{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.173 visninger | Oprettet:

Kabel størelse til forstærker {{forumTopicSubject}}

Hej med jer...

Jeg har fundet en dejlig kabellommeregner på nettet som jo i sig selv er fin nok.

Men man skal indtaste A (Strøm) og Kabel længde (Meter)

Det med Meter er jo nemt nok, men hvilke A (strøm) skal man indtaste? detstår der ikke rigtig noget om.
Skal man gå ud fra de sikringer der sidder bag på forstærkerne og er det RMS eller Peak power strøm?

Hvis jeg går ud fra sikringerne på de 2 forstærkere jeg skal have tilsluttet (4 kanals 160A) og en (1 Kanals 150A)
Så taster jeg 310A ind og får så at vide jeg skal trække 6 meter 89 Kvadrat kabel :s det er jo helt vildt tykt, kan det være rigtigt?

Eller hvordan skal de A beregnes ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kabel størelse til forstærker
  • #1   3. feb 2009 nej det tror jeg ik... jeg ville sige 35 Kvadrat kabel

  • #2   3. feb 2009 kom lige med info på den forstærker smiley hvor mange watt er den på?

    tag watt dividere det med 12 så sku du har A

    ville gætte på du skal bruge Watt RMS, for jeg har kun en sikring på 85A på min 2000W forstærker, hvis jeg tager de 85*12 = 1020W det passer med de 1000 watt rms den levere,

    så tag WattRMS/12 = A

    men 89 kva er for tykt...


  • #4   3. feb 2009 det var da os nogle hidsige forstærkere smiley det er vist det helt store anlæg du er i gang med smiley

    der skal nok lidt tykt kabel til, ville forslå noget lidt støre end 35


  • #5   3. feb 2009 50 mm2 eller 35mm2 til mono blok og 25mm2 til stereo.

  • #6   3. feb 2009 Du skal regne med at de 310A er MAX forbrug på dine forstærkere.

    50 kvadrat burde være nok. Husk at når du skal vælge sikring til det hele, så skal du sikre kablet, dvs du skal vide hvor langt og tykt dit kabel er for at vælge sikring..


  • #7   3. feb 2009 Du kan trække mellem 240-350A på et kabel der er mellem 4-5 meter langt og er i 50 kvadrat.

    hvis du er over de 5 meter, så skal du op på 70 kvadrat.. eller trække et 25mm2 og et 35mm2 smiley


  • #8   3. feb 2009 Ok,..

    Så det er altså rigtig nok det er lidt vildt det jeg skal trække :o)

    Det er fordi jeg har alllerede trukket et 25 kvadrat kabel og det kunne jeg ligesom fornemme ikke var helt nok da jeg valgte at udbygge anlægget med en ekstra forstærker når nu man alligevel stod og så alle de gode tilbud :o)

    Men da jeg alligevel skal trække et nyt kabel og kan få det gratis i alle størelser så mener i at et 50 Kvadrat er godt nok ?

    Jeg vil så køre det om bag i bilen til en kabel splitter hvor der er indbygget sikringer og herfra så trække evt. 35 Kvadrat videre til de 2 forstærkere.

    Men hvis jeg så vælger et 50 Kvadrat kabel og der er ca. 6 meter.
    Så skal min sirking sikres efter kablets længde og størelse og via den side så bliver det en forsikring på 287.36 A maks.
    Så det vil vel være nok med en 250A for sikring?


  • #9   3. feb 2009 Ja korrekt, 250A sikring ville passe fint. Og det er også rigtigt at når du splitter kablet op, så skal der nye sikringer på, da du ændre på tykkelse og længde. smiley

  • #10   3. feb 2009 BRABUS
    Fik du forresten fat i de 8" Aliante ??


  • #11   3. feb 2009 Ja jeg har også fået fat i de 2 8" Aliante enhedder ;o) de er godt nok tunge de drenge hehe...

    Glæder mig vildt til at få det hel sat i svingninger.

