{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Svage OEM højtalere i Polo {{forumTopicSubject}}

Så prøver vi lige at mærke temperaturen herinde.
Jeg har en Polo BlueGT fra 2015 med standard højtalere og standard headunit (Discover Media).
Jeg er interesseret i at udskifte de to højtalere der sidder i bagdørene da de er elendige (nu sidder jeg ikke selv så tit på bagsædet, men jeg har ladet mig fortælle af diverse passagere at højtalerne bagi nærmest ikke siger noget). Baghøjtalerene er 6,5". Jeg er ikke interesseret i at skifte HU, andre højtalere eller tilføje nogen for ekstra forstærkere/bas-ting.

Vil det overhovedet give mig noget bare at skifte de to 6,5" højtalere? Hvad skal jeg skifte dem ud med? Skal jeg købe højtalere med samme impedans? Og som sagt er jeg ikke interesseret i bas-bokse eller andet praller, det skulle gerne se helt standard ud! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svage OEM højtalere i Polo
  • #2   18. dec 2016 Ja jeg har prøvet at lege med faderen, men de vil ikke give meget stemme af sig!

• #4   18. dec 2016 Kan det virkelig passe at der forskel på dem foran og dem bagved?
    De er lige meget om det er plug&play. Jeg er rimelig ferm med en loddekolbe. Tak for anbefaling, men de er nok lidt over budgettet. Kan du anbefale noget til maks 600kr?

• #5   18. dec 2016 Det er faktisk nogle OK højttalere, der udelukkende lider af, at der ikke er effekt nok til at drive dem.
    Hvis du udskifter dem, vil du med stor sandsynlighed blive meget skuffet, da da de oprindelige har en ganske lav driftseffekt, hvilket gør at selv en "lille" radio kan trække dem!
    Så skifter du dem, uden samtidig at få mere forstærkning på, så vil du nærmere opleve at de spiller endnu lavere!

Der er stor forskel på hvordan for, og bagdøre er konstrueret, og dermed hvor godt "kammer" de udgør for dine højttalere. Derfor kan det lyde forskelligt, selv med samme enheder!

Hvis du vil opgradere din lyd, så start med at få bare en lille forstærker på. Det vil give dig et markant løft i oplevelsen.
    Efterfølgende kan du så skifte højttalerne, hvis ønsket, da der nu er effekt nok til rådighed til at drive "kraftigere" enheder...

• #7   18. dec 2016 Okay tak for de gode inputs. Jeg prøver at pille dørpanelerne af og se hvad det er for nogle højtalere. Jeg tror jeg har læst et andet sted at der er forskel og at det ene sæt er 4 ohms mens det andet sæt er 2 ohms.
    Når man tænker på at Discover Media pakken koster 15.000kr oven i standard HU'en er det egentligt lidt ringe hvis den ikke en gang kan drive 4 højtalere ved helt normal lydstyrke.

• #9   18. dec 2016 Er det radioerne der ikke kan levere nok effekt? Min 208 spiller ringe især hvis der bliver skruet op hvor den forvrider meget... desuden spiller den ikke højere end at max er højt men ikke vanvittigt højt som i vores andre biler. Den har ellers også den store radio med CarPlay og alt det

Vil en forstærker være nok til at løfte lydkvaliteten?

Vores Avensis har lydpakken med forstærker og 11 højtalere og der kan man skrue 2/3 op den spiller højere samt bedre end 208'eren

Undskyld for lån af tråd, men hvis en forstærker kan klare problemerne skal det helt sikkert overvejes smiley

• #10   18. dec 2016 For mit vedkommende er en forstærker ikke en løsning. Bilen er for ny til at jeg kaster mig ud i at pille HU'en fra og etablere alle de nødvendige forbindelser. Og så har sådan nogle forstærkere det altså også med at optage plads, og da jeg har fuldt størrelse reservehjul i bilen, er der ikke plads i hjulbrønden smiley

• #11   19. dec 2016 Har Adblue i hjulbrønden så hellere ikke løsningen for mig men under sæde eller bag instrumentbrættet/handskerum tænker jeg måske kunne lade sig gøre

• #12   19. dec 2016 Arh banda laver forstærkere der ikke er større end en pakke cigaretter... Med ca 70 watt rms pr kanal... din radio leverer til sammenligning ca 12 watt rms pr kanal... måske en smule mere...

Den der med at en bil er for ny til at man vil rode med radio osv... giver ikke mening... Det der skal laves har kun betydning for højttalersignalet til en evt. forstærker... Kan fortælle det er relativt nemt (hvis man ved hvad man gør) at koble en forstærker til bilens originale radio... har da ikke oplevet klager fra dem jeg har lavet...

Evt. få en forhandler til det... En der overholder sine reklamationsforpligtelser... i så fald er der altså ikke det store at være nervøs for...

• #13   19. dec 2016 Det betyder vel intet for garantien at sætte en forstærker på? Det er jo trods alt ikke en teknisk ændring

• #14   19. dec 2016 Tvivler på at en højtaler forstærker falder i den her kategori:
    Omkostninger ved reparation af naturligt slid og ælde, samt skader der skyldes over- belastning eller utilladelige ændringer på bilen, afholdes ligeledes af køber af bilen. Det fremhæves, at enhver form for ikke- fabriksgodkendt motoreffektforøgende indgreb (tuning), herunder chiptuning, anses som en utilladelig ændring, der kan medføre overbelastning af bilen.

• #15   19. dec 2016 Anders: Du må gerne lave den slags opgraderinger selv, som det også nævnes...

• #16   19. dec 2016 #13
    Præcist det jeg mener... der sker ikke noget ved det... Og er man nervøs for der sker noget kan man lade en forhandler gøre det bare for at være helt sikker...

• #17   19. dec 2016 Okay. lad os sige at jeg får fat i en forstærker med 45w RMS per kanal (så vidt jeg kan regne ud bliver det noget med 4*45w=180w/12V = 15A) skal jeg så trække nyt kabel fra batteriet, eller kan jeg bare bruge den eksisterende forsyning til radioen (eller er kabler/sikring ikke rated til den strøm?)

• #18   19. dec 2016 Det kan ikke anbefales at du trækker direkte fra forsyningen til din radio...Den er ganske enkelt ikke dimensioneret til det forbrug.

Hvis du vil undgå at skulle trække kabler ud til batteriet, så er der nogle rigtig fine "klemmer" ved din sikrings-boks, som har nogle kraftige tilgange, og som til en lille forstærker, er helt fine at bruge.
    Men begynder du at overveje sub osv, så skal du igang med et rigtigt kabeltræk til batteriet...

Kommentér på:
Svage OEM højtalere i Polo

Annonce