{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

Hjælp til kabelføring af 3 forstærkere {{forumTopicSubject}}

Hejsa derude.

Jeg er igang med et større projekt og har brug for jeres assistance.

Jeg er ved at bygge et Pioneer system i min lille Kia Picanto.

Her er hvad jeg har købt:
- Clarion DUZ388RMP headunit i 2.din.
- Pioneer TS-E1376 5,25" 2 sæt. Til fordøre og bagdøre.
- Pioneer GM 6300F 4ch forstærker
- Pioneer GM 5200T 2ch forstærker (2stk)
- Pioneer TS-257D4 10" basser (2stk) (2x4ohm)
- Boss Audio Systems Cap25 2Farad kondensator

Jeg har været meget i tvivl i forhold til at hvad jeg skulle gøre med mine basser, og de 2 x 2.kanals forstærkere.

Jeg fik et godt tilbud på 2.stk 2kanals og havde oprindelig planlagt at brokoble dem, og køre dem som monoblokke til hver sub.
Problemet var bare, at når jeg brokoblede mine 2.kanals så blev impedansen halvveret til 2 Ohm.

Jeg vil meget gerne køre mine subs på 2 Ohm, og ikke 1 eller 8 Ohm.

Men efter en del rådgivning fandt jeg frem til, at de ville spille bedre, hvis jeg lod være med at brokoble dem, og bare parallel forbandt de to basser til hver kanal på forstærkeren.

Dvs at hver svingpol havde sin kanal på forstærkeren.

Jeg har forsøgt at være omhyggelig i min tegning af mit ledningsnet, og håber at I har tid / lyst til at kigge det igennem, så jeg kan sikre mig at det bliver sat op på den rigtige måde fra start.

Jeg fik at vide at jeg bare kunne benytte Kanal A på min 4 kanals, og at den så gerne selv skulle kunne sende signal til front og baghøjtalere. Dvs switche den lille tap på forstærkeren til at køre 2 kanaler.

Jeg tager meget gerne imod kritik og andet, for det eneste jeg er interesseret i, er at mit anlæg spiller så godt som det kan komme til smiley

På forhånd tak

Daniel Andrew Lowe

Billede af diagram :

http://peecee.dk/uploads/082008/diagram1.JPG


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kabelføring af 3 forstærkere
  • #1   21. aug 2008 Umiddelbart ser det gennemtænkt ud, men:

    Husk remote-kabel til dine 2kanals forstærkere (du har bare ikke tegnet den med, det er alt)
    Og derudover BØR du købe en speciel kondensator hvis du skal bruge den til 3 forstærkere, ellers bør du købe 3 stk i stedet.
    Endvidere skal kondensatoren/kondensatorne have sin(e) egen separate stel

    Om du lader din 4 kanals selv splitte signalet eller om du bruger et par Y-splittere mere til det formål, skal jeg ikke kunne sige hvad er bedst. Det handler nok mere om religion end noget andet smiley


  • #2   21. aug 2008 Grunden til at du skal købe 3 kondensatorer er at det ikke er et batteri i den forstand.
    Den leverer strøm én gang - så er den tømt og skal lade igen.
    Som du har sat det op nu, så vil dine 2x 2kanals kæmpe om at få strømmen først, taberen får ikke noget... Jeg tror faktisk at du tydeligt vil kunne høre det!

    Endvidere er det altid godt med en kondensator til hver forstærker for at eliminere spændingsfald og peaks.


  • #3   21. aug 2008 Dine Subber er jo 4 ohms,

    http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

    Sådan bør du tilslutte dem...


  • #4   21. aug 2008 Hooov, og HVIS du endelig skal have splittet strømmen fra kondensatoren op til alle tre forstærkere, så skal du sætte den på ledningen fra +polen på batteriet og derfra videre ind i din divider.

  • #5   21. aug 2008 Og er desuden fuldstændig enig med Smølfen med hensyn til dine kondensator.... 2 Farad er lige i underkanten....

  • #6   21. aug 2008 100% Mazda-Freak .
    Det kommer an på så meget!
    4ohm er mere ren lyd hvor 2ohm spiller højere - men ikke så rent.

    Nu hvor han har forstærkerkræften til det, ville jeg køre 4ohm på alle svingspoler og få den lækre lyd, med 2 subs med 2 svingspoler hver - så tror jeg der er RIGELIG bass til en Picanto i forvejen.

    Så én kanal til hver svingspole ville være den måde jeg satte tingene til.

    Husk iøvrigt din finish, LIGE lange kabler, ikke noget med at det ene højttalerkabel er 10cm længere end det andet, LIGE lange - specielt til dine subs. Ellers risikerer du at de spiller uens og så kommer du til at have et resonanshelvede...