    Men til at læge en god solid bund så kom jeg til at købe den her også som min digitale monoblok forstærker skal trække.

    http://pr-autostereo.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=23_45_54&products_id=158

    Det tager godt nok om sig når man får købt ind og ikke mindst har lidt for mange penge hehe...

    Jeg får dermed også nok brug for en 3 forstærker til alianterne men nu må vi se jeg starter med at brokoble den ene udgang på den 4 kanals til dem så må baghøjttalerne sku komme på min headunit indtil videre og så de foreste komponentsæt på forstærkerens andre 2 kanaler til at starte med.


  • #12   3. feb 2009 Skal nok blive vildt !

  • #13   3. feb 2009 Hvordan finder man ud af hvor ens sub skal skære 80, 100 eller måske 150 Hz ?
    I forhold til at jeg også har de 2 stk. 8" Aliante som skal aggere Kickerbasser for øvre bas område ?

    Skal man ikke bare lade subben køre op til ca. 100 Hz og lade de 2 andre tage derfra og op til ca. 400 Hz ?

    ELler nogle gode idér ?


  • #14   3. feb 2009 tror det er det forkerte forum prøv www.bilstereoforum.dk


  • #15   3. feb 2009 www.altombilstereo.dk

  • #16   3. feb 2009 Brabus har du 2 batteri til de forstærker. eller en kondensator i go kaliber ?

    de vil jo have noget at lave. af.. og har du kun standart batteri skal du også have et tør batteri da det anden vil dø ret hurtig med tiden

    hvis ikke vil jeg forslå dig den 12F pr- autostereo. også har på tilbud. den har også indbygget et split box til kabler.

    og efter den 50 mm2 skal du split den i 2 x 25 mm2 det er hvad taminalerne kan klar i de forstærker.

    omkring den skæring så vil jeg også forslå altombilstereo.dk

    da bilstereoforum.dk lukker.




  • #17   3. feb 2009 Ja, jeg tænkte faktisk godt på at købe et ekstra batteri som jeg har plads til omme bag i bagerummet.
    Det bliver nok løsningen da jeg også her kan tiltuske mig et nemlig uden pris på :o)


  • #18   3. feb 2009 hmm der er nogle som bare kan ... damn .. hvis du falder over flere siger du bare til ikke smiley

  • #19   4. feb 2009 hehe, ja den kunne være fed.
    Gratis batterier til hele BG :o)

    Jeg ved egentlig ikke hvor godt de egner sig, det er det man kalder Gele batterier:

    Calcium Batteri
    De hedder EXIDE (STR) og er på 85Ah og 720 A


  • #20   4. feb 2009 Men nu har jeg i forvejen et stort batteri i bilen på 120Ah og 1200 A
    Den er bestil med større batteri fra fabrikken af.
    Og en generator på 150A mener jeg den har.


  • #21   4. feb 2009 Med det batteri du har i forvejen, kommer det til at kræve et laderelæ at montere et ekstra batteri... Dog vil det altid være en fordel at have ekstra batteri på til når det virkelig går løst !

  • #22   5. feb 2009 Endnu et spørgsmål her...

    I dag fik jeg så at vide jeg ikke kunne få 50 kvadrat "gratis" så jeg trak 2X35 Kvadrat i stedet og så tænkte jeg på at man siger jo at jo længere man trækker et kabel jo mindre strøm kan man trække i kablet, man siger at 2X35 Kvadrat kan trække ca. 2X150 A eller ialt 300A over 5 Meter.
    Men hvis jeg kun trækker 2X35 Kvadrat 3 Meter så kan der trækkes op til 2X240 A eller i alt 480A.

    Men hold nu fast, hvis jeg så trækker de 2X35 Kvadrat fra motoreums batteriet og ind i bilen og jeg under bagsædet hvor der er 3 meter til sætter min splitter/strømfordeler med indbygget sikringer til 4 enhedder og her fra trækker jeg så et 25 Kvadrat til den ene forstærker og et 25 Kvadrat til den anden forstærker, begge 25 Kvadrats kabler skal gå ud til bagerummet på hver 2 meter.
    dvs. at jeg nu går videre til hver forstærker med et kun 25 Kvadrat kabel på 2 meter.
    Kikker man på hvad der kan trækkes i et 25 Kvadrat kabel over 2 meter kan man trække op til 260 A og så holder jeg min forsynings kapasitet oppe på 2X240A til deling altså i alt 480A og videre i et kabel der kan trække op til 240A.

