{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.784 visninger | Oprettet:

Størrelse på forstærker? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Er der en måde hvor på man kan udregne om en forstærker er stærk nok til at trække højtalere/subwoofer, en måde der ikke kræver en Kandidat i matematik altså.

Er i tvivl om min forstærker er kraftig nok til mine 2 12" subwoofere smiley

På forhånd mange tak-


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Størrelse på forstærker?
  • #1   14. okt 2018 Hej Kommer an på Pap watt, RMs watt, peakwatt eller aftaget effekt fra sourcen. Mvh kp


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #2   14. okt 2018 Du kan kigge på rms watt, og ohm. Det er nok i bund og grund de vigtigste ting, når det kommer til at om forstærkeren kan trække subs.

  • #3   14. okt 2018 I så fald tror jeg er jeg er dårligt stillet smiley

    Der er tale om 2 subber på 600 rms watt den ene med 1000 peak og den anden på 1800 peak.
    (Nej de er ikke ens - Men sådan er det bare smiley )
    Den som peaker på 1800 kører 2ohm og den anden 4ohm

    Mere præcist så er det disse to https://www.mds.se/xtr60012d2.html#product_tabs_teknisk
    https://www.manualslib.com/manual/284660/Jbl-1200gti.html?page=1#manual

    Forstærkeren er denne som de er brokoblet på https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=26483&pk=13&produkt=MDS_Torque_T4_XTR_-_Forst%E6rker

    Har i noget bud på en forstærker som vil kunne trække dem smiley ?

    Det er som om når jeg justere gain på først MDS'en så er der godt med kraft i den, men så snart jeg begynder på JBL'en så ryger alt poweren fra MDS og så bliver det sådan en mellemting når begge slår.




  • #5   14. okt 2018 Vil jeg få mere ud af at bruge en enkelt kasse så til MDS subwooferen og så droppe JBL'en ?

    Så evt købe en Ordentlig Monoblok? Hvis du kan anbefale en som vil udnytte den optimalt.
    Så lade mine højtalere kører på MDS forstærkeren? smiley
    Har pt en AUTOTEK 1600w 5 kanals som de er på smiley


  • #7   14. okt 2018 Aner ikke hvad det er :P.

    Det virker mest af alt som om at der ikke er power nok til at de begge kan blive mætte, så snart gain justeres op og forstærkeren skal afgive mere saft smiley


  • #8   14. okt 2018 For det første starter du med at vælge hvilken af de 2 subs du vil køre med... At bruge begge i samme setup vil give et rædselsfuldt resultat...

    For det andet så er den forstærker du kigger på, en 4 kanals... Den er super velegnet til dine fronthøjttalere, og baghøjttalere (hvis du da har spildt penge på baghøjttalere)
    men er totalt uegnet til subwoofer...

    for det tredje så er det en træt myte og skrøne at monoblok til sub er det eneste rigtige eller det bedste valg... det er så forkert som det kan blive...
    En Klasse AB forstærker har som oftest bedre kontrol over og bedre dynamik, og dermed bedre lyd end en Monoblok der næsten altid er klasse D, Eller en version af klasse D... De fleste klasse AB forstærkere er 4 og 2 kanals... en rigtig god 2 kanals klasse AB forstærker der kan levere 600 watt rms, vil stort set altid få subwooferen til at lyde bedre (og sjovt nok spille højere) end en Monoblok Klasse D forstærker på 600 watt rms...

    Og kender man ikke forskellen på de forskellige forstærker typer skal man ikke rådgive andre mennesker om emnet...


  • #9   14. okt 2018 Ej... den ene sub er med dobbelt 2 ohms spole... og den anden er med enkelt 4 ohms... De skal aldrig spille i samme setup...

    Hvordan har du tilkoblet tingene? Fordi du er vidst begyndt at montere noget uden at vide noget om emnet... (Det er der som sådan intet galt i... gjorde vi andre egentlig også i starten) Du burde nok tage kontakt til en kompetent forhandler og så få noget råd og vejledning i hvordan og hvorledes man gør og hvordan tingene hænger sammen...

    Eftersom du er fra fyn, kan jeg anbefale Au2tek.dk Som ligger i middelfart...


  • #10   14. okt 2018 Jeg har faktisk fulgt carsounds anvisninger som de gav mig fysisk ude i butikken O_O men jeg har den mds 4 kanals i bilen nu. plus en autotek 1600w 5 kanals til højtalerne.
    De anbefalede at jeg smed højtalerne til autotek forstærkeren og at den der MDS sagtens ville kunne lave det sjovt med 2 subber, hvis jeg bare brokoblede så den ville fungere som en "2 kanals"

    2ohm er lavet ved plus og minus på hver sin side af subben og så et kabel fra de to tomme terminaler som forbinder dem.

