8.924 visninger
|
Oprettet:
højtaler ohm vs. forstærker ohm {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der kan fortække mig hvad der sker hvis man sætter nogle højtalere til en forstærker, hvor ohm'ene ikke er ens?
f.eks. forstærkeren kan trække 2 og 4 ohm's højtalere, men højtalerne er enten i 6 eller 8 ohm.
Det fordi jeg ikke ved hvor mange ohm mine højtalere er på. Har ingen manual eller titel på dem.
sep 2005
Følger: 53 Følgere: 58 Biler: 23 Emner: 645 Svar: 8.841
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 47 Svar: 133
Jeg frygtede bare hvis der var noget der kunne blive overbelastet eller brænde af når man evt. spillede max volume
sep 2005
Følger: 53 Følgere: 58 Biler: 23 Emner: 645 Svar: 8.841
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.735
Sætter du derimod en 2 Ohm's højtaler på så forøger du gennemstrømningen af strøm igennem højtaleren og derved forstærkeren og trækker derved flere watt ud af den, dette kan dog have en risiko ved at du så kan belaste din forstærker forkert og den derved futter af.
De fleste forstærkere er stabil i 2 Ohm, flere digitale forstærkere kan godt gå i 1 Ohm, dog med risiko for at den igen brænder af ved for stor belastning. Mange High End forstærkere kan dog gå meget langt ned i belastning og derved levere utrolig mange watt, men det kræver meget gode og voldsomme komponenter i selve forstærkeren. Derved er prisen også derefter...
jul 2003
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 695
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
Du kan ikke måle impedansen i en højttaler med et multimeter, uanset hvordan du prøver dig frem
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
Undskyld.. Ved nærmere eftertanke ved at læse dit indlæg med eksempler, så lader det til at logikken omkring impedans ikke helt passer ind, når det gælder højttalere
Som du selv skriver, så måler du lige knap 4 ohmDC, altså ved 0Hz, på en 4ohms enhed. Og som bekendt bliver modstanden i en spole højere, jo højere frekvensen bliver, så derfor bliver jeg nødt til at give mig. Jeg har ikke prøvet i praksis og har heller ikke noget at måle på lige pt, men teorien ser ud til at holde
Så UNDSKYLD
højtaler ohm vs. forstærker ohm