{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opladning, kondensator
  • #1   28. nov 2007 hvad skulle du opnå med det??? den lader sig hurtigt op når du sætter power på?

• #2   28. nov 2007 det andet får du bare stød af:)

• #3   28. nov 2007 Har bare hørt noget om at den skal lades op inden, ellers ødelægger man den.. Hvordan er den rigtig måde at gøre det på ?

• #4   28. nov 2007 nogle kondensatore er der en lille modstand med til du skal sætte på inden du kobler den til..

• #5   28. nov 2007 du skal have en modstand eller en ladelampe på den inden du kobler den til strømmen fra batt. ellers kan du li så godt købe en ny. den dør af det hvis man ikke har en lade modstand eller ladelampe på.

• #6   28. nov 2007 Hvad er det da for noget sludder ? Den eneste måde du kan smadre en kondensator på er ved at kortslutte den.
    Den skal bare sættes til og så virker den.

• #7   28. nov 2007 Ja lige mine ord..

• #8   28. nov 2007 jeg ville tage en alm 12v pære og sætte i mellem + og + på kondencatoeren og lade den op på den måde..

• #9   28. nov 2007 Øhh en kondensator der ikke er ladet op, virker i tilslutningsøjeblikket, som en direkte kortslutning...! Det skal man jo ikke være professor for at gætte, at din sikring nok ikke speciel glad for.
    Det er jo ikke for sjov der er en oplade modstand med.

• #10   28. nov 2007 det er pisse ligemeget !!! den eneste grund til der skal sættes en modstand/pære imellem er hvis man er bange for den lille gnist der kommer når man sætter polen på batteriet på ! men WOW 12 V smiley

• #11   28. nov 2007 det er heller ikke helt forkert...

Team mojn:
    hvis der ikke er noget spænding overhovedet på en kondensator, og du sætter batteri til, så svarer det til en omvendt kortslutning.

idet at en kondensator kan aflade og lade med en uendelig stor strøm, så kan man risikere at man rister nogle af trådende der er i kondesatoren...

brug hellere en modstand eller ladelampe, så er du sikker, da du så begrænser strømmen

• #12   28. nov 2007 Har satme sat mange på, uden modstand. der eraldrig sket noget ? Dvs. hvis du har en kondelsator med remote. vi du så også lade den op hver gang du skal starte dit anlæg ??!

• #13   28. nov 2007 Kristian, 12 volt WOW....

men har du overvejet at der ligger 600 ampere klar til at blive overført direkte over i kondensatoren..???

tro mig.. det er smæk, og ikke sundt..!

• #14   28. nov 2007 kristian J < Ja, og hvis man er ligeglad med sit forsyningskabel og batteri.

WOW 12V ja ved 60-80A.

• #15   28. nov 2007 man kan for det meste også gøre det een eller 2 eller 20 gange..
    og der sker ikke noget (hvad man ved af..) men du svækker kondensatoren....

ved ikke hvad de gør når der er remote på.. der må være et indbygget strømbegrænser kredsløb i..!

• #16   28. nov 2007 Nårh ja okay, selvfølgelig start strømmen. smiley Ikke A/timer.

• #17   28. nov 2007 Thor
    de 60-80 ampere er batteriets ampere timer.. ikke hvad batteriet kan levere..
    de fleste batterier smækker gerne omkring 600 ampere afsted.!

• #18   28. nov 2007 det skulle et 25 mm2 nok kunne klare. selvom du kun har 100 amp sikring i.
    ledningerne på en 400 A lader er heller ikke tykkere en 25 -35 mm2

• #19   28. nov 2007 har nu osse moteret pænt mange kondensator'e og aldirg ladet den op inden brug det er overflødigt. og så en anden ting så har der heller ikke været nogen sikring med til nogen af dem jeg har købt. så det er åbenbart ikke alle der skal lades op. hvordan kan det være en kortslutnig og sætte den til strøm når det er det den er lavet til..

• #20   28. nov 2007 Indbygget i kresløb ? og du siger der løber 600 start amp. igennem. der vil jeg så lige sige at det skal være et kæmpe! print smiley

• #21   28. nov 2007 Kom jeg også lige i tanke om. smiley Det var en smutter. Men det gør det da abrolut ikke bedre med 600 A.
    Hvis man nu bare siger at ens forsynings kabel bare er 0,01 ohm, så kan man jo så begynde at regne kondensatorens opladnings tidskonstant, og den effekt der afsættes i kablet og kondensatoren...

• #22   28. nov 2007 Men. jeg har nu også brugt en lampe en gang imellem, så det er bare at gøre det. hvis man vil være sikker.. (:

• #23   28. nov 2007 har aldrig hør om nogen det har smadret en kondensator, end på andre måder end ved at kortslutte + og -..

• #24   28. nov 2007 V (TEAM MOJN) < Det er en lang forklaring. Gå ned på biblioteket, og kig i "Analog Teknik" udgave 2, fra Industriens Forlag, på side 203-216

• #25   28. nov 2007 jeg satte sku bare min direkte til og det virker sku fint så hvorfor lave et stort nummer ud a det ?