  • #7   21. aug 2008 Tak for at I gider kigge det igennem smiley

    Mht kondesatore, så har jeg besluttet mig for at prøve mig frem. Det kan også tænkes at der skal andet batteri i bilen. Men det er heldigvis en ting man kan prøve sig til. Der kan altid tilføjes flere løbende smiley

    100% Mazda Fread #
    Det vil jeg lige prøve. Så bliver de jo 2 Ohms.

    Smølfen #
    Dvs, at min kondensator skal have størm før min divider ?


  • #8   21. aug 2008 Interessant MikkL !
    Men er det ikke allerede stortset hvad jeg har gjort på min tegning ?
    Eller kan det tænkes at jeg har misforstået noget ? smiley


  • #9   21. aug 2008 Smølfen #
    Dvs, at min kondensator skal have størm før min divider ?

    Ja, husk på at kondensatoren giver et ekstra skud strøm når der bliver trukket meget - så det skal trækkes sammen med strømmen fra batteriet smiley

    Derudover er det en god idé (men ikke et krav) at du har kondensator til din 4kanals forstærker også. Som jeg skrev, for at eliminere spændingsfald og peaks.

    Og så husk at føre nogle seriøse kabler, du skal IKKE gå under 50mm² fra batteriet til din divider, jeg er lige ved at sige at du hellere skal købe 70mm² for at være på den sikre side!


  • #10   21. aug 2008 Hmm nej daniel.. Det han mener er at du kører på tværs... Laver lige et diagram til dig


  • #11   21. aug 2008 Jeg har købt Caliber og C-Quence kabler hele vejen igennem. Mit strøm kabel er 50mm2 så det bør vel være nogenlunde. Det skal jo også gerne kunne lægge i bilen uden at kunne ses smiley

  • #13   21. aug 2008 Så får du en mere ens artet effekt... Men det vigtigt at forstærkerene står 100% ens og at ALLE kabler er 100% lige lange og at du få smidt en kondensator mere på... Ellers vil det ikke fungere... Men det helt klart den nemmeste måde at få det til og spille ens....

  • #14   21. aug 2008 det her har jeg ellers vist dig hvordan du skal gøre :)...

    - til - og til - på kanal 1
    + til + og til + på kanal 2

    på den måde kører du med brokoblet forstærker og paralel forbundet svingspoler...
    der sker ikke noget med impedancen (modstanden) når du brokobler, modstanden sidder ikke i din forstærker, men i svingspolerne, som jeg også forklarede i dit sidste indlæg smiley


  • #15   21. aug 2008 Ricko er det ikke det samme som det diagram højere oppe ??? Fra Rockford.?

  • #16   21. aug 2008 jo smiley og så med brokobling af forstærkeren også...

  • #17   21. aug 2008 Smølfen: Ved godt at du ved en del om emnet, men du har altså misforstået en kondensators virkemåde!
    En kondensator er en kapacitiv komponent hvilken vil sige at den indskyder en kapacitet i det pågældende kredsløb, parallelt.
    Ergo vil ALLE enheder tilsluttet kredsløbet have glæde af den indskudte kapacitet.
    En kondensator forsøger at opretholde den givne spænding, hvilken vil betyde et større effekt afsæt i de tilsluttede enheder, da der ikke opstår spændingsfald før kondensatoren er afladt. Falder spændingen over kondensatoren falder den over ALLE tilsluttede enheder, og ikke blot den den sidder i nærheden af/forbindelse med.

    En kondensator har samme op, og aflade forløb set på en kurve. Altså vil man kunne trække en given strøm fra den og spændingen vil samtidig falde. Dette betyder IKKE at kondensatoren er afladt, men blot at den har afgivet en given del af dens kapacitet, og nu vil forsøge at trække en strøm fra kilden (batteriet) for at blive kapacitivt fuld igen.





  • #18   21. aug 2008 jeg ville klart foretrække at brokoble sub enhederne, for så kommer men ud over alt det bøvl med at indstille kanalerne helt ens pr sub, og tabet i lyd kvalitet er ikk større end man sagtens ka leve med det.

  • #19   21. aug 2008 Essel, ja, og så alligevel ikke

    Hvis han nu fører 50cm strømkabel fra divideren til den forstærker(a), og 100cm strømkabel fra divideren til forstærker(b).

    Når bassen så skal slå, vil forstærker(a) trække strømmen før forstærker(b) (jvf. det kortere kabel) og dermed vil kondensatoren være slået i knæ, den vil simpelthen ikke kunne levere strøm nok.

    Så hvis vi lever i en perfekt verden med 100% lige lange kabler med lige meget modstand og så videre, så har du helt ret - men ellers vil det ikke være super smart med én kondensator til flere forstærkere.

    Derudover er der stadig fald og peaks i strømmen fra et batteri som trækker resten af bilens strømforbrug, hvorfor det vil være en god idé at have en kondensator til hver forstærker i stedet for at udelade den ene forstærker.

