorer der sidder inde i forstærkeren... Kan godt se det forvirrer dig... Især når der tydeligt står OUTSIDE THE AMPLIFIER... Den ekstra folk sætter på er i realiteten ligegyldig...
"When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. " Her igen siges det modsatte af hvad du påstår... Med tanke på hvad du påstår dit arbejde er så forstår du ikke tingene ret godt hva? Seriøst det står ret simpelt... Det er meget simpelt forklaret især for en der som dig arbejder med det professionelt... og alligevel forstår du ikke hvad der står... sgu da imponerende... Faktisk ser jeg intet sted at du får ret... Vis gerne hvor der noget sted gives dig ret...
En anden ting... Jeg ved godt hvad en kondensator gør og hvornår den er gavnlig inden for bilstereo... Det er bare ikke der hvor du og tommy påstår det er...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Igen læs min poster inden du begynder at svine folk til!... Du har ingen matematik, in formler, ingen teori, ingen faglig viden og bestemt ingen fornuftig måde at tale på. Du klamrer dig til forumudtalelser og personlige holdninger og har gjort hva der startede med at være en snak om kondensatorers funktions over til hvorvidt power kondensatorer gør en stor forskel... LÆS NU #30 og #34!! Du bliver personlig og angriber folk uden at have belæg for det fordi din egen viden vakler så meget at du ikke kan melde fornuftigt tilbage.
Du undgår min udtalelse om dit første link fordi du fandt ud af du var forkert på den. Og resten...?
"Why? Simple - because if your amp draws (sampled 3 times over a second) 20, then 80, then 20 amps, your main supply will have to send 20, then 65 or so, then 35 or so amps. Notice that the peak is cut off severely, because the capacitor supplements the current temporarily. Of course, the current draw increases later, totaling out to the same amount of overall current, but the increase is at a low-draw point, where it doesn't have as stressful of an effect"
= ORDRET
"Netop dét er kondensatorens opgave - at frigive den spidsenergi. Batteriet skal så bare imellem basslagene lade kondensatoren op hvilket ikke er krævende samme måde, da dette ikke behøver gøres nær så hurtigt. "
""When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall"
" Less current drawn during peaks= less stress to your alternator, and higher voltage present during peaks = less heat from your amp"
3 citater bare fra din post #46, som jo er præcis er det samme som jeg skriver
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Lad dig ikke provokere af "din gode ven". Vi er flere herinde som dig, der med forbløffelse undrer os over "Din gode vens" offentlige udstilling af sin uvidenhed på elementære fysiske egenskaber og tilmed fremtræder i en tone som ikke er dette forum værdigt.
MVH KP
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Endeligt et rigtigt udsagn uden egen modsigelse
Du får sgu osse en "LIKE" herfra selv om det strider mod min natur at rose andre end mig selv (:-)
MVH KP
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Men helt rigtig, hiphop er mindre spidseffektkrævende
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Det skal dog siges at han mente vi begge var forkert på den... Med tanke på hans speciale så har han sgu nok ret... (Og indrømmer gerne jeg ikke forstod den forklaring han gav mig)
Btw: har bemærket du er god til at tage tingene og bare skære det væk som ikke giver dig ret... Eller glemmer du at den sætning du selv citerer fortsætter med: "Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. "
Den del glemte du lige hva? Var det fordi den modsiger dig? og faktisk gennemhuller dit argument?
