Strøm til subwoofer {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Har en jvc radio med 2 linieudgange og vil gerne ha en subwoofer under sædet. Skal der trækkes strøm fra batteri eller er jeg heldig at radioen kan levere strøm? I specifikationer for radioen står der direct subwoofer connection. Alle indslag er velkomne:)
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Der skal trækkes en fin ledning fra batteri til subwoofer
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Så nej det kommer ikke an på om sub er aktiv eller passiv... Nok det dummeste jeg længe har læst...
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
De JVC radioer der har "direct subwoofer connection" kan rent faktisk drive en subwoofer direkte på udgangen.
-Samme princip som eks Pioneer også benytter på flere HUs.
Man opnår et 2.1 setup, som rent faktisk kan give den tilføjelse i bunden, som for mange kan gøre en kæmpe forskel.
Er man bas-glad, så nej...Det er på ingen måde at sammenligne med en "rigtig" løsning, men savner man bare lidt bund, til et normalt hverdags-behov, så kan det faktisk være mere end rigeligt.
Lars: Hvis det skal være en let løsning, og dit behov ikke er til det vilde dyb-bas, så find en enhed med en høj følsomhed, og lav et afstemt kabinet til den, der passer under sædet. Dermed kan du drive den direkte fra din radio.
Hvis du så ønsker at opgradere med tiden, kan du passende sætte en rigtig forstærker til, efterfølgende....
dec 2012
jun 2009
Vil du seriøst mene at 22 watt fra en radio til en subwoofer er en god løsning? Kan da kun være JVC's egne subs der kan nøjes med det...
Anyway, Så var mit svar mere møntet på ham som nu har slettet sit... Som påstod at det kom an på om det var en aktiv sub eller en passiv... hvilket er rent sludder... En aktiv sub skal have strøm på en eller anden måde... En passiv kræver en forstærker ved siden af som derfor også skal have strøm...
apr 2004
Hvis du ser på mange af de aktive systemer der sidder i eks de ældre tyskere, så vil du blive forundret over, hvor ekstremt lille effektmæssigt output der er! Dette til trods, er der stadigvæk en bund i lyden, der for mange gør en stor forskel.
Så hvis alternativet er at man IKKE vælger at montere en sub overhovedet, så kan jeg kun anbefale at man driver en tilpasset enhed direkte, som det er tiltænkt.
Bare for at drage en sammenligning, så synes jeg personligt at diverse aktive 8" slimline subs er decidere ubrugelige, da fysikken simpelthen taler imod ALT hvad der hedder bund. Men der er stadigvæk mange der er tilfredse med dem.
Så det er altså et spørgsmål om behov!
Du burde næsten teste det en dag, for jeg tror at du vil blive overrasket!
jun 2009
Inden du tror jeg er fuld af L.... Så har jeg rent faktisk bevist det med flere vidner til...
Vi er dog 100% enige med hensyn til de der 8" slim enheder... At kalde dem subwoofere er jo bare useriøst... Jeg har slet ikke den slags i mit sortiment...
apr 2004
Jeg har haft biler forbi med OEM setups, hvor ejeren har været ovenud lykkelig, og hvor det faktisk har lydt ganske ok, taget deres behov i betragtning.
Så det med hele tiden at se tingene ud fra egne præferencer, det begrænser virkelig mulighederne.
Mht komponentsæt, så vil du også finde ud af, at der faktisk er MANGE biler, hvor det er serøst umuligt at opnå en ordentlig bund, uanset hvad du smider af at komposæt, og effekt bag.
Kia Picanto er et glimrende eksempel...Små 3.5" enheder placeret direkte i instrumentbordet, uden nogen form for kammer.
Eller en C8 for den sags skyld, hvor enheden er placeret i samme kammer som luftkanalen, tilmed med selve dørsiden som baffle, og ikke fast monteret til dørens chassis.
Mange ældre japanere ligeså, hvor det eneste der fastholder enheden, er en dørside der "lukker tæt" vha 5-6 clips.
Der er nogle biler, hvor den time det vil tage at smide en "direct drive sub" på, simpelthen er så godt givet ud, kontra at man vælger ikke at smide noget i, da det bliver for omfattende!
En dag, når du har været i nok biler, vil du give mig ret!
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Og de er trukket over en autoradio en kanal til hver
Det giver ikke 18Hz og det få ikke ruden til at flexe eller give en hårde nyreslag, men det fungere glimrende.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=59
Audison Prima AP8
dec 2012
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
jun 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
jun 2009
Muligt du mener jeg ikke har været i nok biler... Men i så tilfælde mener jeg ikke du har bygget nok anlæg... Du skal ikke komme og fortælle mig at de ting du nævner er nogle der ikke kan findes en løsning på...
