{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan forstærkeren trække det...???
  • #1   2. jul 2005 okay..... altså jeg kan ligeså godt indrømme det med det samme.... jeg har ikke en skid forstand på anlæg.... men når men skal købe forstærker til nogle højtalere skal man så kigge på de 1200w eller skal man kigge på peak værdien...???

• #2   2. jul 2005 okay.... det vil faktisk sige at jeg kunne nøjes med en 800w forstærker til de subs....???

• #3   2. jul 2005 NEJ! Peak værdien er ikke rene watt! Peak værdien er en betegnelse for hvor maget forstærkeren kan yde i meget kort tid med fuldt opladte udangskondensatore og alle faktorer i orden, og har intet at sige om hvor maget forstærkeren kan levere kontinuerligt! Der er mange faktorer der spiller ind, når vi snakker rå-ydelse, og peak værdien kan ikke bruges til noget! Den værdi du bedst vil kunne bruge er RMS -Root Mean Square. Det er en betegnelse for et AC signals effektive værdi, og dermed den der kommer tættest på en værdi, du kan regne med!

• #4   2. jul 2005 Udover dette skal du kende dine subs indgangsimpedans, og være sikker på at din forstærker er stabil, ved denne belastning!

• #5   2. jul 2005 okay..... og hvordan finder jeg ud af det med den der impedans...????

• #6   2. jul 2005 og jeg tror også han talte om peak værdien på subs´ne.... ikke på forstærkeren...

• #7   2. jul 2005 hvis din forstærker fx yder lad os sige 2x400W RMS i 4ohm kan du slutte fx to 10" sub med 400W RMS til den...

ret mig hvis det helt forkert drenge smiley

• #8   2. jul 2005 jamen det kan jo ik være så svært hvis forstærkeren ik kan trække det skal den nok slå fra, hvis altså det er en ordentlig forstærker.

• #9   2. jul 2005 ...hvis subben også kører med 4ohm (hvis ikk jeg husker helt galt)

• #10   2. jul 2005 min forstærker er på 180W i 4ohm til en sub på 450W i 4ohm... den spiller fint =)

• #11   2. jul 2005 Dennis K,
    hvor længe har du kørt med det?
    Hae selv 2 x 500W og fik en for lille forstærker til, det lød ikke godt

• #12   2. jul 2005 Marcus: Impedansen er bare subbens indre modstand ved AC. Den er opgivet i Ohm. Typisk er det 4 Ohm.
    Selvom din sub er på f.eks. 400 W RMS, og forstærkeren på 300 W RMS, betyder det ikke at disse ikke kan fungere sammen! Det betyeder bare at din sub kan klare en større effekt, end din forstærker kan levere! Så det er ikke et minus, på nogen måde! Forstærkeren leverer samme effekt ved 4 Ohm, hvad endten din sub hedder 400 W, eller 800 W! Så du behøver ikke at tænke så meget på det med om Watt'ne passer sammen! Det du skal være opmærksom på er, at du ikke belaster din forstærker mere end den kan tåle! Hvis din forstærker stabil i 1 Ohm, kan du sagtens sætte en 2 Ohms belastning på, og fyre den af! Men er forstærkeren kun stabil i 2 Ohm, bør du være mere forsigtig når du brager max!

Dennis K: Jo, du har ganske ret. Hvis tallene er overholdt, vil de passe perfekt sammen! MEN men...2X400 W RMS, betyder ikke at den nødvendigvis kan levere 800 W RMS, hvilket man ofte tror! De 2 X antyder at der er tale om 2 kanaler, og at disse -belastet seperat- hver især kan afsætte 400 W effekt. Men hvis strømforsyningen, ikke kan levere den krævede effekt, hjælper det det jo ikke meget at man "har" 2X400 W udgangseffekt! Dog kan man godt regne med tallene, men man skal bare vide at 2X400 W ikke er lig med 800 W afsat effekt!

Kommentér på:
kan forstærkeren trække det...???

Annonce