• #26   28. nov 2007 - Thor @ Diskotek Globe i Sønderborg

du skal ikke sige at kablet kan tage skade.
    Kondentatoren kan måske. men ikke noget jeg har oplevet.

• #27   28. nov 2007 Tror ikke nødvendigvis den går i stykker ved at du kortslutter + og -. Det har jeg da tit gjort. Godt nok ikke lige ved kondensatore af den størrelse, men prøv at bytte om på - og + ved tilslutning... SÅ skal du se den gå i stykker. Med et ordentlig drøn ! Det skal man virkelig IKKE gøre.

• #28   28. nov 2007 Thor
    kan ikke siges mere præcist..
    og bagefter kan han finde databladet på kondensatoren, og læse hvad dens maks strøm må være...!

V(Team Mojn)
    synes at jeg har forklaret det..
    en kondensator har en næsten uendelig strøm.
    og den kan æde det ligeså hurtigt som den kan spytte det ud...

tænk på den på denne måde..
    du siger selv at den kan gå i stykker ved kortslutning..
    hvad sker der ved kortslutning..
    der løber der en teoretisk uendelig strøm igennem lytten..

det samme sker når du lader den.. der løber en teoretisk uendelig strøm igennem lytten..

dvs.. der sker mere eller mindre det samme...

en kondensator kan man også godt kortslutte uden der sker noget..
    og det kan du gøre 100 gange..
    og det er ikke sikkert du oplever nogle fejl med det samme..
    men de kommer formentligt...

på samme måde som hvis du oplader uden modstand..
    fejlen kommer ikke med det samme..
    men måske kommer den senere..!

• #29   28. nov 2007 kristian J < Nårh nej..! Jeg har da heller ikke et svendebrev som elektronikfagtekniker hjemme på hylden. Det havde jeg da nok lige glemt, eller...?! Hvis du kan din ohm's lov fra folkeskolen, så prøv at regn lidt på det. Det er IKKE sundt for hverken kondensator, sikring, kabel, eller batteri. Kan forestilel mig at det eventuel kan lade sig gøre uden nogle SYNLIGE skader, men det har godt nok ikke godt af det.

• #30   28. nov 2007 FØRSTE gang en kodensator tages i brug, skal den lades langsomt op (tager x antal sek.) med enten en gløde pære eller medfølgende modstand... Da man ellers kan skade kondensatorens kapasitets evne..

Hvis man tager strømmen fra en kondensator i kortere tid sker der ingenting, men ligger den i flere månederne, er det en go idé at lade den langsomt op igen...

og så kan i komme med alle jeres "12v, WOW" kommentar... fakta er fakta.. det er jo ikke en 3.3uF kondensator vi brugte til forsøg i folkeskolen, men op til flere Farad.... væsenlig forskel..

Og jo man kan sagtens skade sin kondensator af at kortslutte den gentagne gange....

• #31   28. nov 2007 Radiomekanikeren har talt... !!

• #32   28. nov 2007 det har elektronik fagteknikeren også...!!

• #33   28. nov 2007 Eyh, en kolega nærmest. smiley

• #34   28. nov 2007 Eller 2 smiley

• #35   28. nov 2007 dvs. at man jævnligt skal skifte plus kabel på starter ?
    den er også meget tæt på en kortslutning ved start. (600-800 A. derefter 300 A.
    kabler kan da ikke nå at blive varme på det sek ?

• #36   28. nov 2007 Okay jeg gir mig med hensyn til det med kodensatoren.
    men kablerne tager ikke skade.

• #37   28. nov 2007 jeg vil lige sige at jeg heller ikke mener at kablet tager skade ved en så kort periode (og det er trods alt som minimum 20mm2)

men kondensatoren kan, og det er mit standpunkt til jeg tager et nyt smiley

• #38   28. nov 2007 kristian J < En kondensator er ikke opladet lige i det sekundt den er sat til. Det er der humlen ligger. Det er den faktisk først efter 5 tau, siger man.

• #39   28. nov 2007 ved 5 tau er den kun opladt 97% eller sådan noget.
    men der gider vi ikke hen..

men i dette tilfælde at den kommer direkte på batteriet, og du har måske 0.1 ohm i kablet, så tager det altså ikke lang tid at lade lytten op...
    og jeg har stærke tvivler om at det skulle kunne beskadige kablet på så kort tid..!

• #40   28. nov 2007 Hvis i lader den op uden LAmpe, eller modstand, kan i ødelægge den "film" der sidder inden i en kondensator.. Hvis det sker, nedsætter i Kapasiteten i den.. Det er jo ik fedt vel???