    Så det er jo langt bedre end at trække 2X35 Kvadrat hele vejen ud til bagerummet til hver forstærker eller først der sætte min splitter på da jeg jo så begrænser min maksimale strøm kapasitet til det man kan trække i 2X35 Kvadrat over 5 Meter som er ca. 2X150A i Alt kun 300A i forhold til den anden løsning der nu giver mig 2X240A eller i alt 480A

    Håber det giver mening :o)


  • #23   5. feb 2009 det er bestemt ikke nogle dårlige løsning ud over det er svært at gem 2 kabler uden det bliver i mitten af bil få de må ikke kom i nærheden af phono med den trøm styr smiley

    har kun en rigtig punkt hvor jeg ikke vil gør det sådan :
    " min splitter/strømfordeler med indbygget sikringer til 4 enhedder"

    Drop sikringer du vil have 2 hved batteri afligevel og jo flere du sætter på jo mere strøm mister du .. så en solid blok spliter her. måske en da en kondensator. for at jæven støm ud

    omkring de 480 amp det rele tal er nok nærmer 450 da sikringer som sat sluger noget.

    dit batteri er stor og bør kunne hold det op sæt men skulle det en dag ikke kunne klar moste mere kan du skift det ud til GROUND ZERO GZBP12.3500 da det skulle passer i orginal huldet på din bil og yder en hele dele flere træk hele 3500 ampere dog er amp timer lidt laver 90 men det skulle være helt oki .

    glæder mig til at se nogle billeder af dit procjekt.


  • #24   5. feb 2009 Hehe,,, ja mit projekt er cool nok, det kommer lige på BG her en af dagene når det er færdigt.
    Jeg har nemlig husket at tage billeder af hele hærligheden.

    Og den bliver meget stik modsat af hvad alle andre går efter - "SKJULT"
    Hvor de fleste laver plexiglas løsninger med Neger lys og spejle og kæmpe agragater der skal kunne ses, så bliver min løsning HELT skjult så selv bagerummet ser clean ud, ingen forstærkere eller ledninger eller lys.
    Dog vil min subwoofer selvfølgelig afslørre sig hehe, den er lidt svær at skjule.
    Men det er også det eneste.

    Billeder kommer i et Fotoalbum som jeg vil linke til her inde :o)

    Endnu et problem jeg løb på var at min Becker navigations radio da jeg hev den ude IKKE havde line out stik :o( kun de 2 normale ISO stik og så et 3 multi stik til bla. CD boxen.
    Men jeg undrede mig godt nok en del da jeg kan indstille lyd styrken på en bas kanal i menuen, så jeg tænkte det kan ikke passe.
    Jeg slog så den lidt ældre radio op på nettet og fandt ud af at det ekstra multistik indeholder hele 5 linie udgange inkl. sub.
    Og stikket kunne sørme købes endnu, så det blev fluks bestilt men skal komme fra tyskland så sælgeren kunne ikke love mig jeg havde det inden weekenden.

    Og så arbejder jeg stadig på min stealth løsning :o)


  • #25   5. feb 2009 ja du lyder genralt til at tænk lidt over hvad du går og laver ret for en gang skyld at læse og yde lidt hjælp til smiley

    lækkert nok med det der mulitstik .:-)
    så kan vi bare håbe den også kan yde lidt volt på de liner i sær når der er 5 stk

    jeg kommer lige til at tænk på du selv følige gost er klar over du skal vold opgrader dig stel ledninger de forskelige steder ikke ?


  • #26   5. feb 2009 Ja jeg har købt sådan en kæmpe Pol sko til hver forstærker hvor jeg montere 35 Kvadrat over ca. 30 Cm fra den ene og ca. 50 Cm. fra den anden da de ikke sidder samme sted i bilen.

