{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

kan forstærker tåle vibrationer? {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
jeg skal til at bygge en sub kasse af 30 eller 40 mm mds plade.
sagen er den, at jeg har overvejet om jeg skal montere min steg k2.04 på kassen pga. pladsmangel, men jeg er bange for at vibrationer fra bassen vil ødelægge forstærkeren?
jeg har set mange gøre det før men ved ikke hvor godt forstærkeren har af det?
Der skal sidde 2x Boxter shark dB 2000W RMS

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan forstærker tåle vibrationer?
  • #1   15. jan 2016 I teorien tager den vel imod vibrationer og der KAN vel løse sig komponenter med tiden...

Men jeg har altid haft min monteret på kassen og den virker endnu.

• #2   15. jan 2016 Når træet er så tykt så burde det vel være lyd dødt, altså meget tæt på vibrations frit. Nu har jeg kun en subwoffer i stuen på 250w men hvis jeg ser film på høj volume og ligger en hånd ovenpå subwofferkassen så kan jeg ikke mærke noget.
    Det jo subwoffer membranen der skal kunne give sig men ikke kassen? smiley .

• #3   15. jan 2016 Mange gør det og har før selv gjort det, dog har jeg aldrig rigtigt set at de tager skade fra det. Men som der bliver nævnt, komponenterne inde i forstærkeren kan løsne sig med tiden eller gå i stykker. smiley

• #4   15. jan 2016 Min kollega havde sin forstærker monteret på sin baskasse. Den hold knap 2 år. Var ca 30 løse lodninger. Var dog tilbage i 1998. Mon ikke forstærkerne er blevet bedere siden den gang.

• #5   16. jan 2016 Har set mange ødelægge deres forstærkere fordi de monterer den på subkassen... Som forhandler yder jeg heller ingen garanti hvis man har monteret på subkassen...

Langt de fleste producenter af forstærkere anbefaler man IKKE monterer på subkassen... Og de yder ikke garanti hvis den har været monteret sådan...

Mon der er en grund til man ikke vil yde garanti når man monterer sådan??

• #7   16. jan 2016 Jeg ville nok sige det er et spørgesmål om ens forventninger til garanti. Som Cody siger er der steder de ikke yder garanti hvis den er monteret direkte på subkasse eller andre steder der er udsat særligt for vibrationer. Dog har jeg personligt ikke set komponenter ryste løse i forstærkere... og torturerede trodsalt de samme forstærkere voldsomt i min gamle bil i knap 6 år uden problemer hvor den ene var monteret på subkassen

- PS ville nok ikke lave en subkasse i 40mm... Det er altså overkill. 19-25mm plejer at kunne klare tjansen uden måligt tab... Faktisk kan du også snyde dig helt ned på 15-16mm med ordenlig afstivning, dog er det for lidt hvis du har monteret nok batterier til at fodre din Steg smiley

• #8   16. jan 2016 mange tak for jeres svar indtil videre, jeg tror bare at jeg lader være med at montere på kassen.
    Men der er alligevel lidt tvivl i baghovedet, kunne man i princippet ikke bare lave kasse af 50mm træ, og så undgå at det kan give sig?

• #9   16. jan 2016 Så ville din kasse blive alt for tung. smiley Bare nøjes med 22mm mdf også forstærk den lidt indvendig.

• #10   16. jan 2016 Tykkere plade betyder ikke at du fjerne vibrationer... Tykkere plade betyder bare at pladen vibrerer med ved en anden frekvens...

• #11   16. jan 2016 #7
    muligt du har haft så fesne små anlæg du ikke har oplevet at forstærkeren er gået i stykker... (Rolig det er bare lidt gas)

Nej helt seriøst så er det tit det ses at forstærkere går i stykker pga vibrationer... har sågar selv haft en der gjorde det... Har haft folk til konkurrencer der ødelagde forstærkeren til konkurrencen pga vibrationer... Derfor bliver man også lidt sur over at se folk sige at der ikke sker noget ved det... Og det er også en grund til at der ikke ydes garanti... Jeg vil som forhandler ikke betale for at folk ikke kan finde ud af at lave tingene rigtigt... Eller for at de lytter til folk der ikke kan lave tingene rigtigt...

• #12   16. jan 2016 Morten, det vil jeg gøre så, har tykkelse på pladen nogen effekt på lyden? altså bliver lyden dårlig af tyk plade?