    Alt andet er trukket efter alle kunstens regler.
    lyd kabler er minimum 40cm fra strøm kablet.
    stel kablerne er 30cm hver og samme tykkelse som plus
    phono/højtaler kablernes overskydende længde er samlet i et 8 tal.
    Phono/højtaler kabler og strøm er trukket i hver sin side af bilen.

    men subberne er brokoblet på henholdsvis kanal 1-2 og 3-4 men den giver også kun 220w fra sig i hver kanal.

    Men så vil jeg bruge MDS subben på 2ohm.
    Kan du anbefale en forstærker til KUN mds subwooferen?
    Så ryger højtalerene over på den 4 kanals mds som subberne er sat til nu smiley

    Det som er i det er at jeg fik afvide da det er en 4 dørs Sedan (Mondeo mk3) så skulle der i hvertfald to subber til at give lyd inde i bilen, da hattehylde er af metal/filt og der ikke er ski-lem i sædderne


  • #11   14. okt 2018 "2ohm er lavet ved plus og minus på hver sin side af subben og så et kabel fra de to tomme terminaler som forbinder dem. "
    Forkert... Hvis din subwoofer er dobbelt 2 ohms... så vil den måde du har forbundet den (som er en seriekobling) betyde du ender i 4 ohm...

    Du er blevet rådgivet forkert... men ok det er også Carsound på Fyn... dem kender jeg ikke...

    men du er blevet rådgivet meget forkert...

    "Det som er i det er at jeg fik afvide da det er en 4 dørs Sedan (Mondeo mk3) så skulle der i hvertfald to subber til at give lyd inde i bilen, da hattehylde er af metal/filt og der ikke er ski-lem i sædderne "

    Sikke da en gang bavl... Hvem der end har rådgivet dig er nok en vældigt dygtig sælger, men vedkommende ved ikke en skid om lyd da... En Sedan kræver ikke flere enheder, men kun det rette kabinet... kan godt være der ikke er skilem, men der er altid en løsning på at få lyden ind i kabinen... Din hattehylde er ikke en en helt flad og lukket metalplade, så der er mulighed for at få lyd den vej igennem... dette gøres rigtig godt med et båndpass kabinet...

    "phono/højtaler kablernes overskydende længde er samlet i et 8 tal." Nej det er bestemt ikke efter nogen af kunstens regler da...

    "Phono/højtaler kabler og strøm er trukket i hver sin side af bilen. "
    Ok... hvor er remote kablet trukket... sammen med strøm forhåbentlig...

    Fortalte du Carsound at dine subs var så forskellige som de er? Fordi de har nok rådgivet ud fra den tanke at subs var ens... (man kobler ikke subs sammen der er så forskellige... )

    hvilken Autotek 5 kanals har du og hvorfor fanden bruger du ikke kanal 5 til sub?


  • #12   14. okt 2018 Hold da op..... Det var ham ude i carsound som forklarede det sådan, han var henne næsten og tegne det på den måde O_O

    Min hattehylde er HELT lukket på metal siden, det eneste sted hvor der er en "udposning" er ved sele til det midterste sæde. men undersøger lige hvad det kabinet er for noget

    Det står faktisk i deres manualer som kan hentes på deres hjemme side, det med phonokablerne og 8 tal men syntes også det lød skørt.
    Men kan jo ikke gøre andet end agere efter, hvad en tilsyneladende professionel rådgiver mig til.

    remote er sammen med plus i venstre side ja smiley

    Ja det gjorde jeg, de sagde det umildbart ikke var noget problem at de ikke var ens, da man kunne justere kanal 1-2 og 3-4 individuelt af hinanden med gain, lowpass frekvens og bass boost.
    Da de begge er 600w rms ville det blive det samme fik jeg afvide O_O

    Denne autotek forstærker

    https://www.carfeature.de/en/hifi-navigation/amplifier/...-all-amplifier/7469/autotek-street-machine-5-channel-amp-a5800

    Grunden til jeg bruger den til kun højtalerene er UDELUKKET efter carsounds anbefaling, fik ORDRET af vide derude at jeg skulle sætte subberne til brokoblet på MDSen da den var "sjovere" også lade autotek stå på 4ch mode og kører mine Pioneer TS-a6833i 6x8 højtalere.