    Og så er Mercedesen lavet sådan at Stelkablet kun er 15 Cm fra minus polen til stel punktet på bilen, men det er "kun" 20 Kvadrat ser det ud til, så derfor skifter jeg også den stel ledning ud til et 70 Kvadrat og det skulle være rimelig nok da det jo kun er over 15 Cm.

    Stel punkterne jeg bruger til forstærkerne er 8mm bolte med møbasser hvor al maling er skrabet af til metallet.

    Jeg luret på om man skulle montere en ny stel fra motor til chassis men det var kun en idé just for fun :o)

    Og ja signal kabler i den venstre side af bilen og strøm i den højre.
    Og for at det ikke skal være løgn så har jeg trukket de 2 bas kontroller i midterkonsollen og monteret dem inde i min aflægnings boks så de også er skjulte og ikke isdder fremme og ser grimme ud :o)
    Yes du kan tro der er tænkt over den ikke skal se ud af en milion men virke som 2 milloner :o)


  • #27   5. feb 2009 jeg sæd lige og tænkt over noget med den dejlige bil ..

    jeg er i gang med at lave anlæg i en vens mercedes 260E 124model og i den sider bez tanken bag bagsæderne vilket gør at lyden har meget svært hved at kom om til kabinen ja det er så slemt at vi ender ud med at sæt 4 x 8 " fra GZ i hat hylen de kan lige være der uden at berør afstiverne som ikke må rørs. eller fjernes.

    lider din model og af sammen problem ?

    ikke fordi din endhed ikke vil kunne få noget bass der om med meget af det ender ud i begaserummet og der efter ud i skrovet. på bil fordi det ikke kan kom nd i kabine.

    igen har du godt styr på stel dog så vidt jeg husker læber der standart strøm kabler igem begge sider af bilen ?


  • #28   5. feb 2009 Ja en W124er er det samme om det er en 260E eller en 300E-24 eler endag en 500E hvad angår bagsædet og ledningsføring lige på nær at en 500E har sit batteri sidende i bagerummet (snyd) hehe :o)

    Men ja der er kun de 2 gennemføringshuller bag ryglænet og der er rigtig nok strøm kabler i begge sider, men det skulle ikke være så meget der løber at det har noget at sige.

    Problemet med hattehylden er netop at der ikke kan monteres noget uden at man skal skære i metal pladen nedunder, men hvis du kikker fra bagarummet skulle der gerne være 3 ok huller op til den hvor lyden kommer igennem.

    Det vigtigste er heller ikke lyd bagfra med forfra i kabinen, men jeg har formodet at få 2X8" Aliante i alligevel fordi i min er "sygekassen" bygget om i træ og så er der monteret 2X8" der i stedet og det løfter netop lige enhedderne så meget at man ikke behøber skære kæmpe huller.

    Men lyden har jeg ingen problem med at høre i kabinen.
    Mit problem er snarre at min hattehylde både rummer 2 nakkestøtter og elrulle gardin samt de 2 soundsystem højttalere i siderne og jeg syntes det var synd at begynde at ødelægge noget, igen fordi alt skal se org ud uden modificeringer og det er faktisk lykkedes super godt.

    Men ja Mercedes pakker deres ting meget grundigt og intet er overladt til tilfældigheder i sådan en W124er, så eneste mulighed er at lave huller i hattehylden, men der behøves ikke større hul end måske et 8" hul.

    Men igen så må man netop ikke skære i den plade fordi det er en bærende del og en del af bilens kolisions sikkerheds zone.
    Ser synsmanden hullerne så kan du i værste tilfælde ikke syne bilen.
    Men det problem er jeg aldrig løbet ind i med mindre man virkelig viser man har 2X15" i bagruden og skåret i pladen med en motorsav :o)


  • #29   7. feb 2009 Så fik jeg da opdateret min BRABUS profil under Bilstereo.
    Men billeder mangler stadig :o) kommer i løbet af dagen.