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Fordi din ven læser på KU Science betyder det ikke nødvendigvis han har mere ret end jeg Til min orientering tilbyder KU ikke elektronik, elektroteknik, elektromakanik ect. hverken som Bachlor eller Kandidat - hvilket så ville undre mig han skulle tage en PhD i dét der. Det er derimod DTU der står for den uddannelse, Elektroingeniør - som jeg selv har læst på, inden jeg valgte at gå til professionel elektronik som elektronikudvikler
Først skal vi være enige om - fordi TeamSwift skriver og formulere deres forståelse på en ucensureret hjemmeside, skal man/jeg ikke forholde sig til det, som værende endegyldt, korrekt, fakta - men én persons oplevelse(r) med situation(er) der angår sagen. De skriver ingen teori eller opstillede tests af målinger af ripple før/efter kondensatore, strømtræk og ESR, hvilket gør deres forklaringer er basseret på specifikke tilfælde og egen forståelse. Jeg vælger derfor at udtage og understrege den del af deres forklaring der er enig med min forklaring, idet vores emne udspringer fra : kondensatores funktion. Den del af deres forklaring jeg ikke helt er enig med må jeg indrømme at jeg ikke hænger mig viderligt i og taler videre udfra, da jeg mener det er (delvist) forkert (eller forkert formuleret). Det mener jeg at jeg sagtens kan tillade mig og stadig have ret, da jeg ren kildekritisk ikke skal modbevise nogen reel data, teori eller målinger, men blot én persons forklaring på et åbent forum
Men for alligevel at gennemgå den del af deres tekst du peger tilbage på :
”When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall.”
- Så langt er vi enige, det burde frem gå af tidelige poster
”Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial.”
- Som nævnt i #30 og #34 påstår jeg på intet tidspunkt at det (altid/ofte/tit/indi mellem) har nogen stor effekt at eftermontere extrene kondensatore, efter som forstærkere er født med store, indbyggede kondensatorer. Det er blot et supplement til spidsstrøm, som for små blyakkumulatorer ikke kan levere
”The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage.”
- Her er vi igen tilbage til udtrykket buffer, der kun levere kortvarigt. Sætningen er også rigtig nok, nen den mere rigtige formulering ville have lydt ”...be very SHORT dips in...”
”The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier"
- Den del af teorien har kun været nævnt kort herinde, men jeg forklarer det gerne. At kalde det ”The Problem” er for meget at sige. Ganske rigtigt skal kondensatoren lades op mellem strømspikesene hvilke HELT RIGTIG bruger noget strøm der KUNNE være gået til forstærkeren: Men det er så her der mangler den sidste sætning i deres forklaring før det bliver 100% sandt. Det er jo netop det der er ideen med kondensatoren. Den hjælper batteriet ved de store strømspikesene og så kan batteriet lade kondensatorene op i pauserne da forstærkeren i det tidsrum ikke bruge særlig meget strøm. Som en af skriverne også forklarer på TeamSwift – giver det et mere jævnt/gennemsnitligt strømflow - hvilket gør setuppet kan yde mere.
Igen må jeg da påpege for IKKE at skabe forviring. Den eksterne kondensators reele og egentlige betydning er setup-basseret og skal derfor vurderes fra setup til setup.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Jeg har bidt mærke i noget... Du bliver ved med at påstå en kondensatoren levere spidsSTRØM... Hvilket er forkert... "small dips in the supply voltage" Det er Spændingen kondensatorer er med til at opretholde... det vil jeg godt være enig med dig i... jeg er også helt enig i at Kondensatorer i et anlæg har en effekt... men at bruge en kondensator for at kompensere for et for lille batteri eller for tynde ledninger er som at pisse i bukserne i frostvejr... Og ja nogle forhandlere og producenter sælger kondensatorer netop med argumentet at så har du mere strøm til rådighed... Hvilket er en direkte LØGN...
Men du har en lidt (meget lidt) Mere stabil spænding...
Jeg har lidt på fornemmelsen at vi er enige langt hen ad vejen... vi formulerer det nok forskelligt...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
PS - Uden at have perfekt teoretisk belæg, vil jeg sige man kan hente 25-50% mere ydeevne med en powerkondensator. Det er naturligvis bare et udregnet estimat. Hvis alle forstærkerne i setupet er dimensioneret tilpas stort mht kondensatorne på primærsiden - vil der naturligvis ikke kunne hentes nær så meget... og bliver mere en måleforskel end en lytteforskel
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Det kunne da være sjovt hvis du gad skrive hvad der står på de to størrelser af gule kondensatore
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Min 250RMS watts forstærker er jo ingen ting
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Hvis vi koger denne kilometer lange tråd ned - så er spørgesmålet hvad angår power kondensatorer afhængig af setup. Hvis du har et fornuftigt bilbatteri og en forstærker fra et nobelt mærke (dvs med gode indre kondensatore), vil en power kondensator være stort set uden betydning hvis der kun er tale om 250Wrms...
