{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Forstærker og Komponent sæt - problemer ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Har et par spørgsmål. ang. 2-vejs komponentsæt og forstærkere.
Min forstærker som jeg troede ville virke er åbenbart stået helt af, 4 forskellige højtalere (komponent og fuldtone) skratter ad helvedes til på den osv.
Så jeg skal have mig en ny.

Har disse højtalere:
http://www.bergs.dk/17-cm-autohoejttaler-248/pioneer-ts-e171ci-17-cm-2-vejs-komponent-hoejtalersystem-260-w-p12359

1. Duer alle forstærkere til komponentsæt ?
Der er ingen komplikationer med "2" delefiltrere ? Der sidder vel 1 i forstærkeren og 1 til komponentsættet - Hvordan fungere det lige i praksis ?
Mit sæt står der det kan spille 27-44.000 hz, hvis forstærkere så deler ved 40, går jeg så "glip af" 27-40 hz eller hvordan ?

2. Skal jeg gå efter præcis 60 wrms til min 60wrms højtalere eller gør det ikke noget at forstærker f.eks er på 75 wrms, det ødelægger ikke noget ? (Tænker det er godt at have lidt ekstra så forstærkeren ikke kæmper for livet hele tiden ?)

3. sidste spørgsmål, hvordan fungere det med peak watt - Kan se nogle forstærkere f.eks har 4x60wmrs men peak på 4 x 160 watt, mine højtalere er på 260 watt peak.... ??

Håber nogen gider tage sig tid til at hjælpe, så vil jeg få bestilt den helt rigtige forstærker hjem smiley

PS: Regner kraftigt med at få Samme sæt i 5,25" til bagi - Hvis det skulle have noget at sige mht. valg af forstærker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker og Komponent sæt - problemer ?
  • #1   24. mar 2016 For det første kan dine højtaler under ingen omstændigheder spille 27 - 44kHz, det kan du være helt rolig ved smiley Din hørelse stopper også ved 16kHz, så det er irellevant.

    Det dele filterdu har til dit komponentsæt deler ved ca 3kHz så din 5,25/6,5" tager alt derunder og din diskant tager alt derover. Hvorimod de filtre der sidder i forstærkeren dele meget dybere, til hvis du vil montere en sub. Hvis du ikke har sub skal du bare slå filteret på forstærkeren og lade højtalerne spille så dybt de kan (eller sætte filteret til 50Hz og over)

    Peak watt er en enhed du skal holde dig langt fra, uanset om der snakkes højtalere eller forstærker. Det er tal som du ikke med garanti kan efterligne og derved fejldimensionere dit anlæg. Hold dig til Wrms

    Du skal have en forstærker på minimum 60Wrms for at få maximale yddeevne ud af dine højtalere. De tager ikke skade af din forstærker KAN levere mere end de 60Wrms dine højtalere er rated til. Du skal naturligvis bare passe på når du giver fuld juice, da forstærkeren nu levere mere end de kan tåle. Men sådan er det altid med musikudstyr smiley

    Håber det hjalp


  • #2   24. mar 2016 Rasmus P - Jo tak det bekræftede ihvertfald min opfattelse det med at forstærkeren godt kan være over de watt højtalerne er rated til smiley

    ang. peak watt er jeg helt enig i at det slet ikke er det jeg skal dimensionere mit anlæg efter, det var mere et spørgsmål om det havde noget at sige at forstærkeren f.eks var rated til 160 watt peak og mine højtalere til 260 watt - Altså om forstærkeren så fik problemer og derved Fik højtalerne til at spille "forkert"/ forvrænge hvis de nu trak over 160 watt i peak på nogle tidspunkter ?

    Hmm hvis de ikke kan spille ned til 27 hz hvorfor skriver de det så ? Og 27 hertz kan man sagtens høre.....

    Men slå delefilteret på forstærkeren fra - Er der ikke mange forstærkere der ikke kan slå det fra ? Dem jeg har kigget på synes jeg ikke har haft en knap eller lign. der slår det fra...