    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=69175&ipc=219870


  • #30   7. feb 2009 Så fik jeg oprettet et fotoalbum.
    Det vil blive udvidet når alle enhedder er installeret så de også kommer med på billederne.

    Se installationen her:
    http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=39772


  • #31   7. feb 2009 det ser rigtig godt. ud..

    kunne se du ikke have det helt nemt med de højtaler smiley

    og jeg tro du bliver rigtig ked af de sekringer under sæde de plejer at sprænge som smør.. når man giver den lidt af leve af ..så det vil jeg skift til en hele støbt fordeler uden sekringer. eller lige nogle kober rør i hvor sekkringer skal side.. det dog lidt fusk ..men har set det funger.. oki .

    strøm kablerne er det svejs kaber?


  • #32   8. feb 2009 Hejsa.

    Jeg har endnu kun afprøvede anlægget og der sidder godt nok kun 70A sikringer i som du nævner, men så må jeg købe nogle større
    Grunden til jeg valgte dette steder faktisk fordi det er så utrolig nemt at komme til dem her :o)
    Ja faktisk vil jeg sige det er nemmere end dem ude i motorrummet.
    Da mit bagsæde er af sportline typen så er selve sædet man sidder på delt op i 2 sektioner, dvs. man kan med en knap lige foran under sædet klikke sædet op og så er det lige til at tage ud og er ikke større end man bare kan lægge det over i den anden side mens man tjekker sikringer/skifter dem.

    Mine strøm kabler er fra NKT og hedder Radar flex som både er varme bestandigt op til over 100 grader samtidig med det er godkendt til brug i højspændings strømføring på op i mod 1000 Volt. grundet den dobbelt isolater der er i kablet.
    Eneste minus er at de er meget stive i forhold til alm. kabler man plejer at bruge til dette formål, men så stive er de heller ikke at de ikke er til at føre om hjørner osv.
    Jeg har skaffet dem "free of charge" hehe igennem en virksomhed der udelukkende producere kæmpe strømforsyninger på op i mod flere 1000 Volt og flere hundrede 1000 Ampere.
    Firmaet har jeg selv arbejdet i og det hedder Danfysik, tjek evt. deres side og tjek hvad de laver af vilde 6 pallede strømforsyninger :o)
    De har skrappe krav til deres grej både hvad gælder støj, stabilitet og dimensionering.

    Men ja generalt er jeg utrolig glad for den Stilrene højttaler installering og forstærker placering :o) det hårde arbejde med omtanke har båret sin frugt synes jeg selv.


  • #33   8. feb 2009 lige de der sekringer kan kun fås i 80 amp og da jeg brugt dem på den sammen mono blok som din / min sprang de som smør være gang bass have pumpet lidt for mange med power på

    men det kan være de kan hold til dig smiley

    NKT er det ikke tændrør pifff. hehe.. ej de lyder sku ret fed i kabler.. hader når folk har så go forbindlser. hehe..

    jeg håber jeg en dag få din bil at se IRL og få lytte til det dejlige GZ udstyr smiley


  • #34   8. feb 2009 Ja, forbindelser til den slags montage er hverdags kost når man er Elektronik Teknikker som mig og vel og mærke arbejder inden for faget :o)
    Det kan godt være du har ret med sikringerne, men da der er 4 udgange kan jeg vel egentlig bare parallel koble dem 2 og 2 så giver det 140A pr. forstærker og der står de min. skal forsikres med 150A og 160A så mon ikke det lige kan gå.
    Ellers så fulgte der også en heltstøbt fordeler med som jeg bare kan bruge.
    Hvis du vil høre, se og mærke så må vi jo finde ud af noget :o)
    Jeg kan se du også har en dejlig installation af det gode GZ grej i din egen.
    Jeg ville gerne have den 12 farads satan der :o) den tror jeg ville gøre underværker i min bil når den anden forstærker kommer på og det hele spiller :o)


Kommentér på:
Kabel størelse til forstærker

Annonce