• #13   16. jan 2016 Cody. det du skriver lyder meget realistisk! og har hjulpet mig 100% jeg sætter ikke forstærkeren på kassen så! hvad hedder dit 'firma? smiley

• #14   16. jan 2016 Så længe ens kasse bare ikke giver sig når der spilles, så er der intet problem, så 22mm er rigeligt ved dig. Det er nærmest kun når man smider flere 18 tommer i en væk at man skal have det i større tykkelse. smiley

• #15   16. jan 2016 Morten det er jo ikke rigtigt... Det er bestemt ikke kun ved opbygning af væg... jo større kasse man skal lave jo tykkere plade bør bruges... Og man skal stadig huske at afstive kassen invendigt... Jo større kasse = større pladeareal = lettere at sætte i svingninger... De fleste 12" enheder kan du bruge 22mm til... Kommer du op i rigtigt kraftige enheder som DD 9512, B2 XM12, Sundown Z12 jamen så skal der tykkere plade til... Til 15" Kan 22 mm lige gå men man bør der overveje 35 mm... Og specielt hvis det er kraftige enheder... Og igen afstivning inde i kassen... Det er meget vigtigt...

• #16   16. jan 2016 Det er rigtigt Cody, synes ikke jeg siger andet end det du siger? Altså dem der har væk i bilen, det er jo meget tykt , da der jo er så meget tryk på så stor overflade. Men ja, jo større kassen er, jo tykkere plader skulle man gerne have. smiley Ja, som du nævner er en aftivning god og bygge ind, hvor det evt kan være en lille bjælke eller andet i midten.

• #17   16. jan 2016 Konstruering af væg er ovre i en helt anden boldgade... Så det kan man ikke regne med...

Når min Astra Kommer hjem igen fra Rep, skal der bygges anlæg i igen... Subkassen bliver lavet i 16 og 19 mm plader der limes sammen på de store flader, og af forskellige typer plade for at mindske vibrationer. De mindre flader laves i 35 mm MDF... Plus der kommer afstivning inde i kassen...

• #18   16. jan 2016 Lyder som om der skal smæk på. smiley

• #19   17. jan 2016 Slet ikke... hvis det passer med pladsen, kommer der 4 stk 15" i bilen... smiley

• #20   17. jan 2016 I øjeblikket har jeg det med at rive sikringen over på mit hjemmeanlæg, og her snakker vi altså 230v 10A. Begge mine to dobbelt subs er bygget i 16mm med korrekt afstivning og der er kun snakke om tab på ca 1dB smiley

Afstivninge betyder alt! smiley Tykke plader rykker kun selve kassens resonans hvis den ik er afstivet

• #21   17. jan 2016 Går ud fra du intet andet har som er sikret med samme sikring?

Og jo tykkelsen på pladerne har noget at sige...

Respekt for din elektronik viden... knap så meget for din viden om lyd...

• #22   17. jan 2016 Har kun 10A sikringer i, da det er krav fra foreningens side = 2,3kWrms. Og ja, mine to Mean Well SE-1500-48 har deres egen sikring smiley

Pladernes tykkelse har selvfølgelig noget at skulle at have sagt! smiley Dog kan man med ordenlig afstivning komme rigtig langt, selv om man er nede i 16mm... Men som jeg selv nævner i #7, er der i tilfælde af rigtig stor effekt (evt. en fuld læsset Steg K2.04), tale om at der skal tykkere plade til smiley

Hvis jeg ikke er helt galt på den bruger B.B.M ku L-acoustic, som bruger 22mm mdf til deres subkasser til Koncerter til LF lydtryk. Så for at forholde mig til trådens oprindelse, hvorfra jeg siger at 40mm er overkill, mener jeg ikke at jeg siger noget forkert...

Hvis du mener at 40mm mdf er nødvendigt til sub, vil jeg mene det ikke er min forstand på lyd, men din forstand på konstruktion der er noget galt med smiley

• #23   17. jan 2016 Nej nej 40 mm plade kræver at man bruger nogle pænt syge enheder... Så erm der tale om at man vil køre med Sundowns TEAM 15 enheder f.eks. eller andet i den letter sindsyge kaliber... Men så er det heller ikke lyd man går efter... så er det jo for at opnå lydtryk i 160+ klassen...

Men det du skrev fik det til at lyde som om du mente Pladetykkelsen var uvæsentlig... og det er den bestemt ikke... Har bygget mange subkasser, så det er erfaring der taler... (Du skulle bare vide hvor mange subkasser man bygger og smider ud når man bygger til konkurrence... )

Når du kommer op og leger med grej der kan udnytte Forstærkere i 10K watt klassen så bliver 22mm jo til sidst lige tyndt nok... Man kommer rigtig langt med afstivning... Men en kombi af tykkere plade og afstivning giver altid de bedste resultater... dog ikke alle kabinetter hvor afstivning er muligt... (Ofte mindre kabinetter) Der kan man så øge pladetykkelsen, eller bruge forskellige trætyper der resonerer med ved forskellige frekvenser og derfor holder fast i hinanden...

Kommentér på:
kan forstærker tåle vibrationer?

Annonce