{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.279 visninger | Oprettet:

Kan jeg tilslutte baghøjtalere til standard radio {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.
Har en skoda fabia (mk3) 2015. Jeg har kun højtalere foran, men kunne godt tænke mig at sætte højtalere bagi, evt i hattehylden. Er der nogen der ved om der er udgange til den standard radio jeg har? Inde i indstillinger kan jeg kun vælge balance (højre-venstre), men ikke front-bag. Sidst men ikke mindst, ved nogen hvor man kan købe “bøjler” til at klikke radioen fri?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg tilslutte baghøjtalere til standard radio
  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #1   6. mar 2019 bøjler th


  • #2   7. mar 2019 Jeg er ret sikker på radioen har udgange til bag højtalere også. Ellers er det den første vag bil jeg har hørt om der ikke har det.

    Din radio sider ret sikker med nogle skruer inde bag ved. søg på Youtube efter en video af hvordan du afmontere radioen i din bil. Der er helt sikkert en video det kan godt være de taler polsk eller andet man ikke kan forstå. Men man kan stadig se hvordan den skal afmonteres.


  • #3   8. mar 2019 Selv hvis den kun har to udgange kan du godt tilslutte et sæt ekstra højttalere, men i serie med dem der sidder der i forvejen. ALDRIG i parallel.
    Populært sagt skal du bibeholde den ene af de to ledninger på den eksisterende højttaler.
    Den anden ledning fører du til den højttaler du vil montere. Så slutter du af med en ledning mellem de to enheders ledige terminaler.
    I praksis vil det som regel kunne klares med en kronemuffe og lidt fingersnilde ved den eksisterende højttaler.


  • #4   8. mar 2019 Ok, mange tak for svar. Hvis der er nogen der har lavet det omtalte på den type radio må de gerne skrive lidt om hvordan osv

  • #5   11. mar 2019 Allan R, det kommer da an på hvilke impedans forstærkeren kan klare. Men typisk er det ikke smart at sætte højtalere i biler i serie, fordi forstærkerne ikke har nok spændingssving til at levere power i højere impedanser. Så i mange tilfælde vinder du intet ved at gøre det.

  • #6   20. mar 2019 Du "vinder" endnu mindre ved at lade en udgang belaste med noget der ligner en kortslutning. Det er, hvad der sker når du parallelkobler to eller flere højttalere. Det kan slå en transistor eller ic ihjel på et splitsekund.

  • #7   20. mar 2019 allan a. du tilslutter ikke flere højtalere til samme udgang på din radio. ved at tilføje en i serie levere din radio færre watt end de ca 10-15 watt den i forvejen ydede da impedansen hæves. parallelt er heller ikke en god ide da du halvere impedansen og det er din radio ikke designet til.

    men der skal nok være et sæt udgange til baghøjttalere, har du tjekket at der ikke allerede er trukket højttaler kabel til bagdøre?



  • #8   21. mar 2019 Allan R. Bare fordi du parallelkobler, ser forstærkeren ikke en "kortslutning". Selv om 2 ohm er lavt, findes der forstærkere der kan det - i sær i bil stereo verden. Hvis et forstærkertrin er strømstærkt nok og kan holde sig koldt, så vinder man dobbelt op i power ved af at halvere impedansen.

    Dog er mange HU'er ikke lavet til 2 ohm, så der vil man typisk ikke vinde det store (eller noget overhovedet) og blot presse forstærkerens strømbeskytter.


  • #9   24. mar 2019 Der er angiveligt ikke tale om en forstærker med meget lav impedans. Derfor er det heller ikke tilrådeligt at parallelkoble højttalere. Det er det iøvrigt aldrig.
    Den anden vej hvor man seriekobler, kan man bedre forvente, at grejet holder til det.
    Selv de lidt hidsige ic der kan spytte op imod 25 watt af sig, vil have en bedre chance for ikke at lukke ned p.gr.a. overophedning.
    Ja, den vil miste en smule i udgangseffekten, men til gengæld bliver det opvejet af at have et ekstra par højttalere.
    Så medmindre der skal køres med diskotekseffekter, er en serielkobling glimrende til formålet.


  • #10   24. mar 2019 Allan R. Vi skal lige være enige om en forstærkers impedans er ultra lav - typisk pænt under 0,1 Ohm. Det såkaldte "problem" ved en parallel-kobling er at man skal bruge mere strøm for en given effekt, men man kan reducere spændingen.

    Parallel-kobling er bestemt ikke unormalt. Jeg arbejde med udvikling af PA udstyr til verdens største musik setups - her er det ikke unromalt at man ser både cardioid subwoofere og line-arrays være parallel koblet.