    Men hvis jeg sløjfer JBL subben og autotek forstærkeren, så mine højtalere ryger over på min MDS 4 kanals forstærker og der så kun er MDS subben hvilken forstærker vil du så anbefale til den?
    Så den yder sit fulde potentiale men uden det bliver overkill og koster det hvide ud af øjnene smiley

    Selvfølgelig kommer MDS subben over i en ny kasse som kommer til at passe volume mæssigt osv smiley


    Og hvordan skal den så forbindes så den kører 2ohm, nu ham carsound manden har bildt mig noget fis ind smiley


  • #13   14. okt 2018 https://www.bilgalleri.dk/galleri/382394-ford_mondeo_mk3_2_0_titanium

    Hvis du kigger på billede nummer 9, er det så et af de bandpass kabinetter?
    For har stadig kassen liggende.

    Kunne man så teoretisk bruge den?
    Hvis altså man skærer kassen over ved pladen inden i, hvor at den anden sub monteres på bag plexiglas pladen og så får det lukket helt af?


  • #14   14. okt 2018 Temmelig dårlig rådgivning du har fået... Din Autotek forstærker kan levere mere på sin 5. kanal i 1 ohm end din MDS forstærker leverer til din sub nu...

    Glem tanken om at bruge begge subs... det vil aldrig give et godt resultat...

    Og prøv at lade din Autotek forstærker køre i 5 kanals mode, sæt din MDS sub til, men denne gang tilkoble den med plus til plus og minus til minus... Altså i parallel... Så ender du i 1 ohm og forstærkeren er ifølge papiret stabil i 1 ohm på kanal 5...

    Du kan ikke tilkoble din MDS sub i 2 ohm... Den kan tilsluttes i 1 eller 4 ohm... Hvis sælgeren har påstået noget andet, så har han påstået noget forkert...

    med hensyn til kassen på billede 9... Ja det er en båndpass kasse... men skal du have noget ordentligt ud af din enhed skal kabinet bygges til bilen og enheden... Så vil ikke anbefale at hakke det kabinet i stykker for at få et skidt resultat...

    Hvis jeg skal anbefale en monoblok, skal du først lige vide at jeg selv er forhandler... Derfor det også irriterer mig når folk modtager dårlig rådgivning fra forhandlere da folk så tror at vi alle bare er pengegriske, og ikke ved hvad vi taler om...


  • #15   15. okt 2018 Det bliver kun MDS subben så smiley

    Angående til slutningen i 1ohm, så plus og minus på subben på hver sin terminal, så skal jeg vel bare fjerne kablet som er sat på imellem de to ?

    Så vil jeg ikke bruge tid på det.

    Ved godt dette ikke er en holdbar løsning, men hvad vil være bedst hvis man blot ligger sædderne ned.
    En båndpass kasse eller en almindelig ported kasse? Har prøvet med en lukket kasse, det er desværre ikke mig er mere til den kraftige og rumlende bas.

    Jamen allerede nu har du givet VÆSENTLIGT bedre rådgivning end Carsound som jeg ellers troede kunne finde ud af det.
    Så du må MEGET gerne anbefale en monoblok som vil få det fulde potentiale ud af subben men uden at være overkill. smiley

    Men prøver lige det du skrev med autotekken.
    Vil det give noget at så fjerne højtalerne og sætte dem i MDS forstærkeren? Så autotek KUN har subben kørende på kanal 5


  • #16   15. okt 2018 "Angående til slutningen i 1ohm, så plus og minus på subben på hver sin terminal, så skal jeg vel bare fjerne kablet som er sat på imellem de to ? "

    Du skal bruge plus og minus i begge sæt terminaler... men i stedet for at være koblet sammen skal de direkte til forstærker...

    "Vil det give noget at så fjerne højtalerne og sætte dem i MDS forstærkeren? Så autotek KUN har subben kørende på kanal 5"

    Nej det vil ikke give noget andet end at det er spild af forstærker... Din Autotek forstærker er designet til at fungere ganske fremragende med brug af alle 5 kanaler... Den er sågar også kraftigere end MDS forstærkeren på alle kanaler...

    "Ved godt dette ikke er en holdbar løsning, men hvad vil være bedst hvis man blot ligger sædderne ned.
    En båndpass kasse eller en almindelig ported kasse?"

    Hvis du blot lægger sæderne ned og dermed ikke kan bruge bagsædet, så er kabinettypen mindre vigtig, og så ville jeg vælge alm portet kabinet, og ikke båndpass, da båndpass har for snævert et arbejdsområde i forhold til alm portet... dvs. det alm portede vil lyde lidt bedre...

