{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

5,25" højttalere til sidedøre foran {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg skal have udskiftet anlægget i min Toyota Carina.

Jeg skal have installeret nye højttalere i sidedørene foran, og de originale må være et par 5,25", det er i hvert fald hvad tommestokken cirka. måler.
Jeg går naturligvis efter god lyd, da jeg synes de originale er lidt fesne i mellemtonen, stemmer osv. virker flade.

De behøver ikke at give en god bas, da jeg har subwoofer, men der skal være lidt dybde i mellemtonen, så trommer osv. lyder ordentligt.

Budget ligger på omkring de 1.500,- hvilket jeg er klar over ikke er alverden, men der burde kunne fåes et udmærket sæt for de penge smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  5,25" højttalere til sidedøre foran
  • #1   22. apr 2017 Har du noget forstærker der skal drive dem eller er det bare på radioen?

• #2   22. apr 2017 Umiddelbart bare radioen, men anskaffer mig forstærker hvis det er nødvendigt smiley hvor skal sådan en så monteres henne evt.?

• #3   22. apr 2017 Hvis du har tænkt dig at koble dem til din HU, så er der ingen grund til at ofre ret mange penge på dem. Bare der ikke står xzound eller sådan noget på dem så skal det nok gå.

Skal det kunne mere end det så skal du ud og invistere i en forstærker som du kobler til ligesom jeg formoder du har koblet din sub til.

Og med et budget på 1500,- skulle man da mene at du sagtens ville kunne sammensætte et par fornthøjtalere det spiller noget bedre end dine gamle std. højtalere.

• #4   22. apr 2017 Også det jeg tænker.

Men jeg har kigget på Rainbow, Hertz, Alpine og JL Audio (carsound.dk) - hvis jeg f.eks. køber disse http://carsound.dk/produkt.asp?id=26491&pk=1&produkt=Alpine_SPR-50_-_5.25%22_%2813cm%29_H%F8jttalere
    Er det så spildt, hvis jeg ikke tilslutter dem en ekstern forstærker?

• #5   22. apr 2017 Hvad for en hu har du?

• #6   22. apr 2017 hvis det er en Carina e du har så er jeg 99% sikker på det er 6,5" der er i fordørene

• #7   22. apr 2017 Det er det Tonny, fra '94. Men det er meget muligt at den er 6,5" med chassiet udenom, men selve enheden er 5,25" smiley

• #8   23. apr 2017 Har selv haft et par Carine E'er, og du kan godt få plads til en 6.5", hvilket absolut er at anbefale.
    Dog er du begrænset af dybden, så sørg for at finde en enhed med så lille basket (chassis) som muligt!
    Du bør dog overvejet om du ikke kan finde tiden, til at montere et komponentsæt, istedet for den type du har set på!

Du behøver ikke en forstærker, men det vil give dig et enormt løft i lyden, så hvis du har muligheden er det klart at anbefale.

• #9   23. apr 2017 Jamen så bliver det en 6,5"!
    Hvordan skal jeg så installere diskanten? I døren? Instrumentbrættet? Blot bore et hul og sætte den i? Eller hvordan har du selv gjort, hvis du gjorde det, da du havde dine carina'er? smiley

Og hvor skal forstærkeren monteres henne? For jeg har bestemt mulighed, jeg mangler bare lidt visdom smiley

• #10   23. apr 2017 Det bliver du glad for.

Hvis du ikke har gjort dig i forstærker-montering osv før, så start med et montere et komponentsæt, da det giver dig en god mulighed for at lære lidt om processen, uden at "det kan gå galt".
    Når du så har monteret det, kan du gå videre med forstærker-montering.

Ang komponentsæt, så har jeg selv altid haft monteret diskanten i A-stolpen, da det lydmæssigt er en rigtig god placering, og samtidig er det let at arbejde med.
    Når du anskaffer dig et komponentsæt, vil der være forskellige "adaptore" med til diskanten, som gør montering lettere, og giver mulighed for vinkling af denne.
    Som start kan du bare skrue adapteren fast i a-stolpen, men hvis du har mod på det efterfølgende, kan du også gå skridtet videre, og spartle det ind.