Et bilbatteri (50 Ah) kan som regel følge ret godt med op til 50A med ordenlige forstærkere, hvilket svarer til ca 700W input = 500Wrms Klasse D forstærker eller 350Wrms klasse AB forstærker. Alt derover kan der begynde at være tale om at skulle skifte interne kondensatore, montere power kondensator eller købe et dyrer battteri
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Lyset kan godt hoppe og danse i takt med musikken hvis der skrues højt nok op, hvilket ikke er tit
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Ok kan se vi er uenige stadig... Kondensatorer er ikke nødløsninger til lidt for små strømbanke... Sorry men efter 18 år med bilstereo så har jeg rigeligt erfaring i bagagen til at kunne sige at din elektronik teori sikkert er fin nok men i virkeligheden er det fis i en hornlygte... Som Samtlige links jeg lagde op nævner så er en kondensator ikke til at hjælpe for små anlæg... De er til at udglatte spændingen i anlæg hvor strømbanken er dimensioneret korrekt... At tro andet er idioti...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Jeg ved godt de er lange og formenlig kedelige. Men det er vigtigt du læser min poster helt igennem. Jeg siger ikke en ekstern kondensator (power cap) nødvendigvis han nogen mærkbar effekt, vis de interne kondensatorer i forstærkerne er store nok. Men hvis de IKKE er store nok... Så HAR det en effekt at sætte større indre kondensatorer eller en ekstern kondensator til, det burde jeg have understreget meget tydeligt
Hvis vi tager udgangspunkt i overstående :
Selvfølgelig, klart, ganske rigtig og 100% logisk nok til jeg ikke behøver at nævne det – At hvis du montere en afkogt, billig power cap, med ekstrem høj ESR, 5m kabel og irrede stik til forstærkeren... Så er dens funktion naturligvis med langt mindre betydning, da monteringen nu ikke længere er hensigtsmæssig... Men da monteringoptimering ikke er udgangspunktet, men teorien om hvorvidt en power cap kan gøre en forskel. Så er det med 100% sikkerhed korrekt det jeg forklarer
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Intet sted tales der om de meget nødvendige kondensatorer som sidder INDE i forstærkerne... Der tales om de meget unødvendige store kondensatorer folk smider ind FØR forstærkeren, og som sælges på falske grundlag... Eller er det alt for svært for dig at fatte? Har din skolegang fjernet alemene dansk kundskaber siden du stadig bliver ved med at blande interne nødvendige komponenter ind i en diskution om Unødvendige Eksterne komponenter...
Og nej en powercap gør ikke en forskel... Eller skal vi tage en lytte test lille ven? Så kan det hurtigt bevises... Vi kan bagefter lave en dB måling... Så vil du sjovt nok opdage at du med en powercap foran forstærkeren spiller lavere end uden... Hmmm Det må være fordi den er så effektiv og nødvendig jo og giver en masse mere strøm, som er argumentet de sælges med... Eller hvordan mon det hænger sammen?
Den effekt du bliver ved med at påstå de har afhænger af at man laver et lorte dårligt setup... som f.eks. tommy gør og derfor har gode erfaringer med powrcaps... Men ved man en smule om hvordan man sætter bilstereo sammen og laver et godt setup, så ved man også at kondensatoren ikke er 2 potter pis værd før resten af strømsystemet er som det skal være... derefter er det et fint værktøj til opretholdelse af spænding... Men ikke før...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Du mener tilsynladende din elektronikviden er så stor du kan belære folk, der arbejde med det. Du burde først checke din egen kredsløbsteori. Hvis du vidste lidt om hva der sker inde i en bilforstærkere, ud over hvad der står på specsheet'et, ville du også vide at kondensatore på forstærkerens primær side, har PRÆCIS samme placering og funktion som en ekstern power cap, blot adskilt af en skrueterminal (evt sikring)... Derfor blander jeg netop INTET sammen... Det skulle da lige være fordi du blander det sammen med kondensatorne på sekundær siden. De kan selvfølgelig også have problemer (være for dårlige), hvilket en power cap dog ikke hjælpe meget på, men de er "ofte" mindre kritiske da de kører ved meget højere spænding og der derfor på sekundærsiden er mindre krav til strømtræk...
