{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Ikke helt tilfreds med lyd {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er ved at være træt af at have en stor basskasse stående i bagagerummet. Så havde besluttet mig for at skifte højtalerne til noget lidt bedre end de originale, for at se om jeg kunne nøjes med det.
Komponentsæt i fordørene og 2-vejs i bagdørene.
Jeg kører med den originale VAG radio og så en blaupunkt PNP forstærker.
Jeg startede med at skifte dem i bagdørene, for det var lige det der var tid til i dag.
Jeg testede det så efterfølgende, men jeg synes de baghøjtalere støjer når man skruer op. Man skal i hvert fald ikke have meget bass på, før det ikke lyder godt.
Er der noget jeg kan gøre for at gøre det bedre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke helt tilfreds med lyd
  • #1   9. dec 2017 Du skal lyddæmpe dørene, så metalet ikke spiller med og dørene ikke rasler.. det vil hjælpe

• #2   9. dec 2017 Ellers er der altså osse helt fine aktive basser der intet fylder
    smiley

• #3   9. dec 2017 Nico
    Jeg synes ikke som sådan at der er noget der rasler. Bassen støjer bare når man skruer op, i stedet for den dybe lyd.

Madsen
    Kan du anbefale noget?

• #4   9. dec 2017 Stp bytyl skulle være godt, men har også brugt et sæt til 4 døre fra thansen til 400kr mener jeg det kostede, men det brugte det hele til 2 døre, og det var en væselig forbedring af lyden.. du kan finde klip på youtube, hvis du er itvivl hvordan det monteres.. smiley

• #5   9. dec 2017 Ved alpine laver en set lyder godt:)

• #7   9. dec 2017 Jep. En god gang vibrationsdæmpning og evt en smule støjdæmpning når man alligevel er igang. Og så smid high pass filter på højtalerne ved f.eks 50 Hz. Alt efter hvad der fungerer.

• #8   9. dec 2017 Garfield
    ???

• #10   9. dec 2017 Hvad har det med mit spørgsmål at gøre?

• #12   9. dec 2017 Spørgsmålet står øverst i tråden.

• #14   9. dec 2017 Lyddæmpning så er udskiftning af enheder ofte ikke nødvendigt smiley

• #15   9. dec 2017 Er det i din Van? I så fald havde jeg revet hele bunden ud og lyddæmpet hele varerummet det ændre komforten så ufatteligt meget

• #16   9. dec 2017 Kasper J
    Nej det er min forrige bil.
    Det er en Seat Toledo fra 2015.

• #17   9. dec 2017 Lige et spsm vedr lyddæmpning.
    Hvor meget lyddæmpning i døren skal der til?
    Ruden sidder inde i døren bag en anden metalplade foran. Så man kan ikke rigtig komme til at dæmpe den yderste del af døren.

• #19   10. dec 2017 Også når ham har forstærker? Den lokale bilstereo pusher siger at std hu'erne spiller ganske fint men ikke har effekt nok uden en forstærker til at spille uden at forvrænge smiley Desuden finder man aldrig noget eftermarkedet der ser ordentligt (standard) ud eller har alle funktioner smiley

• #20   10. dec 2017 Kasper, så tjek lige Xtrons radio - de ligner orginal RDS radio'er på en prik smiley

http://xtrons.co.uk/

Men som de andre siger; lyddæmpning gør meget smiley

• #21   10. dec 2017 Enhederne ser ret gode ud, men de billeder de har animeret på skærmene ser meget uoriginalt ud, men man kan vel altid vælge at slukke skærmen så det ser lækkert ud evt kan man vel installere et skin der får alle farverne væk og ligne noget ab fabrik smiley