"Mange ældre japanere ligeså, hvor det eneste der fastholder enheden, er en dørside der "lukker tæt" vha 5-6 clips." Jeg havde en Ældre Opel hvor komponentsættet var monteret i dørsiden, Og lukkede tæt med de famøse 5-6 clips... (hvis de da var der alle sammen) Lavede et tryk på 126 dB ved 45 hz... Og Kunne måle og høre fin bass ned til 30 hz... (Dette var ved en konkurrence, så har diplom og vidner) Såeh din påstand om at der findes biler hvor det er umuligt den holder ikke... Indrømmer at det kræver dog lidt arbejde...
Er dog helt enig i at folks behov er forskellige... Meget endda... Dog er udviklingen gået så galt at meget få rent faktisk ved hvordan et godt anlæg lyder... bluetooth, og mp3 samt billigere og billigere højttalere har virkelig sat nogle forfærdelige spor...
Nåh anyway... pointen er at, ja folks behov er meget forskellige, og dog... Har godt nok haft mange der spurgte: "Kan du få min bil til at lyde lige sådan?" Og ja, men de kan bare ikke lide prisen...
Men hvis det seriøst er den Seat Lars har på sit profil billede han vil have lidt mere bass i... Så kan det lade sig gøre helt uden en sub... (Har jeg lavet før)
apr 2004
Jeg mener helt bogstaveligt talt, at du ikke har lavet nok normale monteringer, og været i nok biler, og testet nok "forbruger-bilstereo"! Det er ligeså meget set ud fra, hvad du ellers får skrevet, og ikke henvendt denne tråd specifikt.
Jeg er ikke i tvivl om, at du sikkert har hevet en masse dB ud af diverse subwoofere, men det er egentlig ikke det jeg hæfter mig ved!
De 126dB tvivler jeg ikke på, er er opnået i en given bil, men det har egentlig ikke så meget at gøre med de ting jeg nævner!
Bare for at grave helt ind til benet, så ønsker trådstarter i denne tråd, at vide om han han drive en sub direkte via "direct sub drive", hvilket egentlig burde være en meget simpel opgave at afklare!
Alligevel er vi nu ude i løsninger, der omhandler komplet kabeltræk, montering af forstærker, og montering af komponentsæt.
Kan du ikke selv se, at det står i rimelig stor kontrast til den "simple" løsning der egentlig efterspørges?
jun 2009
Hvad jeg har lavet af monteringer kender du slet ikke til... "Forbruger bilstereo" Hvad mener du der? Xzound? Dårlige adabtorer? Elendige plug and play løsninger som ofte ikke er plug and play?
Det sjove er at DU nu ikke vil kommentere på at du faktisk ikke har lavet nok monteringer til at vide hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan... "Mht komponentsæt, så vil du også finde ud af, at der faktisk er MANGE biler, hvor det er serøst umuligt at opnå en ordentlig bund, uanset hvad du smider af at komposæt, og effekt bag. " Du skriver nemlig ordet "Umuligt"... Hvilket er forkert... At DU ikke kan finde ud af at lave det er jo ikke det samme som at det er umuligt...
Anyway, Hvis en kunde ønsker en simpel montering, så får kunden en simpel montering... Værre er det ikke... Ønsker en kunde en subwoofer sat direkte til JVC's system så laves det også... Modsat mange så er jeg bare ærlig omkring hvad kunden så får... (De fleste undervurderer deres egne behov sjovt nok) Der er mange der bare siger "Super fedt... Det var lige det ekstra jeg ønskede" Men der er endnu flere der har villet have 1 løsning men ofte ender med: "jamen jeg ville jo egentlig godt have haft lidt mere tryk," eller "lidt mere præcision i lyden" Eller "Havde forventet det spillede højere"
Det er ikke engang gætteri... Det er erfaring...
De bedste er dem med originalt Anlæg, som har valgt den helt store pakke... De er fuldt ud "tilfredse"... Ja det er man nødt til at være når man har givet 25000 kr ekstra for noget der knap nok spiller lige så godt som noget eftermonteret til 5000,-... Mange er oprigtige... men lige så mange hører nok mere alle de penge de har givet ekstra, hvis du forstår... Det er der såmænd ikke noget galt i... det er almen psykologi...
Men derfor skal vedkommende stadig informeres om hvad han rent faktisk får, og ikke bare have et: "Ja det kan du godt"
Hvis en forhandler Bare taler kunden efter munden og bare pr. automatik Siger ja til alt kunden ønsker uden at stille spørgsmålstegn til om kunden faktisk ved hvad det er han vil have... Så find en anden forhandler...
apr 2004
Med "forbruger-bilstereo" hentyder jeg egentlig de løsninger, som gør at man på en enkelt måde, kan opgradere sin A/V i bilen. Og ja, det kan eks være en plug-n-play løsning (som i dette tilfælde), eller andre mindre opgraderinger, som for nogle folk kan være nok.