    Med hensyn til anbefaling af forstærker er det en fordel at vide hvad du selv mener er en rimelig prisklasse... Jeg har forstærkere fra 800 kr til 47000 kr... smiley


  • #17   15. okt 2018 Super så er jeg med smiley

    Hold da op de forpulede røvhuller ved carsound..... Håber fanme det er ubevist inkompetence og ikke sådan de bare kører butikken O_O Fik afvide at MDS'en absolut på alle punkter var bedre end autotekken, så det var også en af grundene til den kunne kører subberne sammen.
    Men så helt reelt kan jeg pille MDS'en fra?
    Det er mest fordi jeg har været inde at læse omkring med 1ohm, og det ligger vist som jeg forstår det utroligt meget pres på forstærkeren og gør den varm.
    Så i mit hoved giver det bare mening at hvis den slipper for 4x75/125w så vil den skulle arbejde mindre smiley

    Super, mange tak.
    Isåfald hvis sæderne lægges ned og jeg tager et almindeligt ported kabinet, vil 4" så være tilstrækkeligt i porten, og hvad retning skal subwooferen vende?

    Og hvis det bliver et båndpass med sæderne oppe, vil den så skulle skyde direkte ind i sæderne? Har dobbelt tjekket med hattehylden, der er IKKE Nogle åbninger eller ligende den er HELT massiv.

    Ahh ja det er fair nok.
    Jamen en 1500 hvis man kan for det smiley - Har du en hjemmeside ellers som du kan sende i en besked? Det lyder til du har godt styr på det, samt et kæmpe udvalg!

    Har også en kondensator i bilen, men den er GARANTERET også den forkerte så, det er https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=8820&pk=43&produkt=Renegade_Powerkondensator_1.2F_m._display,_Sort

    Syntes selv det var underligt da de inde på siden skriver at som tommelfinger regel skal man for hver 1000w bruge 1F og jeg i mine forstærkere har ca 2500w.

    https://www.carsound.dk/download.asp?id=44&dlid=12&pk= altså præcist som der står her, lyset i mit instrumentbord blinker også svagt med hvis lyden er høj smiley


  • #18   15. okt 2018 Det er nu forsøgt med alt på autotek og 1ohm på sub.
    Det spiller mere rent med bassen, men syntes umildbart at der er mindre "blæs" på det hele.
    smiley


  • #19   16. okt 2018 "Isåfald hvis sæderne lægges ned og jeg tager et almindeligt ported kabinet, vil 4" så være tilstrækkeligt i porten, og hvad retning skal subwooferen vende?"
    Ja 4" port er passende for en 12" enhed... Retning af subwoofer afhænger af flere ting med en mest brugte som passer i flest biler, men dog langt fra alle er porten ud mod bagklappen... Dog i en sedan, kan dette kvæle lyden i stedet...

    "Har også en kondensator i bilen, men den er GARANTERET også den forkerte så,"
    En kondensator er et fin tilføjelse til et anlæg, hvis strømbanken allerede er stor nok, og al kabling er 100% i orden... Men en kondensator er aldrig en nødvendighed, og det er helt bestemt ikke løsningen på blinkende lys... Blinker dit lys i takt til musikken er det tegn på at anlægget trækker så meget strøm at resten af bilen ikke når at få det den skal have = du har ikke strøm nok = Ikke nok Ampere til rådighed... En kondensator vil i et sådan tilfælde ikke hjælpe dit anlæg men kun dine lygter... og den skjuler bare det egentlige problem... Ikke nok strøm... Og dette løses ikke med en kondensator da denne ikke tilføjer noget som helst, men kun skal fungere som en form for filter... Den tilfører ikke mere strøm...
    En anden ting... i billige kondensatorer kan du heller ikke stole på at de faktisk indeholder det de lover... det er ofte set at billige kondensatorer, faktisk bare var en fancy skal mens der inden i var en meget mindre kondensator, eller en hel række af små ubrugelige kondensatorer... det er også set at de er fyldt med beton eller butyl for at veje mere, men ellers er værdiløse...

    "Syntes selv det var underligt da de inde på siden skriver at som tommelfinger regel skal man for hver 1000w bruge 1F og jeg i mine forstærkere har ca 2500w." Du får ikke 2500 watt ud af de forstærkere medmindre lynet slår ned i dem... 1 farad pr 1000 watt skal forstås som værende pr 1000 watt RMS... Peak watt er noget smarte reklamefolk finder på i en brandert til en julefrokost... Det har intet med virkeligheden at gøre...