Jeg understreger derfor for et hundredende gang, for at skære det ud i pap til dig : En Power Cap har minimal indflydelse hvis den sidder foran en (dyr) forstærker der selv har tilpas store indbyggede power caps. Men i tilfælde af man har en billig forstærker hvor de indbyggede power caps er underdimensioneret, kan det klares ved at skifte kondensatorerne eller montere flere hvorunder power cap er den nemmeste løsning
Her er et link til en DC/DC converter, som essentielt er det der anvendes i bilforstærkere som strømforsyning. Denne er dog noget mere simpel og ikke til kraftig effektelektronik... Men nu skal du så alligevel forklare mig forklare mig og resten af bilgalleri hvorfor at sætte en kondensator i parallel med C1 ikke har nogen funktion i tilfælde af C1 er for lille
http://danyk.cz/univ_m.png
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Jeg vil "umiddelbart" sige at der er for små kondensatore i den, efter som der kun sidder 4400uF. Desuden er 16V kondensatore heller ikke meget headroom når der kan løbe 14V ind, hvilket KAN reducere deres levetid... Men efter som jeg slet ikke kender forstærkerens effekttrin, så er overstående bare min umiddelbare indskydelse. Men hvis du har en kondensator til at ligge, ville jeg da klart prøve den på! Huske så korte ledninger som muligt
Jeg håber ikke Cody's og min haleløse diskussion har stillet min viden i ilde lys. Så hvis du skal have råd eller har spørgesmål, og du mener formuleringer virker til jeg ved hvad jeg snakker om... Så kan du altid bare skriv en PB
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
nu kender jeg tilfældigvis den forstærker Tommy har der... (Jeg er forhandler af dem) Hvis en kondensator har en effekt på den er det kun grundet han ikke har lavet sin strømbank korrekt... så simpelt er det...
Og din dc/dc konverter der der vil en kondensator mere måske have en funktion... Det er ikke en bilstereo forstærker... Kan du ikke høre forskellen... kan den ikke måles i forstærkerens output eller på en evt. db måling så er det jo bevist der ikke er nogen effekt i at sætte en kondensator på... Dette er bilstereo... Ikke elektronikteori... Men hey selv folk med langt mere forstand på bilstereo end mig siger at en kondensator ikke har en reel effekt på et korrekt opsat system ud over at glatte spændingen ud... Men du ved sikkert mere end folk der har arbejdet med det i flere år end jeg er gammel... Go figure... typisk unge knægte at tro at fordi det står i deres skolebog, så er det den absolutte sandhed i alle situationer...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Ja okay - du kan jo sætte en ac generator + en linær strømforsyning + en Fuld-Bros ensretter med kondensatorer i istedet for... Men good bye effektivitet og good bye ydeevne
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Jo en dc/dc konverter er en del af en forstærker. .. en del af... ikke en komplet forstærker. .. nåh anyway.
Hvis man snakker om sjuskede og dårligt opsatte anlæg så er diskutionen jo tåbelig..