Opladningen sker så hurtigt at ingen af jeg kan nå at sige BILGALLERI. Opladningen måles i en norm der hedder " TAU" Opladningen tager ca 5 tau, Og det er i milli sekunder vi snakker her.. MEN, når i fx holder en lampe i serie med jeres Plus når i lader op, så er der nogle kondensatore der er indbygget lade elektronik på, de enten afgir en lyd, eller lys i dispaly... DET ER DER FOLK KAN TA DERES LAMPE FRA IGEN... VH Casper.. Elektronik Fagtekniker...

• #41   28. nov 2007 Alt afhængig af hvor god man er til at dementionere sit kredsløb selvfølgelig, så er jeg villig til at give dig ret. smiley Det er nok ikke dem der smelter først. Men det er da ikke just sundt for dem at blive varmet op på den måde.

• #42   28. nov 2007 thor... nej, nok først mærkbart efter gentagne gange.. men som casper siger, ik fedt at købe en 1.2F kondensator, og kapasiteten kommer ned på fx. 1.0 F fordi man ik gider "behandle" den ordenligt...

• #43   28. nov 2007 Thor

kablet når ikke at blive varmt på så kort tid..
    du afsætter energi i under et sekund (nærmere 0.01)
    og på den tid når du ikke at varme kablet op

• #44   28. nov 2007 det var godt jeg købte en 12 F så smiley så må dan da kunne give lidt endnu smiley

• #45   28. nov 2007 99% ifølge bogen. Hehe.
    Arh, jeg skylder sq nok en kvajebajer med det kabel snak der. smiley Hehe. Når man liiige husker at det er og så store kabler, og så lille tau, så når de jo nok ikke at blive meget mere end hånd-lune. Men kunen så til gengæld heller ikke forestille mig at batteriet var specielt lykkelig for det.

• #46   28. nov 2007 sig hva du vil den SKAL lades. ellers virker den som kortslutning i tilslutnings øjeblikket som skrevet længere oppe, hvis du ikke ved det så er det nok på tide du skifter dine kondensatorer for de er nok døde.

den SKAL lades, og er ret sikker på en 12v blinklyspære er nok.

til mine audison kondensatorer fulgte der en fin oplade modstand med. og kan ikke huske ohm'ene, men har tidligere brugt en sådan pære.

• #47   28. nov 2007 Okay, skal da lige love for der kom gang i diskusionen.

Hvor får jeg fat i sådan en fin modstand ?

• #48   28. nov 2007 ...EN KONDENSATOR SKAL ALTID OPLADES MED LAMPE/ MODSTAND INDEN BRUG..... LÆR DET DOG "HUNDEHOVEDER" !!

Igen et bevis på hvor mange "koldsparkere" der findes herinde !!

• #49   28. nov 2007 Hey igen.

lige for at rive lidt op i min gamle teori om der ikke sker noget ved ikke at lade den op ....

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=303685

• #50   28. nov 2007 Kristian J: Hvis du vil løbe risikoen for at ødeligge noget og få nogle store GRIMME blåsorte mærker på din sikringstermineringer/ batteripoler så gør du bare som BDOG siger !
    Jeg er græskkatolsk !!

• #51   28. nov 2007 he he det kommer vel ikke bag på dig at hverken Bdog samt de fleste andre herinde siger de ikke skal oplades gør det? ;o)

• #52   28. nov 2007 NEJ... egentlig ikke !!

• #53   28. nov 2007 Er du gal der er mange kloge hoveder herine....!!! Host Host

• #54   28. nov 2007 jamen hvad er din mening om det så Casper?

• #55   29. nov 2007 Bdog er en "selvskreven" prof, det vil sige han selv mener han ved en masse men er snot dum angående dette, ja det er ment som angreb, men kan bare ikk klare at folk vildleder så meget.

Zisser:
    det godt, bare gi dem, de trænger sQ til at lære noget!... men høre på dem der ved lidt, vil de heller ikk! ...

ved ikk hvor mange gange jeg har sagt den skal lades. og den ene efer den anden smækker den bare på og så sked der skader på kondensatoren, men det må de selv om.

• #56   29. nov 2007 ...Det er igrunden mærkeligt. Nu er der optil flere faglærte, der siger at det er en dum idé at undlade at bruge oplade modstand, og alligevel ser det ud til at nogle folk er pisse ligeglade med det. ( http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=303685 )

Det svare lidt til hvis en mekaniker siger at det er en god idé at skifte olie på en bil en gang imellem, og folk så bare siger "arh fuck dig, den kører sq fint på det gamle olie"

For at vende tilbage til det Simon egentlig spurgte om, så jah, du kan vel egentlig godt bruge en alm oplader til bilbatterier, til at oplade din kondensator.
    Nu ved jeg så ikke hvor mange ampere din batteri oplader kan levere uden at få det skidt, men jeg vil da under alle omstendigheder anbefale at du bruger en passende oplade modstand.
    At jeg så ikke kan se det vildt praktiske i at bruge en batteri oplader til det, er så noget helt andet. smiley

Kommentér på:
Opladning, kondensator

Annonce