    "Og hvis det bliver et båndpass med sæderne oppe, vil den så skulle skyde direkte ind i sæderne? Har dobbelt tjekket med hattehylden, der er IKKE Nogle åbninger eller ligende den er HELT massiv."
    Shit det er en af de få der er helt massiv... Normalt ville jeg ikke råde nogen til det, men havde personligt selv, nok bare lavet et hul i metalpladen hvor porten kunne munde ud... Dermed ville et båndpass kabinet kunne udnyttes... Altså det er hvad jeg personligt ville have gjort i min egen bil, og er ikke noget jeg vil råde andre til dog.

    "Det er mest fordi jeg har været inde at læse omkring med 1ohm, og det ligger vist som jeg forstår det utroligt meget pres på forstærkeren og gør den varm.
    Så i mit hoved giver det bare mening at hvis den slipper for 4x75/125w så vil den skulle arbejde mindre "
    Du har på sin vis ret, men er forstærkeren designet til det, så er det ikke et probelm for den at køre i 1 ohm... Om de resterende kanaler bruges eller ej har ingen betydning... Samme arbejdspres... (Der er tale om forskellige forstærkertrin der tager sig af kanal 1-4 i forhold til kanal 5...)

    Angående rådgivning fra Carsound, vil jeg sige at der kan være tale om misforståelser, eller måske at man har forsøgt at hjælpe kunden ud fra vedkommendes egne krav... Det er en farlig balancegang man som forhandler er ude i, da mange ikke kan tåle at blive sagt imod = nogle folk vælger hellere en forhandler der taler dem efter munden end ham der siger dem imod selv om kunden tager fejl i sin overbevisning om at hans idé er god... og ja så er der en risiko for at man får givet et råd der måske lyder godt for kunden med som i bund og grund ikke er et godt råd... Husk de Skal jo altså have smør på brødet jo...


  • #20   16. okt 2018 Det bliver lige lidt korte svar da det er på mobilen smiley

    Tror løsningen bliver sædderne bliver lagt hvis der skal rigtigt drøn på lyden smiley

    I forhold til mere strøm er der en løsning på det?
    regner med at benytte mds forstærkeren til højtalerene og så købe en monoblok til subben og så kun bruge 1 sub smiley
    men i såfald med sædderne lagt ned, og så hullet ind ikke er totalt blokeret af bas kasse hvad skal retningen så være?

    Altså jeg har aldrig sagt dem imod derinde, har sagt hvad jeg godt kunne tænke mig og prisleje så har de fundet en løsning som jeg blindt har stolet på og fulgt.
    Var af den overbevisning at de vidste hvad de lavede, så der var ingen grund til ikke at følge det de sagde.

    Forresten så der trukket 20mm plus kabel fra batteriet og kan umildbart ikke få et stører ind.
    Men vil en løsning være et ekstra batteri i bagagerummet?
    pt ligger alt i dækbrønden og mds forstærkeren er ikke størrelsesmæssigt stor og nu ryger autotekken ud så kan nok få plads til monoblok plus feks et batteri


  • #22   17. okt 2018 Jeg ville nok lige tøve med at tage alle de råd for gode ord smiley

    Forstærkere har intet at gøre i 1 ohm - der er for meget tab smiley

    RMS er som udgangspunkt ikke den mest relevant enhed når vi taler musik da energi indholdet typisk er -6dB(W) - kan være lidt højere i subs. Power handler om railspændinger og SMPS'ens peak-strøm evne.

    Kondesatorer hjælper dit system med at holde spændingen stabil til forstærkeren - men hvis du har en ordenlig forstærker er der tit rigeligt til rådighed på primærsiden. Tit har billige PowerCaps for høj ESR til at være givende

    Håber det av lidt hjælp smiley


  • #23   17. okt 2018 Cody: En Klasse AB har bedre kontrol over en enhed end en Klasse D og spiller højere end en klasse D med den samme effekt?... Kan du venligst uddybe den gang vrøvl, så der ikke er flere folk der begynder at rette sig efter det?

  • #24   17. okt 2018 #23

    Sagtens... Erfaring har vist det igen og igen... Så igen har kun haft med det at gøre siden jeg var 16... Men jeg er sikker på at du med din enorme erfaring sikkert vil rette mig... Eller rettere... at du med din enorme viden (fra en teoribog) vil tro du kan rette på mig...