Har du dårlig akkumulator eller generator så skifter man vel for faen da det først? I betragtning af at en kondensator der faktisk er noget værd og holde hvad den lover alligevel koster omkring de 1000 kr... Så er det da dumt ikke at skifte batteriet først da det jo koster nogenlunde det samme... (ok ikke et super batteri men et alm et) og nej priserne er ikke forkerte... en billig kondensator er virkelig ofte en gang fup i en fin beholder...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Desuden har jeg lavet flere ret billige opsætninger uden at lave tingene sjusket og underdimensioneret. .. det koster ikke flere penge at lave tingene rigtigt.. tværtimod kan det blive ekstremt dyrt at lave tingene forkert... som f.Eks. man er dum nok til at bruge for tynde kabler...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Jeg må igen henvende dig til tidelige poster hvor jeg skriver man ligeså godt kan skifte akkumulator og/eller indre kondensatore, så der er vi heller ikke HELT uenige. Jeg tror så du fik skruet lidt for hurtigt op for temperamentet til at forstå hvad det er jeg skriver. Jeg kan helt uden at skulle prøve at nu skulle bortforklare noget henvise til #30 og #57 hvori jeg tydeligt skriver power kondensatorre ikke er nogen mirakel-maskine der kan trylle strøm frem, uanset deres størrelse. Som jeg videre skriver er de til ripple-udglatning og spidsstrøm hvis akkumulator og indre kondensatore ikke er ordenlige... Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om hvor vidt en power kondensator er en bedre løsning end de to førnævnte, da jeg ofte ikke laver alle tre test individuelt på samme setup, men kun den løsning der virker mest væsentlig. Jeg har forsøgt at holde mig til teorien bag kondensatore, da det er det tråden her handler om - og dér fejler min udtalelser ikke
Og hva end du har ret i noget, tager fejl eller bare har en holdning i forbindelse med en tråd.. Så prøv at holde en pæn tone. Du håner, angriber og sviner folk til personligt. Så hvis du har noget negativt, så hold det til dig selv. Det er dårlig stil og det ødelægger virkelig den stemning der bør være her på Bilgalleri
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Ikke testet med strømmålinger osv. Det har været rent performance test... er der lydmæssigt forskel... forskel i db måling... tydelig forskel på db måling... med kondensator tabte man tryk...
Men pris taget i betragtning i forhold til ydelse så er konklusionen stadig at en kondensator ikke skal bruges som Tommy påstår... fordi et ok batteri har samme pris som en kondensator der holder hvad den lover... og giver samme effekt... plus man også får større kapacitet og mere power til rådighed...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Alt efter hva batteri man nu har plads til i sin bil, er det ikke sikkert der findes stærke, High-End batterier til en go pris, der passer ned i motorrummet. Og det er jo ikke sikkert man gidder have et extra batteri i bagagerummet hvis der kun er tale om man mangler de sidste procent til sin forstærker. Jeg skulle personligt op og give næsten 2000kr hvis jeg skulle have et batteri der var betydeligt bedre end mit Exide EA. Og efter som jeg får gode priser på elektronik smed jeg istedet 0,47F low ESR foran to af mine forstærkere (bas og sub) hvilket fjernede en hel del af min ripple og gav en effektforøgelse på ca 1dB på udgangssiden.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Men fair nok... Vil dog sige at når målingen laves med den samme måler 100% målt på nøjagtigt samme punkt i bilen... så kan de målinger selvfølgelig sammenlignes med hinanden... Ellers ikke...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
He he... Kan se det var en kalibrering jeg fandt pris på... Fun...
Fandt faktisk prisen på den... damn... 55000 er alligevel noget af en pris... Kunne sgu da egentlig være sjovt at se måleforskellene på den og termlab'en... altså for at se hvor stor forskellen er... og om der er en...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Termlab'en er derfor KUN lavet til at give målinger ved ekstreme lydtryk og derfor egenet til dB konkurencer, hvor en 2250 er præcisions-måleudsty
Hvor stor forskellen ren faktisk er i deres fælles dynamikområde, kræver dog de testes mod hinanden. Men hvis jeg kan få fingrene i én, kan det jo være vi en dag kunne stable en test på benene
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Med de nye features i termlab Magnum er den jo nærmest gået fra ren dB måler til multiværktøj med hensyn til bilstereo... Ja dedikerede værktøjer som RTA, og signal generator vil sikkert være langt mere nøjagtige, Men stadig. Wayne har lavet et godt stykke værktøj der kan lave mange målinger acceptabelt... Kunne være rigtig spændende med en sammenligning... naturligvis inden for det fælles arbejdsområde...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Men siger til hvis jeg får fingrene i en 2250
Kondensator