{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ledning til anlæg
  • #2   22. jul 2007 der er sgu ikke meget forskel i det, vil da ikke kalde det for en fusker løsning at have det direkte i karossen .

    Men har nr 2 løsningen


  • #3   22. jul 2007 forforstærker

  • #4   22. jul 2007 jo mindre stel kabel jo bedre altså længenden på den, så det vil sige fusker løsningen som der er den rigtige måde at gøre det på... ... og helst en 25 kvadret kabel. så er der gode chancer for at dit anlæg ikke piver.

  • #5   22. jul 2007 hvem dælen har fortalt dig det?

    stel i gennem karossen giver da meget størrer modstand end stel direkte til batt. og det kommer ikke an på hvor batt er sat til stel.


  • #6   22. jul 2007 kom nu frisk... smiley


  • #7   22. jul 2007 btw. hvorfor må stel ledningen ikke være længere end 1,5m??

  • #8   22. jul 2007 Steffen D - Der er sku da mere modstand i en lang ledning end der er i en kort..! og stel ja det giver jo sig selv det er jo karossen. Så hvis den skal ha en kort vej er det sku da direkte i karossen.. den måde du snakker om er da fucked.. først igennem en lang ledning og så ind i batteriet og derfra ned i karossen.. Det holder da ikke..

  • #9   22. jul 2007 Hallo, en stel helt om til batteriet ? Det duer sku da nada.

    Den må jo ikke være særlig lang? Noget med 1m eller sådan noget? Min er større end min plus og kun 20cm lang.


  • #10   22. jul 2007 Steffen D - og stel bør faktisk heller ikke være længere end den stelledning der sidder på dit batteri..

  • #12   22. jul 2007 i må vidst hellere læse på jeres modstands teori... jern (hvilket de fleste biler er lavet af) som karossen består af har større modstand end kobber.

  • #13   22. jul 2007 jaja, det fungere, men der er jo størrer spændingsfald gennem karossen end i en ledning...


  • #14   22. jul 2007 Ha. Der er sku da kanon modstand i en 5m lang ledning i forhold til en 0,5m.

  • #15   22. jul 2007 Steffen D - Teori er jo heller ikke det samme som praksis..

  • #16   22. jul 2007
    Lidt modstande:
    Jern 0,089
    Kobber 0,0155

    jern ca 6 gange så stor modstand


  • #18   22. jul 2007 steffen D om du tager stel fra batt eller fra karossariet er pisse ligemeget du har bare meget mere spændingflad igemmen den du tager fra batt fordi at dit karros har så meget mere kvadrat så ledeevnen slet ikke har noget at sige

  • #19   22. jul 2007 og ledeevnen for kobber er 0,0175

  • #20   22. jul 2007 hvis man ville kunne tage bilens størrelse og regne om i mm2 ledning ville det jo være en meget støre mm2 end hvis du smider en 25mm2 kabel fra stel..


    og jo større mm2 jo mindre spændingsfald.. !

    altså har b dog ret.. ! men det her er jo så os kun teoretisk for du vil jo aldrig kunne finde ud af hvad karossen svare til i mm2

    læs og spekuler steffen!


  • #21   22. jul 2007 For lige at slå det fast...Den BEDSTE stel er UDEN tvivl en -så kort som mulig- forbindelse til selve karossen!
    Snakker vi ledningsevne, vil en "masiv" forbindelse (som en karos egentlig er) give en langt bedre forbindelse, end en trukket ledning! Om vi så havde en 70kvt stel trukket til batteriet, vil vi ikke komme udenom at karossen ER vores 0-potentiale, og dermed det der er den optimale stel!
    Hvis vi endelig snakker teori, vil elektronvandringen gennem en 5m forbindelse aldrig kunne blive hurtigere, end hvis der trækkes direkte fra karossen (vel at mærke når denne er korrekt stellet).

    Generatorstøj kan opstå når stelvejen bliver for lang, da stellen både er 0-potentiale for vores forbrug, men også for vores indførte lydsignal.
    En generator er en AC mæssig komponent, og den "rene" DC fra denne vil dermed have en konstant svingende AC amplitude! Når indgangen på strømforsyningen i den givne forstærkerdel ikke er ordentligt "fastlagt" vil forstærkningen rent faktisk svinge op/ned, og give sig til udtryk i at frekvensen dette foregår ved, vil kunne høres som generatorstøj! Jo kortere stelvejen er, jo "hurtigere" vil en afvigelse i indgangen blive "slået ned" og ikke forstærkes med op!


  • #22   22. jul 2007 ham Essal AKA Aze er bare så klog smiley

  • #24   22. jul 2007 Hehe, det har skam ikke noget med at være "klog" at gøre!
    Har blot taget en uddannelse indenfor noget der giver en god indsigt i hvordan diverse elektronik fungerer!
    Og så oplever man hurtigt hvad der giver interferens (elektrisk støj) når man leger lidt med de forskellige ting!

    Og det er skam ikke skrevet af fra nogen bog, men tak for rosen:-


  • #26   22. jul 2007 Haha...

  • #27   22. jul 2007 Nå ja, ville have skrevet et eller andet klogt, men Essal har jo sagt det hele smiley


    Thomas, Carsound


  • #28   22. jul 2007 Helt enig med Essal (vores allesammens kloge gut) Karossen er 0-potentiale og absolut den bedste og eneste korrekte løsning.

    så mit svar: Jeg bruger den "fuskede" løsning


  • #29   23. jul 2007 selv om du bruger et 100mm2 kabel i cobber vil det ikke være det samme som karossen...
    for hvor mange mm2 tror i hele karossen udgør?
    hvis i tager et rimelig præcist multimeter og måler karossen ud fra den ene ende til den anden vil den give et pænt´0! i modsætning til guldkablet der evt er 4-5 meter..
    rho for kobber= 0,0175 ohm
    længde= 4,5
    q/mm2= 100
    R= ohm/modstand
    R=rho * l / q altså
    0,0175*4,5/100= 0,0007875ohm

    og når vi snakker karossen er vi nok helt oppe på1000mm2 men det kan regnes ud ved at lave ligningen omvendt og skrive:

    l=længde a karossen
    q=mm2
    rho=modstandsfylde

    q=rho*l/R

    og det kan i selv regne ud:D


Kommentér på:
Ledning til anlæg

Annonce