• #22   10. dec 2017 Hejsa Lars

Der er flere ting i det. smiley

Hvor meget bass regner du med at få ud af en 6,5" højtaler.
    Det afhænger også af hvad dens resonans frekvens er ," når den sidder i døren" ,Det kan måles faktisk.
    Det er den frekvens som den ikke spiller godt under.
    Det vil sige at delefilter på din forstærker skal være justeret korrekt og gerne over den frekvens man har mulighed for alt efter hvilken højtaler du benytter. 6,5 højtalere som jeg benytter skal ved hårdt brug "høj volume" deles ved cirka 70 hrz..
    Det afhænger af musikken der lyttes til.
    Og mængden af fylde men også renhed du ønsker at opnå.
    Folk der bare vil bruge 6.5"til høj volume, og de plejer at være bedst til i diskant og mellemtone området de justere den til mellem 70-100 hrz High pass.
    Og til fyldighed og lavere volume vil det være godt at gå ned til 40-55 hrz HPF
    Men sætter begrænsning ved hårdere bass musik og høj volume.
    Justeres på din forstærkers kanaler som føder det sæt højtalere vi snakker om.
    HPF sætte der og der justeres potmeter til en ønsket frekvens.. Bemærk du kan ikke justere det præcis uden en RTA måler eller en CC måler fra smd.
    Men du kan sjusse dig frem ved at benytte testtoner og lidt tid.
    Evt forskellig musik med hård punch bass. "mellembass." Så længe du kan finde et stykke musik der får bassen til at klappe eller larme unaturligt i dørens højtaler.
    Sålænge kan dit deleområde være for langt nede. "altså du får for meget bass med ud i højtalere i forhold til hvad din forstærker kan styre./ højtaler kan belastes med"
    Det afhænger helt af forstærkers dæmpningsfaktor og din højtalers beskaffenhed.

Men du skal også sørge for at din forstærkers gain level ikke er skruet op hvis du benytter high level input. "high level input er højtaler signal" fra original radio til forstærker.
    Da det vil overbelaste højtaleren med for meget signal "altså overstyre forstærkers udgange"
    Så Gain skal skrues helt ned ved direkte high level input. "i mange tilfælde"

Hvis der benyttes high-low-level converter så er det ikke sagen.
    Der skal normalt lidt gain på alt efter hvilket volt signal den max giver ud til forstærker, det afhænger også af forstærkers input følsomhed.

Dæmpning som nævnt i tråden holder kun rasle lyde og andre lyde væk..
    Så du får det meste lyd i af din højtalers bevægende membran.
    Men er højtaler delt forkert og gain sat forkert , eller har du ikke sat din original radio op til Flat output i EQ , eller sat din EQ til All ..
    Eller er dine baghøjtaler udgange delt aktivt eller dæmpet inde i din radio fra originalt " skal skal din baghøjtaler udgange omkodes" alle med en vcds kan det i en VAG.

Når vi bygger en forstærker på en vag , så bruger vi kun de 2 forreste kanaler fra oem radio , og ind i en forstærker hvor vi kan dele ud til 4 kanaler.
    Det er forstærker forberedt til.
    Så er vi fri for at skulle kode bilen.
    Og der er indbygget linedriver i forstærker så man kan dele 2 kanaler ud og få op til mange kanaler, ja næsten uendeligt.
    Det er helt klart et valg af korrekt grej til opgaven sammen med en korrekt montage og justering der vil give dig noget god fyldig lyd.

Hvis man evt benytter den original radio med bluetooth .. Lydkvalitet er ikke altid god på den måde.

Men der fås forstærkere med god bluetooth lyd overførsel direkte til forstærker via Aptx bluetooth modul som er helt i hifi kvalitet.
    Findes i både billige og dyere versioner.
    Det gør så at man kun benytter sin originale radio til en hurtig radio avis..
    Eller traffik meddelse eller til sin CD.
    Hvor high end lyden bliver streamet direkte ind i DSP på den forstærker man montere til.

Smart og ny fremtid indenfor bilstereo i bilerne.
    Dog ikke så kendt endnu selvom det er på markedet.

"forbehold for fejl mangler og delte meninger."

• #23   10. dec 2017 Hej Thomas.
    Ved ikke om jeg blev klogere eller bare mere forvirret smiley
    Det er denne forstærker jeg har, monteret med adapterstik direkte til stikket bag radioen, da jeg gerne har ville beholde den originale radio.
    https://www.bergs.dk/4-kanals-217/blaupunkt-tha-475-pnp-digital-4x150w-forstaerker-p8548?gclid=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS20SIAxANCf_fyKlgqNqga-tuOo2qCGql68NCgbBMM7iDt5ldRUQZVLL6hoCfRIQAvD_BwE

• #24   10. dec 2017
    Det bliver man nemt når man ikke er inde i det.
    Ganz naturligt.

Ja sådan en forstærker kender jeg.

Du altid velkommen til at fyre nogen spørgsmål af via pb..

Kommentér på:
Ikke helt tilfreds med lyd

Annonce