  • #25   17. okt 2018 #22

    "Forstærkere har intet at gøre i 1 ohm - der er for meget tab"

    Allerede med den udtalelse viser du at du intet ved om emnet... men ok jeg er sikker på du nok selv tror du ved mere end ingeniørerne hos STEG f.eks. der laver en monoblok der er stabil i 0,5 ohm og som knap nok bliver varm selv ved fuld belastning... Er sikekr på du ved mere end Samtlige forstærker producenter der alle laver forstærkere der er stabile i 1 ohm... Og som leverer pænt meget effekt i 1 ohm og som ofte kan presses helt ned i 0,25 ohm, hvilket ses meget meget tit inden for f.eks. dB-drag, (hvor jeg tilfældigvis er Dommer...)


  • #26   17. okt 2018 Det har erfaringen har vist? Kan vi få nogen som helst form for opbakning på det? Eller skal vi stole på dine øre? (Synes du har nævnt man ikke skal stole på andre folks øre)

    Se, nu udvikler jeg selv forstærkere der bruges i alt fra mindre aktiv PA op til forstærkere der spiller på bl.a Tomorrowland, min kære ven... Du er sælger... Du ved hvad du har hørt med dine øre... Med de udtalelser du kommer med, kender du intet til hvad der ren faktisk kommer ind og ud af dine produkter...

    Hvis du påstår at du kan køre 0,5 Ohm på din forstærker uden noget bliver varmt, så sig lige hvordan det er testet... For jeg tager den med glæde i laboratorium og tester efter smiley

    Og tag dig dog sammen og bland dB-Drag ud af det her - det totalt irrelevant... Når folk stiller spørgesmål til teknik i deres bil herinde, så giver man da heller ikke svar baseret på en NitroMethan Dragster vel?... Tænk dig om...


  • #27   17. okt 2018 Altså nu har Cody givet mig en ufattelig god og grundig forklaring på mine spørgsmål.
    Har rettet mig efter det og det spiller formidabelt nu smiley
    Så i min optik har det han har skrevet været mere end perfekt.
    Det løste mit problem og resultatet blev bedre end håbet.


  • #28   17. okt 2018 Godt du har fået løst dit problem smiley

  • #29   17. okt 2018 Hej
    Godt man kan holde sig selv for øjnene ind imellem smiley
    MVH KP


  • #30   17. okt 2018 #26
    Så du "udvikler" PA forstærkere... jamen vi ved da alle hvad det har at gøre med bilstereo jo... Disse 230 og 400 volt AC forstærkere, der som oftest kun er stabile ned til 2-4 ohm, er jo direkte sammenlignelige med 12V DC forstærkere, som er stabile i helt ned til 0,5 ohm, som bruges i biler det er klart...

    Knægt du er mere end velkommen til at købe en STEG K5000.1D og teste den... den er nemlig stabil i 0,5 ohm... Her er lidt læsning til dig: https://docs.wixstatic.com/ugd/1e7b8f_38f5e9752d404af4abe94f0bcf7498b2.pdf
    Det burde du kunne forstå det hele af nu du er teoretiker...

    "Det har erfaringen har vist? Kan vi få nogen som helst form for opbakning på det? Eller skal vi stole på dine øre? (Synes du har nævnt man ikke skal stole på andre folks øre) "

    nej du kan da istedet stole på Mike Mineo (Ved man bare lidt om bilstereo ved man også hvem han er), Ray Rayfield (Udvikler og medejer af Linear Power I USA... ) Mike Boland, (udvikler og ejer af Boland Audio) Som bare er nogle få af dem der siger det samme... Tag endelig ikke mine ord for gode varer... Dog sjovt du stiller tvivl om min udtalelse på trods af at du har intet modbevis... jeg har trods alt erfaring inden for bilstereo... du har erfaring Med PA grej... Som intet har med bilstereo at gøre... Jeg har 4 DM titler, top 3 placeringer ved EM og VM... Og er internationalt anerkendt dommer inden for verdens største bilstereo konkurrence... (så kald mig lige for sælger 1 gang til) Du arbejder med PA forstærkere... hvem har mon mest erfaring med BILstereo?


  • #31   17. okt 2018 #27

    Husk folk kan have masser af teorier og have læst masser af bøger... Og Rasmus har ret i det han siger... inden for hans eget felt, som er PA forstærkere... Disse kan og skal på ingen måde drives ned i 1 ohm... Men kan på ingen måde sammenlignes med forstærkere til bilstereo, Som altså udvikles netop til at kunne tåle 1 ohm og mindre uden problemer...