Det letteste er hvis du anskaffer et komponent-sæt, og smider nogle billeder op af det, så man kan tegne og forklare ud fra dette. Ellers snakker man lidt om nogle ting, som du muligvis ikke kan relatere til det eksakte sæt!

Du kan godt risikere at skulle lave et afstands-stykke, for at den pågældende 6.5" enhed ikke går for langt ind i døren. Se vedhæftede billede for nærmere detajler.

profilbillede
  • #11   25. apr 2017 Essel: Tak for svar, det lyder ikke så vanskelig - og så kan jeg bare fyre kablet gennem a-stolpen? Og afstandstykke kunne vel være en skive MDF eller lignende?

• #12   25. apr 2017 Og Christian (hvis du stadig følger med) så slet ikke du havde skrevet.

Det er en Alpine CDE-135BT smiley

• #13   25. apr 2017 Er skam stadig med smiley

Den radio der har 4x50w så det ville var et over kill at smide de højtalere der efter den smiley
    Men du kan jo altid smide nogle gode højtalere i og så senere kombinere det med en forstærker.

Men ville da også foreslå dig at kigge efter et komponentsæt Istedet da du ikke får meget ud af diskanten når den sidder nede ved fødderne smiley

• #14   25. apr 2017 Ja ok, så køber jeg en forstærker på et tidspunkt.

Men igen: Hvor skal den monteres for det er optimalt? Da den jo fylder betydeligt mere end delefiltrene (generelt i hvert fald) smiley

Og jeg køber et komponentsæt, det lyder ret let at gå til.

Hvilke vil I anbefale?? Til maks. 1.500,-, hører primært rock og metal.

• #15   25. apr 2017 Det er jo bare et spørgsmål om hvor lange højtaler kabler du har. Selv montere jeg altid forstærkere omme i bagagerummet. Men alt efter størrelse er det jo kun fantasien der sætter grænser.

Da du mest høre rock og metal ville jeg mene at er komponentsæt er vejen frem da diskanten jo sikkert spiller en vigtig rolle i den slags musik smiley

Kunne være sådan noget her.
    http://bassbixen.dk/shop/jbl-6-5-603p.html

Eller.
    http://bassbixen.dk/shop/alpine-6-5-254p.html

• #16   25. apr 2017 Tak for links.

Jeg venter lige for andres inputs, men går ud fra du synes at begge sæt vil være fine, har bare generelt mødt skepsis mod JBL herinde fra, men det er måske ikke berettiget? smiley

• #17   25. apr 2017 Syndes ikke jbl er det værste. Jbl spiller højt men mangler lidt lydkvalitet. Hvor alpine spiller mere klart. Men det er jo smag og behag.
    smiley

• #18   25. apr 2017 Så kigger jeg videre på alpine, går ikke efter DB men kvalitet smiley

• #19   25. apr 2017 Forståeligt smiley der er alpine også et sikkert mærke at bevæge sig ud i

• #20   25. apr 2017 Jeg takker mange gange for hjælpen, Christian og jer andre smiley

• #21   25. apr 2017 Hvis du starter ud med ikke at have en forstærker på, så gør dig selv den store tjeneste, ikke bare at købe ét eller andet "tilfældigt" komponentsæt, ud fra en anbefaling herinde!

Det Alpine sæt kan absolut IKKE anbefales til dit formål, af den simple årsag at dets følsomhed meget lavere end mange tilsvarende systemer.
    Kort fortalt, gør det at det kræver en større driftseffekt kontra et andet system med højere følsomhed.
    Og din HU i den grad er begrænset effektmæssigt (ren elektrisk/fysisk begrænsning), så hvis du skal have noget ud af den, er det ikke lige meget hvilke specs det pågældende sæt har!

Ud over det, så bør du for din egen skyld udvide din søgning lidt til ikke kun at omhandle "kendte" mærker, for der er mange spændende alternativer!

• #22   25. apr 2017 Essel: Jeg har skrevet til Carsound.dk, som anbefalede disse: http://carsound.dk/produkt.asp?id=14750&pk=

Og har derefter fundet en forstærker på dba, dog ikke med specifik modelnavn, men "helix dark blue", som han vil have 800 for (han har rigtig meget isenkram til salg)

Ville dette (til trods for at jeg ikke ved hvilken forstærker det er) være noget?

Kommentér på:
5,25" højttalere til sidedøre foran

Annonce