Xzound??? Hvor fa'en kom det lige fra??
Jeg vil skam meget gerne kommentere på det jeg skriver, hvis du rent faktisk har interesse i at høre om det, så lad os da bare tage den...
Jeg har så sent som i sidste uge, haft en C8 "familiebil" forbi, til komplet udskiftning af front-højttalere, samt tilkobling af forstærker til front og bag.
Alt sammen uden at det måtte optage plads, da den blev brugt til transport jævnligt.
Det betød nyt komposæt i fordørene, og bibeholdning af de eksisterende baghøjttalere. Dertil en klasse D 4-kanals forstærker til at drive det, gemt bag handskerummet.
Det lød egentlig nogenlunde, men der manglede simpelthen bund, i en grad er er svær at beskrive... Hvorfor: Fordi front-højttaleren sidder direkte i et fuldstændig "åbent" kammer, hvor der ingen mulighed for kompression er, og fordi baghøjttalerne ikke engang sidder i et kammer, men på en løs plade, skjult i hjulkasse-beklædningen.
Dertil spiller front-enhederne hele dørlommen op "indeni" , så på trods af en lyddæmpning og ekstra fæstning af plast, var det ganske enkelt ikke et imponerende resultat.
Så efter en gennemgang med ejeren, lavede jeg det om, så front'en blev trukket af forstærkeren, baghøjttalerne af HU, og dertil blev en lille sub monteret med et speakon-stik, så den var let at tage ud, hvis det blev aktuelt!
Og gæt hvad...Det blev det resultat han ville have, med den bund han egentlig havde savnet, så han var lykkelig for de 2 timer ekstra det tog.
Når man ser på konstruktionen af C8, så er man ikke i tvivl om, at tiden det tager at smide en lille sub i, er RIGTIG godt givet ud, ifht tiden det tager hvis man skal forsøge at få fronten til at blive optimal.
Og så lad os da tage det andet jeg nævner, nemlig Kia Picanto...
Har monteret nogle stykker efterhånden, og med et sæt 3.5" (4") fuldtone i fronten (igen monteret i et fuldstændigt åbent "kammer" i form af instrumentbordet) og nogle 5.25" bag, i det mest triste kammer af en dørside ever, så er det bare umuligt at få en god bund i, uden en sub! Det er ren fysisk begrænsning!
Hvis man har ubegrænset tid og ressourcer, så er der jo intet i verden der er umuligt, så det giver jo sig selv! Man er nødt til at se tingene i perspektiv, ellers kan man jo ikke vurdere noget som helst.
Men tak for din vurdering af mine evner. Glæder mig til at se dine en dag...
jun 2009
Ej du skrev ordret at det var umuligt... og det er det ikke... Jo hvis man ikke evner det...
"så er det bare umuligt at få en god bund i, uden en sub! Det er ren fysisk begrænsning! " Igen skriver du umuligt... og det er forkert... Det er ikke umuligt... Det er dyrere og tager meget mere tid... Men det er ikke umuligt... (Det er dog samtidig heller ikke noget jeg gad lave taget besværet i betragtning) Men Du må ikke skrive noget er umuligt... Og ja jeg tager det du skriver meget bogstaveligt... Og nej jeg har ikke tænkt mig at "Se det i den sammenhæng det er ment" Fordi det gør ingen andre... De tager bare dine ord for gode varer... Trods de er forkerte...
jun 2009
Men hey: Har ikke fået disse for at bage...
apr 2004
Sætter da stor pris på at du tager mine ord helt bogstaveligt, men hav nu også lige hovedet med i det!...Hvis jeg skulle hænge mig i alt det du skriver, der i bogstavelig stand er forkert, så kunne vi da godt nok bruge lang tid på ingenting!
Hvis du ikke har set noget af det jeg har lavet, så har du som den eneste herinde, overset funktionen "fotoalbum", men der er faktisk god inspiration at hente, hvis man vil forsøge sig med flot håndværk en dag!
Din gule vogn har jeg set, og tillykke med pokalerne for at spille højt.
Men en firkantet kasse uden nogle former for afslutninger og finish, og nogle dørsider som du ikke selv har lavet, er altså ikke det der for mig definerer betegnelsen "evner". -Sorry to say!
Men jeg glæder mig da til at følge med i processen fremover....
jun 2009
Igen går du ud fra ting uden at have nogen viden med dig... Man kan ikke se det på billedet... men Der er skam pokaler fra EMMA også.. Google det... så finder du også ud af hvad det er...
apr 2004
Jeg har Googlet EMMA..,.Interessant! Især de biler hvor man rent faktisk får fornemmelsen af, at byggeren rent faktisk kan finde ud af at lave bare et eller andet flot arbejde.
Men jeg vil da interesseret følge med i dit projekt med din nye bil...
Strøm til subwoofer