  • #32   18. okt 2018 Jeg lytter og måler på både klasse AB og D til hverdag og kan sjovt nok ikke genskabe din påstand... Der er ikke forskel på forstærkeretrin uanset om de er forsynet af en AC eller DC SMPS. 600W med 1% thd spiller lige højt uanset om det kommer fra en klasse A, AB eller D. Du kan bolstre dig med VM titler baseret på dine øre, men kan ikke rigtig bakke det op med viden. Tag to af dine produkter (AB og D): mål, vis data, case closed smiley

    Ja, der findes få forstærkere der kan burste og køre power i lav impedans - du cherrypicker mate... Kabel- og terminalmodstand er noget lort i 1 og 0,5 ohm og kræver meget specielle tiltag. Det er kun konkurrence-anlæg hvor det her kan have relevans fordi forsynings-rails simpelthen ikke er høje nok... Stop med at blande tingene sammen. 99% af alle setup har intet at gøre i 1 ohm...


  • #33   18. okt 2018 Rasmus P

    Og du måler selvfølgelig dB i en bil ikke sandt? Eller bruger du et lukket "laboratorie miljø" hvor du ikke finder de samme faktorer som i virkelighedens verden?

    Og målinger har jeg foretaget mange gange... Det kaldes at tage til konkurrencer og se resultatet officielt ved en måling...

    "Ja, der findes få forstærkere der kan burste og køre power i lav impedans" Få forstærkere? Altså du mener at 90% af alle monoblokke til biler kun er et fåtal af forstærkere?
    Det er sødt du holder dig til din teoribog... Og at DU blander PA grej sammen med Bilstereo...

    men du har nok ret... Jeg har nok disse fordi jeg ikke ved hvad jeg taler om... (Btw: det er kun Halvdelen der er på billedet)


    profilbillede
  • #34   18. okt 2018 Hvis der er samme vilkår, så er 600W = 600W uanset om det er en brødrister eller en forstærker - plain and simple... smiley

    Som altid er du stædig og arrogant omkring din erfaring og bliver tøsefornærmet når dine erfaringer ikke stemmer over ens med hvad Watt og dB faktisk er...

    Men jeg ved at du vil blive ved med at diskutere, så jeg vælger at trække stikket og overgiver mig - og må acceptere at Ohm's lov tilsynladende ikke gælder i CarFi og ikke ønsket på Bilgalleri smiley


  • #36   18. okt 2018 JEG VIL SE HANS MUSKLER LEO! smiley
    Men kun hvis det er i en tangatrusse!

    Rasmus nu er jeg ikke specielt erfaren på omtalte emne men ved dog at AC og DC strøm ikke er ens så 600W er nok ikke bare 600W? Det handler vel også om hvor langt det skal transporteres, da DC hurtigt taber effekt når de skal transporteres langt?


  • #37   18. okt 2018 De 600 watt du afsætter i subwooferen er AC spænding..

  • #38   18. okt 2018 Det var nu også blot princippet i at sige det hele er ens smiley

  • #39   18. okt 2018 Watt er blot et udtryk for strøm gange spænding uanset om det er AC eller DC smiley

    Ja, naturligvis skal en forstærker levere AC-spænding, ellers tager man hurtigt livet af ens enhed smiley Dette er selvfølgelig ikke betinget af om ens SMPS er lavet til 230Vac eller 12 Vdc smiley

    Transport af energi er ren teoretisk bedst ved DC, da man ikke generes af kabelinduktans eller kapacitet - Spænding er dog den langt største faktor, så da det er lettere at Transformere AC end DC, bruges dette langt oftere til at sende energi over lange afstande (bl.a vores 400kV, 10kV og 230V forsyningsnet)

    Afsætning/tab af effekt sker i alle loads i kredsløbet, samt de serie-modstande der er i blandt andet kabler, stik og printbaner. Jo lavere modstand, jo mere strøm - og derved har man typisk større effektafsætning ude for sine loads smiley


  • #40   18. okt 2018 Hej
    Hvad med cos phi, kVar, reaktans, nulstrømme og jordfejl. Hvor kommer de ind i billedet?
    Mvh KP


  • #41   18. okt 2018 Beklager, det skulle jeg nok have taget med for at ikke generalisere resitive, capasitive og inductive loads smiley Jeg prøvede dog at nævne "under samme vilkår" afsætter en effekt (altså Aktiv Power, P) på 600W fra to AC-kilder i samme load, får vi noget der er ens. Hvis vi skal udvide teorien med de nævnte termer, er det naturligvis klart at vi kan have en højre komplex power når vi begynder at have forskudt strøm og spænding - typisk når vi taler spoler og kondensatorer. Her kan vi i teorien have både høj strøm og høj spænding, ideelt uden at have nogen faktisk effekt. Det vil jeg gerne undskylde at ikke have nævnt- jeg havde fortabt mig i teorien om afsat effekt.