    Serie-kobling bruges sjælendt alene i audio, men typisk i større serie/parallel-netværk. Almindelig serie-forbindelse bruges typisk kun hvis man har et setup hvor forstærkeren ikke er så strømstærk, men har stort spændings-headroom - hvilket ikke er tilfældet i en almindelig bil-forstærker.

    For at lave 25W i 4 ohm, skal man ud i et fuldstændigt teoretisk scenarie. Hvis man har 0V rail-tab samt uendelig stiv 14V på forsyning, kan man lave max 25W med 1% distortion - og ingen af delene er ikke realistisk at forventes i et virkeligt scenarie. (Det kræver en forstærkere med indbygget SMPS, hvis man skal længere op)

    Men lad os nu antage man faktisk har 25W i 4 ohm, så har du 12,5W i 8 ohm. Dvs en halvering af power men fordobling af højtaler drivere - hermed er man tilbage til udgangspunktet.


  • #11   4. apr 2019 Jeg har tidligere siddet på to elektronikværksteder og har set en del reparationer på forstærkere, når kunderne lod hånt om gode råd.
    Jeg har skiftet flere udgangstransistorer, end jeg egentlig synes var sjovt. Når udgangen blev hårdt belastet og "så" ind i noget, der lignede en kortslutning, endte det mere end en gang med "Anders And" dvs. halvdelen af signalet var væk.
    Det samme gælder iøvrigt for TDA-udgangskredsløb. De "stod af" og nogle gange tog de også strømforsyningen med i faldet.
    Jeg kan huske en meget stor og dyr Pioneer forstærker. Ejeren havde ukritisk hængt flere højttalere i parallel på hver udgang.
    Den blev så varm, at trafoen brændte sammen og sikringerne sprang (naturligt nok) hver gang de forsøgte at tænde den.
    Så jo, der er en grund til, at jeg ikke anbefaler parallelkoblinger.


  • #12   4. apr 2019 Det kommer helt an på hvilke setup man laver. Det er hverken i bilstereo, HiFi eller PA unormalt at parallelkoble enheder.

    Mange subwoofere i PA er 8 ohm, så man parallelkobler dem så til 4 ohm for at have mere effekt. Det ses endda at man parallelkobler 3 stk og får 2,7 ohm - det klarer forstærkeren også tit i subwoofer applikationer, fordi impedanskarakteristikken for en subwoofer typisk gør at forstærkeren "ser" en impedans der er næsten dobbelt så høj som den nominelle.

    Constant voltage anlæg har typiske 10 til 50 højtalere i parallel pr kanal uden problemer.

    I Hifi højtalere bruger producenter 2 x 8 ohm i parallel for at kompensere diskantens høje følsomhed.

    Nyere TDA'er f.eks 7498 har både over/underspændings-beskyttelse, overstrømsbeskyttelse og termisk nedluk og dør ikke af man loader dem, selv i 0 Ohm. Man skal fuldstændig idiotisk mishandle dem for at tage livet af dem (hvilke folk af og til formår). Hvis du siger de tager strømforsyningen med i faldet - har du målt at det ikke er forsyningen der er kogt af og har smadret TDA'en. Det ville give noget mere mening smiley

    Nu siger du de forstærkere du har repareret har set ud i en kortslutning. Hvad er din definition på en kortslutning? For i audio er 4 ohm IKKE en kortslutning og slet ikke når vi snakker bilstereo. Parallelkobling er IKKE farligt hvis man har styr på sit setup

    EDIT: Ældre forstærkere (især klasse AB) kan dog have trin der er følsomme for overstrøm der tit resulterer i døde udgangstransistorer. Her er det naturligvis vigtigt man overholder deres minimum load impedans smiley


  • #13   26. apr 2019 Vi er enige om, at parallelkobling vil reducere med kvadratroden, ikke sandt?
    To højttalere på 4 ohm hver giver så 2 ohms belastning på udgangen. Kobles der yderligere højttalere på, er det en teoretisk kortslutning (Altså parallel forstås).

    Jo, det kostede en del udgange, når folk hæmningsløst biksede sammen. De fleste strømforsyninger jeg har set, har i værste fald haft nogle tørre "lytter" at døje med.
    Det kan give alt fra ripple og brum, til goodbye udgange.

    Men for at vende tilbage til udgangspunktet som antageligt er en standardradio med ISO-tilslutninger? Hvis den ikke er forberedt til fire højttalere, ville jeg stadig seriekoble hver side. Det vil næppe blæse ruderne ud af gummilisterne, men sikkert kunne spille kabinen op.
    Hvis det er noget mere "Heavy" grej, er den sikkert udstyret med fader og balancefunktion til fire udgange. Så giver det sig selv, eller?


