Hjælp til fejlsøgning {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min mekaniker har afmonteret min 1 år gml pioneer deh-s3000bt radio som han siger brugte strøm (når den var slukket går jeg ud fra) og drænede batteriet. Jeg har selv købt radioen fra pioneershop.dk og monteret.
Nu vil jeg gerne dokumentere at der er fejl på pioneer radioen så jeg kan reklamere og få den ombyttet. 2 spørgsmål:
Min tanke er at tilslutte den afmonterede radio et løst bilbatteri og måle ampere i slukket tilstand. Men jeg kan ikke gennemskue hvilke af de 14 ben i strømstikket jeg skal forbinde til batteriet, se foto.
Næste tanke er at måle ampere forbrug på bilens batteri når alt er slukket (jeg måler mellem batteriets pluspol og bilens afmonterede plusterminal), for derefter at genmontere radioen og måle ny ampere forbrug til sammenligning. Men jeg ved ikke hvilke amperemålinger der vil være ‘normale’ eller for høje. På mit multimeter får jeg værdien “0.07” i måleområdet “10A”. Betyder det at målingen er 0.7 ampere eller 0.07ampere? (Hvis jeg bruger måleområdet “200m” viser det “1” dvs fejl/for høj værdi. )
Ville være fantastisk hvis nogen vil hjælpe med fejlfindingen!
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg kan læse at stilstandsforbruget på en bil normalt er 0-50mA. Hvis min måling er korrekt på 70mA er det jo for meget (det er en VW T4 1994 uden noget elektrisk ekstraudstyr) og måske har mekanikeren slet ikke fundet den skyldige forbruger så.
Men jeg er jo nødt til at kunne lave korrekte målinger, har du et tip til om jeg bruger instrumentet rigtigt (jvf beskrivelsen ovenfor)? Det kan jo ikke passe at 0.07 i 10a området (=70mA) er for meget til måleområdet 200mA ??
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
I øvrigt, har du en fornemmelse af hvor hurtigt den dræner batteriet komplet? Så kan man nemlig sjusse sig frem til hvor meget tabsstrøm der ca skal løbe.
Forresten mener jeg også at hvis et bilbatteri har været drænet komplet, så har det taget varig skade. Så hvis det er sket flere gange for dig så vil du nok skulle kæmpe med det batteri i lang tid endnu indtil du køber et nyt.
Hjælp til fejlsøgning