{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

Komplet nyt anlæg, hvad skal jeg ha? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at instandsætte en nissan 200sx 90'er.
Min Calibra blev rippet for lyd for et par uger siden, af langfingrede laban'er smiley
Men nu har jeg fået penge fra forsikringen, og så skal der ordentlig lyd i nissan'en.

Det vigtigste er at kvaliteten er god(ikke i top, har ikke tænkt mig at lege med dvd-lyd, eller super-cd, mega-dyre komponenter osv osv.)

Jeg har tænkt på at købe den nye clarion, den med touch-screen, den er jeg blevet lidt forelsket i.

planen er, at der skal en sub i, den jeg har kigget på har indbygget forstærker, men jeg aner ikke om den kan levere en ordentlig lyd. Selvfølgelig må der også gerne være noget power i, men det er ikke dét der er vigtigst for mig.
Der skal også 2 hattehylde-højttalere i, samt 2 højttalere i døren. I døren er der allerede diskanter I, men jeg aner ikke hvor gode de er.. Alligevel har jeg nu tænkt mig at gå ud fra, at de er rimelig gode.. Der har tidligere været monteret et stort anlæg ka jeg se, så det kan jo være at de ikke er helt elendige.
Der er plads til 6" X 9" i begge fordøre, så det kunne sikkert være smart at udnytte pladsen, hvis det da er nogen fordel!

Mit problem er, at jeg for det første ikke har forstand på hvad der er godt at sætte i, og hvad man skal holde sig fra. Husk, det er god kvalitet af lyd jeg går efter, ikke bare noget der kan larme, selvom jeg også gerne vil kunne fyre op for volumen, der skal jo være lidt blær, der er trods alt en nissan 200sx smiley

De konkrete spørgsmål:
Skal jeg bruge 6x9 i fordørene? Hvis ja, kan den clarion trække dem(tænkte om man på en måde kan brokoble den, sådan den kan udnytte 4x53 Wat som 2x106 wat)t, eller skal der trækkes kabler fra en forstærker, for at det blir ordentligt?

Skal jeg vælge en 4/3/2 kanals forstærker som jeg har har kigget på nedenunder, eller skal jeg gå efter en 2/1?

Er der forkert at gå efter den sub med indbygget forstærker? Jeg kan ik rigtig finde nogen specifikationer ud over effekt og at det er 2x10" sub's.

Højttalerne, 3-vejs? Jeg kender ikke forskellen på 2-vejs og 3-vejs! Skal de være med eller uden diskant?

Jeg har kigget på følgende:
Head-unit:
CLARION DXZ948RMP
http://www.soroe-autotilbehoer.dk/sections/pages/on2day/framesets/15/default.asp?page=6

Forstærker:
JBL PX300.4
http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=PX300.4&ser=POS&cat=AMP

Subwoofer:
JBL BTX 250
http://www.soroe-autotilbehoer.dk/sections/pages/on2day/framesets/15/default.asp?page=7 (4. nederst)

Hattehylde-højttalere:
JBL 936e
http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO936&ser=GTS&cat=MEL

Langt indlæg, jeg beklager, men jeg vil gerne være sikker på det jeg køber, inden jeg bruger mellem 10 og 15k på lyd! Håber der er nogen der ved hvad de taler om, som kan give nogle gode råd!! I need it smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Komplet nyt anlæg, hvad skal jeg ha?
  • #1   18. maj 2004 hmm de soroe-autotelbehoer.dk links virker ikke..

Gå ind på: http://www.soroe-autotilbehoer.dk/

og så copy/paste links ind, eller brug menu'en, det er nemt at finde det.

på forhånd tak fra alle der gider læse det hele, og give lidt info!

• Jørgen Ø
    Jørgen Ø Tilmeldt:
    jul 2003

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 76
    #2   18. maj 2004 Hej tommy,

Det ser ud til at være nogle helt fine ting du har fundet der. og du skal ikke lade andre bestemme hvad du skal købe, for den ene mener det ene, og den næste noget helt andet.
    Jeg mener feks helt sikkert at du skal ha ROckford Fosgate, det er godt nok halv pebret, men hold kæft hvor er det lækkert.
    Jeg prøvede en Fiesta i herning engang, hvor der var en Rfx 9500 eller 9600 - mener jeg - headunit, som trak 4 højtalere der sad i de originale huller.
    en lille 2 kanals forstærker som trak en 10" sub, det var ikke det helt vilde, men det spillede bare helt kanont, jeg vil gætte på at du kan købe det hele for rundt regnet 10 K.

Bare et lille råd herfra, brug det eller lad være.

Mvh

Jørgen

• #3   18. maj 2004 Hejsa

Ordentlig lyd, så er det Pionner der holder :o)
    Kan skaffe stortset alt fra dem til god pris, mail for mere info: Megaray@krogagernet.dk

P.s. Skal du så af med Calibraen?

• #4   18. maj 2004 Tak for tippet Jørgen Ø, de roxford ser fine ud, men tror ikke helt de lige er min stil.