  • #14   30. apr 2019 Allan R: Parallelkobling kan altid beregnes som 1/Zt = 1/Z1 + 1/Z2 + ... 1/Zn. Dvs at tre 8 Ohm højtalere giver 2,66 Ohm og tre 4 Ohm højtalere giver 1,33 Ohm - men ikke en kortslutning. Uden det er en standard, er en kortslutning typisk når belastningen bliver mindre en forstærkerens Zout som ligger på 0,1 Ohm eller mindre.

    Da de fleste bilradioer er dimensioneret til at give fuld power og fuld spænding i 4 Ohm, så vil man halvere power'en hvis man sætter 8 Ohm på (4 + 4 i serie). Lydtrykket bliver tit rimeligt det samme - trods man halvere power'en, fordobler man antallet af drivere og membran areal.

    Når det så er sagt er der et problem ved serie kobling af højtalere. Højtalere er ikke modstande, men impedanser. Hvis man har et ideelt kabinet (så som HiFi eller PA) er seriekobling ikke et problem - men da enhederne omkring i en bil tit har forskellige akustiske forhold, vil to ens enheder have forskellig impedans-karakteristik. Det gør at power fordelingen mellem de to enheder vil være skæv alt efter frekvensen (især i bas-området)


  • #15   4. maj 2019 Ja, men det skal være ekstremt for at det menneskelige øre skal / vil kunne opfatte de forskelle, vil jeg mene.
    Lidt a la diskussionen om RCA-kabler: Kan man rent faktisk opfatte forskellen hvis stikkene er guldbelagte, eller er det en fis i en hornlygte, at det forbedrer lyden?
    Jeg så en gang et klip med en flok hi-fi-entusiaster. De blev ledt ind i et næsten mørkt rum, hvor de ikke kunne se det opstillede anlæg.
    I hver side stod en højttaler og spillede for lav styrke. Alle, som i ALLE blev hurtigt enige om, at gengivelsen havde eminent bas og diskant. Det måtte simpelthen være noget vildt dyrt grej.
    Så blev lyset tændt og afdækningen fjernet: Der stod et billigt anlæg, vistnok noget PHILIPS med et par standard højttalere fra et eller andet kendt højttalerfirma.
    (Altec-Lansing måske? Husker ikke mærket).
    Men ALLE følte sig snydt og vildledt. For man troede så fuldt og fast på sin egen viden og dømmekraft, at man blev taget ved næsen godt og grundigt.

    Jeg betvivler ikke et sekund din teoretiske viden, og den er tydeligvis stor. Men når vi snakker kabinen i en bil, er der en naturlig grænse for hvor meget effekt vi kan holde ud at høre på i længden, ikke sandt?
    Derfor vil jeg stadig hævde, at to højttalere (antageligt 4 Ohm) vil kunne sættes i seriekobling og levere et tåleligt lydbillede, og uden at smadre radioen.

    Hvis vi taler om PA-anlæg med vilde effekter, vil din viden uden tvivl være langt større end min.
    Der ville jeg ikke turde koble hverken i serie eller parallel, uden en virkelig ekspert på området. Jeg kan huske en forstærker med en tomgangsspænding på 125 volt på udgangstransistorerne. Jeg ville nødig have set den gå op i røg. (De kostede kassen allerede dengang, og det er snart tyve år siden).


  • #16   4. maj 2019 Jeg ved godt det bliver lidt teoretisk igen, men det er desværre lidt nødvendigt for at forklare hvorfor det ikke er smart - og det kan bestemt høres, hehe smiley

    En typisk radio levere 8 - 8,4 V rms, hvilke inden for audio ikke er særligt meget (en "mindre" HiFi eller bilforstærker leverer typisk 15 - 25 V). Det er et kæmpe problem i biler, fordi den lave spænding kan ikke levere særligt meget peak-power med mindre man kører med lav højtalerimpedans - værende 4 Ohm i stedet for de 8 Ohm man typisk bruger i HiFi.

    I 4 ohm kan forstærkeren levere op til 16 W (ved 8 V). I 8 ohm vil vi komme ned på 8 W, dvs 4 W i hver højtaler. Når man så monterer et sæt højtalere i serie bag chauføren, så fjerner man halvdelen af den i forvejen lave spænding, fra de to højtalere man ren faktisk skal lytte mest til. Det svare til at front højtalerne nu kun kører ved 25% power. Blot for at hælde 25% af poweren om i hattehylden, for desuden at ikke udnytte de sidste 50 % Power.

    I teorien giver 2 højtalere ved 8 W samme lydniveau som 1 højtaler ved 16 W, som jeg har nævnt. Men i en bil sidder du kun ved de forreste højtalere, så en reduktion af effekten her meget hørbar. Dét, kombineret med en ukontrolleret impedans-karakteristik, giver ikke noget godt resultat. Hvis man skal bruge flere højtalere end de 4 x 16 W radioen tilbyder, skal man har en forstærker mere på smiley


Kommentér på:
Kan jeg tilslutte baghøjtalere til standard radio

Annonce