    Jeg siger ikke at man skal bruge 10.000kr på kondensatorer, køb den billige fra carsound til 4kanals hvis det er, det er klart bedre end ingenting smiley
    Det er for at have en jævn strøm og slippe for peaks smiley


  • #20   21. aug 2008 den billige AIV fra carsound virker faktisk rigtigt godt smiley
    og ja den trækker jo altid derfra hvor der er kortest kabel, men der er os 3-4 meter ud til batteriet så selvom den rammer fordeleren før kondensatoren er der nok stadigt kortest til den smiley


  • #21   21. aug 2008 Ricko #

    Det er også rigtigt. Nu gik jeg bare i krig med at tegne diagram, og måtte lige sikre mig at jeg havde forstået det helt ret.

    Nu har jeg vidst startet et større diskussion, og det er jo bare fint.

    Men for at slå det fast med syv tommer søm, at jeg brokobler min forstærker, og for at holde impedansen på det samme, skal jeg parallel forbinde mine svingpoler, så alt der hedder minus går sammen, og tilsvarende på plus ?

    Jeg har ikke den store viden indenfor dette emne, men forsøger ihærdigt at suge til mig af viden. Problemet er bare at det nærmest er en religion, så de råd der gives, er ofte modsigende.

    Det eneste jeg er interesseret i er at gøre det rigtigt FØRSTE gang.

    Jeg har 2stk basser kaldet D4 (dvs 2x4ohm). For at de spiller i 2 ohm, kan jeg da brokoble min forstærker eller hvordan virker det helt præcis ?

    Er der nogen der kan give en forklaring på (gerne så nogle som jeg kan være med) hvornår det bestemmes at impedansen ændres.

    Dvs at når jeg brokobler en 2kanals til 1kanal så ryger impedansen på bassen fra 4 til 2 ohm etc.

    Men I skal have stort tak allerede. Det er sq godt at se, at der er folk der gider hjælpe. Vil nemlig ikke ende med at være skuffet over det opsæt jeg får lavet, fordi at tingene er sat forkert sammen. Det er tydeligvis mere i det end som sådan smiley

    Tak


  • #22   21. aug 2008 prøver lige endnu engang... der er ingen modstand i din forstærker... det ligger i dine svingspoler.. dvs at hvis du brokobler din forstærker ændrer det INTET ved modstanden på bassen... smiley det ENESTE du kan gøre for at ændre modstanden i bassen er at paralel eller seriel koble svingspolerne smiley

  • #23   21. aug 2008 Formidabelt ! smiley

    Så når jeg har brokoblet den, så skal jeg parallel forbinde min bas ?

    Dvs - til - og til - på kanal 1
    Samt modsat ?


  • #24   21. aug 2008 ja og + til + til + på kanal 2 smiley

  • #25   21. aug 2008 Fungerer det på samme måde hvis det er 2 ohms basser ?

  • #26   21. aug 2008 Smølfen:

    Jeg kan godt forstå hvad du mener, men du har stadig misforstået en kondensators funktion og elektroniske egenskaber! Beklager.

    Elektronvanddringen foregår ved en hastighed hvor længden på kablet IKKE har noget at sige, 1 m kontra ½ m. Der vil måske være et spændingsfald på 0,01 V mere over en ½ meter længere kabel, hvilket i praksis intet har at sige.

    Hvis du nogensinde har set et indgangstrin til en forstærkers strømforsyning, så er den fyldt med flere kapacitive komponenter, som set i forhold til hindanden er tættere eller længere væk fra forbrugskilden, men stadigvæk har lige meget at sige for den efterfølgende effekt forstærkning.
    På samme måde har en kondensator monteret eksternt noget at sige for ALLE monterede enheder. IKKE kun den "den sidder ved".
    Der indskydes en kapacitet for at opretholde spændingen, og dermed give en mere jævn forstærkning, men dette gælder ALLE enheder.
    De kapacitive komponenter der sidder i de forskellige forstærkere bliver også ladt op, og trækker den ene forstærker en større strøm vil den først trække fra sit eget "lager", og derefter fra den eksterne kondensator, i forbindelse med batteriet.

    Udover det, så opstår spikes/peaks i spændingen, og ikke i strømmen. Strømmen er bestemt af forbruget, mens spændingen er bestemt af kilden.

    Min gamle Lightning Audio forstærker har tilslutning for direkte ekstern kondensator, og DET er der ide i, eftersom den sidder EFTER strømforsyningsdelen, og derfor udelukkende har en kapacitiv effekt for "sin egen" forstærker.
    Men sat på indgangen ville den have nøjagtig lige så meget at sige for alle andre monterede enheder....


Kommentér på:
Hjælp til kabelføring af 3 forstærkere

Annonce