Jeg er ude efter lidt teknisk information om hvad man skal gå efter eller ej, mærket er ikke så vigtigt(hvorfor jeg lige har valgt JBL ved jeg sq ik, tror jeg forelskede mig lidt i look'et på deres amp's, prøv evt. at checke deres GTi-Amp's! Kæft hvor er de fede(og sindsygt dyre).

• #5   18. maj 2004 Calibraen er til salg ja, den er ikke på nettet lige pt., men det kommer den snart.. er ikke blevet helt færdig med at skifte ud efter indbrudsforsøget, af en eller anden grund trækker nissan'en mere i mig, ind til den er sendt tl maler smiley
    mail mig på subbiz@quake.dk hvis der er nogen der er interesseret, så ka jeg sende mere info og billeder!

• #6   18. maj 2004 Hejsa tommy....

Jeg vil da helt klart sige du skal ha DLS det styre for vildt.... du kan købe det ved Lf audio i risskov ved århus, kig mere på www.lfaudio.dk

• #7   18. maj 2004 I har alle en mening om hvilke mærker der er de bedste, og det er fint, men er der ikke nogen der kan komme med lidt teknisk forklaring(gerne fortalt så dummies fatter det:)

Bare så jeg har lidt basisviden at vælge ud fra, så jeg ikke kommer til at købe forkert! Selvom et mærke laver 100% iorden udstyr, må der da alligevel være noget om hvilket udstyr man ka bruge, for at få det optimale, fx. om jeg skal udnytte pladsen til 6x9'ere i dørene, eller om det ikke giver den helt rigtige lyd!

• #8   18. maj 2004 Ice for dummies! :o)

Headunit:
    Hele hjernen bag anlæget, du skal vælge hvad du har brug for, og om du går efter udsende eller lyd.
    Tjek bla. Antal line out til forstærkere, ved flere forstærkere er det rart at kunne justere dem hver for sig. Tjek også line ind (Aux) til lyd fra evt. dvd, playstation osv.

Forstærkere:
    Her skal du vælge hvad du får brug for af antal kanaler. Til en normal instalation kan du nøjes med en enkel forstærker på 4 kanaler. 2 til fronthøjtallere og de sidste 2 brokobles til sub'en (evt. baghøjtallere trækkes af headuniten.
    Til større instalationer kan det blive nødvendig med flere forstærkere, evt. 1x2 kanals per sub, brokobles. og 1x4 kanals til front og bag.

Kondensator:
    Bruges udelukkende på Bas forstærkeren, og kun for at give bassen et ekstra "punch" da bilens batteri kun kan levere en "flydende" spænding, og ikke den spidsbelastning som der kommer ved ekstra hård bas.

Front:
    Vil nok foretrække et komponent sæt, med mellemtone og diskant hver for sig, mellemtone placeret i dør, og diskant i enten A-stolpen eller andet sted hvor de sidder i lytte højte. Sættet deles med sælvstændig pasivt delefilter.

Bag:
    Normal ikke noget jeg plejer at gøre meget ud af, men et par 6x9" i hattehylden giver en udemærket fornemmelse af lyd i hele bilen.

Sub:
    Bruger somregl 10" eller 12" da de er rimelige kvikke, bruger også gerne basser med "fatboy" ophæng med lang vandring. Vil du have meget dyb bas, kan du gå op i enten 15" eller 18" men de kræver meget plads.
    De enkelte enheder bestemmer kabinettes størelse.
    Hvis du ønsker hård og kontant bas, skal du vælge et lukket kabinet, vil du have mere dyb bas, skal du vælge et basrefleks kabinet. Endvidere kan du vælge basser med dobbel svingspole
    (både left og right ind på samme bas)
    Men så skal du lige pludselig have forstærkere med flere kanaler osv :o)

Skriver ikke alt dette på en sådan udpendslet måde for at nedgøre nogen, men mener det er skrevet så alle kan forstå det!
    Vil gerne prøve at sammen sætte et anlæg til dig, men arbejder som sagt kun i pioneer.

Håber du kan bruge svaret til noget!

• #9   19. maj 2004 Tak for info Dennis P, det var lige det jeg var ude efter..

Er der så ik lige en der ka fortælle mig forskellen på 2 og 4 ohm systemer ?
    og forskellen på 2 og 3vejs højttalere? smiley

• #10   19. maj 2004 Ohm:
    Nogle basser er udviklet til 4 Ohm, nogen til 8 ohm.
    Brokobler du eks. din forstærker og køre 2 basser på i serie, hæver du de normale 4 ohm's enheder til 8 ohm, køre du dem paralelt sænker du dem til 2 ohm.
    Ved at sænke dem til 2 får du også en flere watt ud af enheden, men til gengæld belaster du din forstærker væsentlig mere!
    Hele systemet med ohm, er rimeligt indviklet, og nemmest at se på når man har forstærker og bas, da det ofte drejer sig om sammen koblingen.

2/3 vejs.:

2 vejs: Mellemtone og bas i samme enhed
    3 vejs: Diskant, mellemtone og bas i samme enhed
    Ordet bas, kan absolut ikke gøre det ud for en sub :o)

• #11   19. maj 2004 jeg takker mange gange smiley

Kommentér på:
Komplet nyt anlæg, hvad skal jeg ha?

Annonce