  • #3   25. mar 2016 Peak watt har ingen retningslinier for hvordan de måles, og kan derfor ikke sammenlignes fra producent til producent, samt produktype til produkttype. Inden for alt der hedder audio er enheden Watt desværre blevet misbrugt så meget, at det er meget svært at sammenligne. Men Wpeak er et tal som du som udgangspunkt kan ignorer fuldstændigt. Sammenlign altid kun Wrms med Wrms smiley

    Mange forstærkere har en LP/HP/FULL switch, hvoraf FULL er uden filter

    At sige de ikke kan spille 27 - 44kHz kommer faktisk af samme grundlag at W peak ikke kan bruges. Nu blir det lidt teknisk, men prøv at holde på smiley

    Normalt opgiver fornuftige højtaler producenter deres frekvensgang ved -3dB. Dvs hvis de opgiver dem til at spille 75Hz - 18kHz, vil lydtrykket være linært det meste af frekvensbåndet der imellem, men ved 75Hz og 18kHz er lydtrykket faldet med 3dB og blir derfra kun mindre. Dette er så ensbetydende med højtaleren ikke egner sig til at spille højere eller dybere end det. Hvis producenten nu ikke synes 75 - 18kHz ikke virker som en særlig konkurencedygtigt spec, kan de istedet opgive frekvensområdet ved -6dB, -10dB eller -20dB og derved tillade at skive nogle tal som på papir er flotte og fine, men totalt ubrugelige i virkeligheden. En højtaler stopper ikke med at spille fra den ene Hz til den anden Hz, men giver gradvist mindre og mindre lydtryk. Så i teorien kan dine enheder faktisk godt spille 27Hz. Men det vil være med så lav følsomhed at det næsten ikke kan høres. Og for at få de 27Hz til at have lige så højt lydtryk som det reelle linære frekvensbånd, skal du bruge en VOLDSOM VOLDSOM egualizer og mange hundrede Wrms. Og som du selv beskrev, kan de kun klare 60Wrms smiley


  • #4   25. mar 2016 Ok, så Gør jeg som jeg også gør nu og kun går efter Wrms smiley

    Hehe, ja mange ting har jeg forstand på eller lidt forståelse for men bevæger vi os ind i den der verden med -dB så er jeg HELT lost, forstår simpelthen ikke hvordan noget kan være -dB og hvordan det hænger sammen med Hz - Det er selvfølgelig også den mere avancerede del af audio verdenen men de sidste mange år har jeg ikke fået mere forståelse for det selvom jeg har prøvet smiley
    På pioneers hjemmeside står der intet om noget med -3db eller -10 eller 20 osv......... Hvad så ? Skal jeg så regne med 27-44.000 hertz eller hvad ? Det er jo endnu engang forvirrende smiley

    Men tak for hjælpen ihvertfald ! Det gav mere mening nu og nu ved jeg da hvad jeg skal gå efter af forstærker smiley


  • #5   25. mar 2016 Endnu et spørgsmål smiley På mine delefiltre er der en knap der kan stå i -3dB 0db og +3dB - Hvad er denne til ?

  • #6   25. mar 2016 Ville den her være værd at købe ? Skal siges at jeg går op i god lyd, dog gider jeg ikke ofre 15-20.000 på mit bilanlæg, så det er med det formål smiley
    http://www.bergs.dk/4-kanals-217/jbl-gto1004-4-kanals-forstaerker-4x150wrms-p10247


  • #7   25. mar 2016 Nej, de 27 - 44kHz er målt på en "snydemåde" på samme måde som man gør ved Wpeak. Du skal regne med ca 60 - 20Khz.

    For lige kort at forklare dB. dB er ikke en værdi, så som meter eller kg. dB er bare et forhold, og kan faktisk forstås som et procent tal. Så hvis frekvensområdet er målt til 60 - 20kHz ved -3dB betyder det, at ved 60Hz og 20kHz, er lydtrykket nu er blevet 3dB (30%) mindre end den følsomhed højtaleren har i sit "rigtige" område. Det vil være det korrekte tal at opgive, da 3dB anses som et punkt forhvor afskæringen har hørbar betydning.