    Jordfejl og nulstrøm kan jeg dog ikke se hvad indflydelse har på en afsat effekt i en load smiley


  • #42   19. okt 2018 Teori er fint ralle... Men jeg har faktisk erfaring fra den virkelige verden, hvor vi har set direkte på db måleren at et simpelt skift af forstærker fra Klasse D til Klasse AB faktisk har en effekt... nu har vi heldigvis måligheden for at se afsat effekt direkte på termlab måleren, og dermed se watt i forhold til dB... Den bedste var næsten at der i samme setup med et simpelt skift af forstærker, blev spillet 2 dB højere med en klasse AB i forhold til en Klasse D. Med mindre effekt endda... Jeg ved godt det ikke passer ind i din teori... men du ved ikke en bjælde om bilstereo... jeg har fuldt ud respekt for din teoretiske viden omkring PA grej... Men det virker ikke som om du har ret megen erfaring med den praktiske del... Med dine påstande om at jeg tager fejl, vil jeg regne med at du har en masse erfaring med bilstereo, og du ganske enkelt har lavet flere opbygninger end jeg har... Det tvivler jeg dog stærkt på du har... du KAN ikke sammenligne lige over fra PA grej til Bilstereo... Sådan fungere virkeligheden ikke...

  • #43   19. okt 2018 Ohm's lov gælder altid, - uanset om man beregner Aktiv, Reaktiv eller Komplex Power smiley Hvis Term-LAB siger andet, måler den forkert smiley

  • #44   19. okt 2018 Ohm lov skaber ikke lyd, eller lydtryk... Og siger intet om lydniveau, eller akustiske egenskaber... Kun noget om effekforhold Mellem volt, ampere, ohm, og watt... At du fysisk spiller højere med 200 watt frem for 400 watt er ikke en direkte konsekvens af ohms liv og betyder ikke forkert måling... Hvorfor kommer du dog ikke ud og får noget praktisk erfaring med bilstereo inden du begynder at udtale dig om det? Du ser heller ikke mig udtale mig om turboer vel?

  • #45   19. okt 2018 Vi snakker ikke akustik nu, vi snakke power. Men jo... Ohm'Lov gælder i alt elektonik ever made smiley Det bliver alle nød til at acceptere smiley

  • #46   19. okt 2018 Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du tror er årsagen til at klasse A/B spiller højere end klasse D - bort set fra at du har oplevet det med en term-lab..
    Helt teknisk, hvad er forskellen på 600W afsat i en spole? Og hvorfor gælder det kun i biler?
    Har du nogen beviser for din påstand "udover det har du oplevet"? Billeder, video, andre der siger det samme, noget?


  • #47   19. okt 2018 Tak Whazz, var helt nervøs for jeg var den eneste der undrede mig smiley

  • #48   20. okt 2018 Rallez

    har jeg nogensinde sagt at ohms lov ikke gælder? Nej... Men gælder kun i henhold til afsat effekt... Hvad fortæller Ohms lov dig omkring hvordan det vil lyde eller hvor højt det vil spille? Hvis du tror Ohms lov er eneste faktor der spiller ind når det handler om lydtryk så forstår du ikke den teori du selv virker så stolt af at kende til... (uden erfaring med tingene dog)


  • #49   20. okt 2018 #46
    Dæmpningsfaktor, Signal/støjforhold, THD... Mange faktorer spiller ind og desværre er bilstereo forstærkere ikke nået til samme punkt som Stue og PA grej... Sjovt nok... Altså hvor der stort set ingen forskel er at høre på klasse ab og klasse D i henhold til stue og PA grej, så er det som om udviklerne inden for bilstereo gik i stå... Der er desværre stadig en markant forskel på specielt lydkvaliteten du får fra henholdsvis AB og D... Og dette gælder desværre også lydtryk... Klasse D anvendes dog klart oftest da du får større effekt for pengene, og mindre varmeudvikling... Og så er de fint stabile og fungerer fremragende i 1 ohm... ofte uden at blive synderligt varme... (selv om nogle tror noget andet... )


  • #50   20. okt 2018 Synes du afviger emnet. På nuværende tidspunkt taler vi ikke om THD, dæmpningsfaktor, Frespons, S/N, Effeltivitet og alle de andre ting som er gældende for et forstærker setup. Vi ønsker at høre hvorfor 600W fra en klasse AB er højere end fra en klasse D.

Kommentér på:
Størrelse på forstærker?

Annonce