{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Bedste JBL opsætning? {{forumTopicSubject}}

Hey Jeg har nu endelig fået min sub og forstærker, men hvordan er det bedst at sammensætte dem?

Subben er en:
JBL GTO1002D
10" med dobbelt svingspole.

RMS Belastning 250W Peak Effekt 1000W
Frekvensområde 25Hz - 400Hz Følsomhed 91dB
Impedans 4 ohm/1 Ohm

Forstærkeren er en:
JBL GTO755.6
6 Kanals forstærker
JBL GTO755.6

6 Kanals bil-forstærker

Spørgsmålet lyder:
Hvordan skal jeg sætte disse sammen Subben må få 2 kanaler, men er det bedst at føre begge ud til subben eller er det bedst at brokoble kanalerne således der kun er en kanal ud???

Peter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste JBL opsætning?
  • #1   16. mar 2007 Er der sub-kanal på din forstærker?

Eller er det 6 "fuldtone" kanaler? (Fanme lamt ordvalg her... Men jeg kan ikke finde bedre ord :P)

• #2   16. mar 2007 Såvidt jeg kan se har den 2 kanaler til "sub" , 2 til "rear" og 2 til front... så der må være være 2 til sub...

• #3   16. mar 2007 Det lader til din subwoofer har 2Ohms svingspoler.

Dvs. du kan koble den ene svingspole til kanal 5 og den anden til kanal 6. Så belaster du begge kanaler i 2Ohm hvilket ifølge manualen på JBL's hjemmeside giver 150 watt til hver svingespole.

Du kan også serieforbinde svingspolerne så de får en modstand på 4Ohm, men så skal du brokoble kanal 5 og 6. Det skulle give 300 watt til deling mellem de 2 svingspoler.

Så i begge tilfælde får du 300 watt i alt, men hvad der er bedst må du lytte dig frem til (nu det er så simpelt lige at lave ledningernes tilslutning til forstærkeren om).

• #4   16. mar 2007 Kanon
    Takker for de hurtige svar!
    Tænkte også at det skulle give det samme....

Men skal nok lige sige hvad der lyder bedst smiley

Peter

• #5   16. mar 2007 Nicklas du må lige fylde op her.

Hvordan er det nu med brokobling/brug af 2 svingspoler?

Brug af to svingspoler giver pæn og behersket lyd, brokobling af forstærker giver lydtryk?
    Jeg kan sq ikke huske det eller om der overhovedet er sådan en tommelfingerregel...

• #6   16. mar 2007 Smølfen :

Hvad mener du præcist? en "dyr" subwoofer har somregel 2 svingspoler, men det kommer nok mest an på subwooferen/producenten/modellen om den spiller pænt og behersket.
    En subwoofer med én svingspole kan sagtens spille bedre end en med 2.

Brokobling giver ofte højere effekt (watt) end hvis man ikke brokobler kanalerne. Men om man brokobler eller benytter flere kanaler til subwooferen er mest bestemt af om man køber en subwoofer med 1 eller 2 svingspoler, om de er 2 eller 4Ohms og hvordan man tilslutter den/dem til forstærkeren (seriel/parellel/normalt).
    Det er jo forskelligt fra forstærker til forstærker hvilken tilslutnings mulighed der er den bedste for den subwoofer man ejer.

Brokobling er ofte kun stabilt i 4Ohm, men da størstedelen af folk også kun har én 4Ohms svingspole på deres subwoofer er det også ofte den løsning som giver mest effekt (watt) og det er derfor man ser alle folk gøre det.

Kommentér på:
Bedste JBL opsætning?

Annonce