lukket, åbent, båndpass. vælge? {{forumTopicSubject}}
Hejsa folkens.
hvis vi siger jeg har 2 type-x 12" fra alpine. og har nok med forstærker kræfter af tage af. hvordan skal jeg så sætte basserne op ?
båndpass har jeg hørt skulle give bedst i en sedan. men der gemmer jeg jo basserne væk. og har ikke lyst til at se dem igennem en plexirude da jeg forbinder det med thansen.
lukket kasse giver en mere kontant bass, og basserne er synlige og boksen fylder mindre. men lige om det tryk kan finde vej til kabinen.
åbent giver jo bare godt med lydtryk og lidt mere sprælsk bass. og der er dyret jo os synligt.
jeg vil gerne have synlige basser, men også en uovertruffen bass.
kom med jeres indput, og spar mig fra thansen ideer.
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 736
feb 2005
Følger: 76 Følgere: 72 Biler: 6 Emner: 76 Svar: 1.787
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.780
hælder jeg også mest til. da de også fylder mindst så.
men jeg vil jo gerne have et vildt lydtryk også. og der mener "folk" at jeg sku vælge båndpass.. men for helvede hvor er det surt at være mærkedyr og gemme sagerne væk, hvis du forstår
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
Men jeg har prøvet ventileret det var absolut ikke i min smag.. Nu kører jeg med et lukket kabinet og bassen vendt ind mod armlænet i bagsædet.. Lyder ok men ikke så godt som bandpass..
Men fylder det mindre i mit bagagerum og nu kan jeg komme til mit reservehjul...
maj 2007
søger sedan erfaringer.
maj 2007
også til dig. der er altså stor forskel på hatcback og sedan.
jun 2007
en åben kasse kan lave nogle syge tryk men det er ikke sådan en hårdt slag, af mine erfaringer
jun 2007
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 153 Svar: 533
jun 2007
Følger: 53 Følgere: 52 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 241
maj 2007
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 153 Svar: 533
maj 2007
skal bare ha fixet lydisolering og batterier først.
de er billige i usa. 280 euro for sådan en satan de koster 4-5 k i danmark.
apr 2004
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 41
Det er helt forkert at stille det op som I gør. Det ene er ikke bedre end det andet, når du ikke allerede har en subwoofer at begrunde det udfra.
Der er visse enheder der bare IKKE kan spille i et reflex kabinet og det gælder det også for Båndpass'et... Med andre enheder er det modsat.
Når vi snakker lydtryk så skal to ting være iorden først:
Strøm og forstærker... uanset hvad, så kommer det ikke til at spille højere og bedre end strøm og forstærker tillader.
At mange synes at båndpass spiller højere, skyldes ofte at man ikke altid kan høre, hvis enheden forvrænger - derfor kan enheden lyde af "mere"! Det er bare en skidt løsning, hvis man har trang til at fyre volumen helt i bund. Lige pluselig går det galt, og enten enhed eller forstærker står af!
En anden ting er selve kabinettet... HOLD dig fra de tomme sandard kabinetter og byg selv udfra hvad producenten skriver.
Bliver der opgivet at enheden egner sig til lukket kabinet 20-30 liter, så kan man som tommefingerregel sige, at 20 liter er "stram" i lyden og knap så dyb.... hvor 30 liter går dybere og er knap så "stram", men ofte er på grænsen til bulder... går man ud over 30 liter, så får du bulder og rungende bas. Så udgangspunktet er midt i mellem, så går man ikke galt i byen.
Med de åbne kabinetter er det meget mere kompliceret... Der er sjællent noget standard kabinet der passer! Er porten forkert afstemt, så er det en katastrofe! Læs igen manual og byg udfra den.
Lad os høre lidt om hvilken enhed du vil bruge, så kan vi måske hjælpe dig videre derfra... God arbejdslyst.
Lasse,
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 90 Svar: 1.887
maj 2007
det er stadig 2stk Alpine Type-x 12"
maj 2007
du er der sku altid til at hjælpe mig
maj 2007
når du siger man kan lave huller i hattehylden uden det kan ses, så mener du lave hullerne, og så betrække med noget akustikstof eller hvad det nu hedder?
mar 2006
problemet med og spørge i et åben forum / indlæg er at du får hver enkelts mening og holdning til det bedste resultat. derfor bliver man ofte endnu mere i tvivl end man er i forvejen.
Lasse har ganske ret i det han siger.
ikke alle enheder beregner sig til alle kabinet-former.
men har selv haft alpine og ved de spiller glimrende i lukket kasse. så længe du har forstærkereffekt nok foran så kommer du ikke til og mangle noget bas med denne løsning..
båndpass kombinere det bedste fra en lukket og portet kasse og ja det spiller i princippet højere MEN det er fordi bassen er gemt væk og derfor kan man ikke høre den forvrænger og som Lasse siger hvis man bare fyrer op kan man godt dræbe sin bas eller forstærker.
mar 2006
maj 2007
lukket det bliver nå må jeg så lige se om jeg har plads til alt det hifi i bagagerummet. vil gerne have dem til at sidde med forstærkere mellem dem i rack
apr 2004
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 41
Det er Alpine's oplysninger.
Du kan også vælge 51 liter åbent.
Men det fylder jo næsten dobbelt så meget.
Enheden siger de egner sig til alle type kabinet.
maj 2007
jeg kommer nok ikke til at stille op til db drag eller andet voldsomt. men når man nu betaler godt for nogle enheder skulle det også gerne virke godt.
det med hattehylden ved jeg godt. men min "faste" synsmand ved det ikke han åbnede ikke engang mit bagagerum da jeg var til syn.
men båndpass er hvor enheden sidder med den eneside i lukket og den anden i portet. og den port, hvor skal den vende hen af i min sedan ?
skal siges at jeg har samme antal rms watt i forstærker som enheden trækker i rms.
hvordan finder jeg perfekt båndpass mål ?
maj 2007
kan jeg selv give mig i kast med det? eller vil det give bedre lydresultater med prof ?
ku forestille mig vi snakker op i 22 mm mdf. med fas og not ?
lukket, åbent, båndpass. vælge?