PA lydsystem forslag til bil {{forumTopicSubject}}
Hey peeps!
Jeg har fået anskaffet mig en bil og vil gerne have noget ordentlig lyd i den. Det er dog en bil jeg ikke vil have i særlig lang tid, (vil blive brugt i lejlighed eller i ny bil efterfølgende) derfor vil jeg ikke montere højtalere i hattehylde eller dørene.
Derfor, efter mange ideer så kom jeg frem til at et PA lydsystem eller lignende var min bedste mulighed. Jeg kigger lige pt. på dem her:
https://www.discoworld.dk/da_p/h%C3%B8jttalere/diskoteks_h%C3%B8jttalere/skytec_sl8_disco_pa_h%C3%B8jttaler_8_bas_400w.html?osCsid=7ec0dc350049236c776f7ce8433bb586
https://www.importas.dk/omnitronic_dx_2022_2_x_12_3_vejs_800_watt-p-1725.html
Men er ikke sikker på at de kan spille som jeg gerne vil have det. Budgettet er heller ikke enormt, men vil gerne have noget hvor man virkelig kan mærke bassen.
Er der nogle der kan give en ide om disse højtalere (altså 2 af dem i det første link eller det andet link) kan spille i en kaliber der passer til en musikglad type som mig?
Jeg ville købe en 4 kanals forstærker så jeg senere kan tilføje en dedikeret subwoofer.
Er dette noget der lyder helt hen i vejret eller er jeg på rette vej?
Forslag og andre ideer er velkommen og vil blive sat pris på
P.S. Er det smag og behag om man vil have 2 højtalere med mindre subwoofer størrelse eller 1 højtaler med stor subwoofer?
-Christian
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
maj 2018
Emner: 2 Svar: 4
10-15 tusind? Er du helt væk eller hvad? Hvis jeg ville bruge de penge på det så havde jeg da gjort det for lææææænge siden. Men hvis jeg vil have noget der bare kan give noget lyd for virkelig få penge, kvalitet eller ej. Man har vel lov til at have sin mening ikke sandt?
Desuden så vil jeg maks have det i bilen få måneder, så vil de formentlig blive smidt ind i en lejlighed indtil næste festival =)
Selvfølgelig er jeg klar over at højtaler til den pris er noget skrammel, og ja formentlig også mange af de andre fra den side. Overdrivelsen fremmer forståelsen, men jeg skal bruge nogle konstruktive meninger, ikke en der tydeligvis har sat sig sur på noget eller nogle.
Og hvorfor er det så til grin? Kan de ikke spille højt nok? Jeg får vel det jeg søger? Billig skrammel passer mig fint indtil jeg får en lidt mere permanent bil, DER vil jeg få et professionelt firma til at lave ordentlige almindelig bilhøjtaler i =)
Jeg takker dog for indslaget, dog ændre det ikke rigtig min mening
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Det er lorte udstyr du har fundet, og vil aldrig spille godt på nogen tænkelige måder!
De sider du linker til er kendt for at købe det billigste kina skrammel hjem, som ingen andre gider forhandle, og håber så på at der er nogen som er dumme nok til at købe det af dem!
Det er lort!
Og det kan kalres billigere end 10-15.000kr..
En ordenlig HU, en fin brugt forstærker og nogen højtalere, så er du godt kørende! (4-5000kr)
Men da det er en bil du skal af med, så lev med din blåtandsafspiller, og spar op til noget ordenligt..
Som festivalsanlæg er de endda også elendige.. Og stue findes der SÅ mange gode alternativer, at det ville være til grin at købe det der!
Forresten kører de på 8ohms modstand, og bilforstærkere har jeg aldrig set over 4.. Så allerede der har du et stor problem
maj 2018
Har i nogle ide om hvad det ca. koster at få professionelle til at sætte anlæg i? Hvis man selv køber delene?
Jeg sidder også stadig og kigger med lys og lygte efter andet udstyr, vil meget gerne købe noget brugt, men er ikke lige faldet over noget ydeligere interessant, endnu.
Ohm problemet kan jeg så godt se ikke hænger sammen, det er jo netop også derfor at jeg spørger til råds inden jeg køber alt muligt crap.
Jeg takker jer begge for svarene Jeg tænker lidt videre!
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Men det er ikke ret svært, så du burde let selv kunne klare det.
ledningerne er nærmest det værste, men hvis man tænker sig lidt om, så kan det nærmest ikke gå galt
Hvad har du som max budget til det, for hvis du kender det, så har vi en kanon dygtig lyd gut her på vestsjælland, som nok burde kunne fixe noget acceptabelt sammen til dig, og tror også at han montere hvis det er..
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
https://www.dba.dk/pioneer-forstaerker-bas-og/id-1044846103/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
Ny Head Unit og 4 ordenlige højtalere er bedste alternativ og så må du acceptere at der er den bas som dette nu kan tilbyde.
Håber du finder en løsning
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
din primære udfordring vil være og drive højttalerne når du kun har dit bilbatteri, og ikke 230volt som man anvender til normale anlæg. Det betyder du kan trække betydeligt færre watt inden sikringen springer. Mange som har store anlæg har en række batterier tilkoblet, og de anvendes kun til og spille ganske kortvarigt til dB drag konkurrencer
du skal ud over højttalerne have gode kabler, og en god forstærker. Så det render hurtigt op, derudover skal du jo også have trukket kablerne rundt i bilen. Det skal du altså også til dine PA højttalere, med mindre de skal være foran passagersædet med forstærker ovenpå
så du sparer ikke noget ved og vælge denne løsning frem for et sæt 6x9" i hattehylden og en sub til bil. Faktisk vil du jo kunne gemme dette og anvende i en kommende ny bil. Og regn med, at før du er helt klar så har du brugt 5000 kr, selv med de billige højttalere du linker til
din 4x45 watt headunit kan på ingen måde trække nogle højttalere andet end standard bilhøjttalere. Den er opgivet i peak og 2ohm, i modsætning til mange hifi forstærkere som leverer 2x45watt i 8ohm kontinuerligt
hvis du absolut ikke vil bruge tid på og koble til, så køb en bluetooth højttaler af en vis størrelse, den vil du også senere hen kunne anvende hjemme i din lejlighed.
maj 2018
Jeg er egentlig også kommet frem til en løsning med bluetooth højtaler da jeg ikke vil bruge bilen særlig længe, og det er 6x8 højtalere der passer ind. De passer ikke rigtig i så mange andre biler.
Og har overvejet JBL's boombox, den burde have en enorm god bass i forhold til at det er bluetooth, den koster dog også men den kan jo så også bruges til så mange andre formål
Det er planen nu i hvert fald
Hav en fortsat god søndag!
PA lydsystem forslag til bil