756 visninger
|
Oprettet:
bas kabinet hvilket? {{forumTopicSubject}}
jeg skal ha lavet et kabinet til mine pioneer ts-w3004spl enheder. jeg vil gerne have hurtig dyb og præcis bas. hvad for et kabinet skal jeg vælge til det?
1 et portet kabinet
2 et bandpass kabinet
3 et lukket kabinet
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 2.403
hvis din forstærker ikke er så kraftig så vælge et lukket
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 1.104
apr 2004
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 41
Det man kan med et portet kabinet er, at "booste" et frekvensområde (typisk 50-80 Hz) via diameter og længde på porten.
Men når vi snakker dybt, så er vi under 40 Hz, og det stiller krav til enheden og kabinetstørrelse.
Jesper K: Hvorfor tror du at et lukket kabinet giver en "rungende" bas?!
Man laver ikke "bare" en tilfældig størrelse på et kabinet og bare nogle "gode" huller! Så kan du da være helt sikkert på at resultatet bliver temlig skidt!!
Brian T: Der er ikke noget der siger, at portet kabinet spiller mindre præcis end et lukket. Mange tror at de får dyb bas, bare fordi de "booster" et lille område over 50 Hz. Men Jo, portet egner sig fint til R&B, Hip Hop m.v., da kickbas ligger over 50 Hz. Men enheden skal samtidig være beregnet til det. Eller kan det ofte være det samme.
Så konklussionen er, ved at kigge på Pioneers hjemmeside, så oplyser de at lukket kabinet er beregnet til enheden, og at 24.1 - 49.5 liter er der hvor enheden fungerer bedst.
Jo større kabinet, jo dybere spiller enheden før frekvenskurven "ruller" af. 49.5 er deres max. størrelse for kabinet og vil ofte være for ekstrem, da enheden er på vej ud af kontrol, hvis kabinettet bliver større.
Så tag et sted omkring 35-40 liter, så ender du med et meget fint resultat.
God fornøjelse...
bas kabinet hvilket?