    Men hvis producenten opgiver en højtaler til at spille 42 - 28kHz ved -10dB, vil det betyde at lydtrykket ved de frekvenser er 10dB mindre, svarende til cirka 1/3. Målingerne er rigtige nok. Men ved -10dB har højtaleren for længst brækket sig, i og med de frekvenser nu ikke er tydelige nok i forhold til resten. Hvis en producent så opgiver det ved -20dB vil lydtrykket ved de målte frekvenser vær 20dB mindre svarende til 1/10. Hvilket betyder højtaleren spiller så lavt ved de målte frekvenser at det er helt uden for brugbarhed. Tilgengæld kan man få nogle rigtig flotte tal på papiret, fordi de tolerancer der skal ove holdes ved -20dB er ENORME. Det gør man kan få tal i stil med 27 - 44kHz. Hvis man så bare ikke nævner at det i specsheetet at det er ved -20dB, så kan man virkelig få langet nogle produkter over disken smiley


  • #8   25. mar 2016 Den switch hvor der står -3dB, 0dB og +3dB er såkaldte serie-modstande som i delefilteret sættes sammen med diskanten. Det gør at ved -3dB får du 3dB mindre lyd fra diskanten end du gør fra bashøjtaleren. 0dB får du samme lyd fra de to, og i +3dB får du mere lyd fra diskanten. Men jeg ville som udgangspunkt lade den stå i 0 og så bruge equalizeren i radioen.

  • #9   25. mar 2016 Jeg vil først og fremmest sige at der er langt mere lydkvalitet at hente i højtalere end der er i forstærkere. Når det så er sagt, er den forslåede forstærker ikke med stort henblik på lydkvalitet. Forstærkere med gode udgangstrin koster hurtigt i området af 4-5.000 kr. Men du behøver heller ikke 4 x 100Wrms. Heller en lidt finere forstærker med 60-75Wrms.

    Hvad du burde vælge i stedet for er jeg desværre nok ikke den allerbedste at spørge, da jeg på det sidste ikke har holdt mig helt opdateret med markedet, da jeg hellere selv bygger mine forstærkere. Men personligt har jeg haft rigtig fine erfaringer med Alpine og de bruger ganske gode komponenter. Du skal dog væk fra de billigste serier.

    Men hvis du skal have hjælp til at finde produkter - lav en tråd hvor du smider lidt krav hva angår effekt, pris og kvalitet. Der plejer at nå og komme et par fornuftige bud inden fanboys'ene begynder at skændes smiley


  • #10   25. mar 2016 Damn det er langhåret og nok aldrig noget jeg kommer til at forstå 100% jo mindre jeg virkelig bruger tid på det, men det giver da lidt mening smiley
    Kan det forstå's lidt henad at, i teorien, hvis det så hed 0db 27-44khz så passede det at den kunne spille 27hz-44khz ?
    Og at den kan spille alle frekvenser MEN at den ved visse frekvenser spiller lavere pga. den ikke er bygget til f.eks 20 hz ?

    Takker mange gange for hjælpen og tiden, altid rart at lære noget nyt ! smiley Jeg får undersøgt lidt mht. forstærkere inden jeg køber.


  • #11   25. mar 2016 Du er meget tæt på nu, og jeg tror du har fanget grundideen smiley Man opgiver dog aldrig frekvens ved 0dB, da det ikke giver en ordenlig indikation om "hvor meget" højtaleren er ved at dø. -3dB er en typisk standard og nogle super high-end producenter laver nogen gange så gode højtalere at de kan at bruge -1dB, stadig med flotte specs. Men det er mere en prestige end det er fornuftigt. -3dB er standard.

    Dog er specielt bilstereo-industrien ramt af man bruger dårlige tolerancer for at få flottere tal. Men stort set set alle komponent sæt i 5,25" og 6,5" spiller i størrelseorden 80 -18kHz til 60 - 22kHz med -3dB tolerancer. smiley


  • #12   25. mar 2016 Heh, okay så er jeg ikke helt fortabt men det er lidt af en verden at komme ind i.

    Men det vil så også sige at det vil være en rigtig god idé at f.eks køre crossover fra forstærkeren på f.eks 60 hz på min komponentsæt da de ikke spiller alt under 60 hz ordenligt = bedre lyd og mere output ? eller renere output ?


  • #13   25. mar 2016 Hvis du sætter forstærkeren til 60 eller 80Hz, kan du klart får højere lyd, da forstærkeren kun spiller i det område højtaleren er rigtig effektiv. Men du kommer til at opleve at der mangle dybbas. Så hvis du ikke har en sub, ville jeg lade dem spille hele vejen ned. Som før nævnt vil de ikke rigtig sige noget i det helt dybe. Men ved omkring 45-50Hz siger de stadig lidt. Og hvis du ikke har en sub til at hjælpe, giver det altså noget. Men det er så et valg her mellem lydkvalitet og lydstyrke smiley

Kommentér på:
Forstærker og Komponent sæt - problemer ?

Annonce